Auto met handicap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-02 19:23
Wie wil helpen zoeken?
Door problemen met mijn linkerbeen moet ik over naar een automaat of semi-automaat.
(heel eng.... en nog geen idee wat het verschil zal zijn.)
Dit naast het feit dat er cruise controle op moet zitten voor mijn rechterbeen.
Dit alles komt door rugklachten die ik heb, dus een fijne stoel en hoge instap zouden fijn zijn.
We rijden nu Skoda Fabia, waar ik erg blij mee ben, maar nu moet mijn rolstoel dus ook mee kunnen en twee volwassen kinderen van 1.80. Dus 5 deuren is wel een pré, want de rolstoel zal ook op de achterbank moeten, want in een kleine auto zal die niet in de kofferbak passen.
Zelf kom ik uit op de fiat panda en dan cruise controle laten inbouwen. (lijkt goedkoper dan met cruise controle te kopen)
Manlief nijgt meer naar de citroen C3, maar die is een stuk duurder in aanschaf en en verzekering en wegenbelasting.
Hebben jullie tips? Budget is max €5000,-, liever minder en eigenlijk wil ik qua wegenbelasting het liefste onder die 850 kg blijven, maar weet niet goed wat wijsheid is.
(De Skoda willen we tzt inruilen voor een Octavia, maar daar hebben we nu de financieen niet niet voor en onze tweede auto komt dit jaar niet door de keuring, dus moet al vervangen. Vandaar de keuze om van de kleine auto een automaat te maken. Als we met 4 personen weg gaan, zullen we dus ook de Skoda pakken, want dan iemand anders rijden.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je budget laat weinig toe helaas, en auto's zijn op de tweedehands markt ook stukken duurder geworden.

Eerste dat me te binnen schiet: Skoda Roomster met automaat. Heeft volgens mij ook standaard cruise control.

Anders: Kia Venga ofzo. Iig ouder model.

Zou ook zeker je ziektekostenverzekering vragen of ze aanpassingen aan een auto vergoeden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Helaas wordt er niks vergoed, ik kan namelijk automaat rijden en dat is een gebruikelijke auto.
Ik ga naar de merken kijken, bedankt!

Edit: Roomster en Venga zijn helaas veel te duur in de wegenbelasting.

[ Voor 25% gewijzigd door Pokémom op 10-02-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een heel slecht doch overweegbaar advies: rek het budget op?

Dat kan (bijvoorbeeld!!!!!) door te bekijken of de inkomens iets opgehoogd kunnen worden door enkele uren meer te mogen werken bij de werkgever? Of misschien kortstondig een persoonlijk krediet afsluiten en dat versneld/vastgesteld aflossen? Of andere vorm van liquide middelen regelen?

Puntje bij paaltje sta je helaas voor een voldongen feit: er moet een auto komen met x vereisten en er moet sowieso vervangen / geruild gaan worden. En ja, ik ben zelf absoluuuut niet van lenen of uitgesteld betalen maar nood breekt wet?

Ik weet overigens niet of een forum-topic starten de allerbeste manier is om je horizon te verbreden. Los van de vaste gegevens (zoals financien) kunnen we vanaf hier echt niet echt meten of weten welke afmetingen jouw rolstoel heeft en daarmee lastig(er) inschatten of je die echt op een achterbank kwijt kan of toch een (kortere) kofferbak zou moeten zoeken. Vanzelfsprekend is het minstens zo moeilijk om bij een aantal garages te gaan passen en meten maar dat lijkt me wel een goed startpunt.

Verder, en misschien komt er dan toch nog iets verduidelijking; ik ga er even vanuit dat je veel korte ritjes maakt? Want met een wens van ongeveer 850kg leeggewicht, vermoed ik dat diesel en dus veel kilometers niet iets is wat je hebt gedaan of gaat doen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zoekt eigenlijk een kleine, B segment hoge auto (SUV). Die zijn nog niet zo lang op de markt, en dus tweedehands eigenlijk buiten budget. Daarvoor had je de MPV's, die zijn er wel maar dat was middenklasse (denk seat Altea etc) en dus zwaarder en duurder in wegenbelasting.

Dus kies idd maar: budget omhoog of maandelijkse lasten omhoog. Zou zelf budget omhoog gooien, doet even auw maar dan heb je ook een auto waar je langer mee kunt doen.
Of je laat de hoge instap vallen en gaat voor een oude Fabia met automaat. Maar ook dan is maar de vraag wat je voor je budget krijgt.

Kijk maar eens wat je huidige auto nog waard is, dan weet je wat vergelijkbaar ongeveer moet kosten met automaat. En niet schrikken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:43
Ik ben echt bang dat je eisen wat tegenstrijdig zijn:
Kinderen van 1,80 en zelf neem ik aan ook zoiets betekent dat je eigenlijk een redelijk formaat auto nodig hebt om behoorlijk te zitten voor lange ritten. Dit in de <850kg is er niet echt. Zeker gezien auto's alsmaar zwaarder worden ivm alle veiligheidssytemen.

Denk dat je dit beter kan bijstellen naar <1050kg.

