Home CNC freesmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05 10:28
Aangezien ik enkel topics kan terugvinden over het bouwen van een home Cnc freesmachine maar niet om eentje te bouwen, dacht ik een topic te openen.

Ik zoek interessante merken voor home cnc freesmachines. Het is voor kleinere onderdelen voor mezelf en het 'taaiste' gaat zijn in aluminium.

Ontwerpen, programmeren en heel de boel kan ik.
Ik kom op merken zoals Proxxon, maar die gaan best hoog de prijs is, en zijn vrij beperkt in vermogen.

Moesten er mensen zijn die er nog meer van weten, shoot !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat de Proxxon MF270-CNC een leuk klein desktop modelletje is voor kleine dingen. Ah, her is ook een zwaardere model: https://www.toolnation.nl...micro-frees-230-volt.html

Ik zelf, als ik het geld had, zou voor een Pocket NC gaan. YouTube: World's Smallest 5 Axis Milling Machine - Pocket NC V2

Je kunt altijd van Ali een goedkoper 3080 portaalfrees pakken maar voor metaal is dat geen degelijke constructie....

Dus voorlopig hou ik het wel bij mijn handbediende HBM X1 frees.

[ Voor 11% gewijzigd door memphis op 10-02-2025 16:52 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Je gaat (denk ik) niet veel goedkopers vinden als proxxon. Die 3040 zijn alleen goed als ze met rails zouden komen.

Als ik het geld had, had ik 100% voor een Wabeco F1410LF(hs) gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Dank voor de input.

Het moeten effectief cnc gestuurd zijn, geen manuele. Het gaat echt om kleine dingen. Schaalmodel dingen.

Geen 5 mm depth of cuts, geen frezen van diameter 10 mm.

Proxxon is sowieso degelijk, maar dan moet je rand apparatuur kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
deze ben ik momenteel tegen gekomen, lijkt me toch al een goede kandidaat.

https://www.aliexpress.us...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals aangegeven zijn die zgn portaalfrezen wel leuk maar zijn niet de meest degelijkste. Veelal kan je de speling niet wegschroeven wat bij normale freesconstructies via zwaluwstaartverbindingen wel kan.

Maar OK, als je zo'n ding koopt, programmeer dan wel de freesdiepte in kleine stapjes zodat er minder krachten op de constructie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
memphis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:31:
Zoals aangegeven zijn die zgn portaalfrezen wel leuk maar zijn niet de meest degelijkste. Veelal kan je de speling niet wegschroeven wat bij normale freesconstructies via zwaluwstaartverbindingen wel kan.

Maar OK, als je zo'n ding koopt, programmeer dan wel de freesdiepte in kleine stapjes zodat er minder krachten op de constructie komt.
Volledig akkoord. Proxxon zal qua precisie beter zijn. Opzich is het frees bereik meer als voldoende. Alleen moet je nog dergelijke CNC omvormer erbij kopen.

Heb je ervaring met Proxxon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De enige ervaring die ik heb is met hun dremel achtige tools. Ik weet dat Proxxon onder de modelbouwers veel gebruikt is en ik ken iemand die ooit de handbediende MF70 heeft gekocht om modelmotoren te modificeren en hij had ooit ook en keer een chassisplaat van een 1:8 auto aangepast.
Ik zelf heb een kamer vol met div HBM machines maar alleen handbediend.

Je kunt ook kijken naar een Sieg of HBM X1 of X2 frees. Heb je al voor 500 tot 600 euro met een beetje zoeken en moet je zelf aanpassen wat op zich niet zo moeilijk is. Een volledig MACH3 set met Nema23 steppers kan je voor een redelijk bedrag wel op Ali vinden en zal je effe moeten knutselen. Zo heeft een maat van mij ooit een EMCO F1 CNC frees gekocht en de hele grote antieke besturingskast vervangen voor een losse CNC computer met nieuwe steppermotoren en drivers.

