Aanschaffen 1.0 tsi uit 2019 - garantie vaag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hi all,

Ik wil jullie mening eens over het volgende.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2025 15:36 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Waarom zou je een 13-in-een-dozijn auto kopen waar je twijfels bij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:36:
Waarom zou je een 13-in-een-dozijn auto kopen waar je twijfels bij hebt?
Het is geen 13-in-een-dozijn. Deze is full option. Wel met een iets hogere kmstand, waar de prijs ook naar is. En uiterlijk ook zeer netjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Als die auto nu al aangeeft dat er een misfire plaats vind op cil 2 zou ik er hard bij wegrennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Het is geen 13-in-een-dozijn. Deze is full option. Wel met een iets hogere kmstand, waar de prijs ook naar is. En uiterlijk ook zeer netjes.
Ik kan me niet voorstellen dat je hier geen versies van kan vinden zonder red flags. Geen RDW is geen BOVAG ook toch? Best apart... Ik zou echt verder zoeken. Eventueel in DLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:38:
Als die auto nu al aangeeft dat er een misfire plaats vind op cil 2 zou ik er hard bij wegrennen.
Niet vreemd als de bougies bij 110dkm vervangen hadden moeten zijn en hij nu 140 heeft gelopen. Overigens is bij het uitlezen de status 'intermittent' en niet 'static'. Zitten rondom ook nieuwe remmen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je hier geen versies van kan vinden zonder red flags. Geen RDW is geen BOVAG ook toch? Best apart... Ik zou echt verder zoeken. Eventueel in DLD
Klopt, het is geen BOVAG garantie o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik zeg niet dat het oplichters of charlatans zijn, maar het gaat net ff om teveel geld voor zo'n risico, vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Laatst online: 00:02
[...]

Niet vreemd als de bougies bij 110dkm vervangen hadden moeten zijn en hij nu 140 heeft gelopen. Overigens is bij het uitlezen de status 'intermittent' en niet 'static'. Zitten rondom ook nieuwe remmen op.
Een beetje verkoper lost dat probleem op voordat hij de auto te koop aanbied. Want wat als het niet de bougies zijn en het blok gewoon gaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik zeg niet dat het oplichters of charlatans zijn, maar het gaat net ff om teveel geld voor zo'n risico, vind ik.
Het is precies een beetje het dilemma: de 1.0 motoren zijn super betrouwbare motoren van VW en op basis van de kilometerstand registraties lijkt het onderhoud wel gedaan te zijn. Ik overweeg dan eerder de auto te kopen zonder zo'n gaar garantiepakket. Maar dat is dus wel afhankelijk of dit bedrijf de onderhoudshistorie nog kan vinden. En dat is precies een beetje waar ik over twijfel of dit niet een big red flag is..

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Een beetje verkoper lost dat probleem op voordat hij de auto te koop aanbied. Want wat als het niet de bougies zijn en het blok gewoon gaar is?
Sterk idd. Alleen had ik dan wel een static-melding verwacht en niet intermittent. Ik kon tijdens het proefrijden ook niet waarnemen dat er overslag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Garantie hoef je er toch niet niet "bij te kopen", wat is dat voor een zwendel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Een misfire kan ook op problemen in bv compressie of brandstof wijzen, en dat kan een stuk duurder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Het is precies een beetje het dilemma: de 1.0 motoren zijn super betrouwbare motoren van VW en op basis van de kilometerstand registraties lijkt het onderhoud wel gedaan te zijn. Ik overweeg dan eerder de auto te kopen zonder zo'n gaar garantiepakket. Maar dat is dus wel afhankelijk of dit bedrijf de onderhoudshistorie nog kan vinden. En dat is precies een beetje waar ik over twijfel of dit niet een big red flag is..
Ook 'superbetrouwbare' motoren kunnen stuk gaan/problemen vertonen, ongeacht of het onderhoud netjes is gedaan. Ik zou er lekker van weg blijven. Als het zo'n unieke auto is, zou je het wel in de prijs terugzien en zou de verkoper 'm wel weer helemaal tiptop maken voordat 'ie weg ging. Ik denk dat dit een gevalletje roze bril is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ik zou om te beginnen eerst alle historie willen zien en kijken of alles inderdaad klopt, daarna verder beslissen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

