Douchewand bouwen isoleren, folie ja/nee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:02

BrammT

The one and only!

Topicstarter
Goedemorgen allen,

Ik ben een douchecabine en wc aan het opbouwen in ons tijdelijk woonverblijf (moet later dienen als B&B)

Nu bestaat de buitenwand uit (van buiten naar binnen) een halfsteens muur, met daarna een luchtspouw van 1a2 cm, met daarna een houten regelwerk (44*69), met daartussen pir platen. De pit platen zijn voorzien van cachering en de naden afgedicht met tape. Over die wand wil ik 1 of 2 lagen (groene) gipsplaat 12.5 mm zetten.

Op advies van een bevriende timmerman zet ik er geen OSB achter, omdat hij bang is dat het gaat werken en dat later de tegels die nog op het gips moeten komen van de muur barsten. Dus ik zat te denken om het gips evt dubbel te zetten, al zal het met enkel gips op die muur ook goed moeten gaan denk ik.

Dan heb ik naar binnen toe de ruimte opgebouwd met wederom balken van 44*69. Nu wil ik die wanden (de binnenwanden dus) gaan isoleren t.b.v. het geluid. Ik heb daarvoor Knauf Acoustifit (glaswol) van 45mm dik liggen.

Nu is mijn vraag: Moet ik nog een folie plaatsen voordat ik het gips zet? En zoja, welke en waar?

Ik blijf dat een beetje een lastig verhaal vinden en zie af en toe door de bomen het bos niet meer.

Het isolatiemateriaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeSnQkSPJFobk-gPvyp3MAgqksg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsfhUuBO5S4YoxwZ2HM1wNMl.jpg?f=fotoalbum_large

Het project:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5F1ry6nJDvFXjM35lil38nyW0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0McHwkI7AAMB61rQVLoFNMLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZdeVmWKz4GxymYSX5hpe2TdDhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgZrX0MstRUyWrH76Qy3TmF3.jpg?f=fotoalbum_large

Het gips richting eetkamer/keuken had ik al gezet en is normaal gips (niet vochtwerend). Als dat er weer af moet dan is dat jammer, maar een kleine moeite.

Ben benieuwd hoe het nu zit.. :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07 08:36
Ipv afwerken met gips kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van EXP platen zoals Qboard of Wedi. Deze zijn dampdicht en op de naden af te werken met kimband en pasta, wat een waterdichte cel oplevert. Voordeel van deze afwerking dat deze nooit last zullen hebben van verpulvering zoals bij gips, als je natte cel niet waterdicht is.

Want hoe was je dat van plan je cel waterdicht te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Topicstarter
Grutte Pier schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:53:
Ipv afwerken met gips kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van EXP platen zoals Qboard of Wedi. Deze zijn dampdicht en op de naden af te werken met kimband en pasta, wat een waterdichte cel oplevert. Voordeel van deze afwerking dat deze nooit last zullen hebben van verpulvering zoals bij gips, als je natte cel niet waterdicht is.

Want hoe was je dat van plan je cel waterdicht te krijgen?
Ik had inderdaad naar qboard gekeken bij de Hornbach, maar lees ook veel dat mensen dit gewoon met groene gipsplaat doen, of begrijp ik dat verkeerd? Ik dacht in dat geval ook dat je hem gewoon af kon werken met kimband/pasta, vervolgens betegelen en afkitten en klaar was mijn aanname.

Maar uit jouw verhaal maak ik op dat dat dus niet gaat?

Het is een kleine moeite om die qboard panelen te halen, op een ca. 30 minuten rijden zit wel een Hornbach. Ze zijn alleen wat duur(der).

En gezien het dikteverschil zal ik dan die hele wand het beste in de qboard kunnen zetten.

Als ik die alleen met die bijbehorende rozetten vast zet is dat afdoende toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 15:43
Ik zou lekker Qboard gebruiken, geen gerommel met waterafwerende gipsplaat. Je wilt dit netjes dicht hebben. Je kan desnoods ook kijken naar de Schlüter producten, zoals Kerdi en de ontkoppelingsmat Ditra. Voorkomt het probleem van je tegels.