En ja, net als met alle andere apparaten kan je je blut kopen aan boren, frezen, opspanklemmen en andere tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
memphis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:27:
De enige ervaring die ik heb is met hun dremel achtige tools. Ik weet dat Proxxon onder de modelbouwers veel gebruikt is en ik ken iemand die ooit de handbediende MF70 heeft gekocht om modelmotoren te modificeren en hij had ooit ook en keer een chassisplaat van een 1:8 auto aangepast.
Ik zelf heb een kamer vol met div HBM machines maar alleen handbediend.

Je kunt ook kijken naar een Sieg of HBM X1 of X2 frees. Heb je al voor 500 tot 600 euro met een beetje zoeken en moet je zelf aanpassen wat op zich niet zo moeilijk is. Een volledig MACH3 set met Nema23 steppers kan je voor een redelijk bedrag wel op Ali vinden en zal je effe moeten knutselen. Zo heeft een maat van mij ooit een EMCO F1 CNC frees gekocht en de hele grote antieke besturingskast vervangen voor een losse CNC computer met nieuwe steppermotoren en drivers.

En ja, net als met alle andere apparaten kan je je blut kopen aan boren, frezen, opspanklemmen en andere tools.
grappig, ik heb een emco F1 op 2e hands tegen gekomen
https://www.2dehands.be/v...3aXZMQmJ6ZEI1QSUzRCUzRA..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Inderdaad kan het afstruinen van Marktplaats ook wat opties geven.

Hier een filmpje van die maat van mij, hij had wat sleuven voor mij gefreesd voor mijn eigen ontwerp koelkop. Ook in beeld zijn controller welke alleen met programmeercode werkt. Hij programmeert die zelf maar je kunt een beetje CAD software ook een TXT file met die code uit laten spugen. Wil je direct sturen vanaf de computer moet je een MACH3 interface gebruiken. Overigens staat Youtube vol met ombouw van oude EMCO's en ook niet CNC naar CNC machines.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
CNC mill cooling head

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
deze kan ik kopen voor 400 euro, nieuw. Wat denk je ?
Bedankt trouwens voor de inputs !

https://techcnc.be/cnc-fr...oGX4OPIKoHghoCD9gQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
Out of the box laten bijna alle Ali frezen wel flink wat te wensen over, na een kleine aanpassingen zijn ze vaak wel prima te gebruiken voor het kleinere werk. Wat @memphis ook al aangeeft, kleine stappen en het is op zich te doen. Duurt alleen wat langer.

In zekere zin zou je de TTc450 van big tree tech kunnen kopen, die met de tijd upgraden met mgn15h wagens/rails, 12mm platen voor x/y en een 500w spindel. Dan heb je best wel een degelijke machine voor aluminium.
Erebus1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:22:
deze kan ik kopen voor 400 euro, nieuw. Wat denk je ?
Bedankt trouwens voor de inputs !

https://techcnc.be/cnc-fr...oGX4OPIKoHghoCD9gQAvD_BwE
400,- nieuw met motoren en aansturing? Geen slechte deal voor dat type frame.

[ Voor 16% gewijzigd door wally1987 op 11-02-2025 16:31 ]

• Erebus1
wally1987 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:25:
Out of the box laten bijna alle Ali frezen wel flink wat te wensen over, na een kleine aanpassingen zijn ze vaak wel prima te gebruiken voor het kleinere werk. Wat @memphis ook al aangeeft, kleine stappen en het is op zich te doen. Duurt alleen wat langer.

In zekere zin zou je de TTc450 van big tree tech kunnen kopen, die met de tijd upgraden met mgn15h wagens/rails, 12mm platen voor x/y en een 500w spindel. Dan heb je best wel een degelijke machine voor aluminium.

[...]

400,- nieuw met motoren en aansturing? Geen slechte deal voor dat type frame.
Thx for the input. Frezen en programeren is geen probleem. Alleen de hardware van de machines ben ik wat een leek in.

