Hemelwaterafvoer door tuin vanaf ander perceel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkper
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-05 14:56
Hallo allemaal,

Na het ontvangen van de sleutel ben ik nu een paar maanden bezig met de planning/verbouwing van ons huis.

Bij de aankoop van ons huis vertelden de eigenaars over een rioolput in de tuin waar ook onze buren op zaten, niet heel gek voor een 2 onder 1 kap uit 1930. De buren aan ons huis vast hebben dus een eigen afvoer naar de straat via een put in hun tuin. De andere buren naast de brandgang bleken wel vast te zitten op die put, bij de verbouwing hebben ze hem afgekoppeld van ons riool en aan laten sluiten aan het gemeentelijke riool, helemaal prima dus.

Nu blijkt dus na deze werkzaamheden dat de put waar de oude eigenaars over spraken waarschijnlijk helemaal niet onze rioolput is maar een andere, er liggen er dus twee in de tuin en mogelijk zelfs nog een in de brandgang. Na wat rondvragen bleek dat dit waarschijnlijk een hemelwaterafvoer is van een achterliggend terrein. Er is na overlast een paar jaar geleden een gescheiden rioolstelsel aangelegd en waarschijnlijk is dit de enige/makkelijkste oplossing geweest om het achterliggende stuk land aan te sluiten. Daarnaast lijken de werkzaamheden erg slecht te zijn gedaan met alsnog een risico op overstroming.

Na contact met de Gemeente blijkt dat er geen tekeningen zijn van het riool op deze locatie en het archief heeft ook niets van ons huis. Zij zijn nu aan het zoeken maar kunnen tot nu toe geen enkel document vinden wat de locatie, aanleg of rechten kenbaar maakt. Tijd om te gaan graven dus.

Ik heb contact gezocht met de eigenaar van het achterliggende terrein maar wil deze natuurlijk niet gelijk op de kast jagen.

Bij de aankoop van het huis hebben we niets gezien van een erfpacht of zakelijk recht van de gemeente, ook in het kadaster staat niets. Dus blijven er in mijn ogen eigenlijk een paar 'logische' verklaringen.

1. Het is onderling geregeld tussen de vorige eigenaars en de eigenaar van het achterliggende terrein
(Lijkt mij dan juist dat ze wisten dat het geen riool van de buren was, zou het een verborgen gebrek kunnen zijn? Gebrek is een groot woord maar had het toch wel graag geweten)

2. De gemeente heeft het riool aangesloten en niets op tekening of papier laten zetten
(Lijkt mij heel vreemd zijnde de gemeente en dat het recent aangesloten zou moeten zijn)

3 De eigenaars en gemeente wisten echt niets af van de verschillende putten.
(In dit geval is een goed gesprek met de eigenaar van het terrein wel handig denk ik want het liefst wil ik van die betonnen putten af natuurlijk)

Heeft iemand ooit zo'n situatie meegemaakt en advies voor mij? Volgens mij is het dusdanig raar en ingewikkeld gemaakt dat niemand zijn vingers er aan wil branden en ik een beetje de sjaak ben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:23
wkper schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:10:
Daarnaast lijken de werkzaamheden erg slecht te zijn gedaan met alsnog een risico op overstroming.
Is dit het 'probleem'? Ik mis een beetje waar je de sjaak precies mee bent? Je woont er nog niet eens en je ziet al beren op de weg? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Eddos schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Is dit het 'probleem'? Ik mis een beetje waar je de sjaak precies mee bent? Je woont er nog niet eens en je ziet al beren op de weg? :?
Je wilt toch weten wat door je tuin loopt?

Straks ga je graven voor een vijfer oid en sla een riool stuk. Sta je dan.. Ik vind je opmerking best wel :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkper
Eddos schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Ik snap je reactie, maar denk dat je ook wel snapt dat het vervelend is dat je opeens drie betonnen bakken van 1 kuub in je tuin hebt en twee rioleringen in plaats van eentje die je toch al weg moest halen. Blijkbaar was er vroeger veel wateroverlast en is dit bij ons dus niet verholpen omdat de buis met een bocht omhoog vast is gemaakt aan het riool. Niet mijn woorden maar die van de buren.

Omdat er dus geen duidelijkheid is over de eigenaar of verantwoordelijke voor het riool hoop ik hier wat advies in te winnen. De gemeente lijkt in ieder geval zijn handen er niet aan te willen branden. Als ik straks lekker mijn eigen riool ga vervangen en het blijk toch een gemeentelijk riool te zijn ben ik toch gewoon de sjaak. Of als ik het riool van iemand anders in mijn tuin heb en er vervolgens iets mis gaat, kan ik bij hen terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:41
wkper schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Ik snap je reactie, maar denk dat je ook wel snapt dat het vervelend is dat je opeens drie betonnen bakken van 1 kuub in je tuin hebt en twee rioleringen in plaats van eentje die je toch al weg moest halen. Blijkbaar was er vroeger veel wateroverlast en is dit bij ons dus niet verholpen omdat de buis met een bocht omhoog vast is gemaakt aan het riool. Niet mijn woorden maar die van de buren.

