specifieke software locken op de voorgrond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 22:23
Hallo allen,

Ik heb jullie hulp nodig, google kan me niet helpen bij mijn vraag.
- Kiosk mode hebben we al naar gekeken, niet voor onze oplossing.

Hier op werk zijn we bezig met het opzetten van een in-house entrance software.
Wanneer een klant of iemand van ons maar dan andere locatie bij ons langskomt dat hij of zij zich registreren moeten. (DORA compliant)

De software is denk ik voor 98% af. Dit heeft een in-house developer voor ons gemaakt.

Nu het volgende, de software draait in javafx(spring boot) en zal op een Surface Pro6 met een stand draaien.

Mijn vraag is:
Is er een manier om de software te locken op de voorgrond? Hide taskbar dat hebben we nu aanstaan, maar is niet veilig.

In principe kan de software dus niet afgesloten worden, kan er geen andere venster geopend worden etc.
Puur alleen de software moet draaien, als we dan echt toegang nodig hebben dat we bijvoorbeeld via muis en toetsenbord er bij kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door theduke1989 op 10-02-2025 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Windows 10/11 heeft een ingebouwde kiosk mode, waarbij je toegang kunt limiteren tot specfieke apps. Heb je daar al naar gekeken?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:36

Sharky

Skamn Dippy!

Kiosk-mode in Win10+ inderdaad. Maar voor zover ik weet kun je dan alleen een selectie Microsoftapps kiezen als enige applicatie die beschikbaar is. Edge is daar sowieso eentje van.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
g0tanks schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:46:
Windows 10/11 heeft een ingebouwde kiosk mode, waarbij je toegang kunt limiteren tot specfieke apps. Heb je daar al naar gekeken?
hebben we ook naar gekeken, we gebruiken windows11 Daar kan je alleen 1 app uitkiezen als we zo lezen.
Probleem is, dat onze app geen standaard .exe of .msi bestand is, maar een .jar bestand, die dan opstart vanuit een share (wegens security)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Sharky schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:52:
Kiosk-mode in Win10+ inderdaad. Maar voor zover ik weet kun je dan alleen een selectie Microsoftapps kiezen als enige applicatie die beschikbaar is. Edge is daar sowieso eentje van.
klopt, dat is waar ik tegenaan zit, want ik vermoed dat windows11 dat niet zal zien onze .jar bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Windows 11 heeft multi-app kiosk, maar hoe je dat doet met .jar-bestanden weet ik niet.

https://techcommunity.mic...ble-in-windows-11/3845558

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 14:11
Powertoys bied een 'Always on top' functie aan, wellicht is dat wat.

https://learn.microsoft.c...s/powertoys/always-on-top

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Heel basic, maar ik heb het zo gebruikt zien worden... Surface heeft touch, als je een casing/behuizing hebt die deels de randen van het scherm overlapt waardoor men dus niet bij de taakbalk en de titelbalk kan etc, dan kan je in principe alleen maar het zichtbare deel bedienen. 'Long press' voor touch kan je ook eenvoudig uitschakelen... dan ben je er volgens mij al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:36

Sharky

Skamn Dippy!

En om maar even een Captain Hindsight te doen:

Wij hebben exact hetzelfde voor een klant ontwikkeld (ook ivm DORA en ook op een Surface) en dat hebben we als Powerapp gedaan zodat het in Edge draait. Dat heb je in een ochtend omschreven, ontwikkeld, getest en in productie.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
MicGlou schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:02:
Heel basic, maar ik heb het zo gebruikt zien worden... Surface heeft touch, als je een casing/behuizing hebt die deels de randen van het scherm overlapt waardoor men dus niet bij de taakbalk en de titelbalk kan etc, dan kan je in principe alleen maar het zichtbare deel bedienen. 'Long press' voor touch kan je ook eenvoudig uitschakelen... dan ben je er volgens mij al?
kan een oplossing zijn, moet dan even kijken wat voor cases dat zijn, en of de dev dit dan ook moet aanpassen.