Iets heel anders, komt er iets boven op de badkamer? Want de hoekprofielen die je hebt gebruikt om die balk daarboven vast te houden zijn niet de juiste. Daar heb je balkdragers voor.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Topicstarter
simon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:18:
Ik zou lekker Qboard gebruiken, geen gerommel met waterafwerende gipsplaat. Je wilt dit netjes dicht hebben. Je kan desnoods ook kijken naar de Schlüter producten, zoals Kerdi en de ontkoppelingsmat Ditra. Voorkomt het probleem van je tegels.

Iets heel anders, komt er iets boven op de badkamer? Want de hoekprofielen die je hebt gebruikt om die balk daarboven vast te houden zijn niet de juiste. Daar heb je balkdragers voor.
Boven op de badkamer komt niets (bijzonders) deze balken waren reststukken die ik nog had liggen. Er komt alleen een ventilatiebox op te liggen die de wc, badkamer en centrale ruimte af gaat zuigen.

Ik denk dat ik in elk geval maar eens een ritje ga maken naar de Hornbach een dezer dagen.

Met dat die platen
Dampdicht zijn, kan ik dus gewoon de losse wol in de vakken plaatsen, qboard ervoor en klaar?

En voor het plafond? Die wil ik ook graag mee isoleren om het douche en wc geluid zoveel mogelijk te dempen. Kan ik daar gewoon groene gipsplaat pakken en moet er dan wel of geen folie tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-07 08:36
BrammT schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Ik had inderdaad naar qboard gekeken bij de Hornbach, maar lees ook veel dat mensen dit gewoon met groene gipsplaat doen, of begrijp ik dat verkeerd? Ik dacht in dat geval ook dat je hem gewoon af kon werken met kimband/pasta, vervolgens betegelen en afkitten en klaar was mijn aanname.

Maar uit jouw verhaal maak ik op dat dat dus niet gaat?

Het is een kleine moeite om die qboard panelen te halen, op een ca. 30 minuten rijden zit wel een Hornbach. Ze zijn alleen wat duur(der).

En gezien het dikteverschil zal ik dan die hele wand het beste in de qboard kunnen zetten.

Als ik die alleen met die bijbehorende rozetten vast zet is dat afdoende toch?
Er zijn meerdere wegen naar Rome, theoretisch is goed tegelwerk met vloeibare kimpasta waterdicht. Tot het niet meer waterdicht is door bv een wilde douche partij of werking van hout. Als de waterkering vervalt, is het hek van de dam; gips bolt op=nog meer lekkage waardoor je alles zal moeten slopen.

Het is met een reden dan in sommige staten in Amerika vloeibare pasta niet wordt erkend door het bouwbesluit en je daarom alleen maar producten zoals Wedi, Ditra ziet.

Zelf had ik bijvoorbeeld deze hele opzet omhoog getrokken uit cellenbeton; geen werking, snel te zetten, direct af te werken ipv gipsplaatsen sjouwen ect en tot slot waterbestendig.

Rozetten en voegen afwerken met kimband. Ik zou de rozetten pakken met nog een kleine ril polymeerkit over het regelwerk. Je kan gewoon de holtes vullen met je isolatie (liever wat dikkere pakken maar deze had je al en zal geen schokkend verschil zijn) https://www.myqboard.com/...WA_NL_4516526_07.2024.pdf

Over het dikte verschil, poederlijmen kunnen redelijk wat overbruggen, anders in 2 lagen aanbrengen.

Plafond kun je afwerken met gips, bij voorkeur wel een geschikte (schimmeldodende) verf gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Grutte Pier op 10-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
Qua isolatie van de muren. Bij voorkeur kan je constructie ademen, naar binnen dan wel naar buiten. Gezien je PIR-platen een cachering hebben kan alle isolatie die je aan de binnenkant ertegenaan maakt niet naar buiten ademen. Aan de binnenkant ga je dat echter ook vochtdicht afwerken (want natte cel). Je krijgt dus een volledig ingesloten isolatielaag van glaswol, en als daar ooit een keer ook maar iets van vocht in komt gaat dat lekker zitten spochten.

Over geluidsisolatie en je plafond: de beste geluidsisolatie is massa en ontkoppeling. Dat is best lastig in zo'n houten klankkast (oa. hangend toilet dus gekoppeld aan wand). Met isolatiedekens en alle doorgangen van leidingen en contactdozen afdichten kun je geluidslekken wel aardig minimaal krijgen, maar voor contactgeluid moet je toch aan bv hangend plafond en/of dubbele wand/spouw gaan denken.
Pagina: 1