Vloerverwarming: hoe lees ik de legtekening? Optimalisaties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 10:04

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Mijn vriendin heeft in haar nieuwbouw app vloerverwarming. 3 zones en de installateur heeft dit allemaal ingeregeld. Nu zijn 2 zones prima (gang, slaapkamers (bijna uit) badkamer, maar de woonkamer voelt kil aan.

Nu hebben we de legtekening en de verdeler eens goed bekeken en vragen we ons af wat wij nu zelf nog kunnen optimaliseren of de installateur moeten vragen om de woonkamer behagelijker te krijgen (zonder de thermostaat op 22 te moeten zetten).

In de tekening zien we meerdere (10) lussen die allemaal apart van/naar de verdeler lopen. De kleuren van de lussen zijn of rood of blauw, maar blauw zit niet aan rood vast (mijn logica was dat blauw afgekoeld retour water is, maar dat lijkt niet zo). Heeft de kleur dan nu nog informatie anders dan leesbaarheid/onderscheid tussen lussen op tekening? De lussen zijn genummerd; mag je ervanuit gaan dat de nummering overeenkomt met het nummer wat op de verdeler pijp/klep is gekrabbeld?

Dan de hoofdvraag: waarom wordt de vloer in andere zones wel warm en in de woonkamer niet? De woonkamer is groter dan de andere ruimte en heeft daarom ook 4 lussen itt andere ruimtes met 1 lus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Denk dat we zonder tekening alleen maar kunnen gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:41
Los van die tekening, staat er niet gewoon een groep dicht ofzo? Voelen alle slangen wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het niet makkelijker om de bouwer te vragen om de installatie goed in te regelen (wat ze verplicht zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:21:
Is het niet makkelijker om de bouwer te vragen om de installatie goed in te regelen (wat ze verplicht zijn)?
Zeker, installateur moet het goed opleveren. Waarschijnlijk hebben ze de theoretische doorstroming berekend en hopelijk ook zo ingesteld. Misschien ook niet, misschien is er een leiding verstop. Goed, zoals ik zei 'gissen'.

Het is altijd goed om te weten wat er nou precies op een tekening staat en hoe dat in de praktijk tot uiting komt. Om de hoofdvraag te beantwoorden kunnen we zonder tekening niks anders dan gissen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vesper64 op 10-02-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMw4_yTAzTNxA7z3EGOwepThA94=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/22Bgb5QCVlv8qqUA5W9KkiQy.jpg?f=user_large

Dit is de tekening zoals het is gelegd.

Zone 1: 8,9,10
Zone 2: 1,2
Zone 3: 3,4,5,6,7

Zone 1 en 2 werken prima. Zone 1 staat laag want daar is verw niet nodig. Zone 2 is behaagelijk en voelbaar. Zone 3 is het probleem. De gang, waar alle leidingen lopen is altijd warm.

Grootste klacht is dat als de thermostaat voor zone 3 op 20 gezet wordt, de vloer niet merkbaar warm wordt en kil aanvoelt. Zelfs als je de tstaat op 25 zet, merk je nauwelijks verschli ook niet na een aantal uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zet de thermostaat eens gewoon op 20 graden en laat hem daar een dag of vier op staan. Een LTV-vloerverwarming moet je niet uit- en aan gaan zetten, zeker geen nachtstop, gewoon continu de temperatuur behouden. Ook wordt een LTV-vloerverwarming nooit echt warm aan de voeten, het haalt net de kou eraf als de boel goed draait.

Daarnaast, als het nieuwbouw is, dan heb je toch een compleet opstookprotocol te volgen? De vloer moet ook nog drogen na de bouw. Dat zal allemaal uitgelegd staan in de opleverdocumenten.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 11-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:54:
Zet de thermostaat eens gewoon op 20 graden en laat hem daar een dag of vier op staan. Een LTV-vloerverwarming moet je niet uit- en aan gaan zetten, zeker geen nachtstop, gewoon continu de temperatuur behouden. Ook wordt een LTV-vloerverwarming nooit echt warm aan de voeten, het haalt net de kou eraf als de boel goed draait.

