if broken it is, fix it you should
Verwijderd
Dimmer: niet doen (inductie)
Variabele weerstand (220 levert meer Amps dan jij kunt wegwerken met een variabele weerstand erg warm verhaal dus)
Je kunt beter iets met trafo' s en schakelaars bouwen.
Variabele weerstand (220 levert meer Amps dan jij kunt wegwerken met een variabele weerstand erg warm verhaal dus)
Je kunt beter iets met trafo' s en schakelaars bouwen.
Dimmer niet doen, maar dat heeft niet te maken met de inductie; maar met het feit dat een faseaansnijding gewoon niet goed werkt. Je hebt dus idd zo'n 'high-tech' ding nodig.
die papst is allen te dimmen met een freq aanpasser (wat rond de 150 piek gaat kosten (=220 gelijkrichten en dan de sinus opnieuw opbouwn met frequentieaanpassing (van 10-50 hz))
ik heb zo'n velleman kitje besteld bij DIL ik heb hem net klaar. Ik heb ook 2 papst 4650N die wil daar ook mee gaan dimmen. Ik laat het nog wel weten hoe het werkt.
Het kitje kost iets van 92 piek geen 150.
Het kitje kost iets van 92 piek geen 150.
ik heb gewoon een aan/uit schakelaartje
ik hoef em neit altijd aan te hebben
ik hoef em neit altijd aan te hebben
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Als je nog ergens een trafo hebt uit een apparaat dat je kunt omschakelen tussen 110 en 220V ben je ver genoeg
zo loopt je fan nog maar op 110V
en da's een stuk stiller
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 220
0------------)||
)||(------
)||(
)||(
110 )||(
-------)||( 9v (whatever)
| )||(
fan )||(
| 0 )||(______
0------------)|| |
en da's een stuk stiller
Je kan het toerental wel regelen met een dimmer, als je een 220V dimmer neemt die geschikt is voor halogeenverlichting. Ik heb ze laatst nog zien liggen bij de Gamma voor fl 9,95.
Denk het niet, je moet de frequentie omlaag stampen, niet het voltage..Op zondag 16 september 2001 02:52 schreef Sine het volgende:
Als je nog ergens een trafo hebt uit een apparaat dat je kunt omschakelen tussen 110 en 220V ben je ver genoeg
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11220 0------------)|| )||(------ )||( )||( 110 )||( -------)||( 9v (whatever) | )||( fan )||( | 0 )||(______ 0------------)||
en da's een stuk stiller
JWR, Dat Velleman kitje is dus een freq. omvormer?? En wat zijn de gegevens van dat kitje?? Ik heb namelijk een 30W Jamicon 220V Fan liggen, die ik wil regelen...
Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon
Voltage naar beneden kan je ook gebruiken om de fan langzamer te laten draaien, das geen probleem lijkt me. Moeilijk de frequentie aanpassen is denk ik niet nodig.
Inderdaad werkt een stekkerdimmer van de gamma bij mij ook perfect op mijn papst.
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
zat ik ook aan te denken, zo'n lampendimmer, beetje modden en moet lukken lijkt mijOp zondag 16 september 2001 11:36 schreef marco899 het volgende:
Inderdaad werkt een stekkerdimmer van de gamma bij mij ook perfect op mijn papst.
Dat velleman kitje is een frequentie regelaar. Dat ding moet wel zelf in elkaar gezet worden.
Zo is het voorbeeld:

Zo is hij van mij geworden:

Features
microcontroller-controlled
13 different functions : impulse switch, staircase light control, slow ON/OFF dimmer, interval timer, speed adjustment for fans, etc
suitable for both resistive and inductive charges (light bulbs, high-voltage halogen lighting and low-voltage halogen lighting with ferromagnetic transformer)
"Soft Start" prolongs the life of the bulbs
an advanced security system with fault indication automatically deactivates the module if the load or no-load behaves too inductively
can be operated from several locations, simply by the parallel connection of push buttons
2 delay times (anywhere between 5 sec. to 2 hours each) can be programmed through the learning mode
memory is protected against power failures
equipped with fuse and key for function selection
equipped with a mains suppressor according to EN55015 norms
Specifications
supply voltage : 110-125V or 220-240Vac, 50 or 60Hz
automatic detection of mains frequency : 50 or 60Hz
max. load : 2.5A (300W / 120V - 600W / 230V)
dimensions : 100 x 82 x 36mm (3.9" x 3.2" x 1.4")
JWR
Zo is het voorbeeld:

Features
13 different functions : impulse switch, staircase light control, slow ON/OFF dimmer, interval timer, speed adjustment for fans, etc
suitable for both resistive and inductive charges (light bulbs, high-voltage halogen lighting and low-voltage halogen lighting with ferromagnetic transformer)
an advanced security system with fault indication automatically deactivates the module if the load or no-load behaves too inductively
can be operated from several locations, simply by the parallel connection of push buttons
2 delay times (anywhere between 5 sec. to 2 hours each) can be programmed through the learning mode
Specifications
JWR
Die papst is frequentie gevoegil: snelhied is evenredig met frequentie.Op zondag 16 september 2001 09:59 schreef hielko het volgende:
Voltage naar beneden kan je ook gebruiken om de fan langzamer te laten draaien, das geen probleem lijkt me. Moeilijk de frequentie aanpassen is denk ik niet nodig.
En die dimmer van de velleman werkt niet.
Een dimmer voor halogeen lampen ook niet. allemaal om dezelfde reden.
Maar euh, werkt ie?Op zondag 16 september 2001 13:24 schreef JWR het volgende:
Dat velleman kitje is een frequentie regelaar. Dat ding moet wel zelf in elkaar gezet worden.
Zo is het voorbeeld:
[afbeelding]
[afbeelding]
Features
Specifications
JWR
papst fan freq gevoelig !?!?
Sinds wanneer ???
Dat zijn echt geen synchroon motoren hoor !
maar gewoon kortsluit anker motoren
Sinds wanneer ???
Dat zijn echt geen synchroon motoren hoor !
maar gewoon kortsluit anker motoren
Pagina: 1