Vaatwasser wateroverlast beveiliging resetten (AEG 43060-vi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Beste tweakers,

Tijdens het googlen naar dit probleem kwam ik ook wat tweakers-topics tegen, dus maar hopen dat deze hier past :)

Ik heb een AEG favorit vaatwasser, type 43060-vi, en die geeft storing. ik heb al vrij veel zelf geprobeerd.
Beschrijving van de storing: na start programma steeds 3* piepen en het lampje knippert 3*, pomp slaat aan maar vaatwasser pakt geen water. Volgens de handleiding betekent deze storing dat de beveiliging tegen wateroverlast in werking is getreden. De oplossing die erbij staat is 'draai de kraan dicht en bel een monteur', maar dit moet toch ook zelf kunnen?

Wat ik al heb gedaan:
- vaatwasser open geschroefd, gecontroleerd dat er geen water op de bodemplaat staat.
- met een emmer water in de vaatwasser gegooid en programma gestart, hij pompt dit water gewoon af maar geeft dan weer de storing.
- aanvoerslang gecontroleerd: niet verstopt, kraan geeft minstens 10l water per minuut
- nog verder open geschroefd zodat ik bij de vlotter kan die de wateroverlast-beveiliging zou moeten inschakelen. Een piepschuim vierkant gevonden, dit kan ik naar boven en naar beneden bewegen en ik hoor iets klikken. Naar beneden geduwd zodat de vlotter dus zou moeten aangeven dat er geen water in staat.

En nog steeds blijft dezelfde storing volhouden! Heeft iemand nog een idee? Inmiddels allerlei meuk in mijn keuken maar ik ben nog steeds niet verder...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:22
Wat bij ons nog wel eens wilde helpen was de stekker voor 24 uur uit het stopcontact en dan er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
Dat is ook al gebeurd! Helaas had hij de storing 'onthouden'... lampje van welk programma er het laatst aan was geweest ging ook weer branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:37
Ik weet niet of het bij jou werkt maar ….

Bij mijn vaatwasser stroomde er een labyrint vol en bleef hij ook in storing staan. De oplossing was de vaatwasser uitbouwen en hem voorover kantelen, daarmee liep het labyrint leeg en viel de vlotter terug in de normale stand.
Terug inbouwen en klaar.

Maar je filter voortaan op tijd schoonmaken is een duurzamere oplossing 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 02:50
Misschien blijft de sensor elektrisch hangen? Vlotter zou gewoon een maker of verbreken zijn. Dit als eens doorgemeten met een ohmse meting? Spanning er wel af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Eefje91 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:59:
maar dit moet toch ook zelf kunnen?
Als jij nog de benodigde onderdelen van je 22 jaar oude vaatwasser kan kopen, dan vast.
Maar met die leeftijd kan je beter een nieuwe kopen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
Ik heb m zelf nog maar 2 jaar ;) Hij zal wel oud zijn ja, maar 22 jaar geleden voor het laatst gemaakt lijkt me sterk! Maar dan nog, liever repareren als t kan dan een nieuwe kopen...
Woudtwe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:42:
Misschien blijft de sensor elektrisch hangen? Vlotter zou gewoon een maker of verbreken zijn. Dit als eens doorgemeten met een ohmse meting? Spanning er wel af natuurlijk.
Ik heb geprobeerd de vlotter door te meten, via de draadjes, maar misschien doe ik iets verkeerd. Multimeter op ohm-stand gezet, en daarbinnen verschillende standen geprobeerd (tussen 2000k ohm en 200 ohm) maar hij meet steeds '1', links in beeld. Als ik de pinnetjes van de meter tegen elkaar doet gebeurt er wel iets (getallen die naar beneden lopen, rechts in beeld).
Ik heb ook de aquastop doorgemeten, daar zit de vlotter mee in serie geschakeld. Ook daar meet ik '1'. Doe ik daar iets fout? Ik had op een ander forum gevonden dat iemands aquastop kapot was en het vervangen daarvan het oploste, maar die persoon mat wel een weerstand van 5 ohm over de aquastop.

edit:
ik denk dat ik toch iets fout had gedaan met het meten - ik dacht dat + en - niks uit zou maken, misschien wel?

Over de aquastop meet ik nu 1200k ohm en loopt het langzaam op (naar 1300, 1400) en over de vlotter schommelt het rond de 550k ohm. Lijken me allebei geen normale waardes?