Daarnaast, als het nieuwbouw is, dan heb je toch een compleet opstookprotocol te volgen? De vloer moet ook nog drogen na de bouw. Dat zal allemaal uitgelegd staan in de opleverdocumenten.
Hij staat altijd constant op 20, maar de woonkamer wordt dus nooit behaagelijk. Dat is al sinds dag 1 en nu ruim 1.5 jaar. Men is al met diverse klachten ook van andere appartementen naar de installateur geweest en die zaak loopt nog, maar de installateur beweegt weinig.

Ik snap niet dat je aangeeft dat de vloerverwarming nooit echt warm aanvoelt. Het is de enige vorm van verwarming, en in de andere zones is hij heel duidelijk voelbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door superduper op 11-02-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
superduper schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:00:
[...]

Hij staat altijd constant op 20, maar de woonkamer wordt dus nooit behaagelijk. Dat is al sinds dag 1 en nu ruim 1.5 jaar. Men is al met diverse klachten ook van andere appartementen naar de installateur geweest en die zaak loopt nog, maar de installateur beweegt weinig.

Ik snap niet dat je aangeeft dat de vloerverwarming nooit echt warm aanvoelt. Het is de enige vorm van verwarming, en in de andere zones is hij heel duidelijk voelbaar.
Wat is de aanvoertemperatuur op de verdeler?

Het klinkt een beetje alsof de flow naar de woonkamergroepen niet goed is, kun je een foto van de verdeler met flowmeters plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
pagani schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Wat is de aanvoertemperatuur op de verdeler?
Is niet te zien helaas. Ik heb het ook niet zo snel kunnen vinden in de controlunit menus...
Het klinkt een beetje alsof de flow naar de woonkamergroepen niet goed is, kun je een foto van de verdeler met flowmeters plaatsen?
komt.

[ Voor 4% gewijzigd door superduper op 11-02-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
superduper schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:36:
Nu hebben we de legtekening en de verdeler eens goed bekeken en vragen we ons af wat wij nu zelf nog kunnen optimaliseren of de installateur moeten vragen om de woonkamer behagelijker te krijgen (zonder de thermostaat op 22 te moeten zetten).
Dat kan sowieso, laat hem maar werken voor z'n geld.
In de tekening zien we meerdere (10) lussen die allemaal apart van/naar de verdeler lopen. De kleuren van de lussen zijn of rood of blauw, maar blauw zit niet aan rood vast (mijn logica was dat blauw afgekoeld retour water is, maar dat lijkt niet zo). Heeft de kleur dan nu nog informatie anders dan leesbaarheid/onderscheid tussen lussen op tekening?
Dat is het inderdaad.
De lussen zijn genummerd; mag je ervanuit gaan dat de nummering overeenkomt met het nummer wat op de verdeler pijp/klep is gekrabbeld?
Dat mag.
Dan de hoofdvraag: waarom wordt de vloer in andere zones wel warm en in de woonkamer niet? De woonkamer is groter dan de andere ruimte en heeft daarom ook 4 lussen itt andere ruimtes met 1 lus.
1) Voelen alle 5 de groepen "koud" aan in zone 3?
2) Aanname: er is een warmtepomp aanwezig met verschillende thermostaten in de ruimtes, klopt dat?
3) Zo ja, waar hangen die?
4) Wat voor merk/type?
5) Als je de thermostaat voor de andere ruimtes op 16 graden zet en alléén voor zone 3 op 25, draait de warmtepomp dan wel?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
superduper schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:00:
[...]
Hij staat altijd constant op 20, maar de woonkamer wordt dus nooit behaagelijk.
Behaaglijk is een subjectieve waarneming. Wat zegt de thermostaat in de woonkamer over de bereikte temperatuur? Of nog beter, plaats er eentje waar je zit.