.Maarten schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:38:
Ligt er aan hoe recent die foutcode is. Dat kan ooit _een keer_ hebben plaatsgevonden, en dat blijft dan gewoon als foutcode in het geheugen staan.
Ik denk dat je schrikt als je je eigen auto eens uitleest met een OBD2 reader, wat er dan voor een foutcodes naar boven komen ;)

Voor de TS: zorg ervoor dat je de onderhoudshistorie zwart op wit op papier hebt, en ook de afleverbeurt (dus bewijs dat die idd is uitgevoerd).
Verder vind ik die garantiepakketten altijd redelijk twijfelachtig. In principe heb je recht op een non-conform product (alhoewel dat natuurlijk altijd lastig te bewijzen is bij auto's). M.i. geeft een goede dealer/handelaar gewoon zelf garantie op de auto, en niet via zo'n externe partij (die wss weer allerlei uitzonderingen heeft om zo min mogelijk uit te kregen mocht er echt iets zijn).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 10:18
Bougies geven over het algemeen niet zomaar misfires als ze 'iets te lang' gebruikt zijn. Ik heb voldoende auto's gezien die 50k+ over de termijn nog perfect werkten. Bobine zou het wel kunnen zijn, die zijn ook wel iets duurder (vooral bij de garage). Vaak komen de andere bobines dan ook snel.

Ik zou de auto lekker laten staan. Er zijn genoeg van dit soort auto's te koop zonder problemen. Daarnaast zijn ze niet-RDW erkend. Ik wist het wel.

Bron: voormalig automonteur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 14:06
ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:35:
Hi all,

Ik wil jullie mening eens over het volgende.

***members only***
Auto zonder garantie kopen betekend ook dat je geen garantie hebt, ook bij echt shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guReMcO
  • Laatst online: 18-09 17:17

guReMcO

Praat mar frysk

Ook een complete Ibiza is een auto waar wel meer exemplaren van te vinden zijn.
Is dit een super, super goede prijs? Zo nee, dan lekker verder kijken naar eentje met bovag garantie.

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
guReMcO schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:54:
Ook een complete Ibiza is een auto waar wel meer exemplaren van te vinden zijn.
Is dit een super, super goede prijs? Zo nee, dan lekker verder kijken naar eentje met bovag garantie.
Ja want hogere kilometers, lagere prijs. Maar wel in lijn met andere Ibiza’s. Ook in samenspraak met de dealer gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:18
Het is al veel gezegd maar probeer echt die onderhoudshistorie boven water te krijgen. En vraag door wat dealer-lease precies is, want dat klinkt mij wat onduidelijk. Je hebt full-operational lease en van mijn vorige leasemaatschappij mocht ik niet naar de dealer voor onderhoud maar moest naar externe partijen waar zij zelf een deal mee hadden. In zo’n geval kan een dealer dus niet hele historie laten zien maar hoeft het geen redflag te zijn.

Maar een Seat onder “dealer-lease” zou normaal gewoon via Pon lease lopen met de verplichting juist wél naar hun eigen dealers te gaan voor onderhoud en is het gek dat ze nu niets kunnen laten zien. Dat zou kunnen betekenen dat “dealer-lease” in dit geval wel eens een gemiddelde finance-lease kan zijn en de berijder zelf bepaald wat er wordt onderhouden en dat zou ik weer wél als redflag zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kun je obv de nap een beetje bepalen wanneer die kilometers zijn gereden?

Ik vind 20k+ per jaar best wel veel voor een Ibiza, ondanks goeie motor en alles. Hij is vast niet 6 jaar in lease geweest dus dit zou nog wel meer kunnen zijn, dan zou ik lekker verder zoeken.

