Welke leverancier op de kabel van KPN?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-03 20:35
Goedemiddag,
Ik ben al een tijdje niet te spreken over het internetpakket van KPN. Lang verhaal kort: het zuigt.
Nu wilde ik overstappen naar Ziggo, maar de groene kabel waarover zij het signaal versturen is recent hardhandig verwijderd bij een klus (jep, serieus)

Welke provider kan op de kabel waar nu het huidge KPN opzit?

Hoor graag en exucese voor het hoge noob gehalte. Ik ben van de 486 generatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Wat is er precies ruk dan, is daar nog iets aan te doen? Of is het DSL en mis je de snelheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Wat heb je zelf al gevonden?
Al eens gekeken op vergelijkingssites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Joris20 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:48:
Goedemiddag,
Ik ben al een tijdje niet te spreken over het internetpakket van KPN. Lang verhaal kort: het zuigt.
Nu wilde ik overstappen naar Ziggo, maar de groene kabel waarover zij het signaal versturen is recent hardhandig verwijderd bij een klus (jep, serieus)

Welke provider kan op de kabel waar nu het huidge KPN opzit?

Hoor graag en exucese voor het hoge noob gehalte. Ik ben van de 486 generatie :)
Op welke aspecten verwacht je betere prestaties van de andere provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
In mijn andere huis had ik vodafone en dat had overal in en rondom het huis een goed wifi signaal. Dat is nu niet het geval. Met een versterker is het al verbeterd, maar het blijft matig. Ik heb het pakket aangepast naar sneller internet, maar dat deed niets. Er zitten hier soms vier personen te streamen/ gamen.

Op vergelijkingsites heb ik wel wat gevonden, maar het moet dus op het huidige signaal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
Economics schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:51:
Wat is er precies ruk dan, is daar nog iets aan te doen? Of is het DSL en mis je de snelheid?
Snelheid en stabiliteit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor kabel is het? Glas? Koper? Je kan bij veel providers een postcodecheck doen. Houd er rekening mee dat veel wat niet docsis internet is alsnog via kpn wholesale kan gaan,indien glas. De freedom Internet postcode check (zij kunnen via praktisch elke infrastructuur aanbieden en zijn transparant hoe ze leveren) kan je een beeld geven. Je hebt overigens tegenwoordig ook 5g thuis. Dat kan an sich redelijk zijn, maar ik weet je wensen niet.

Wil je goede peering? Vrije mediaconverter keuze? Meer diensten zoals tv? Vast ipv4 adres en een ipv6 blok? Bandbreedte? SLA op uptime? Of ook iets na het internet, zoals monteurs die kabels leggen, meegeleverd wifi met backhaul, etc... Er zijn providers die veel bundelen

Je provider gaat niet over zaken als wifi, heb je eigen apparatuur? 5ghz? 2.4ghz die helemaal vol zit? Alleen wifi vanuit een brandwerende meterkast? Shared backhaul?

[ Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 10-02-2025 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Haal je de snelheid wel bekabeld of is het alleen je wifi die een probleem is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Joris20 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:59:
In mijn andere huis had ik vodafone en dat had overal in en rondom het huis een goed wifi signaal. Dat is nu niet het geval. Met een versterker is het al verbeterd, maar het blijft matig. Ik heb het pakket aangepast naar sneller internet, maar dat deed niets. Er zitten hier soms vier personen te streamen/ gamen.

Op vergelijkingsites heb ik wel wat gevonden, maar het moet dus op het huidige signaal kunnen.
Dit zegt veel meer over het verschil tussen de twee huizen dan over het verschil tussen de twee providers.

Provider brengt signaal over de drempel / in de meterkast, rest is je eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
Prisma16 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Dit zegt veel meer over het verschil tussen de twee huizen dan over het verschil tussen de twee providers.

Provider brengt signaal over de drempel / in de meterkast, rest is je eigen verantwoordelijkheid.
Nee, bij het vorige huis kreeg ik het signaal al als ik de straat ingereden was. Overal in huis was het signaal goed. Helaas bij de KPN al vrij snel gekloot met snelheid en bereik in het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
I_IBlackI_I schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:04:
Haal je de snelheid wel bekabeld of is het alleen je wifi die een probleem is?
Kabel is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
Umbrah schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:02:
Wat voor kabel is het? Glas? Koper? Je kan bij veel providers een postcodecheck doen. Houd er rekening mee dat veel wat niet docsis internet is alsnog via kpn wholesale kan gaan,indien glas. De freedom Internet postcode check (zij kunnen via praktisch elke infrastructuur aanbieden en zijn transparant hoe ze leveren) kan je een beeld geven. Je hebt overigens tegenwoordig ook 5g thuis. Dat kan an sich redelijk zijn, maar ik weet je wensen niet.