Omdat er dus geen duidelijkheid is over de eigenaar of verantwoordelijke voor het riool hoop ik hier wat advies in te winnen. De gemeente lijkt in ieder geval zijn handen er niet aan te willen branden. Als ik straks lekker mijn eigen riool ga vervangen en het blijk toch een gemeentelijk riool te zijn ben ik toch gewoon de sjaak. Of als ik het riool van iemand anders in mijn tuin heb en er vervolgens iets mis gaat, kan ik bij hen terecht?
klic melding doen, dan krijg je kaart gegevens.
Daarop staan alle bekende leidingen aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Waarom is dat precies vervelend? Wat is het probleem als alles blijft zoals het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkper
FRANQ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Dankje, ga ik gelijk doen en dan zien we weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkper
FRANQ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Net gedaan en helaas staat er alleen het hoofdriool plus de andere netwerk aansluitingen. Dus de gemeente is er dan niet van op de hoogte lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:41
wkper schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Net gedaan en helaas staat er alleen het hoofdriool plus de andere netwerk aansluitingen. Dus de gemeente is er dan niet van op de hoogte lijkt mij.
Ik vraag me af of de extra riolen dan in het beheer van de gemeente zijn.
Soms staat een traject er niet ingemeten op, maar dan staat er een lijn bij die niet op de goede plek ligt.

Als je wil weten waar het exact loopt, en waar het naartoe gaat kun je dat wel laten onderzoeken.
https://www.vandervelden.com/diensten/riolering-opsporen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
@wkper Kan je toch nog even duidelijk maken hoe je komt van de "roddels en geruchten" tot een risico op overstroming?
Ik had ook een riolering waar de buren wat onbetrouwbare info over hadden, bij verbouwing is de riolering vernieuwd (en gescheiden stelsel aangelegd); waardoor alles op mijn perceel duidelijk is en er 2 controleputten zitten vlakbij de perceelsgrens (waardoor bij eventuele problemen meteen duidelijk is of het probleem bij de gemeente of bij mij ligt).
Soms is het een kunst om je niet teveel problemen aan te laten praten, en zaken pragmatisch op te lossen als ze zich stellen (die overstroming, is dat eens op 100 jaar, of is dat 10 maanden per jaar dat je tuin onderloopt?).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
In mijn situatie ,110 jaar oud huis , liep achter het rijtje huizen een riool wat via mijn steeg naar voren liep.
Iedereen had dertig jaar geleden een eigen riool naar voren , dus ik ging mijn oude riool vervangen door pvc en liet achter het huis het oude gewoon in de grond zitten. Daarna bij tropische buien lekkage in souterain.
het riool achter bleek dus de hemelwaterafvoer te zijn, waarbij putten in de tuin na de eerste cm regen vol waren. Met mijn (aardige) buurman de hemelwaterafvoerput zo afgedicht dat het door zijn nieuwe riool naar voren gaat. Probleem opgelost.
Bij de buurman stond de gezamelijke hemelwaterafvoer/put wel in het koopcontract en bij mij niet...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:23
Duke of Savage schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Je wilt toch weten wat door je tuin loopt?

Straks ga je graven voor een vijfer oid en sla een riool stuk. Sta je dan.. Ik vind je opmerking best wel :+ .
[...]

Ik had gemist dat je/TS er al woonde. Ik had het gelezen als; ik ben bezig met voorbereidingen voor straks. En in dat kader vond ik het wat voorbarig. Ik zit meer in de richting van de reactie van @naftebakje , als er een probleem komt op dit vlak pak ik het dan wel aan. Maar iedereen zijn manier natuurlijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wkper
Om nog even een update te geven voor de geïnteresseerden:

Het is inderdaad een rommeltje in de straat hier, maar de gemeente erkent dat probleem.
Bij de vorige werkzaamheden is er niet goed gewerkt en ze nemen daarom de kosten voor onze rioolaansluitingen op zich. Erg netjes dus.

De hemelwaterafvoer ligt er wel degelijk en ga ik denk ik verleggen zodat deze niet midden door mijn tuin loopt, dan kan deze gelijk op het gescheiden riool. Het eigen riool moest toch vervangen worden en kan nu ook gelijk gescheiden aangeboden worden.

Dit is al met al een uitgelezen kans om dit netjes op te lossen.

Bedankt iedereen voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Rooijakkers
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-04 15:12
*knip*
Dit lijkt teveel op spam.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 05-04-2025 13:14 ]

Pagina: 1