Dan zit je nog met dat kleine (lichte) auto's zelden automaat hebben.
Nu met hybrides wordt dat normaler, maar die vind je ook niet snel voor <€5000,-

[ Voor 8% gewijzigd door Cyriel85 op 10-02-2025 19:10 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een Jazz is volgens mij iets zwaarder, maar voldoet verder volgens mij wel behoorlijk. De spoeling is wat dun, maar er zijn wat hybride Jazz'jes die aan je eisen voldoen:

Edit: Nissan Note zou ook kunnen, wat lichter dan een Jazz Hybrid [maar nog altijd meer dan 850kg] maar zal meer verbruiken. Zou zelf een Jazz pakken dan.

Veel andere dingen kan ik overigens niet bedenken, 4 volwassenen + een rolstoel + 850kg is gewoon onmogelijk denk ik, tenzij je de rolstoel op het dak knoopt.

[ Voor 19% gewijzigd door RobinHood op 10-02-2025 19:25 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je de eis van een hoge instap laat vallen kun je naar een kleine station kijken. Seat Ibiza ST, Fabia station, Clio station, Peugeot 206 station. Al zou ik die laatste links laten liggen, veel motorische problemen.
Verder zou een oudere Mercedes A klasse wellicht nog kunnen voldoen, al is die ook wat zwaarder.

Verwacht alleen niet dat je ook nog fatsoenlijk twee volwassenen op de achterbank kunt zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zal meteen aan zoiets te denken, echter je budget is niet toereikend en 850 kg kan je vergeten in combinatie met een zware automaat.

Suzuki Splash 1.2 AUTOMAAT / AIRCO
€ 6.750,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Ook de Opel agila, je zal misschien iets in de buurt de van je budget kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:00
Om deze reden hebben wij inderdaad een Kia Venga gekocht, rolstoel pas er perfect in zonder al te veel moeite. Ja, het is wel zwaar en rijdt ook niet altijd zo zuinig, maar als je netjes rijdt en lange afstanden maakt, dan is deze wel zuinig genoeg.

We hadden er eentje gevonden voor 5500 euro, dus dat kan wel.

Ik zie dat wij 60 euro per maand aan wegenbelasting betalen en 36 euro per maand aan autoverzekering (11 schadevrije jaren geloof ik).

Rijden max 18.000 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
Het wijkt wel iets af van wat je vraagt maar zou toch kunnen voldoen. Een Renault Twingo II. Deze zijn met automaat en cruisecontrol te krijgen. Valt wel net 1 categorie hoger in de MRB en heeft maar 3 deuren. De Twingo heeft achter 2 stoelen (optioneel) die je naar voor/achter kan verschuiven. Zo kan je dus riant zitten of kiezen voor een ruime kofferbak. Als je niet dagelijks passagiers achterin mee moet nemen zou dit een optie kunnen zijn, Met 3 deuren is het wel wat lastiger instappen achter. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar dus zo kan je toch voorkomen dat je een te lage instap krijgt.
https://www.autotrack.nl/...ngo-benzine-2011-56543622

Deze is met cruiscontrol, automaat en die verstelbare stoelen. Maar er zijn er meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Kia Venga is echt te groot en per maand te duur helaas.
We houden de Skoda Fabia (Diesel) voor de lange ritten met z'n vieren.
Tzt vervangen we die voor een Skoda Octavia (Diesel), maar daar sparen we nog voor.

Rolstoel kan misschien in de kleine auto op de bijrijders stoel, kids eventueel achterin.
Het gaat mij erom dat ik zelf overal naartoe kan als ik wil en niet afhankelijk ben van man en zoon met rijbewijs.
De nieuwe auto vervangt de Fiat Punto (benzine) die we nu hebben.
Klagen de kids ook niet over om achterin te zitten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Pokémom op 10-02-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Renault Twingo II lijkt een fijne oplossing, ga ik even verder op zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Pokémom Is er een specifieke reden om 2 auto's te willen houden i.p.v. 1 ruime?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Denk eens in de richting van een personen-busje of MPV?

Renault Kangoo wellicht. Autoscout filtertje:

https://www.autoscout24.n...ort=standard&ustate=N%2CU

Gefilterd op benzine en automaat.

Dat moet lukken binnen budget, er kunnen prima twee volwassen achterin, en een rolstoel krijg je daar ook wel ingekieperd, automaten zijn er dus best wat van te vinden, en hoge instap.

Alleen die 850 kg gaat 'm niet worden, hij zit rond de 1050, wat voor wat het is eigenlijk erg meevalt, en met benzine niet de hoofdprijs kost aan wegenbelasting.

Het verbruik zal wel niet ideaal zijn, dus dat hangt er een beetje van af hoe veel je rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 10-02-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:46
Citroen C3 Picasso ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Falcon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:32:
@Pokémom Is er een specifieke reden om 2 auto's te willen houden i.p.v. 1 ruime?
Ja, er zijn drie mensen in het gezin met een rijbewijs en eigen wensen.
Maar de hoofdreden is dat ik zonder auto de deur niet uit kan (fietsen lukt niet, lang lopen ook niet) en ik dus huisarrest heb als de rest andere plannen hebben met de auto. Dat is naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoeveel KM rijden jullie per jaar? Gezien je nu diesel hebt?

Daar kan je op besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Pokémom schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:18:
Kia Venga is echt te groot en per maand te duur helaas.
We houden de Skoda Fabia (Diesel) voor de lange ritten met z'n vieren.
Tzt vervangen we die voor een Skoda Octavia (Diesel), maar daar sparen we nog voor.

