windows activatie een hell

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-05 21:57
ik heb alweer ellende met windows....

ik heb een HP elite 5300 waar een windows 7 key opzat (OEM), ik kocht die 2dehands en er zat ook al een windows 7 pro key for refurb pc op en daarmee heb ik kunnen upgraden naar windows 10 (heb GEEN microsoft account).
vorige jaar een SSD gestoken, windows herinstalleerd en jaja, wil niet meer activeren met de windows 7 code.
dus ik kocht een windows 10 pro licentie, stak die erin, activeren en alles werkte.

vorige week crashed de SSD, windows komt altijd in een recovery en zegt dan dat hij niet kan herstellen. krijg bluescreen met iets van windows config corrupt ofzo (volgens google een falende hard drive).

die SSD van 120GB is al enkele jaren oud, dus kan wel op zijn einde lopen.
ik had recent mijn laptop een upgrade gegeven van 250GB naar 500Gb, heb die zijn oude disk dan maar in de pc gestopt en pc start op. windows zegt dat er veel 'hardware' wijzigingen waren en vraagt om opnieuw te activeren.
ik steek mijn windows 10 pro code erin, wil niet activeren (is een windows 10 home).
op internet gevonden dat ik zo een generic code nodig had ik van windows 10 home naar windows 10pro moet gaan.
doe ik, reboot, verander product key, wil activeren maar NOPE: error 0xC004F069 (volume license vs core).

nieuwe installatie van mijn windows 10 pro iso, krijg fout 0xc004c020, maximaal aantal licenties opgebruikt. heeeel raar aangezien het een single use licentie is.

bon, als test neem ik een andere pc, een verse hard disk, installeer die windows 10pro weer, steek die code erin en kreeg een fout dat deze licentie reeds in gebruik is op andere hardware (prima dus, want die licentie IS van een andere pc, dus dat lijkt te kloppen dat het geen volume license is).

heb nu al 3-4keer windows herinstalleerd, met verschillende codes erin (van mijn windows 7 stickertjes) waarna ik dan de product code veranderd naar mijn windows 10pro licentie vlak voor ik wil activeren.
altijd dezelfde fout.

hij wil niet activeren op de originele pc waar die op stond, geeft een fout als ik die op een andere pc probeer dus dat werkt ook.
ik begin het stilletjes aan beu te worden dat ik nu ALWEER zo een licentie moet gaan kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSEkXzFXMd1m-Q1cpYctJjPJbig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgJUYllTr6u6wWG4rFxS8WJL.jpg?f=fotoalbum_large

doe ik het via DOS commando met slmgr.vbs /ipk "******************serial******************"
dan zegt die gewoon succelvol maar is niet geactiveerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLbKJ8Tn32CP96z7wJhC--kizeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYoXtmHHs8yKqf6vXP1cH05N.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via fcapri op 09-02-2025 20:03)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Ingewikkeld verhaal, weet je zeker dat je niet diverse Windows versies door elkaar hebt gehaald?
Eenmaal geactiveerd moet je gewoon dezelfde versie (Home of Pro) op dezelfde PC weer kunnen installeren/activeren.

Maar als het allemaal niet lukt:
Google: Mike's Unboxing: How To RE ACTIVATE Microsoft Windows

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je wel een retail licentie gekocht en niet zo'n licentie voor 10 euro?

los van het grijze gebied van die 10 euro licenties, is veranderen van PC (moederbord, combinatie van dingen) met een OEM licentie niet mogelijk en dien je opnieuw een licentie af te nemen.

Bij een RETAIL licentie kan je deze deactiveren / activeren, maar deze kan maar 1x actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
werd toch verkocht als retail bij de fnac in belgie, weet de prijs niet meer, maar wel wel meer dan 10€ ofzo
als ik echter nu die "slmgr.vbs /dlv" uitvoer met die product code ingevoerd krijg ik te zien dat het een VOLUME-MAK code is.

tijd om fnac eens te contacteren lijkt mij

[ Voor 11% gewijzigd door fcapri op 09-02-2025 19:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ingewikkeld verhaal, weet je zeker dat je niet diverse Windows versies door elkaar hebt gehaald?
Eenmaal geactiveerd moet je gewoon dezelfde versie (Home of Pro) op dezelfde PC weer kunnen installeren/activeren.

Maar als het allemaal niet lukt:
Google: Mike's Unboxing: How To RE ACTIVATE Microsoft Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ik heb maar 1 win10pro ISO op mijn stick staan om te installeren (heb ook nog windows7).
maar blijkbaar klopt er iets niet aan die code dat ik vorig jaar kocht in de fnac.

windows 11 wordt overal nu verkocht en windows 10 licentie vinden word moeilijk (mijn pc ondersteund geen 11).
ik vind prijzen van 3,5 tot 150€.

