Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 31-03 09:53
Ik heb recent een Asrock B450M-HDV R4.0 aangeschaft. Maar ik heb geen geluid via HD Audio met de 3.5MM headphone jack aan de voorkant van de case of op de aansluiting op het moederbord aan de achterkant. Het geluid is extreem zacht en op 100% nogsteeds onbruikbaar.

Ik heb al geprobeerd de drivers te installeren die bij dit moederbord komen zowel de Realtek driver zowel de generieke windows driver werken niet en zijn allebaai onbruikbaar zacht op 100%. Ik heb zowel de drivers van de Asrock website geprobeerd die onder support staan maar die geven hetzelfde zachte geluid. Ook heb ik oudere drivers gebruikt die geven hetzelfde zachte geluid.Ook heb ik de nieuwste realtek driver proberen te downloaden (R2.83) maar die geeft de hele tijd een error code (000-1).

Ik vroeg me af of meerdere mensen ook nog dit probleem hebben bij dit boord. En of dit een driver probleem is of is het handiger als ik dit boord als defect terugstuur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat sluit je er op aan? Als het geen versterkte speaker is, dan is het geluid waarschijnlijk inderdaad erg zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Een Razer Blackshark V2 X koptelefoon maar ik neem aan dat het geluid misschien niet heel best is met ruis of iets soortgelijks.

Maar het geluid is onwerkbaar aangezien er nauwelijks iets hoorbaar is op 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Jack staat ingesteld als headphone? Als deze op line out staat krijg je nauwelijks volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46

D4NG3R

kiwi

:)

Splitterkabeltje er wel tussen zitten? Dat ding heeft een enkele stekker voor zowel geluid als microfoon, iets wat een normale desktop PC doorgaans niet op 1 poort doet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

werkt die kabel wel goed als je die in een andere device steekt met de Razer BlackShark?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ja de jack staat ingesteld op headphones maar na het installeren van de Realtek driver pakt hij hem als Headphones.

Via de Realtek audio console kon je de Jack splitten in twee verschillende devices maar de opties om de poorten te wijzigen waren greyed out.

Voor de rest werkt deze koptelefoon prima aangesloten op mijn Windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DankDinan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:19:

met dezelfde kabel? want dat was de bedoeling van de vraag die ik stelde, een brakke kabel uitsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DankDinan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:19:
Omdat laptops doorgaans een enkele TRRS jack hebben, in tegenstelling tot veel desktops.

Deze ben je waarschijnlijk nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJm__HrtwCgjZN_OpSgrmFJoyQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qpZclqUTihfMytQAN2O6aEd4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ik kan proberen zo'n adaptertje te kopen. Als het goed is heb ik er nog ergens eentje rondslingeren.

Het werkt namelijk met dezelfde kabel ik zal updates geven als het probleem is verholpen met een splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06
Ook misschien even testen met een andere basic headphone (phone?) als je die ergens hebt liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Heb je de meegeleverde splitter niet nog liggen? Zo nee; let wel ff op dat het geen kabeltje is voor een Apple device, dat is CTIA. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ik denk toch niet dat het zou gaan werken. Aangezien ik bedraade oortjes al heb aangesloten die geen microfoon hebben en die gaven hetzelfde zachte geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

DankDinan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:30:
Ik denk toch niet dat het zou gaan werken. Aangezien ik bedraade oortjes al heb aangesloten die geen microfoon hebben en die gaven hetzelfde zachte geluid.
Aangesloten op de groene poort achterop?

Check ff of die oortjes wel TRS hebben, ik zie regelmatig dat goedkope dopjes zonder mic alsnog TTRS gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4na4wifd-CPW4e9MAwUbFKpg_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wZEPP3MEMAxXxBxr9VFaZor.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ik had de oortjes zowel aan de headphone jack aan de voorkant aangesluiten zowel aan de achterkant via de groene poort achterop.

Ik heb alleen die oortjes niet bij de hand aangezien ik niet thuis aanwezig ben dus ik zal kijken wanneer ik thuis ben of deze oortjes TRS of TRRS zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:38
D4NG3R schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:24:
[...]
Omdat laptops doorgaans een enkele TRRS jack hebben, in tegenstelling tot veel desktops.