Rolstoel kan misschien in de kleine auto op de bijrijders stoel, kids eventueel achterin.
Het gaat mij erom dat ik zelf overal naartoe kan als ik wil en niet afhankelijk ben van man en zoon met rijbewijs.
De nieuwe auto vervangt de Fiat Punto (benzine) die we nu hebben.
Klagen de kids ook niet over om achterin te zitten. ;)
Hoeveel km per jaar rij je wel niet dat je diesel rijdt? Die wegenbelasting is letterlijk een factor 3 van een vergelijkbare benzine auto nu. Omslagpunt van diesel voor tweedehands ligt ook op behoorlijk aantal kms per jaar.

Heb je al gerekend aan wat een auto je totaal per maand kost, en dan diesel vs benzine? Denk dat je dan ineens ziet dat benzine per maand prima uit kan.
Ter indicatie: onze vorige peug 207 diesel woog ledig 1216 kilo en deed 368 euro per kwartaal aan wegenbelasting. Ibiza op benzine nu. 995 kilo ledig. 118 per kwartaal. Dan moet je dus onwijs veel rijden wil diesel uit kunnen, want in de prijsklasse waar je kijkt is afschrijving van de auto vrijwel nihil meer.

Dus iets zegt me dat je verkeerd aan het kijken en vergelijken bent, en een leuke auto met hoge instap op benzine prima uit kan. Zelfs al draai je meer dan 20k km per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Vorkie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:41:
Hoeveel KM rijden jullie per jaar? Gezien je nu diesel hebt?

Daar kan je op besparen.
De diesel kan makkelijk uit, die blijft ook wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17

BCC

Kangoo of Slash zijn twee prima opties - Mazda 2 ? Is een iets lageren instap, maar als de achterbank plat is kan er makkelijk een rolstoel in.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Pokémom schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:44:
[...]

De diesel kan makkelijk uit, die blijft ook wel. ;)
Met je huidige auto wel ja, maar die voldoet niet meer dus of een nieuwe uit kan is een relevant gegeven. Dus vertel, hoeveel draai je per jaar dan?

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 10-02-2025 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Met je huidige auto wel ja, maar die voldoet niet meer dus of een nieuwe uit kan is een relevant gegeven. Dus vertel, hoeveel draai je per jaar dan?
TS wil gewoon advies over een auto voor haarzelf. Als de familie die andere auto gewoon wil houden, dan is dat hun keus. Beetje rare toon van je om antwoord te eisen over die km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kijk ook eens naar een wagen met elektrisch goed instelbare stoelen. soms kun je die zo verstellen dat je ze hoger zet om in- en uit te stappen en dan in een andere positie zet om te gaan rijden. Of je eigen stoel op maat erin. Dat is één keer investeren en daarna kun je hem ook gewoon meenemen naar een volgende wagen. Overigens heb ik hier overburen met 3 jongens die allemaal boven de 1.90 zijn en die komen als sprinkhanen met hun lange benen uit een VW up, past prima. dus formaat auto zegt niet altijd alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Twardt schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:31:
[...]

TS wil gewoon advies over een auto voor haarzelf. Als de familie die andere auto gewoon wil houden, dan is dat hun keus. Beetje rare toon van je om antwoord te eisen over die km's.
Goed dat je het zegt. Ding komt er dus naast, althans dat is de bedoeling.
Moest alleen twee keer de startpost lezen en goed het laatste stukje interpreteren voor ik ook die conclusie trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Jawel, de fabia (diesel) bevalt prima, die blijft wel.

Wij willen de Fiat Punto vervangen, de benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoek de goedkoopste auto met automaat+cruisecontrol
En gooi vervolgens de achterbank eruit?

Dan kun je de rolstoel er zeer eenvoudig in.
Mocht je een keer met meerdere een dagje weg gaan, dan neem je (toch al) de andere auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

Je noemt een Fiat Panda. Heb je in deze gereden en geprobeerd? Welk model/bouwjaar heb je in gedachte? Het >2011 model is zwaarder dan 850 kg.
Een rolstoel zal, afhankelijk van de grootte, ook nog wel in de kofferbak passen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:22
In de UK hebben ze een interessante website voor te kijken voor rolstoelgebruikers.
https://www.ridc.org.uk/f.../out-and-about/car-search
Voor de Fiat Panda:
https://www.ridc.org.uk/f...2-8v-51-kw-5dr-hatch-2012

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RambOe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 17:19
Heb je het UWV gecontacteerd? Mogelijk kunnen zij je helpen met de aanschaf van een aangepaste auto. Zij werken veel samen met Bever Autoaanpassingen. https://www.beverautoaanpassingen.nl/occasions/

https://www.uwv.nl/nl/ond...onderwijs/aangepaste-auto
https://www.uwv.nl/nl/ond...erk-onderwijs/rolstoelbus

[ Voor 25% gewijzigd door RambOe op 11-02-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:06
Een Citroën C4 Cactus overwogen? Iets hogere instap, als automaat verkrijgbaar en relatief laag in de wegenbelasting, door het lage gewicht eveneens vrij zuinig. Met je budget zoek je dan wel in de exemplaren met een hoge kilometerstand...