Wil je goede peering? Vrije mediaconverter keuze? Meer diensten zoals tv? Vast ipv4 adres en een ipv6 blok? Bandbreedte? SLA op uptime? Of ook iets na het internet, zoals monteurs die kabels leggen, meegeleverd wifi met backhaul, etc... Er zijn providers die veel bundelen

Je provider gaat niet over zaken als wifi, heb je eigen apparatuur? 5ghz? 2.4ghz die helemaal vol zit? Alleen wifi vanuit een brandwerende meterkast? Shared backhaul?
Bedankt voor reactie. Freedom ziet er goed uit. 5G heb ik over nagedacht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Joris20 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:59:

Aha. Nieuw huis en wifi. De provider gaat tot aan de drempel, daarna is het je eigen verantwoordelijkheid. Even bot gezegd, de 2.4ghz radio band is te vol en druk, en kan je in feite meestal helemaal afschrijven. 5ghz heeft een lagere penetratie graad en met de kwaliteit van nieuwe huizen heeft dat impact. Ik heb in mijn huis drie accespoints, puur hierdoor. Alle accespoints uiteraard bedraad aangesloten, net als alles wat niet verplaatst wordt (tv's, consoles, pc's, sommige domotica zoals PV, laadpaal etc...). Alles wat niet op wifi hoeft maakt het sneller en stabieler.
Joris20 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Bedankt voor reactie. Freedom ziet er goed uit. 5G heb ik over nagedacht
Andere isp gaat je wifi niet beter maken. Ethernet leggen en goede APs plaatsen, en niet in zendvermogen concurreren met de buren. Dit soort situaties is niet ongewoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZzqvX7H067sdevIRiZJsxxcUVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OdKr233aaqqo6YJAW1F0Ayj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFYNBoURhL8tHTJsS0f201gYfTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GCqyQxMALjueDFXlTd2iqpOQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Umbrah op 10-02-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 23:33
Joris20 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Nee, bij het vorige huis kreeg ik het signaal al als ik de straat ingereden was. Overal in huis was het signaal goed. Helaas bij de KPN al vrij snel gekloot met snelheid en bereik in het huis
Dit is heel moeilijk te geloven. Wifi werkt volgens standaarden en het vermogen is bijna overal ter wereld, en dus ook in Nederland, wettelijk begrenst. De wifi-situatie in jouw huis is niet de verantwoordelijk van jouw provider. Elk huis is anders en heeft andere behoeftes. Het meest effectieve wat je kunt doen is SuperWifi-punten bedraad aansluiten in je huis, het liefst op elke verdieping eentje.

Er zijn genoeg providers die over de kabel van KPN internet leveren, maar als je daadwerkelijk het probleem wilt oplossen, dan zul je zelf aan de slag moeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Natuurlijk is kabel wel een optie. Des noods steek je het met een dongle in een smartphone. Maar je maakt me niet wijs dat er in een huis waar gestreamd en gegamed wordt geen enkel apparaat is wat (via een dongle) bedraad aangesloten kan worden om de snelheid te testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 23:33
Dat is niet de vraag. De vraag is of je via een kabel wel de juiste snelheid haalt. Deze vraag wordt gesteld zodat we kunnen bepalen of het probleem voor je meterkast, of na je meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Ik wil best het e.e.a. voor je onderzoeken, maar ik kan uit alles opmaken dat je keuze al hebt gemaakt om weg te willen. Mocht je je nog willen bedenken, stuur maar wat gegevens. Heb je een experiabox v10 of een v12?

[ Voor 5% gewijzigd door Economics op 10-02-2025 17:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]

Als je vorige huis een wat ouder houtskelet huis is en je nieuwe huis geisoleerd is met HR++++ glas en metaalfolie is een verschil zoals beschreven goed te begrijpen.

Het maximale vermogen en daarmee het bereik van wifi-signalen is onderdeel van de ETSI norm en daarom voor alle providers gelijk. Het veranderen van provider zal dus niets oplossen.

https://wlan1nde.wordpres...-transmission-power-etsi/

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 10-02-2025 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:05
Ik vermoed dat je huis de oorzaak is en niet de provider. De kans is dan ook erg groot dat als je alleen overstapt naar een andere provider je met dezelfde slechte wifi blijft zitten.

Je ontkomt er denk ik niet aan om KPN Superwifi punten met een kabel aan te sluiten op de Experiabox.

Je lijkt deze vraag ook te ontwijken: Wat voor abonnement heb je eigenlijk bij KPN?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-07 21:46
Kabel is altijd een optie. De reden dat het gevraagd wordt is om te bepalen of het probleem veroorzaakt wordt door wifi in huis of dat er echt iets met de internetverbinding die binnen komt scheelt. Als het bekabeld wel werkt zit het binnen en hoef je niet van provider te veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-07 22:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
Helaas bij de KPN al vrij snel gekloot met snelheid en bereik in het huis
Je hebt een paar stappen overgeslagen in het proces voor het oplossen van je snelheid en stabiliteits probleem.
Het advies wat een aantal mensen hierboven proberen te geven is het volgende:
- Doe een paar stappen terug
- Begin met uitzoeken waar het probleem zich bevindt. Dat is onder andere een bedrade test op het modem van KPN.
- Hoe gaat een speedtest daarop, bedraad?
- Hoe gaat dezelfde speedtest draadloos?

Deel die antwoorden evt hier, dan kunnen we met je meedenken over de volgende stappen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris20
Ben ermee aan de slag. Bedraad is het in ieder geval prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
Draadloos nu ook prima na reset via KPN online. Ook boven een stuk beter. Probleem dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Joris20 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:24:
Draadloos nu ook prima na reset via KPN online. Ook boven een stuk beter. Probleem dus opgelost.
Dat was dus een inkoppertje. Juist voor de 486-generatie, als iets slecht of niet werkt, gewoon een reset doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris20
true
Pagina: 1