Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:10
Ik kan redelijk Photoshoppen. Ik kreeg de vraag om een logo te maken die ik niet eerder heb gedaan. Ik maak gebruik van programma photoshop CS6.

Mijn vraag is welke bestandsnaam jullie zouden opslaan? .PS? Zodat deze bestand voor later nog altijd bewerkt kunnen worden.

Hoe groot moet de logo zijn? Voor jullie gaan opslaan? Kan bestandsnaam PS prima van klein naar groot?

Hebben jullie tips waar ik rekening mee moeten houden? Dank alvast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Een goed logo is meestal een vector, want vectors zijn "oneindig" schaalbaar. In die context bestaat formaat van het logo dus ook niet echt. Je kunt in principe een vector gewoon in een psd opslaan, maar doorgaans worden ze gemaakt in iets als Illustrator (dan krijg je een ai-file).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Patriot schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:17:
Een goed logo is meestal een vector, want vectors zijn "oneindig" schaalbaar. In die context bestaat formaat van het logo dus ook niet echt. Je kunt in principe een vector gewoon in een psd opslaan, maar doorgaans worden ze gemaakt in iets als Illustrator (dan krijg je een ai-file).
Ha helder... Ja oneindig schaalbaar is wel handig. Zal even kijken wat vector precies zich inhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hier heb je een uitleg van wat Vector is die van Adobe zelf komt, ze leggen daar wat voordelen uit maar geven ook een (zeer) korte uitleg van hoe je iets om kan zetten van rasterized naar vector (dat is wel een kunst op zich).

Vanaf niks een vector maken kan bijv. met de pen- of shape-tool. Shapes gebruiken is meestal een makkelijke manier om te beginnen, maar als je alleen de basisset hebt is die wat gelimiteerd. Her en der zijn ook wel wat gratis shapes te vinden (let wel op dat er dan limieten kunnen zitten aan wat je er commercieel mee mag doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Craain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:13:
Ik kan redelijk Photoshoppen. Ik kreeg de vraag om een logo te maken die ik niet eerder heb gedaan. Ik maak gebruik van programma photoshop CS6.

Mijn vraag is welke bestandsnaam jullie zouden opslaan? .PS? Zodat deze bestand voor later nog altijd bewerkt kunnen worden.

Hoe groot moet de logo zijn? Voor jullie gaan opslaan? Kan bestandsnaam PS prima van klein naar groot?
Ik zou die vragen allereerst aan de opdrachtgever stellen, die kan je vertellen wat hij allemaal met dat logo wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Djordjo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Ik zou die vragen allereerst aan de opdrachtgever stellen, die kan je vertellen wat hij allemaal met dat logo wil gaan doen.
Inderdaad en die heb ik al. Alleen nog vragen hoe groot zij (mijn goede bekende) het wil. Zoals Patriot zei: oneindig schaalbaar. Dat is een goede optie.

De logo is cirkel met grote letter erin en bloemetjes ook. Daaronder naam van haar bedrijf.

Ik heb ook kleurcodes gekregen. Dus dat gaat denk ik goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Craain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:41:
[...]
Ik heb ook kleurcodes gekregen. Dus dat gaat denk ik goed komen.
Dat hangt af van het type kleurcode en het medium dat de opdrachtgever wil gebruiken (website of drukwerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Liever EPS, dat is iets universeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Djordjo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Dat hangt af van het type kleurcode en het medium dat de opdrachtgever wil gebruiken (website of drukwerk).
Poster, bv visitekaartje en op muur hangen. Misschien klein logo voor op het website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 09:42
Kleurcodes heb je ook in alle soorten en maten. Voor drukwerk is Pantone gangbaar, net als RAL voor o.a. verf en coatings op metaal meer gebruikelijk is. Pantone heeft dan weer diverse bibliotheken, gebaseerd op gebruik en manier van verf mengen bij drukker. Voordeel van een dergelijke standaard is dat drukwerk meer een gegarandeerde kleurweergave heeft, dus bijv. het groen is overal hetzelfde groen. Er zijn ook vertalingen naar scherm, bijvoorbeeld RGBa, zodat ook daar de kleur (voor zover schermen goed gekalibreerd zijn, maar dat ligt buiten je invloedsfeer) gelijk zijn.

Er zijn ook vertalingen van Pantone naar RAL, dacht ik. Al zal dat moeilijker 1 op 1 kloppen (correct me if i'm wrong).

[ Voor 9% gewijzigd door Savantas op 11-02-2025 12:34 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 13:54

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Poster en visitekaartjes bij (bijvoorbeeld) Drukwerkdeal dien je gewoon aan te leveren in CMYK kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nog even zomaar een ongevraagd advies tussendoor: probeer er bij het ontwerpen voor te waken dat het logo goed schaalbaar is. Niet elk logo wat duidelijk en helder leesaar is op een visitekaartje ziet er even goed/leesbaar/begrijpelijk uit als je het in 100x100 op een muur of auto plakt, en andersom. Ook als er andere elementen (ik lees iets van bloemen) aanwezig zijn, en al helemaal met meerdere kleuren. Probeer ook een monochrome versie te maken die overeind blijft in bijvoorbeeld printwerk (facturen) of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Dank je wel! Nog een vraag om duidelijk te zijn.
Als ik een logo van bv 500p x 500p maak.
Als de opdrachtgever over een paar maanden deze logo 1500p x 1500p wil hebben, dan moet ik deze logo gewoon opschalen van 500p x 500p naar 1500p x 1500p. Hoe zorg ik dat de kwaliteit gelijk blijft?

Iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25
Craain schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:11:
Dank je wel! Nog een vraag om duidelijk te zijn.
Als ik een logo van bv 500p x 500p maak.
Als de opdrachtgever over een paar maanden deze logo 1500p x 1500p wil hebben, dan moet ik deze logo gewoon opschalen van 500p x 500p naar 1500p x 1500p. Hoe zorg ik dat de kwaliteit gelijk blijft?

Iemand advies?
Dat advies is al gegeven: maak het een vector, dan is het oneindig schaalbaar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Hahn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Dat advies is al gegeven: maak het een vector, dan is het oneindig schaalbaar.
Ok helder. En opslaan als psd. Zodat ik later nog altijd kan wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25
Craain schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Ok helder. En opslaan als psd. Zodat ik later nog altijd kan wijzigen.
Opslaan als PSD kan nooit kwaad. Maar als je het logo wilt gaan aanleveren aan anderen, dan zal je het ook als andere bestandsformaten moeten opslaan.

Wat dat precies moet zijn hangt af van het gebruiksdoel. Voor op websites is SVG (Scalable Vector Graphics) een gebruikelijk bestandsformaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craain
Hahn schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Opslaan als PSD kan nooit kwaad. Maar als je het logo wilt gaan aanleveren aan anderen, dan zal je het ook als andere bestandsformaten moeten opslaan.

Wat dat precies moet zijn hangt af van het gebruiksdoel. Voor op websites is SVG (Scalable Vector Graphics) een gebruikelijk bestandsformaat.
Mijn dank is groot, dat geldt ook voor andere leden hier ;-)
Pagina: 1