[ Voor 19% gewijzigd door EvaluationCopy op 11-02-2025 08:16 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
Ik denk dat dit een erg lastige zoektocht wordt met de huidige eisen. Als ik even kijk op Gaspedaal met 7k euro, <1050 kg, automaat dan zijn er 22 resultaten:
https://www.gaspedaal.nl/...=19,22&gmax=1050&srt=df-a

Vooral het lage gewicht voor de wegenbelasting is erg beperkend. 200 kg meer geeft veel meer resultaten en dus keuze, maar kost dan wel 18 euro per maand meer. Tegelijkertijd is 18 euro nog geen kwart tank benzine. Er is wat dat betreft over het algemeen meer te halen op rijstijl en/of energiezuinigheid van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

EvaluationCopy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:16:
Een Citroën C4 Cactus overwogen? Iets hogere instap, als automaat verkrijgbaar en relatief laag in de wegenbelasting, door het lage gewicht eveneens vrij zuinig. Met je budget zoek je dan wel in de exemplaren met een hoge kilometerstand...
Voor 5000 euro?.. kom op lees de topicstart even door ;)

@Pokémom De Fiat Punto is al relatief groot (b-segmenter). Fiat Panda of C3 is volgens mij niet heelveel groter.

Ben je niet eerder opzoek naar een Peugeot 206/207 stationwagon of Renault Clio Estate? (wel 1 schaal hoger in MRB) Deze zijn met automaat te verkrijgen voor jouw budget... hier zelfs met een 1 of ander invalide liftje: https://www.marktplaats.n...t-invalide-met-lift-n-a-p

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:30

anc

Ik vind het opmerkelijk dat je zegt de auto moet 850 kg anders te duur en ondertussen zonder enig blikken of blozen roepen dat de diesel blijft.

Je blijft de vraag ontwijken: hoeveel km rijden jullie met de diesel?

Het is een feit dat een diesel duur is qua wegenbelasting. en daarop kan je besparen waarmee je met de andere nieuwe automaat iets meer ruimte krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:38
Niet de meest sexy auto maar ik moest meteen denken aan de Toyota Yaris Verso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:04
Een Renault Kangoo automaat, al is 'ie wat ouder, is een uitermate geschikte keuze precies voor dit gebruik. Ze worden ook bijzonder vaak aangepast verkocht voor mindervalide gebruik, denk aan handgas/handrem als je helemaal geen voeten ter beschikking hebt.

Dat heb je in dit geval niet nodig, maar een degelijke, wat oudere, Kangoo automaat slokt met gemak je rolstoel op in de kofferbak en kost je in de aanschaf tussen de 2000-4000 euro, afhankelijk van je wensen. Meestal betekend dat wel nog zelf cruise control inbouwen, maar je kan mazzel hebben en er een met cruise vinden.

Daardoor hou je aardig budget over om de iets hogere wegenbelasting te betalen. Maar met een gewicht net boven de 1000kg blijft ook dat nog zeer redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

anc schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:36:
Ik vind het opmerkelijk dat je zegt de auto moet 850 kg anders te duur en ondertussen zonder enig blikken of blozen roepen dat de diesel blijft.

Het is een feit dat een diesel duur is qua wegenbelasting. en daarop kan je besparen waarmee je met de andere nieuwe automaat iets meer ruimte krijgt.
Vind het wel relevant wat hier geopperd wordt maar naar mijn idee kan die vraag ook beantwoord worden zonder de gereden kilometers te weten.

Aangezien je budget en gewicht als harde eis gepresenteert beperkt je je nu wel heel erg in de keuze voor een nieuwe auto.

Het gaat dan niet zozeer om het aantal km’s van de huidige diesel maar het gaat vooral om wat het gebruikspatroon is waar je mogelijk in kan schuiven.
Als de huidige diesel altijd voor elke rit gebruikt wordt en de andere auto heel zelden puur omdat die diesel beter rijdt of juist gepakt wordt om het minimale diesel km’s maar te halen kan je er aan denken om het autogebruik evenrediger te gaan verdelen.
Waarbij je gezin dan uiteraard wel rekening moet houden met jou want als die auto dan weg is zit je dus aan huis gebonden, maar als ik naar mezelf kijk is wel aardig vooraf in te schatten wanneer ik wel of niet weg ga die dag.

Als dit mogelijk is kan je kosten besparen door de diesel ook naar een bezine om te zetten en het is sowieso beter om beide auto’s regelmatig te gebruiken ipv eentje continu en de ander bijna nooit. Lang stil staan is namelijk slecht voor een auto en heel intensief gebruiken geeft meer slijtage.

Indien de diesel nu echter dagelijks gebruikt wordt voor een gezinslid dat ver weg naar werk moet rijden en je op die manier al aan voldoende diesel kilometers komt is dat natuurlijk geen optie.

Kortom het huidige gebruikspatroon van beide auto’s biedt misschien nog mogelijkheden om meer budget te verkrijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
@Pokémom

Ik had niet verwacht dat ik deze ooit zou posten als optie:
https://www.autotrack.nl/...-56914967?level=2&image=2

(ruim) binnen budget.
Ietsje te zwaar
Cruise control
Automaat
Instap is ruim met vlakke zitting, dus makkelijk draaien.
Ruimte achter de voorstoel is ook ruim, dus de rolstoel kan er makkelijk in.