Deze ben je waarschijnlijk nodig:
[Afbeelding]
Als je zowel microfoon als stereo geluid wilt hebben dan heb je die inderdaad nodig.

Maar zon geluid+microfoon jack in een desktop PC steken zou ook gewoon moeten werken. Kun je alleen de microfoon niet gebruiken maar de audio zou gewoon door moeten komen. Doe dat zelf ook wel eens als ik even snel geluid wilt hebben namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ja de audio komt wel door maar dus extreem zacht.

Maakt niet uit welke driver maar die drivers van zowel Realtek als de generieke Windows driver geven hetzelfde geluidvolume op 100% dat het bijna niet hoorbaar zacht is. Ik hoef niet perse de microfoon van de koptelefoon te gebruiken maar de audio die doorkomt is onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@!mark In principe zouden de mic en sleeve beide geraakt moeten worden en heb je in die situatie inderdaad wel stereogeluid maar geen mic. In de praktijk helaas al een aantal keren dezelfde situatie gezien als dat de TS heeft; extreem zachte audio met oortjes/headsets met een TRRS plug, maar geen problemen met een TRS plug. Drukte je de mic knop op de oortjes in dan had je wel normale audio. :+

Vandaar dat ik benieuwd ben of de andere oortjes zonder mic toevallig wel een TRRS plug hebben. :)

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 10-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@DankDinan

op Reddit heeft iemand het er over dat zo'n headset een eigen volume knop heeft, als die op laag staat dan lijkt het logisch dat je zacht geluid hebt.

https://www.reddit.com/r/...adphones_audio_extremely/

Die knop zit op de linker oorschelp.

Kun je dat even checken?

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 10-02-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
@Fraggert Ja die staat ook op het hardst als die ook niet op het hardst staat is het helemaal onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:06
DankDinan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:03:
Maakt niet uit welke driver maar die drivers van zowel Realtek als de generieke Windows driver geven hetzelfde geluidvolume op 100% dat het bijna niet hoorbaar zacht is. Ik hoef niet perse de microfoon van de koptelefoon te gebruiken maar de audio die doorkomt is onbruikbaar.
Krijg je wel een keuze/popup bij het inpluggen met de vraag hoe/welk apparaat je hebt aangesloten?
Of kan je de instellingen configureren met de Realtek HD Audio Manager, aangenomen dat deze is geinstalleerd.

En dit?
Reddit: Found a fix for volume being too quiet on my B450m steel legend
After a really long time, I just fixed this issue on my Asrock B450m Steel legend. What I did was update the realtek audio driver with the latest one I could get (in this case a win11 update for my win10 PC) and made sure the realtek audio console app was functional.

Then, instead of using the green headphone jack, I used the blue one and set the jack as headphone mode instead of speaker mode. The green one can't be changed to headphone mode, which means it's permanently stuck on speaker mode, which is why my audio was extremely quiet and distorted. Changing to headphone mode means it works as intended now. I believe I tried doing this with the 2020 win10 version of the driver and it didn't give me the option to set the blue jack to headphone mode.
Kijk ook bij eventuele aanvullende Windows updates voor de Realtek software:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNVzL8-XG3C7idUCqqk_dAX5DE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4HDke5Ni4pUxipJUJLW7V0jF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwjuiZ1bIuS1odqgmBQmZno3_1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V0oDuQirNY9Nd1r5WggTHmBY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-D60KfC5budPZKl7mYnI3Y91_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XHb2mYQv1q6c3Oaw1ogt630b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ik kan niks aanpassen en ik kan niks aangeven dat er een andere apparaat op een port zit.

Normaal is dit via Realtek Audio Manager aan te passen maar in dit geval zijn de knoppen grijs en niet klikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DankDinan
Ik heb ook speakers geprobeerd aan de groene poort aan de achterkant en deze werden ook gedetecteerd als speakers. Maar het geluid bleef extreem zacht, terwijl er wel een versterker op zit.

Het geluid is niet werkend te krijgen dus ik ga het als defect terugsturen.
Pagina: 1