[ Voor 68% gewijzigd door theduke1989 op 10-02-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Sharky schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
En om maar even een Captain Hindsight te doen:

Wij hebben exact hetzelfde voor een klant ontwikkeld (ook ivm DORA en ook op een Surface) en dat hebben we als Powerapp gedaan zodat het in Edge draait. Dat heb je in een ochtend omschreven, ontwikkeld, getest en in productie.
PowerApps draaien wij niet, en is bij ons dan daarom ook niet mogelijk te installeren.
Anders moeten we een hele ShadowIT process door om het goed te keuren.

dit draait als app en niet als een browser, moet kijken met de dev of dit wel mogelijk is, want we hebben sowieso een deadline, dus als het zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
theduke1989 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:12:
[...]

kan een oplossing zijn, moet dan even kijken wat voor cases dat zijn, en of de dev dit dan ook moet aanpassen.
Dat kan je laten maken, gelijk monkey proof maken ;) Zolang de knoppen binnen het zichtbare beeld vallen, dat moet wel te regelen zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
MicGlou schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Dat kan je laten maken, gelijk monkey proof maken ;) Zolang de knoppen binnen het zichtbare beeld vallen, dat moet wel te regelen zijn lijkt mij.
heb je toevallig zo een case? dan kan ik dat bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Zelf gebruiken we gewoon een iPad met commerciele software om dit doel te bereiken.

Er zijn toch ook tools die helpen om een java applicatie in een executable om te zetten, is dat geen optie?

Maar iets wat mogelijks ook zou kunnen werken is om je eigen "shell" te gebruiken ipv explorer.exe. Dit kan je in het register aanpassen zodat bij het aanmelden je applicatie opstart ipv de gewone desktop. Dan lanceer je gewoon een .bat of .cmd file die op zijn beurt de omgeving kan goedzetten voor je java applicatie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Blokker_1999 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:49:
Zelf gebruiken we gewoon een iPad met commerciele software om dit doel te bereiken.

Er zijn toch ook tools die helpen om een java applicatie in een executable om te zetten, is dat geen optie?

Maar iets wat mogelijks ook zou kunnen werken is om je eigen "shell" te gebruiken ipv explorer.exe. Dit kan je in het register aanpassen zodat bij het aanmelden je applicatie opstart ipv de gewone desktop. Dan lanceer je gewoon een .bat of .cmd file die op zijn beurt de omgeving kan goedzetten voor je java applicatie.
klinkt goed, dit zal dan ook alleen de app omhoog laden? dus niks anders kan je daar doen?
moet me dan in verdiepen hoe dit te realiseren is, of er how-tos zijn voor dit soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
theduke1989 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:38:
[...]

heb je toevallig zo een case? dan kan ik dat bekijken...
Ik kan niet zo 1 2 3 een dergelijke case exact vinden... maar waar ik het heb gezien is het meestal een zuiltje wat men heeft laten maken van metaal, dat zal de route zijn die je op moet gaan. Een beetje metaalwerker maakt zo'n zuiltje voor je zonder problemen... zeker als het exact op maat moet zijn voor een Surface.

Maar om je een "voorbeeld" te geven wat misschien tot de verbeelding spreekt:

https://www.amazon.com/An...Holder/dp/B00LP3E9EE?th=1
of
https://www.amazon.com/An...F2RN7/133-1650255-0559004
of
https://www.bravour.com/n...-1e-2e-generatie-wit.html

Zoiets maar dan met afgeschermde home button en de randen iets meer naar binnen zodat je geen side swiping kan doen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
MicGlou schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Ik kan niet zo 1 2 3 een dergelijke case exact vinden... maar waar ik het heb gezien is het meestal een zuiltje wat men heeft laten maken van metaal, dat zal de route zijn die je op moet gaan. Een beetje metaalwerker maakt zo'n zuiltje voor je zonder problemen... zeker als het exact op maat moet zijn voor een Surface.

Maar om je een "voorbeeld" te geven wat misschien tot de verbeelding spreekt:

https://www.amazon.com/An...Holder/dp/B00LP3E9EE?th=1
of
https://www.amazon.com/An...F2RN7/133-1650255-0559004
of
https://www.bravour.com/n...-1e-2e-generatie-wit.html

Zoiets maar dan met afgeschermde home button en de randen iets meer naar binnen zodat je geen side swiping kan doen etc.
bedankt zat te kijken: via google surface pro 6 kiosk stand, en kwamen wat hits, eentje daarvan is: https://bouncepad.com/en-eu/products/flex

dit is wel wat we willen, en dan de camera en home knop bedekken.
maar ik heb gemerkt als je met je fingers knijpt etc, of iets alsnog de windows tevoorschijn komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
theduke1989 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:20:
[...]