Of deze (ik weet niet waarom mensen hun auto niet stofzuigen maargoed...)
https://www.autotrack.nl/...-56901545?level=2&image=0
binnen budget.
Ietsje te zwaar
Cruise control
Automaat

En dit lijkt me eigenlijk de meest praktische van allemaal.
De Peugeot 1007.

https://www.autowereld.nl...123dkm-40574054/foto.html
binnen budget.
Ietsje te zwaar
Cruise control
Automaat
Schuifdeur +++

Heeft een schuifdeur, dus bij in en uitstappen kan je op 1 plek blijven staan om je rolstoel te pakken.
Je hoeft niet om een deur heen.
Bij in en uitstappen heb je ook geen deur die ruimte inneemt, en daardoor het in en uitstappen lastig maakt.

Ik heb een paar maanden ook slecht kunnen lopen door een zware blessure aan mijn enkel.
En een lage auto is dan inderdaad erg lastig om in en uit te komen.
Zelf merkte ik dat ik in parkeergarages veel last had van de autodeur, vandaar dat de 1007 mij ideaal lijkt.

Het in en uitstappen lijkt me makkelijk met zo'n auto.
Je kan als je even kan staan makkelijk de rolstoel achter de bestuurdersstoel zetten, zonder om een achterdeur heen te moeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh3UhwI1GbQ03RlzReHTw8P_c-8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/scz2XYb1x9mBjArmTUyD88fH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS5Cc-7yrtZll31QK9XkjO75lAs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A3GCQeCqPu76yxlHjpE3Vpsu.png?f=fotoalbum_tile

Als ik op gaspedaal.nl kijk (daar kan je auto's zoeken op alle grote autosites tegelijk)
En ik vul in, Benzine, Automaat, cruise, max850kg, max 5000 euro. (jouw wensen/eisen)
Dan komt er maar 1 auto uit.
Deze: https://www.autotrack.nl/...ore-benzine-2008-56852471

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 11-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 08:56
Pokémom schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:34:
Wie wil helpen zoeken?
Door problemen met mijn linkerbeen moet ik over naar een automaat of semi-automaat.
(heel eng.... en nog geen idee wat het verschil zal zijn.)
Dit naast het feit dat er cruise controle op moet zitten voor mijn rechterbeen.
Dit alles komt door rugklachten die ik heb, dus een fijne stoel en hoge instap zouden fijn zijn.
We rijden nu Skoda Fabia, waar ik erg blij mee ben, maar nu moet mijn rolstoel dus ook mee kunnen en twee volwassen kinderen van 1.80. Dus 5 deuren is wel een pré, want de rolstoel zal ook op de achterbank moeten, want in een kleine auto zal die niet in de kofferbak passen.
Zelf kom ik uit op de fiat panda en dan cruise controle laten inbouwen. (lijkt goedkoper dan met cruise controle te kopen)
Manlief nijgt meer naar de citroen C3, maar die is een stuk duurder in aanschaf en en verzekering en wegenbelasting.
Hebben jullie tips? Budget is max €5000,-, liever minder en eigenlijk wil ik qua wegenbelasting het liefste onder die 850 kg blijven, maar weet niet goed wat wijsheid is.
(De Skoda willen we tzt inruilen voor een Octavia, maar daar hebben we nu de financieen niet niet voor en onze tweede auto komt dit jaar niet door de keuring, dus moet al vervangen. Vandaar de keuze om van de kleine auto een automaat te maken. Als we met 4 personen weg gaan, zullen we dus ook de Skoda pakken, want dan iemand anders rijden.)
Het meeste is hier al gezegd, maar zou me niet blindstaren op een wegenbelasting schaal meer of minder op jaarbasis is dat echt kleingeld vergeleken met je andere running costs. En neem die rolstoel mee als je naar een auto gaat kijken, gewoon passen en meten. En uiteraard goed de stoel en instap testen

Je eerste auto naar een Octavia upgraden kan ik alleen maar toejuichen, ruimer en praktischer worden ze niet in die klasse, heb er zelf 3 gehad en mn vriendin heeft een nieuwe combi als firma wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:44
Die Peugeot 1007 is volgens mij de roemruchte 1.6 THP motor. Je kan geluk hebben zoals ik (C4 Grand Picasso met inmiddels 280K op de teller) maar er zijn er ook die de ton niet halen. Een aankoopkeuring is dan wel een vereiste.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Zoek een auto zoek site waar je gewicht kan mee nemen in de zoekopdracht. En selecteer automaat, benzine en prijs max 5000. Dan heb je een idee wat er beschikbaar is. Ga dan testritjes maken in een paar, en let op de instap en hoe de stoel zit. In deze prijscategorie kun je veel barrels verwachten dus neem iemand mee met verstand van autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compe
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 14:57
geldersscheepje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:08:
Die Peugeot 1007 is volgens mij de roemruchte 1.6 THP motor. Je kan geluk hebben zoals ik (C4 Grand Picasso met inmiddels 280K op de teller) maar er zijn er ook die de ton niet halen. Een aankoopkeuring is dan wel een vereiste.
Klopt niet, je vind ze met TU/ET blok. Die zijn juist hartstikke betrouwbaar. Aankoopkeuring is altijd verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
BrockOlee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:12:
Zoek een auto zoek site waar je gewicht kan mee nemen in de zoekopdracht. En selecteer automaat, benzine en prijs max 5000. Dan heb je een idee wat er beschikbaar is. Ga dan testritjes maken in een paar, en let op de instap en hoe de stoel zit. In deze prijscategorie kun je veel barrels verwachten dus neem iemand mee met verstand van autos.
Je hebt precies 1 auto om uit te kiezen dan.
En persoonlijk denk ik dat die ongeschikt is.

