Toon posts:

onstabiele voeding 300 Watt ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vriend van mij belde mij net op. Hij heeft een 1 Ghz. TB met de allerlaatste core. Die zou, volgens veel berichten dus tot iets van 1600 Mhz. moeten kunnen...

Nou, hij heeft hen tot nu toe op 1466 Mhz. draaien met waterkoeling, maar hij kwam achter het volgende:

1 ghz @ 1333 5+ voltage = 5,15 +12v = 12,25
1 ghz @ 1333 full load 5+ voltage = 4,95 +12v = 12,54
1 ghz @ 1466 5+ voltage = 5,13 +12v = 12,25
1 ghz @ 1466 full load 5+ voltage = 4,88 +12v = 12,53

Full load = koeien !!

Hij zegt dat hij natuurlijk veel verder wil met overklokken, maar denkt dat door dit lage voltage van 4,88 zijn processor niet verder wil.

De vraag is of zijn 300 Watt TUV voeding misschien toch niet zo geweldig is, of is dit misschien heel normaal ??

Ik heb het zelf ook getest.. ik krijg dezelfde waarden bij 1333 (AXIA core), maar ik heb zelf ook zo'n goedkope Computerland case voeding van 300 Watt.

Beide mobo's zijn Abit KT7A modellen... misschien ligt het hier wel aan ???

R.

Verwijderd

het is inderdaad wel wat onstabiel, maar op zicht niet zo erg, ik heb een AMD1400@1532Mhz en mijn 5V schomeld tussen de 4,89 en 5V, heb wel maar een 250W voeding ook

maar de echt oorzaak kan ik ook niet direct achterhalen
de voeding of het moederbord denk ik ....

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders misschien nog een idee ??

Verwijderd

'T is vrij normaal dat de voedingsspanning schommelt. 'K zie dat bij bijna elke voeding en pc die ik bouw.. :) Onstabiliteit komt daar niet door! Maar niet elke processor gaat niet even hoog. :7

Verwijderd

Topicstarter
T valt dus allemaal wel mee dus ??

Verwijderd

Ik verdenk mijn voeding ook!

Mijn p3 700@1099 heeft wisselende vcore spanning (ingesteld op 1,90) van 1,84-1,92V Is dat niet erg veel dan? Ik heb een standaard 235W voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik vind dat wel een beetje gevaarlijk ja... maar ik denk dat het eerder een combinatie is van moederbord en voeding dan voeding alleen... Wat voor een moederbord heb jij ??

<edit> Laat maar je sig net bekeken... Asus is over het algemeen toch wel ok toch ??</edit>

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kan me herinneren dat er op de tweakers.net frontpage ooit een dude was die met wat gepruts op het moederbord (5 volt lijntje rechtstreeks van voeding naar 5volt op het moederbord) dit verhielp.

Dat is natuurlijk verre van gezond, maar het zou wel kunnen helpen :z .

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik niet helemaal... linkje ??

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zaterdag 15 september 2001 23:30 schreef roelandstoter het volgende:
Dat snap ik niet helemaal... linkje ??
Ik kan het helaas niet meer vinden :( .

Verwijderd

Enermax :)

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 13:25 schreef SiCnEsSs het volgende:
Enermax :)
Ja, nee, fantastisch idee.

Ik heb een Enermav 431 Watter. Mijn TB1333 gaat op 1404 al naar 4,73 volt.
Fantasties :P

// edit
P.S. Dat is dan wel met CPUBurn, niet met }:O

Verwijderd

Topicstarter
Ik mag hier dus uit concluderen dat het dus niet uitmaakt of je, in het geval van mijn vriend, een goedkope TUV 300 Watter hebt of een Enermax 431 Watter.. ???

Waarom zou je dan in hemelsnaam een Enermax kopen ???

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 17:27 schreef roelandstoter het volgende:
Ik mag hier dus uit concluderen dat het dus niet uitmaakt of je, in het geval van mijn vriend, een goedkope TUV 300 Watter hebt of een Enermax 431 Watter.. ???

Waarom zou je dan in hemelsnaam een Enermax kopen ???
Die Enermax kan wel meer stroom leveren, als je b.v. de Vcore voltage mod gebruikt. Maar de 5 Volt strort wel net zo hard in.

Om dat op te vangen moet je dus de voeding weer gaan modden, zodat hij met een hogere spanning begint. Bijvoorbeeld met 5.20 volt en instort naar 4.91

Even een quote :
Door Rick2001 - maandag 27 augustus 2001 12:56

--------------------------------------------------------------------------------

Je hebt 5% marge in de spanningen. Als ik vanavond thuis ben zal ik even opzoeken en posten hoe dit te modificeren. Bij mij werkt het in ieder geval. +5Volt is nu max bij idle 5.15volt en bij een koe die al een uur aan het grazen is zakt de spanning naar 4.88volt. De +12volt is bij idle 12.76volt en bij een grazende koe 12.15volt. Mooie waardes dus.
De ENERMAX heeft in ieder geval inderdaad geen potmeters om de spanning bij te kunnen regelen.
Zover uit mijn hoofd is het de weerstand r82 (op de print direct achter de outtake fan). Deze is 7.15kohm en deze kun je dus het beste vervangen door een potmetertje van 10kohm en deze afregelen op 7.25kohm. Bij zware belasting van de voeding zakt de waarde van deze weerstand een beetje waardoor dus je 5volt iets zakt. 5% spec betekend niet lager dan 4.75volt en dit is al erg laag. Ook heb je natuurlijk nog de afwijking van je sensors.