Zelf heb ik altijd met een hermle gewerkt met heidenhain sturing (als job)

De freesmachine komt wel zonder software. Ik neem aan dat ik die ergens kan vinden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik zie dat die parallel poort gestuurd is, dat doet het met een redelijke zekerheid idee geven dat het MACH3 gestuurd is, MACH3 is bijna DE standaard. Veel software ondersteunt dit.

Hier nog een aardig artikel: https://rckeith.co.uk/mach3-parallel-port/
Als je PC geen LPT poort kent moet je een UC100 adapter kopen en niet een standaard USB-LPT adapter.

Een maat van mij gebruikt PC-DREH, een software pakket met een bijbehorende controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiX0DBS2YMxWPylWw5gaNqIvho0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voSO92qPe4RRDodLXeR3FL5o.jpg?f=fotoalbum_large

Hij was zijn licentie dongle kwijt en kwam een artikel tegen hoe de controller naar MACH3 om te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvOMVXpErkWJn3axiBq3ykmNBDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxPACV7F2cPfpj6wFaL4Gj1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbHy2QSUthhcMyZe6l1iwrjoueU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhRoZshgbn9z9pokoRSYdnly.jpg?f=fotoalbum_large

Hij kreeg ook al de tip om de UC100 interface te gebruiken maar kon voor deze ombouw er even 1 voor de test lenen en alles werkt perfect. Grappig was dat hij vlak na de ombouw hij alsnog zijn dongle terug vond.

Waarom een UC100 interface? Het schijnt dat op een standaard USB-LPT interface alleen de noodzakelijke pinnen werken terwijl bij de UC100 alle pinnen werken. Op de overige pinnen worden signalen zoals de eindstoppen verwerkt. In sommige software pakketten is de UC100 ook als interface optie naast gewoon parallel aanwezig.

Hier meer over de UC100 https://cncdrive.com/MC/U...UC100%20users%20guide.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
Das pas info. Goud waard !

ik heb naar de verkoper een bericht gestuurd. Standaard kome ze met een 500 watt spindle, in de verkoops beschrijving staat 2,2 kw.

Een behoorlijk verschil. Sowieso zijn mods nodig, en heb er opzich geen bang voor. Maar wil niet op het einde een compleet nieuw machine gebouwd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Deze CNC bakken op Aliexpress komen in heel veel uitvoeringen qua spindle. Van een simpele electromotor t/m een paar kw watergekoeld. voor mijn begrip is 500 watt best veel, mijn draaibank is zelfs 500 watt. Maar zoals eerder aangeraden moet je niet te veel willen frezen en kan je makkelijk een heel eind komen.

Ook zou je een laser kunnen plaatsen voor laser snijden en graferen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
memphis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:47:
Deze CNC bakken op Aliexpress komen in heel veel uitvoeringen qua spindle. Van een simpele electromotor t/m een paar kw watergekoeld. voor mijn begrip is 500 watt best veel, mijn draaibank is zelfs 500 watt. Maar zoals eerder aangeraden moet je niet te veel willen frezen en kan je makkelijk een heel eind komen.

Verkoper heeft net de spindle aankoopbewijs gestuurd en het is effectief deze
https://eur.vevor.com/spi...rwWtmkFOge5tS8Q3WsTnGafW2

best wel netjes. Aankoop was in september '24

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wally1987

Ik vind 500watt gewoon een minimale vereiste met frezen, je draait de spindel toch nooit voluit op 100%.
Maar het is wel fijn om die 100% in te kunnen zetten wanneer nodig.
Erebus1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Verkoper heeft net de spindle aankoopbewijs gestuurd en het is effectief deze
https://eur.vevor.com/spi...rwWtmkFOge5tS8Q3WsTnGafW2

best wel netjes. Aankoop was in september '24
Lees veel goeds over die spindelmotoren, alleen veel klachten over de er11 spantangen en houders.
Voor hout zal het prima werken, maar voor hardere materialen zou ik die uiteindelijk gewoon vervangen door een setje nieuwe van Damencnc o.i.d.