Hoe goed is de prijs? En welke opties spreken je aan? Er worden 114 Ibiza's uit 2019 aangeboden op Marktplaats, is dit dan echt de beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dennisdn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:02:
Het is al veel gezegd maar probeer echt die onderhoudshistorie boven water te krijgen. En vraag door wat dealer-lease precies is, want dat klinkt mij wat onduidelijk. Je hebt full-operational lease en van mijn vorige leasemaatschappij mocht ik niet naar de dealer voor onderhoud maar moest naar externe partijen waar zij zelf een deal mee hadden. In zo’n geval kan een dealer dus niet hele historie laten zien maar hoeft het geen redflag te zijn.

Maar een Seat onder “dealer-lease” zou normaal gewoon via Pon lease lopen met de verplichting juist wél naar hun eigen dealers te gaan voor onderhoud en is het gek dat ze nu niets kunnen laten zien. Dat zou kunnen betekenen dat “dealer-lease” in dit geval wel eens een gemiddelde finance-lease kan zijn en de berijder zelf bepaald wat er wordt onderhouden en dat zou ik weer wél als redflag zien.
Absoluut, dat gaan we proberen.

Ik heb het ook uitvoerig besproken met de SEAT dealer en zij gaven aan dat dealer-lease een construct is waarbij er door een bepaal concern een lease aangegaan kan worden. Bijvoorbeeld via een Van Mossel, een MKBLease, PON, Century enzovoort. En ook daar zit dus kennelijk weer iets in, want niet elk bedrijf is aangesloten bij het centrale systeem van vb. PON waar die informatie in staat. Hij vond het in ieder geval gezien de dealer-lease construct absoluut niet vreemd.

SEAT dealer zelf had niet direct een red flag. We hadden zelf eigendomshistorie gematcht aan de historie van de NAP-registraties en op basis daarvan leek het er wel gewoon op dat onderhoud is uitgevoerd volgens interval. Ook de eigendomshistorie was volgens de dealer niet vreemd. Helaas hebben deze modellen geen stempelboekjes meer dus moet je het met daadwerkelijke facturen doen.

Via lease dus een ton mee gereden. Nadien 50k particulier. Geen rare dingen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beekforel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:08:
Kun je obv de nap een beetje bepalen wanneer die kilometers zijn gereden?

Ik vind 20k+ per jaar best wel veel voor een Ibiza, ondanks goeie motor en alles. Hij is vast niet 6 jaar in lease geweest dus dit zou nog wel meer kunnen zijn, dan zou ik lekker verder zoeken.

Hoe goed is de prijs? En welke opties spreken je aan? Er worden 114 Ibiza's uit 2019 aangeboden op Marktplaats, is dit dan echt de beste?
Overigens wel dan veel kilometers op de snelweg ws. Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk ook de nette staat. Prijs ligt een paar 100 euro lager dan gemiddeld. Maar als je uitgaat van €1000,- per 10.000 kilometer in lijn met de andere ibiza's. En dan met name de opties stoelverwarming, panodak en aanvullend geluidssysteem. Dus echt full option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@-tom-562 ik had met obdeleven uitgelezen. De kmstand van de misfires stond er niet bij behalve dat ze intermittent waren en verder geen andere compression meldingen oid. Dus het zou naar de bougies ook best de bobines kunnen zijn inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iedereen in het topic zegt: kijk nog even verder, de auto is niet zo uniek en buitenkans als dat je denkt en je haalt je mogelijk een berg ellende op de hals. Maar als jij denkt dat het een topdeal is, ga ervoor :)

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 10-02-2025 18:06 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Overigens wel dan veel kilometers op de snelweg ws. Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk ook de nette staat. Prijs ligt een paar 100 euro lager dan gemiddeld. Maar als je uitgaat van €1000,- per 10.000 kilometer in lijn met de andere ibiza's. En dan met name de opties stoelverwarming, panodak en aanvullend geluidssysteem. Dus echt full option.
PDC rondom? DSG of handbak? Virtual cockpit? Adaptive Cruise Control? Led buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beekforel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:06:
[...]

