Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:56
Graag roep ik de hulp in van mijn medetweakers want ik loop vast.

Situatie: desktopcomputer met moederbord: Gigabyte GA-H77M D3H
Na een schone Windows installatie inclusief alle drivers is er een BIOS update uitgevoerd van F9 naar F12. (vanuit het BIOS zelf uitgevoerd)
Die is blijkbaar mis gegaan (waarvan geen melding was) want daarna startte de pc niet meer op.
Deze computer heeft een 2e backup-BIOS dus na enkele keren herstarten kwam de herstelfunctie in beeld en werd deze spontaan uitgevoerd.
Na een herstart kwam een BSOD in beeld die veroorzaakt werd door een IDE ipv een AHCI instelling. BIOS stond in de standaard instellingen.
Alles weer hersteld, Windows start op zonder problemen. Tot dat de pc een nieuwe herstart kreeg en het BIOS weer corrupt was.
Nu werd het BIOS NIET spontaan hersteld.
Google to the rescue

Stap 1: opstarten met ALT F10 om de herstelfunctie van het BIOS te starten. Na tientallen pogingen is dit 1 keer gelukt en na het instellen van de AHCI leek alles in orde,
Tot dat de pc werd herstart en het BIOS weer defect was. (hier had ik moeten ingrijpen en een ander BIOS moeten flashen voordat er herstart werd, helaas)

Stap 2: Houdt de Power en de Reset knop ingedrukt en laat los bij opstarten: geen succes

Stap 3: Pin 1 en 6 kortsluiten op de hoofd BIOS chip, herstarten en loslaten na de piep, ook geen succes.

Vooralsnog boot de pc iedere paar seconden opnieuw op zonder succes. Overigens wordt er ook geen beeld meer weergegeven wat het niet eenvoudiger maakt.
Verdere acties: Ander geheugen geplaatst, andere voeding aangesloten, alle sata apparaten ontkoppeld, videokaart verwijdert. Geen succes.
BIOS batterij verwijdert en BIOS gereset, geen succes.

Wie heeft de verlossende tip om deze computer te herstellen?

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

BIOS chip los solderen en opnieuw programmeren is een uiterste stap, maar dat moet je dan wel zelf kunnen, want uitbesteden is niet economisch haalbaar voor een moederbord uit 2012.

Wellicht anders een ander bordje van de V&A plukken:

categorie: Moederborden

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Is dit uit 2012 dan? Niet te veel tijd in steken en ander gebruikt moederbord regelen, eventueel gelijk met latere CPU en RAM voor zeer weinig geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Dus in 2025 update je een BIOS van een release uit 2012 (F9) naar een release uit 2013 (F12), terwijl de nieuwste release uit 2014 (F14) is?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
Die BIOS uit 2014 is een Beta, dat leek mij niet verstandig

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Is het mogelijk om terug te gaan (downgrade) naar F9 of F11

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
eheijnen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:19:
Is het mogelijk om terug te gaan (downgrade) naar F9 of F11
Nee, is niet mogelijk. Bios is niet toegankelijk

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:58

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Vondelpark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:15:
Die BIOS uit 2014 is een Beta, dat leek mij niet verstandig
Als de laatste bios een beta is en uit 2014 moet je je sws afvragen of het niet eens tijd wordt voor een nieuw mobo.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vondelpark
Ik denk dat ik er geen tijd meer in stop. Kijken of ik een andere mobo op de kop kan tikken

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:29

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Jammer om te horen. 1155 is lang meegegaan en geen verkeerd platform te noemen. Echter, zijn veel moederborden op het punt van defect te gaan. Morgen ga ik een aantal 1155 borden ophalen. Indien u interesse heeft, laat weten of er specifieke wensen zijn. Dan kan ik ervoor kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Vondelpark schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:28:
Vooralsnog boot de pc iedere paar seconden opnieuw op zonder succes. Overigens wordt er ook geen beeld meer weergegeven wat het niet eenvoudiger maakt.

Wie heeft de verlossende tip om deze computer te herstellen?
Dit misschien proberen?

YouTube: GIGABYTE DUAL BIOS CYCLIC REBOOT ERROR FIX | DIY Petz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark

Computer says, noo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Klinkt bekend heb ik ook gehad.
Wat ik gedaan heb is, ik heb n de buurt bij een elektra toko een CH314A usb programmer gekocht.
bios wat in het bord zat voor de flash bij gigabyte gedownload en via een klem op de chip en een laptop terug geflashed.

(Usb programmers zijn ook bij onze chinese vrienden te koop voor weinig 10 euro of zo)

Bord werkt weer als een zonnetje.
Waar ik later achter kwam, Software van Gygabyte update het bios van F22 naar F33 in 1 stap.
Er staat duidelijk bij een hoop biossen dat je niet in 1x van fxx naar fxx kan updaten leuk dat hun eigen software dat dus wel doet.

Ik woon in Zaandam, als je in de buurt woont wil ik best een bios op die manier in je bord flashen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nessuno op 15-02-2025 23:21 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
Kijk dat is interessant. Ik woon niet in de buurt, maar hiervoor maak ik wel een ritje naar Zaandam.
Kun je mij mailen op vondelparkbankATGmail voor een afspraak.
Alvast bedankt

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Vondelpark schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:01:
Kijk dat is interessant. Ik woon niet in de buurt, maar hiervoor maak ik wel een ritje naar Zaandam.
Kun je mij mailen op vondelparkbankATGmail voor een afspraak.
Alvast bedankt
Stuur je wel even een DM

Na rose e cient spin

Pagina: 1