Maar die motor op een 3040 frame. Dan kun je als je het voorzichtig doet ook metalen frezen hoor, precisie is wel een ander verhaal.

Goude tips voor het frezen van aluminium:
Single fluite downcut freesjes, ideaal voor zachte aluminiumsoorten.
Voor het plaatwerk wat lastig te fixeren is, bolkopfreesjes gebruiken.
Cutting oil(snijolie) in voorraad houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
ik heb volgens mijn iets interessanter gevonden.
https://www.2dehands.be/v...CYjVCMWhvV3pJQSUzRCUzRA..

Lijkt me heel degelijk gedaan. Ga binnekort eens langsgaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erebus1
Ben langs geweest.

Opzich was alles heel goed gedaan, best pro stuff. Alleen te groot voor mij beschikbare werkplaats.

Terug op zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

Snijden met die dingen is eigenlijk heel beperkt, want de 'snij' koppen zijn vaak maar een paar watt tot een tiental watt blauw. Daarmee kom je door zwart MDF en hout wel heen, maar als het steviger materiaal is of van een lichte kleur, dan is de absorptie van het materiaal veel te weinig om mee te kunnen snijden.

Graveren door verf weg te branden kun je met die laserkoppen dan weer wel heel goed doen.

Ik heb zelf een heel simpel 3018 machientje wat ik ooit gekocht heb om acrylglas mee te frezen/graveren, maar met de standaard spindelmotor krijg ik dat nog niet goed voor elkaar. Terwijl ie door 2mm aluminium heen gaat alsof het boter is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als de toepassing "kleine onderdelen" is, dan lijkt me een kniefrees of VMC de beste oplossing. Voor plaatmateriaal is een portaalfrees geschikter.

Dat kan op drie manieren:
1. Kit
2. Ombouw van normale frees
3. Kant-en-klaar.

Voor optie 1 bestaat er zoiets als de Milo, een open source project waarvoor kitsamensteller LDO ook een kit aanbiedt.

Optie 2 is wat gevarieerder. Je neemt een bestaande kniefrees en bouwt daar dan een CNC-besturing op. Dat kan bijvoorbeeld een Sieg of een Optimil zijn. Daar zijn dan weer kits van 3e partijen voor te vinden om de frees om te bouwen. Sommige wederverkopers bieden ook zelf dat soort kits aan, een beetje zoals de Proxxon kits.

Optie 3 is dat je een bestaande machine koopt. Op desktopformaat kan dat bijvoorbeeld in de vorm van een Makera Carvera of Carbide 3D Nomad.

Welke optie je dan ook kiest, het zal nooit echt goedkoop zijn. Prijs is geen absolute indicator van kwaliteit, maar omdat zwaar uitgevoerd zich vaak wel vertaalt in betere resultaten is het wel een goede relatieve indicator. Het zwaarder uitvoeren van de onderdelen kost immers meer geld. Als je zelf iets bouwt is de factor precisie tijdens het bouwen ook een grote invloed op het eindresultaat.

Je kan ook eens buurten bij http://www.cnczone.nl, daar zitten mensen met veel kennis van dit onderwerp.

Overigens is Duitsland binnen de EU koning als het om dit soort apparaten gaat. Kijk eens bij https://www.paulimot.de/en-gb of https://www.sorotec.de/ als je machines of onderdelen wil bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 12-05-2025 15:34 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Erebus1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:18:
Ben langs geweest.

Opzich was alles heel goed gedaan, best pro stuff. Alleen te groot voor mij beschikbare werkplaats.

Terug op zoektocht
Die CNC-machine is niet bijzonder groot. Als dit al een probleem is moet je jezelf afvragen of iets dat groter is dan een MF70 ooit gaat passen. Veilig werken met een CNC-machine betekent ook dat er een behuizing omheen moet welke het hele bereik van de machine kan accommoderen. Dat zal dus altijd een ding zijn. (en is tevens de reden dat ik zelf al jaren naar CNC-machines kijk maar er nog geen heb gekocht)

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 12-05-2025 15:38 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Pagina: 1