Steensmuur isoleren - gevel verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-09 21:23
We hebben een woning van +/- 1955 (België). Deze heeft een binnenmuur van +/- 19 cm = steensmuur? Deze is gemetseld in kruisverband.
Daarvoor staat een gevel van 9 cm. .
De reden dat we de gevel zouden verwijderen is doordat deze in slecht staat is. Lateien zijn roestig en hangen door, waterdoorslag, vervuilde spouw ... Sowieso moeten er dus veel werken aan gebeuren. Als we dan toch bezig zijn pakken we het misschien beter helemaal aan. Dus isoleren op binnenmuur, 20 cm isolatie en crepi (persoonlijke voorkeur, vinden we mooi). Kunnen we ook mooi aansluiten op dakisolatie.

Als ik het goed heb zijn vele huizen vroeger gebouwd met een steensmuur (zonder gevel). Volgens onze architect en stabiliteitingenieur moet ik mij dus daar ook helemaal geen zorgen over maken quasi stevigheid etc. We hebben ook geen scheuren of andere...
Maar toch blijft er een soort twijfel sluipen.

Zijn er mensen met meningen, ervaringen, ...?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 17:04
Kun je een schematisch tekening maken svp? Want je schrijft 'daarvoor staat een gevel', waaruit ik opmaak dat je dat vanuit buitenaf bekijkt. Immers, gevel = buitenmuur.
Daarna wil je isoleren op de binnenmuur, dus dan haal je inderdaad eerst de buitenmuur weg om tussen de binnen en buitenmuur je isolatie te plaatsen. Buitenwand is waterkering.

Ik wil graag zien waar je huidige dak op steunt met een schema of bouwtekening. Dan kunnen we bekijken hoe je de isolatie het beste kunt plaatsen en wat voor mogelijkheden je hebt qua isolatie en afwerking. Heb je toevallig ook ergens voorzetwanden of niet?

Mijn ervaring met crepi (buiten stuc) is dat het snel onderhoud vraagt. Dan moet je weer steigers opbouwen etc. Hout of houtlook zijn ook opties.
Een nieuwe buitenwand vraagt ook om een nieuwe fundering rondom. Immers, je gaat breder bouwen. Ook is je vergunning heel anders; je aanzicht veranderd (welstand) en je voegt bouwmassa toe.
Qua isolatiemateriaal kun je denken aan wol (ook geluidsdempend), PIR of biobased.