Ja, ik weet het zeker van die r82. Ik heb deze mod afgelopen vrijdag nog bij mijn eigen ENERMAX uitgevoerd, dus het is zeker weten die.
Door middel van een 10kohm potmetertje te plaatsen ipv de 7.15kohm weerstand kun je mooi met een klein schroevendraaiertje vanuit je fan de spanning bijregelen.
Ik heb de potmeter voor het plaatsen eerst afgeregeld op 7.25kohm en daarna niet meer versteld. Probleem is dat het nogal moeilijk is om je voeding zo erg zwaar te belasten aan de 5volt zonder aan je pc te hangen. Onbelast meet ik dus 5.4volt en belast komt het dus heel wat lager uit.

--------------------------------------------------------------------------------
In je ENERMAX heb je achter bij de outtake fan een weerstandje R82 zitten van 7.15kohm. Deze is bij sommigen iets minder en dit is dus ook de oorzaak.
Deze kun je het beste verwijderen en er een potmetertje voor in de plaats solderen van 10kohm (afgesteld op 7.25-7.30kohm)
Als je de potmeter zo plaatst kun je vanuit ingebouwde stand (voeding) buiten door met een klein schroevendraaiertje door de fan heen bijregelen als het nodig mocht zijn. Maar met een instellings van 7.25kohm dan kom je uit op een IDLE van 5.15volt en een FULL load van 4.9volt.
Dat bij jouw het wel stabiel loopt (niet overclocked) dat kan best. Ik zei al eerder dat dit alles met tolleranties temaken heeft.
Het probleem ligt hem niet zo zeer in het overclocken van je cpu, maar aan het verhogen van je VCORE.
Probeer maar eens de VCORE op 1.95 ofzo te zetten en dan te kijken hoe laag je +5volt nog maar is. Gegarandeerd dat het niet meer stabiel is op dat moment.
Bij mij loopt ie nu op 1668mhz met een vcore van 1.85volt
De hoogst gemeten spanning was 5.18volt en laagst 4.88volt
Dit zijn voor mij meer acceptabele spanningen. Anders heb je nog niets aan dit 'overclockers' board.

Verwijderd

ik zit nu weer achter mijn eigen bak. heb ff de voltages bekeken:
5/12/io(3,4)/cpu 1,85

idle:
4,999 / 11,612 / 3,456 / 1,888

Stressed (cpuburn):
4,892 / 11,855 / 3,456 / 1,824

Dit zijn best goede waarden denk ik voor mijn 235W standaard voeding. Alleen die corevoltage valt 3,5% omlaag. :( De 12 Volt gaat juist omhoog!

Verwijderd

Het is heel normaal dat je 12 Volt voeding omhoog gaat als de 5 Volt voeding wordt belast. Bijna elke voeding heeft het regelcicuit tegelijk aan de 5 Volt en de 12 Volt voeding hangen. Als de 5 Volt voeding dus zwaarder belast wordt en in spanning daalt probeerd hij dat bij te regelen. Aangezin de 12 voltvoeding nauwelijks meer belast wordt, gaat daar dus de spanning omhoog.

Er zijn verschillende methoden om de voeding iets beter te laten regelen. De terugkoppling van je PWM IC direct van je ATX connector afhalen. Hiermee voorkom je de spanningsval over je kabels naar je moederbord. (Heb je al eens gevoeld hoe warm die kabels worden?) Als ej het nog beter wil doen, kun je het vlak voor de Current Sense weerstand van je Mobo doen. Hiermee los je ook nog de spanningsval van de lijnen van je mobo op.

Spanningsval is makkelijk te meten. Zet de koeien maar eens aan en meet de 5 volt spanning op een vrije powerconnector. Hier meet je dan de spannign waarop de voeding staat afgeregeld. Meet hem daarna maar eens op de atx connector. Daar is hij al een stuk lager, bij je MOSFETS is de spanning nog lager, en ergens in de buurt van de spanning die je meet met MBM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al veel dingen gelezen,... zijn er dan wel voedingen die deze val in veel mindere mate hebben?? Ik denk hierbij aan 4,98/4,99 max voor de =5 volt aansluiting ??

R.

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 15:21 schreef TheMachine het volgende:
*knip*
Als ej het nog beter wil doen, kun je het vlak voor de Current Sense weerstand van je Mobo doen. Hiermee los je ook nog de spanningsval van de lijnen van je mobo op.
*knip*
Helaas is dat nu juist het probleem, de moderne ATX voedingen schijnen geen sense draad voor de 5 volt lijn te hebben.
Pagina: 1