Ook in een goed geïsoleerde woning kan het met deze buitentemperatuur minder behaaglijk aanvoelen als je dicht bij de beglazing zit. Wij voelen in ons huis (nieuwbouw, HR+++ glas) als we vlak bij de pui zitten ook kilte, terwijl de kamer gewoon netjes op temperatuur is.

Bij een LT verwarming zal een vloer niet gauw warm aanvoelen (in je hal zal je het waarschijnlijk wel voelen omdat alle leidingen daar lopen en de aanvoertemperatuur nog het hoogst is). Die zit maar iets boven de ingestelde kamertemperatuur. Bij mij is dat ongeveer 24°C, wat 13 graden koeler is dan je lichaam. Zonder schoeisel krijg je zeker koude voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Dit is de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb0Gf1jlnMdnqenAmPcepCp5Mj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNELxdGPo6CcEDFV5CXCmsPx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vraag ik me af waarom er op leiding 1 en 2 een ander soort knop zit, en geen zone toewijzing heeft.

De warmtepomp is een Zehnder ComfoAir Q (zonder koelunit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
[quote]DaWizza schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:37:
[...]
1) Voelen alle 5 de groepen "koud" aan in zone 3?
ja
2) Aanname: er is een warmtepomp aanwezig met verschillende thermostaten in de ruimtes, klopt dat?
ja, er zijn 3 thermostaten
3) Zo ja, waar hangen die?
In de kamer met lus 9, 10, in kamer met lus 8 en in de woonkamer met lussen 3,4,5,6,7
4) Wat voor merk/type?
Zenhder ComfoAir Q
5) Als je de thermostaat voor de andere ruimtes op 16 graden zet en alléén voor zone 3 op 25, draait de warmtepomp dan wel?
ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

Wuursj

want worst is al bezet

superduper schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:19:

Hier vraag ik me af waarom er op leiding 1 en 2 een ander soort knop zit, en geen zone toewijzing heeft.
Dat zijn 'atijd aan' groepen, die hebben geen servo. Zo te zien gaan die naar 4.1 en 4.2 (je badkamer en toilet als het goed zie op de tekening?). Dat is op zoch prima en werkt meteen als bypass als alle andere groepen dicht staan. Die ruimtes zijn dan niet op zichzelf thermostaat geregeld en gaan met de andere groepen mee aan of uit.

Zone 1 werkt dus prima.
Zone 2 lijkt een 'altijd aan' zone (is die zonder thermostaat?)
Zone 3 doet het niet goed. Triggert die zone wel de ketel /wp of worden alleen de groepen open gedraait maar zonder warmteopwekking?

Misschien is het een (bedoelt of onbedoelt) een master-slave systeem met 1 als master en 3 als slave die je wellicht liever andersom hebt... Wat gebeurt er als je in zone 1 de thermostaat heel laag zet en in zone 3 de thermostaat heel hoog? Gaat de ketel/wp dan aan? Is er wel een ketel/wp of is er blokverwarming oid?

[ Voor 42% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2025 09:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
superduper schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:19:
De warmtepomp is een Zehnder ComfoAir Q (zonder koelunit).
Dat is geen warmtepomp maar een WTW ventilatie-unit. Je hebt dus ergens nog een ander apparaat wat je water verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Knopsje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Dat is geen warmtepomp maar een WTW ventilatie-unit. Je hebt dus ergens nog een ander apparaat wat je water verwarmt.
ach ja tuurlijk stom.

Dan komt dat via het gebouw binnen: de rode en blauwe hoofdleiding links op de verdeler. Ik zie daar helaas geen meter met temps oid en dat kan ik ook niet vinden in het menu van de controlunit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:21:
[...]

ach ja tuurlijk stom.

Dan komt dat via het gebouw binnen: de rode en blauwe hoofdleiding links op de verdeler. Ik zie daar helaas geen meter met temps oid en dat kan ik ook niet vinden in het menu van de controlunit..
Kan het zijn dat er stadsverwarming is?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Pagina: 1