[ Voor 11% gewijzigd door Eefje91 op 10-02-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Eefje91 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:02:
Ik heb m zelf nog maar 2 jaar ;) Hij zal wel oud zijn ja, maar 22 jaar geleden voor het laatst gemaakt lijkt me sterk!
Afhankelijk van het serienummer is ie gemaakt in 2002 - 2004

Vul je modelnummer in op de website van AEG en je zal zien dat ze onderdelen niet meer leveren.

Misschien heeft beekman.nl nog wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 02:50
Eefje91 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:02:
Ik heb m zelf nog maar 2 jaar ;) Hij zal wel oud zijn ja, maar 22 jaar geleden voor het laatst gemaakt lijkt me sterk! Maar dan nog, liever repareren als t kan dan een nieuwe kopen...

[...]

Ik heb geprobeerd de vlotter door te meten, via de draadjes, maar misschien doe ik iets verkeerd. Multimeter op ohm-stand gezet, en daarbinnen verschillende standen geprobeerd (tussen 2000k ohm en 200 ohm) maar hij meet steeds '1', links in beeld. Als ik de pinnetjes van de meter tegen elkaar doet gebeurt er wel iets (getallen die naar beneden lopen, rechts in beeld).
Ik heb ook de aquastop doorgemeten, daar zit de vlotter mee in serie geschakeld. Ook daar meet ik '1'. Doe ik daar iets fout? Ik had op een ander forum gevonden dat iemands aquastop kapot was en het vervangen daarvan het oploste, maar die persoon mat wel een weerstand van 5 ohm over de aquastop.

edit:
ik denk dat ik toch iets fout had gedaan met het meten - ik dacht dat + en - niks uit zou maken, misschien wel?

Over de aquastop meet ik nu 1200k ohm en loopt het langzaam op (naar 1300, 1400) en over de vlotter schommelt het rond de 550k ohm. Lijken me allebei geen normale waardes?
Lijkt mij vreemd inderdaad. Zit verder geen elektronica in de vlotter? Dan zou ik namelijk zeggen dat je in 1 van de 2 standen rond de 0 ohm moet meten. Misschien ff een foto van de vlotter? Als dat gewoon. Alleen een mechanisch ding is zou je hem kunnen kortsluiten als test. Als ie dan wel werkt kan je een nieuwe vlotter bestellen.

Op eigen risico natuurlijk is lastig om goed te zien hiervandaan🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjyY1nHNDC18CrporsFsJ25Jrg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2A1vYuJ0gc8ZKoYzQ2gv4kZn.jpg?f=fotoalbum_large

De vlotter is het rode dingetje. Of die nog te krijgen is, geen idee... de slang met aquastop kon ik wel nog vinden. Maarja, ik heb geen idee of die het probleem is! Vlotter en aquastop geven allebei rare waardes, maar dat ze toevallig precies tegelijk stuk zijn lijkt me ook gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Kijk gewoon even of het labyrint verstopt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
Er komt geen water in het labyrinth, dus lijkt me sterk dat het daar iets mee te maken heeft.

Ik mat de vlotter op de kabeltjes die er uit komen en richting aquastop gaan. Daar is het 500kOhm in de stand met vlotter naar beneden, en oneindig bij omhoog. Die kabeltjes bleken echter niet alleen uit de vlotter te komen, daar zit nog een kabelboom tussen en geen idee waar dat allemaal aan vast zit. Als ik rechtstreeks op de pinnetjes van de vlotter meet krijg ik in beide standen oneindig.

Vlotter vervangen voor deze vaatwasser lijkt me lastig, ik kan het zo niet vinden - tenzij die dingen universeel zijn. Een nieuwe slang met aquastop was nog wel te vinden, maar als het einde oefening van de vlotter is heb ik daar niks aan natuurlijk.

edit:
nog een manier om de slang/aquastop te testen zou zijn om er 230V op te zetten, dan zou die open moeten gaan. Maar dit lijkt me tricky. Ik neem aan dat je dan 230V moet zetten op de plek waar normaal het signaal van de vlotter vandaan komt (dat is in ieder geval de enige elektrische aansluiting die er op zit). Maar de enige manier die ik kan bedenken om ergens 230V op te zetten is om er 2 draadjes aan te doen en die in een stopcontact te steken, en dat lijkt me nou niet heel veilig. Hoe doe je dit?

[ Voor 25% gewijzigd door Eefje91 op 11-02-2025 22:08 ]

Pagina: 1