bedankt zat te kijken: via google surface pro 6 kiosk stand, en kwamen wat hits, eentje daarvan is: https://bouncepad.com/en-eu/products/flex

dit is wel wat we willen, en dan de camera en home knop bedekken.
maar ik heb gemerkt als je met je fingers knijpt etc, of iets alsnog de windows tevoorschijn komt.
Dat zal een kwestie van instellen zijn... pinch gestures etc zijn als het goed is allemaal uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23

Blokker_1999

Full steam ahead

theduke1989 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:06:
[...]

klinkt goed, dit zal dan ook alleen de app omhoog laden? dus niks anders kan je daar doen?
moet me dan in verdiepen hoe dit te realiseren is, of er how-tos zijn voor dit soort.
De laatste keer dat ik zoiets gedaan heb is enorm lang geleden, lang voordat touchscreens gemeengoed waren en Windows een aangepaste interface er voor had. Dat zal je dus moeten uitzoeken, maar in principe, als je de explorer.exe vervangt door iets anders als shell, wordt er in de basis niets extra ingeladen waar de gebruiker mee een interactie kan doen. Geen startbalk, geen taakbalk, geen bureaubladiconen of context menu. Dat zijn allemaal onderdelen van je standaard shell.

Merk op dat je ook geen optie hebt om uit te loggen, te herstarten, af te sluiten, ... ook dat zal allemaal via de applicatie moeten kunnen gebeuren.

In het register maak je onder HKEY_USERS\{SID}\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon een nieuwe string aan met de naam Shell en de waarde is een path naar het bestand dat je wenst op te starten, dit kan een .exe zijn, maar evenzeer een .bat bestand.

Bemerk dat de registersleutel gebruikersspecifiek is. Dit maakt het mogelijk om bijv. via RDP alsnog aan te melden met een admin gebruiker om administratieve taken uit te voeren. Je kan er ook voor opteren om ergens in de applicatie, verborgen achter bijv. een lange PIN code, de optie aan te bieden om alsnog explorer.exe op te starten welke dan zijn eerste instance als desktop shell zal starten om je zo alsnog onder die gebruiker controle te geven over de desktopsessie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Blokker_1999 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:49:
[...]

De laatste keer dat ik zoiets gedaan heb is enorm lang geleden, lang voordat touchscreens gemeengoed waren en Windows een aangepaste interface er voor had. Dat zal je dus moeten uitzoeken, maar in principe, als je de explorer.exe vervangt door iets anders als shell, wordt er in de basis niets extra ingeladen waar de gebruiker mee een interactie kan doen. Geen startbalk, geen taakbalk, geen bureaubladiconen of context menu. Dat zijn allemaal onderdelen van je standaard shell.

Merk op dat je ook geen optie hebt om uit te loggen, te herstarten, af te sluiten, ... ook dat zal allemaal via de applicatie moeten kunnen gebeuren.

In het register maak je onder HKEY_USERS\{SID}\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon een nieuwe string aan met de naam Shell en de waarde is een path naar het bestand dat je wenst op te starten, dit kan een .exe zijn, maar evenzeer een .bat bestand.

Bemerk dat de registersleutel gebruikersspecifiek is. Dit maakt het mogelijk om bijv. via RDP alsnog aan te melden met een admin gebruiker om administratieve taken uit te voeren. Je kan er ook voor opteren om ergens in de applicatie, verborgen achter bijv. een lange PIN code, de optie aan te bieden om alsnog explorer.exe op te starten welke dan zijn eerste instance als desktop shell zal starten om je zo alsnog onder die gebruiker controle te geven over de desktopsessie.
Bedankt voor de informatie,

Had even nog wat zoekwerk gedaan rondom jouw context.
https://learn.microsoft.c...ell-launcher/?tabs=intune
Kwam deze artikel tegen.. volgens mij is dit zo iets?

N wat meer lezen is het niet echt van toepassing voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Aan de hand van @MicGlou met een cover wat de onderdankt bedekt (gekocht via amazon), en een hele waslijst aan GPOs toegewezen aan 1 persoon en device, heb ik het maar zo gedaan, ik kom er niet achter in windows 11 om de app altijd op de voorgrond te zetten, hebben alle opties als scripts logon etc geprobeerd, wordt niet opgeroepen, maar ja, dubbelklik op het enigste icoontje op de bureablad werkt gewoon.
Pagina: 1