https://www.gaspedaal.nl/benzine?gmax=850&opt=51&pmax=5000&trns=14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Als ik de TS was zou ik gewoon een busje overwegen. Je kan in NL namelijk een speciaal grijs kenteken krijgen voor gehandicapten.
https://www.belastingdien...oor_gehandicapte_personen

Dan kan je de BPM terugkrijgen en je hoeft geen provinciale opcenten te betalen. Dat scheelt echt een slok op een borrel. Dan kan je dus diesel of LPG rijden zonder dat je het bonus-tarief hoeft te betalen voor de wegenbelasting.

Inbouw van een CAN-bus cruise-control is een paar honderd euro en kan in de meeste modernere auto's wel gedaan worden.

Ik weet niet wat precies de eisen zijn voor een gehandicaptenkenteken, maar dat weten de belastingdienst en RDW wel. Dus dat kan TS daar vragen.

Voor wat betreft kosten, ik kan niet in de portemonnee van TS kijken. Ik weet wel dat ik er zelf financieel de ruime voor maak om een fatsoenlijke auto te rijden omdat ik afhankelijk ben van die auto om zelf mobiel te zijn. En ja mijn Honda Insight is een stuk duurder in de wegenbelasting dan mijn Twingo was, maar doordat het een (soft) hybride is compenseert het verbruik in de stad het verschil in wegenbelasting royaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
Suzuki Wagon R+, Opel Agila, Honda Jazz (met handig opklapbare achterbank).
mss een Toyota Yaris Verso, al zal die wel wat duurder zijn in de MRB, die zijn ca. 980kg.

op autowereld (en de anderen mss ook wel) kun je selecteren op gewicht:
autowereld

Of, als jij of je partner ondernemer is, iets op grijs kenteken met een dubbele cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 14:29
Als deelautogebruiker dan toch maar de vraag stellen, is een deelauto een optie? Geen idee of dat past bij afstand en of ze beschikbaar zijn, maar uit interesse toch maar de vraag.

Voor mij als alleen deelautogebruiker kan het tot 10.000km uit qua kosten (inclusief afschrijving) en veel meer dan dat rijden wij niet. Geen idee of deze mate van flexibiliteit in de auto past of dat het uberhaupt een optie is, maar wie niet waagt wie niet wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Theo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 06:14:
Je noemt een Fiat Panda. Heb je in deze gereden en geprobeerd? Welk model/bouwjaar heb je in gedachte? Het >2011 model is zwaarder dan 850 kg.
Een rolstoel zal, afhankelijk van de grootte, ook nog wel in de kofferbak passen.
We hadden er een uit 2010 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:04
Nee, dat is een doodnormale 1.6 zonder turbo. Gelukkig. De 1007 heeft kwa karakter ook helemaal geen turbo nodig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
KweNi schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:01:
In de UK hebben ze een interessante website voor te kijken voor rolstoelgebruikers.
https://www.ridc.org.uk/f.../out-and-about/car-search
Voor de Fiat Panda:
https://www.ridc.org.uk/f...2-8v-51-kw-5dr-hatch-2012
Dat is een fijne website!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:29
Is gewoon de TU5JP4 NFU die daarin ligt, die heb ik ook in de 307. Oerdegelijke motoren, zijn wel een beetje saai als je een turbo gewend bent (en al helemaal als de vorige eigenaar het onderhoud met franse slag liet doen... heb al mooi wat dode paarden weer tot leven kunnen wekken).

Zijn alleen niet de zuinigste motoren. Ik weet niet wat zo'n 1007 doet, maar de 307 lust wel een slok benzine (LPG in mijn geval), zeker bij stadsverkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@KweNi @Pokémom
De correcte site voor de Fiat panda bij Ridc.ork.uk is onderstaande; de link van @KweNi is van een 2012 Panda, en die is signifikant anders

https://www.ridc.org.uk/f...dynamic-12-5dr-hatch-2010

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Theo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:34:
@KweNi @Pokémom
De correcte site voor de Fiat panda bij Ridc.ork.uk is onderstaande; de link van @KweNi is van een 2012 Panda, en die is signifikant anders

https://www.ridc.org.uk/f...dynamic-12-5dr-hatch-2010
Dat lijkt hoopvol. Zou willen dat ik mijn rolstoel kon passen, maar die krijg ik pas over een maand of 3 en de huidige Punto wordt deze maand afgekeurd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
nielsven schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:46:
Niet de meest sexy auto maar ik moest meteen denken aan de Toyota Yaris Verso
Dat hoeft ook niet, als hij maar wil rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
anc schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:36:

Ja, de diesel moet blijven, daarom moet deze auto zo goedkoop mogelijk.

En als u het zo graag wilt weten, de diesel draait minimaal 28.000 per jaar, dit jaar meer,
exclusief familiebezoek in Spanje. ;)
Als je namelijk je rolstoel heel wilt houden ga je niet vliegen als je met de auto kan. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokémom
kofcaf schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:33:
Als deelautogebruiker dan toch maar de vraag stellen, is een deelauto een optie? Geen idee of dat past bij afstand en of ze beschikbaar zijn, maar uit interesse toch maar de vraag.