PDC rondom? DSG of handbak? Virtual cockpit? Adaptive Cruise Control? Led buiten?
Pdc, handbak 6 (110pk), geen VC, Front Assist, LED, Beats audio, stoelverwarming, panodak. En lederen dashboard ipv zwart gelakt. Verder ook het 8” scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
spone schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:05:
Iedereen in het topic zegt: kijk nog even verder, de auto is niet zo uniek en buitenkans als dat je denkt en je haalt je mogelijk een berg ellende op de hals. Maar als jij denkt dat het een topdeal is, ga ervoor :)
Ik denk vooral nog helemaal niks. Ben vooral afwegingen aan het maken. Een goede vriend die ook veel in de auto’s doet ziet geen problemen, dealer idem. Maar adviseren we de bougies te vervangen en misschien zelfs de bobines erbij als ik het hier zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 00:26
ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:51:
@-tom-562 ik had met obdeleven uitgelezen. De kmstand van de misfires stond er niet bij behalve dat ze intermittent waren en verder geen andere compression meldingen oid. Dus het zou naar de bougies ook best de bobines kunnen zijn inderdaad.
Niet alleen bougies of bobines, injector, klepvervuiling, of nog erger….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
J.Thermaltaker schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Niet alleen bougies of bobines, injector, klepvervuiling, of nog erger….
Het ding is dat als de storingen worden verholpen er verder niks mee is. Dat kan ook gewoon nog gesprek zijn met de verkoper dat hij de auto levert zonder fouten. Feitelijk is dat het enige nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Vanish
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 14:35
Volgens Finnik.nl al 9 eigenaren gehad, waarvan 5 autobedrijven. Als dat klopt dan is er flink mee geschoven in nog geen 6 jaar tijd.

Edit: of mijn auto-zoek-skills laten me in de steek en ik heb de verkeerde voor me. Correct me if I'm wrong.

[ Voor 29% gewijzigd door Mr. Vanish op 10-02-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Mr. Vanish schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:21:
Volgens Finnik.nl al 9 eigenaren gehad, waarvan 5 autobedrijven. Als dat klopt dan is er flink mee geschoven in nog geen 6 jaar tijd.

Edit: of mijn auto-zoek-skills laten me in de steek en ik heb de verkeerde voor me. Correct me if I'm wrong.
Klopt:

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 10-02-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:14:
[...]

Ik denk vooral nog helemaal niks. Ben vooral afwegingen aan het maken. Een goede vriend die ook veel in de auto’s doet ziet geen problemen, dealer idem. Maar adviseren we de bougies te vervangen en misschien zelfs de bobines erbij als ik het hier zo lees.
Ok, excuus, dan ga ik iets te hard. Zolang wat je doet maar weloverwogen is :).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:17:
[...]

Het ding is dat als de storingen worden verholpen er verder niks mee is. Dat kan ook gewoon nog gesprek zijn met de verkoper dat hij de auto levert zonder fouten. Feitelijk is dat het enige nu.
Je realiseert je dat het mogelijk is dat het blok ervoor uit elkaar moet?

Als je dat combineert met het aantal eigenaren neig ik ernaar dat autobedrijven minder optimistisch zijn dan jij.

Als je hem neemt zou ik er persoonlijk toch wel graag een compressiemeting bij willen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 10-02-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:00
Zon obd stick is leuk maar ik zou het zien als indicatie, geen diagnose

Zou een aankoopkeuring goed ergens en vragen dit stuk na te kijken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 16:04
Het lijkt me toch alsof er een hoop red flags afgaan - zou je niet beter. Verderkijken voor een andere?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je de keuze al lang gemaakt ;)

Veel plezier en succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:17:
OBDeleven kan het aantal misfires tonen. Als ik het me goed herinner, zit dat onder Engine - Live Data. Je zou af kunnen spreken dat je bij de aflevering het aantal misfires noteert, een stuk rijdt en kijkt of de tellers bij alle cilinders in dezelfde mate oplopen. Verder kan je proberen af te spreken dat de auto kosteloos wordt gerepareerd als er binnen 1 jaar / 15.000 km een misfire-gerelateerde foutcode verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Grote rode vlag. Dus nergens bij aangesloten kennelijk, en als er iets mee is niks om terug op te vallen.
Niet dat de BOVAG garantie nou zo denderend is, maar niet bij een beroepsorganisatie die een bepaald niveau van vertrouwen zou moeten geven geeft te denken.
En die garantie die ze voor doen is simpelweg een soort verzekering die evt dingen dekt mocht er toch iets zijn. Jij betaalt de "verzekering" van een evt defect product, hij hoeft niks te regelen om een bepaald basisniveau van zijn producten te garanderen.

