[Probleem] Monitor verliest signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witmoos
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 23:02
Hallo allemaal.

Ik heb een gek probleem wat ik maar niet kan oplossen.

Ik heb een Samsung Odyssey G70A (LS28BG700EPXEN).
Als ik game speel dan verliest het scherm soms signaal.

Ik zal proberen de situatie te schetsen: "Ik ben aan het gamen scherm wordt zwart, na 5 tellen komt het beeld weer terug.
In de linkerbovenhoek van mijn monitor komt dan de monitor input te staan met wel of niet hdr actief."

Het maakt niet uit welke game een lichte game of een hele zware grafische game. Het gebeurt ook alleen maar tijdens het gamen.

Ik dacht omdat ik HDR, 4k en gsync aan heb misschien de bandbreedte van display port 1.4 niet voldoende is.
Toen ben ik overgestapt naar HDMI 2.1 maar het probleem blijft ook bestaan op HDMI. Heb ook al verschillende kabels geprobeerd.

Heb de monitor ook al geupdate naar de laatste firmware.

Het gekke is mijn PS5 die ook aangelosten zit op HDMI heeft geen enkel probleem.

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?

Voor de volledigheid hier zijn mijn pc specs:
CPU: 9800X3D
MB: ASRock B650E PG-ITX WiFi
RAM: 64GB Kingston CL30 6000mhz
PSU: Asus LOKI SFX-L 1000W
GPU: Nvidia RTX 4090 Founders
Case: Fractal Ridge (Met nieuwe riser kabel van Fractal aangezien de eerste batch een defect had)

Alvast bedankt voor met meedenken,

Witmoos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zitten er nog andere bronnen verbonden met je scherm? Alle andere bronnen eruit, automatisch input wisselen uitzetten?

Wat als je geen HDR gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witmoos
Brilsmurfffje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:22:
Zitten er nog andere bronnen verbonden met je scherm? Alle andere bronnen eruit, automatisch input wisselen uitzetten?

Wat als je geen HDR gebruikt?
Bedankt voor je reactie.

De monitor heeft 3 inputs, 2x HDMI en 1x displayport.
1 HDMI zit in de PS5, 1 in de PC en de displayport heb ik losgehaald van mijn videokaart voor nu.

Heb getest met HDR uit en heb automatisch input wisselen uitgezet, PS5 staat ook uit.

En helaas het probleem is nog steeds aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:31
Staat er misschien iets van foutmeldingen wat betreft GPU/beeldscherm in de Windows log bestanden?

[ Voor 18% gewijzigd door The_Doman op 09-02-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik het zo lees heb ik zo'n vermoeden dat het eigenlijk niet aan de monitor kan liggen als die PS5 het verder prima doet. Alleen zou je dan wel nog eens kunnen checken wat de beeldinstellingen van de PS5 zijn en of daar verschil in zit met de pc.

En ja enigste wat je dan nog kan proberen is eens een andere vergelijkbare monitor aan te sluiten en kijken of het probleem zich dan ook voor doet. Dan weet je waar je het moet zoeken, bij de monitor zelf of bij de pc want ik denk eerder de pc. Neem wel aan dat je op de pc de laatste nieuwe drivers geinstalleerd hebt.

Wat kabels betreft had ik hier ook zoiets vaags met mijn O-led monitor namelijk die wilde via mijn Displayport kabel niet hoger gaan dan 120 Hz refreshrate. Daarnaast kon ik ook niet voor 10 bit kiezen wat wel gewoon door de monitor ondersteund word dus vaag. Was dus een displayport 1.4 kabel van goede kwaliteit maar toch bij wijze van proef eens een vrij korte Displayport 2.0 kabel gekocht. En jawel, probleem verholpen, kan nu gewoon de volledige 175 Hz, 10 bit kleurdiepte onder problemen kiezen.

Eigenlijk zou dus Displayport 1.4 dit ook aan moeten kunnen maar na wat lezen en denken ben ik achter de eigenlijke rede namelijk niet de versie was het probleem maar de lengte van de kabel, vaag, maar ja.

[ Voor 38% gewijzigd door Roel1966 op 09-02-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witmoos
The_Doman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:56:
Staat er misschien iets van foutmeldingen wat betreft GPU/beeldscherm in de Windows log bestanden?
Ik heb even een testje gedaan. Even gekeken naar de log voordat ik een game starte en opnieuw gekeken nadat het probleem optrad. Er zijn wel wat meer logs bijgekomen bij informatie en audit success maar geen logs bij warning, error of critical.

Heb nog wel even gekeken bjj informatie en audit success maar zie er geen log tussen staan die iets met GPU/beeldscherm te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsmeMaikel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 19:28
Ik heb dit zelfde probleem met mijn Samsung G7, toevallig vandaag opgestuurd ter reparatie. Echter is mijn scherm 4 maanden buiten de garantie.

Maar ik hoop dat Samsung / Bol mij daarin kunnen helpen want je mag er vanuit gaan dat een scherm langer dan 2 jaar mee gaat.

Ik heb verder van alles geprobeerd met mijn G7.

Firmware upgrade > kan je downloaden van de website.
Fabrieksinstellingen
Andere DP poort op zelf het scherm als mijn videokaart (AMD 7900 XT)
Pagina: 1