Voor mij als alleen deelautogebruiker kan het tot 10.000km uit qua kosten (inclusief afschrijving) en veel meer dan dat rijden wij niet. Geen idee of deze mate van flexibiliteit in de auto past of dat het uberhaupt een optie is, maar wie niet waagt wie niet wint.
Helaas is dat geen optie in Oost-Groningen, helemaal niet gezien ik dan niet naar die auto toe kan zelfstandig.
Lopen en de fiets gaan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
_Anvil_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Het meeste is hier al gezegd, maar zou me niet blindstaren op een wegenbelasting schaal meer of minder op jaarbasis is dat echt kleingeld vergeleken met je andere running costs. En neem die rolstoel mee als je naar een auto gaat kijken, gewoon passen en meten. En uiteraard goed de stoel en instap testen

Je eerste auto naar een Octavia upgraden kan ik alleen maar toejuichen, ruimer en praktischer worden ze niet in die klasse, heb er zelf 3 gehad en mn vriendin heeft een nieuwe combi als firma wagen :)
Ik zou de rolstoel graag meenemen, maar die van de WMO duurt nog even en die van het ziekenfonds moest terug. Dus zit ik een poos zonder en kan ik niet passen. Maar de punto wordt wel afgekeurd deze maand...

Octavia zijn we helemaal weg van, maar moeten we nog even voor sparen nu de Punto ook vervangen moet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Pokémom schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:42:
[...]

Dat lijkt hoopvol. Zou willen dat ik mijn rolstoel kon passen, maar die krijg ik pas over een maand of 3 en de huidige Punto wordt deze maand afgekeurd......
De ervaring met een Panda uit 2011 leert mij dat een opvouwbare rolstoel achterin de Panda past. Mis je de voetsteunen makkelijk kan verwijderen/inklappen.
Ik heb zelf 10+ jaren deze auto, en we hebben ook een tijdje een rolstoel in huis gehad. De rolstoel past niet met het grootste gemak, maar het past wel. En mocht je een grotere rolstoel hebben dan kan de achterbank altijd nog (deels) plat om meer ruimte te maken.

Met vier volwassenen in een panda, plus een rolstoel achterin dan vraag je wel veel van de Panda. Het past wel, maar het wordt knus/krap/uitdagend wanneer er 3 of 4 personen 185+ cm en/of 100+ kg zijn. Korte stukken van een uurtje is dan geen probleem, maar ik zou op die manier niet naar Spanje willen rijden :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:29
@Pokémom In welk opzicht wordt die Punto deze maand afgekeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
_JGC_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:20:
@Pokémom In welk opzicht wordt die Punto deze maand afgekeurd?
Roest, uitlaatgassen, er zit kortsluiting in de bedrading ergens, accu loopt daardoor leeg, vele lampjes op het dashboard branden, etc. Punto van december 2002, is gewoon op. ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Pokémom op 11-02-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokémom
Theo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:04:
[...]

De ervaring met een Panda uit 2011 leert mij dat een opvouwbare rolstoel achterin de Panda past. Mis je de voetsteunen makkelijk kan verwijderen/inklappen.
Ik heb zelf 10+ jaren deze auto, en we hebben ook een tijdje een rolstoel in huis gehad. De rolstoel past niet met het grootste gemak, maar het past wel. En mocht je een grotere rolstoel hebben dan kan de achterbank altijd nog (deels) plat om meer ruimte te maken.

Met vier volwassenen in een panda, plus een rolstoel achterin dan vraag je wel veel van de Panda. Het past wel, maar het wordt knus/krap/uitdagend wanneer er 3 of 4 personen 185+ cm en/of 100+ kg zijn. Korte stukken van een uurtje is dan geen probleem, maar ik zou op die manier niet naar Spanje willen rijden :P
Net een uur geleden te horen gekregen dat ik een vastframe krijg.
Als de wielen maar passen, dat is mijn grootste zorg. Het frame kan wel op een achterbank plek.
Deze auto zullen we niet met 4 personen in zitten, dan pakken we de diesel wel, dus max 3 en een rolstoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-09 21:03
Toyota Yaris 1e model, die had je in 5 deurs en ook in besteluitvoering. Ze waren licht van gewicht maar waarschijnlijk wel wat zwaarder dan 850 kg maar lichter dan 1000kg.
Je had ze in 1.0 en 1.3 liter. De 1.0 is traag maar super zuinig.
Toyota's zijn betrouwbaar en het 1e model moet binnen het budget haalbaar zijn. Wel goed controleren op roest aan de onderkant.
Sorry, ik zie dat de Yaris Verso al is genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door vogelmans op 11-02-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 08:56
Pokémom schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Ik zou de rolstoel graag meenemen, maar die van de WMO duurt nog even en die van het ziekenfonds moest terug. Dus zit ik een poos zonder en kan ik niet passen. Maar de punto wordt wel afgekeurd deze maand...

Octavia zijn we helemaal weg van, maar moeten we nog even voor sparen nu de Punto ook vervangen moet. :-(
Helder, ik zou ook niet bang zijn om een oudere (en dus goedkopere) te kopen, de eerdere generatie is best betrouwbaar en wat onderhoudskosten betreft: VAG onderdelen kosten relatief weinig door het grote aanbod.