Genoeg Ibizas die full spec zijn, vorig jaar nog een uit 2015 gekocht met chipje. Bij een seat dealer. Vergelijkbare prijs als bij een handelaar.

Wat vraagt ie er voor btw?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:52:
[...]

Grote rode vlag. Dus nergens bij aangesloten kennelijk, en als er iets mee is niks om terug op te vallen.
Niet dat de BOVAG garantie nou zo denderend is, maar niet bij een beroepsorganisatie die een bepaald niveau van vertrouwen zou moeten geven geeft te denken.
En die garantie die ze voor doen is simpelweg een soort verzekering die evt dingen dekt mocht er toch iets zijn. Jij betaalt de "verzekering" van een evt defect product, hij hoeft niks te regelen om een bepaald basisniveau van zijn producten te garanderen.

Genoeg Ibizas die full spec zijn, vorig jaar nog een uit 2015 gekocht met chipje. Bij een seat dealer. Vergelijkbare prijs als bij een handelaar.

Wat vraagt ie er voor btw?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Allen,

Bedankt voor de overweldigende reacties. We gaan onze opties toch maar herzien of anders specifiekere afspraken maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@ViezeVis puur uit interesse: hoe kwam je eigenlijk achter die misfires? Ben je met de auto ergens naartoe gegaan voor een check?

Overigens kun je voor dat geld bijvoorbeeld ook een Kia Stonic kopen van ongeveer hetzelfde bouwjaar met minder kilometers. Is ook wat meer auto maar moet je natuurlijk wel mooi vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een leasauto zou ik niet zondermeer vertrouwen op volledig onderhoud.
Vaak zat worden beurten richting het einde van de leasetermijn (en dat kan prima 9+ maanden zijn) verschraald naar het minimaal nodige om de auto tot aan de finish te trekken.

Dit artikel geeft je misschien een beter idee over de downsize motoren: https://www.autoweek.nl/a...raaid-meteen-laten-staan/
En ja, wij van WC Eend...

Zodra een auto richting de 200K in kilometers gaat komt het de restwaarde niet ten goede. Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar je bent daar zo.

Maar, gezien je bij de redflags die je zelf eigenlijk al benoemd (oa misfire, geen erkende garantie) ben ik benieuwd of je van het idee afgebracht kan worden hem te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:23:
Allen,

Bedankt voor de overweldigende reacties. We gaan onze opties toch maar herzien of anders specifiekere afspraken maken.
Deze heeft ook dezelfde kleur maar een "beetje" minder kilometers. Staat vlakbij die andere (ik neem even aan dat je hier dan in de buurt woont).

Hier koop je in mijn ogen veel meer zekerheid voor. Lijkt wel een brandgaatje in de bestuurdersstoel te zitten dus zit wellicht nog wel wat onderhandelingsruimte in. Audio/navi is in beide gevallen toch net niks, Carplay / AA voldoet prima.

Maar goed, als je valt voor de business intense look en feel ziet dit er wel net even anders uit... Is natuurlijk nog wel wat aan te doen, maar daar moet je dan maar net zin in hebben.

Ik heb een 2020 model (ook de FR BI) in de Private Lease gereden van 0 tot ~50k kilometers en was verder een fijne auto. Er is legio aanbod en ze gaan volgens mij niet heel hard (die van mij heeft dik 2 maand te koop gestaan). Reken maar dat die verkoper zo'n 2000 euro marge beoogt de maken op de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Aghanim schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:27:
@ViezeVis puur uit interesse: hoe kwam je eigenlijk achter die misfires? Ben je met de auto ergens naartoe gegaan voor een check?

Overigens kun je voor dat geld bijvoorbeeld ook een Kia Stonic kopen van ongeveer hetzelfde bouwjaar met minder kilometers. Is ook wat meer auto maar moet je natuurlijk wel mooi vinden :)
Eigenlijk door m uit te lezen met obdeleven. Dus ben al een stap verder gegaan. De 2e dag ben ik er nog geweest met een kennis van mij en die heeft ook nog een technische beoordeling gedaan tot zover mogelijk. Dat was allemaal prima in orde.

De kleur en opties spraken ons aan dus vandaar dat we ook wat kritischer werden op uitlezen. Overigens is dat ook reden waarom ik een topic open. Op het moment dat de misfires geen issue waren en het complete onderhoudshistorie aanwezig is had ik de keuze wel kunnen maken.

Het is een liefhebbersauto :) dus we zijn specifiek op zoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beekforel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:39:
[...]

Deze heeft ook dezelfde kleur maar een "beetje" minder kilometers. Staat vlakbij die andere (ik neem even aan dat je hier dan in de buurt woont).

Hier koop je in mijn ogen veel meer zekerheid voor. Lijkt wel een brandgaatje in de bestuurdersstoel te zitten dus zit wellicht nog wel wat onderhandelingsruimte in. Audio/navi is in beide gevallen toch net niks, Carplay / AA voldoet prima.

Maar goed, als je valt voor de business intense look en feel ziet dit er wel net even anders uit... Is natuurlijk nog wel wat aan te doen, maar daar moet je dan maar net zin in hebben.

Ik heb een 2020 model (ook de FR BI) in de Private Lease gereden van 0 tot ~50k kilometers en was verder een fijne auto. Er is legio aanbod en ze gaan volgens mij niet heel hard (die van mij heeft dik 2 maand te koop gestaan). Reken maar dat die verkoper zo'n 2000 euro marge beoogt de maken op de auto.
Thanks voor het meedenken :)
Deze heeft helaas geen ledverlichting. Valt al een hele hoop af als je selecteert op stoelverwarming, panoramadak, fr uitgevoerd tot 150dkm. Sorry, we zijn niet makkelijk. Liefhebbersprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
fredkroket schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:28:

Maar, gezien je bij de redflags die je zelf eigenlijk al benoemd (oa misfire, geen erkende garantie) ben ik benieuwd of je van het idee afgebracht kan worden hem te kopen.
Haha je hebt gelijk. We overdenken alles nog even morgen. Het is een risico waar we ons van bewust zijn. Overigens ben ik het niet eens dat je een downsize motor moet laten staan. De 1.4 was bijvoorbeeld al een downsize motor die bijzonder betrouwbaar is. En dat is de 1.0 ook. En ze worden nog wel eens met meer dan 3 ton aangeboden (op reddit bestaan die situaties ook).

En ja, boven de 2 ton is er meer onderhoud. Dat maakt de red flag niet anders.

Antwoord van de meesten is hier wel duidelijk. :7 huiswerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ViezeVis schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Thanks voor het meedenken :)
Deze heeft helaas de goedkope kleur rood, geen ledverlichting. Valt al een hele hoop af als je selecteert op stoelverwarming, panoramadak, fr uitgevoerd tot 150dkm. Sorry, we zijn niet makkelijk. Liefhebbersprobleem.
Dan is je budget wellicht te klein, of je moet meer (of iig genoeg) reserveren voor de toekomst.

Wat ik al zei, het zijn fijne auto's en ik kan mij wel vinden in de wensenlijst (heb drie Ibiza's gereden). Met VAG is het in mijn ogen zo, als je geluk heb draaien ze tot het eind van hun leven als een naaimachientje en heb je er nooit wat mee, als het tegenzit is het een blok aan je been waar een boel geld in gaat zitten.

Het blijft hoe dan ook een gok met auto's. :P Koop je uitgebreidere garantie, dan gaat hij net daarbuiten stuk. Koop je niks, gaat hij na een maand al stuk (maar denk er om, dan heb je ook gewoon wettelijke garantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beekforel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:49:
[...]

Dan is je budget wellicht te klein, of je moet meer (of iig genoeg) reserveren voor de toekomst.

Wat ik al zei, het zijn fijne auto's en ik kan mij wel vinden in de wensenlijst (heb drie Ibiza's gereden). Met VAG is het in mijn ogen zo, als je geluk heb draaien ze tot het eind van hun leven als een naaimachientje en heb je er nooit wat mee, als het tegenzit is het een blok aan je been waar een boel geld in gaat zitten.