Zo betrouwbaar als een Toyota gaat het nooit worden, dus zou die verso ook zeker overwegen als 2e auto. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGrenade
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 16:13
Klein, zuinig, lichtgewicht, automaat en ruim van binnen?

De Audi A2 3L!

De dieseltjes zijn regelmatig voorzien van een gerobotiseerde (dus automaat) bak. Ook zijn deze verrassen ruim van binnen. Als je de rolstoel inklapt en de dubbele bodem uit de kofferbak haalt zal deze misschien zelfs achterin passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
XelaRetak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:48:
Een Renault Kangoo automaat, al is 'ie wat ouder, is een uitermate geschikte keuze precies voor dit gebruik. Ze worden ook bijzonder vaak aangepast verkocht voor mindervalide gebruik, denk aan handgas/handrem als je helemaal geen voeten ter beschikking hebt.
En lukt dus binnen budget, inderdaad precies de redenen dat ik deze optie ook had gesuggereerd, en BCC daarna ook, zie ik net.

TS, deze optie gemist tussen de reacties, of vind je het gewoon een lelijke bak? Want dat kan ik me voorstellen, maar praktisch is het ding wel *en* hij tikt eigenlijk al je vinkjes af, behalve de IMO niet reëele gewichts-eis.

Bovendien staat hij bij mijn weten niet bekend als "probleem-auto". Check bijvoorbeeld:

https://www.anwb.nl/exper...d-renault-kangoo-automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een Ford Fusion is niet te groot, betrouwbaar en heeft de ideale kofferbak voor een rolstoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 08:28

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb zelf een Toyota Corolla station. Daar kan ik mijn rolstoel + wielen makkelijk achterin gooien, maar zo'n vastframe kan je meestal behoorlijk klein maken door de wielen eraf te halen (kliksysteem), sideskirts en kussen eraf en rugleuning inklappen. Mijn frame past ook niet-ingeklapt makkelijk op de bijrijdersstoel, en de wielen dan achter de stoel. Alleen als je hem zeg maar over je heen moet trekken naar binnen is het wat lastiger manouvreren, maar ik kan zelf met steun nog wel een rondje om de auto lopen (en gooi hem dan ook net zo makkelijk in de achterbak).

Ik heb ook een aankoppelhandbike en een lighandbike, dus doe tegenwoordig juist veel meer met de fiets; dat heeft me meer vrijheid gegeven dan de auto ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
Wilke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:23:
[...]

En lukt dus binnen budget, inderdaad precies de redenen dat ik deze optie ook had gesuggereerd, en BCC daarna ook, zie ik net.

TS, deze optie gemist tussen de reacties, of vind je het gewoon een lelijke bak? Want dat kan ik me voorstellen, maar praktisch is het ding wel *en* hij tikt eigenlijk al je vinkjes af, behalve de IMO niet reëele gewichts-eis.

Bovendien staat hij bij mijn weten niet bekend als "probleem-auto". Check bijvoorbeeld:

https://www.anwb.nl/exper...d-renault-kangoo-automaat
Ik snap de gewichtseis ook niet. Een kangoo voldoet, zeker als het een aangepaste is, in de regel makkelijk aan de eisen voor een grijs kenteken voor een gehandicapte. Dan is de wegenbelasting ineens ontzettend veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 08:17

BCC

PepijnK schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Ik snap de gewichtseis ook niet. Een kangoo voldoet, zeker als het een aangepaste is, in de regel makkelijk aan de eisen voor een grijs kenteken voor een gehandicapte. Dan is de wegenbelasting ineens ontzettend veel lager.
Ja en de diesel eis snap ik ook niet helemaal, want een oude benzine is in de maand veel goedkoper dan een oude diesel .

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
BCC schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Ja en de diesel eis snap ik ook niet helemaal, want een oude benzine is in de maand veel goedkoper dan een oude diesel .
De vervangende auto moet geen diesel zijn. Dat is de andere auto in het gezin die ze blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:39
Waarom zelf zoeken naar en auto? Er zijn bedrijven in gespecialiseerd en ook bij UVV (voorzieningen) kunnen ze je helpen, mits de auto ook (deels) voor werk of school gebruikt wordt.
In mijn kenniskring heb ik iemand werken bij een letselschade bureau, waar ze contacten leggen met verzekeraars etc. als er door letsel geen auto meer gereden kan worden. Ik denk dat zo'n bedrijf of UWV je in ieder geval op weg kan helpen met het kiezen van de juiste auto of de aanpassingen in je huidige auto kan laten inbouwen.

Edit: ik lees nu pas goed dat de te vervangen auto afgekeurd gaat worden (en dus nu al eigenlijk al niet meer veilig genoeg is).

[ Voor 15% gewijzigd door Chewmonkey op 17-02-2025 20:17 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-05 22:44
@Pokémom Wellicht een update om te horen wat het geworden is? Zal op prijs worden gesteld.

[ Voor 76% gewijzigd door rainvs op 28-04-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:12
Moeilijk verhaal hoor. Succes.

[ Voor 87% gewijzigd door Mapuck op 28-04-2025 01:44 ]

Pagina: 1