Het blijft hoe dan ook een gok met auto's. :P Koop je uitgebreidere garantie, dan gaat hij net daarbuiten stuk. Koop je niks, gaat hij na een maand al stuk (maar denk er om, dan heb je ook gewoon wettelijke garantie).
Hier ook alleen Seat Ibiza of Leon. En ja het blijft een gok en ik zie het misschien door een te roze bril. En tegelijkertijd is het ook een lastige keuze omdat, zoals ik al zei, het met het fixen van de misfires en het beschikken van onderhoudspapieren er al een veel minder groot risico is. Evident aan het kopen van elke andere auto tussen de 120-150k.

Zo kocht ik ooit een Ibiza waarbij de motor na 90dkm gereviseerd kon worden. Shit happens. Maar wel heeel veel plezier aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De 1.0 TSI is een prima blok hoor. Wordt al vrij lang geleverd en doorontwikkeld binnen het gehele VAG gamma. De eerste lichtingen hadden idd problemen, maar inmiddels gaan die dingen vrij probleemloos met 250 a 300k de export in. Kinderziektes zijn er wel uit en ook qua tuning kan het blok prima wat hebben. Eerste versie van dat blok deed iets van 90pk, latere versies 130. Zelfde blok. Tuning naar de 180pk en nog blijven lopen.

Maar als je naar iets specifieks op zoek bent, waarom niet naar import kijken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:54:
De 1.0 TSI is een prima blok hoor. Wordt al vrij lang geleverd en doorontwikkeld binnen het gehele VAG gamma. De eerste lichtingen hadden idd problemen, maar inmiddels gaan die dingen vrij probleemloos met 250 a 300k de export in. Kinderziektes zijn er wel uit en ook qua tuning kan het blok prima wat hebben. Eerste versie van dat blok deed iets van 90pk, latere versies 130. Zelfde blok. Tuning naar de 180pk en nog blijven lopen.

Maar als je naar iets specifieks op zoek bent, waarom niet naar import kijken?
Dat verklaart misschien mijn roze bril. Optimisme dat de zitmaaier wel doormaait :')

Import ook overwogen maar begreep van een vriend van mij, die ook mee was naar het kijken, het verschil niet heel erg groot is en het dan ook nog een gok blijft. Overigens is het niet zomaar een vriend, ook iemand die al vaker heeft geïmporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://udenhout.nl/auto/...5pk-business-intense-95pk

Tikt bijna alle boxjes. Mist alleen panodak en stoelverwarming. En 95pk met 5 bak, maar dat is met chipje op te lossen. Wel leren dash, parkeersensoren en camera.
En maar 45k gelopen. Das voor 2k meer wel een ton minder gelopen :)
En dit is een dealer organisatie. Geen handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:04:
https://udenhout.nl/auto/...5pk-business-intense-95pk

Tikt bijna alle boxjes. Mist alleen panodak en stoelverwarming. En 95pk met 5 bak, maar dat is met chipje op te lossen. Wel leren dash, parkeersensoren en camera.
En maar 45k gelopen. Das voor 2k meer wel een ton minder gelopen :)
En dit is een dealer organisatie. Geen handelaar.
Alle genoemde opties moeten erop zitten :)
Members only:

Deze is bijvoorbeeld ook wel passend. Is incl BOVAG. Maar ook wat duurder dus. Helaas niet de gewenste kleur dan, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 15:10
Ik zie Ibiza en storing.

Lekker doorzoeken naar een van andere honderden van die uitvoering tot je wel een degelijke hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:54:
1.0 TSI
[...]
Eerste versie van dat blok deed iets van 90pk, latere versies 130. Zelfde blok.
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:04:
En 95pk met 5 bak, maar dat is met chipje op te lossen.
Niet helemaal. De laatste versie heeft 95 of 115 pk. Die met 115 heeft die o.a. andere, hittebestendigere uitlaatkleppen. Je kan dus niet zeggen dat de motoren gelijk zijn en je met chippen het verschil overbrugt.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 11-02-2025 08:13 ]

Pagina: 1