bv deze https://www.windows-helpdesk.nl/product/windows-10-pro/
79€, retail, of ga ik hier weer rommel krijgen

ik vind ook nergens officieel bij microsoft waar je licenties kan kopen (windows 10). zou ook gewoon een 11pro retail kunnen kopen, en als de pc binnen Xjaar veranderd wordt, diezelfde licentie hergebruiken. maarja, in de winkel zit er altijd een licentie op een nieuwe PC (oem)

het is ferm lastig dat ik OFFICIEEL windows 7 had die perfect werkt. ze DWINGEN mij te upgraden naar windows 10 met de bestaande sleutel, geen probleem. maar bij herinstallatie werkt dat niet meer en moet ik alsnog een licentie kopen.
zou ik nu upgraden naar windows 11, had dat ook gelukt met die key, steek ik volgend jaar een grotere SSD, mag ik dan WEER een licentie kopen, deze keer windows 11.
zo blijf ik bezig voor 1 en dezelfde pc

[ Voor 39% gewijzigd door fcapri op 09-02-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
dat lukte idd. blijkbaar gaat die op de servers kijken of het hardware profiel van mijn pc daar bestaat en dan activeerd die, heeft die ook gedaan, maar met zijn updates allemaal heb ik nu pas kunnen verifieren dat het werkt.

vind het gewoon erg dat ze paar jaar geleden toelaten om je windows 7 licentie te gebruiken om te upgraden naar 10, maar herinstallatie van de 10 door defecte harddisk niet meer lukt nu.
morgen mijn bedrijfs pc maar eens een image van nemen (ook een upgrade van windows 7 pro die nog steeds werkt. beestje is 11-12jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
fcapri schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:05:
dat lukte idd. blijkbaar gaat die op de servers kijken of het hardware profiel van mijn pc daar bestaat en dan activeerd die, heeft die ook gedaan, maar met zijn updates allemaal heb ik nu pas kunnen verifieren dat het werkt.
Er wordt gewoon een nieuw "activatie ticket" aangemaakt voor de PC. :P
fcapri schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:05:
vind het gewoon erg dat ze paar jaar geleden toelaten om je windows 7 licentie te gebruiken om te upgraden naar 10, maar herinstallatie van de 10 door defecte harddisk niet meer lukt nu.
Ik heb echt al heel veel systemen geüpgrade en geactiveerd naar Windows 10/11 via Windows 7 (meestal OEM) licenties en eigenlijk nog nooit een probleem gehad met activeren na een herinstallatie.
Zolang je maar dezelfde Windows versie gebruikt werkt dat gewoon, ook op een andere HDD/SSD.
Ook schijven uit een systeem geplaatst in een ander systeem werkt normaal gesproken zolang de betreffende PC eerder ook was geactiveerd met dezelfde Windows versie.
Misschien dat door het veranderen van de productcode het steeds fout gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 09-02-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-05 21:56
Gewoon even *knip* draaien

[ Voor 44% gewijzigd door TheVMaster op 24-02-2025 11:41 . Reden: Laat deze illegale manier even achterwege aub ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-05 21:42

J8S

Precies, deze link is nog makkelijker:

*knip*

met Powershell en een paar commands ben je klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 24-02-2025 11:41 . Reden: Laat deze illegale manier even achterwege aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst, een harde schijf van de ene PC in de andere steken en dan hopen dat Windows geen issues geeft is nog altijd risicovol vrees ik. Dat kan vreemde resultaten geven. Herinstalleren is altijd aan te raden.

Je hebt een Windows 7 key voor de laptop, alleen heeft Microsoft vorig jaar de mogelijkheid om deze key te hergebruiken op Windows 10/11 uitgeschakeld. Dat was destijds bedoelt om slechts 1 jaar te gaan, maar heeft uiteindelijk heel wat jaren actief gestaan totdat MS er dus uiteindelijk toch de stekker heeft uitgetrokken.

Je Win10, als dit een legitieme code is (en met resellers weet je nooit) is inderdaad single use, maar als je die voorheen op deze laptop gebruikt hebt, zou die moeten blijven werken. Als Windows moeilijk blijft doen zou ik zelf opteren voor de optie om telefonisch te activeren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
The_Doman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:03:

Ik heb echt al heel veel systemen geüpgrade en geactiveerd naar Windows 10/11 via Windows 7 (meestal OEM) licenties en eigenlijk nog nooit een probleem gehad met activeren na een herinstallatie.
Zolang je maar dezelfde Windows versie gebruikt werkt dat gewoon, ook op een andere HDD/SSD.
Ook schijven uit een systeem geplaatst in een ander systeem werkt normaal gesproken zolang de betreffende PC eerder ook was geactiveerd met dezelfde Windows versie.
Misschien dat door het veranderen van de productcode het steeds fout gaat?
ik heb 1 windows10 iso, op mijn stokoude usb drive. iso is van 2016, dus zo lang draai ik al op diezelfde iso.

ik steek die in mijn HP, er staan licentiestickers op de behuizing. ik installeerde windows 10 pro en mijn windows 7 pro licentie werkte zonder problemen.
doe ik nu hetzelfde, zegt die dat de licentiesleutel geen goeie is.
tot een paar jaar terug aanvaarden ze dus wel 7 keys en kreeg je een digitale 10key, nu niet meer en das jammer.
bij herinstallatie werkt het dus niet, tenzij je een microsoft account had (op mijn zakelijke pc heb ik nu snel een microsoft account gemaakt en daar staat nu mijn digitale key van windows 10 erin).
nu vooral hopen dat die werkt de dag dat ik moet herinstalleren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiPY9KFzid7bRnyzzZPZX0USKgI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MSo7UdlpvizuRBgaGp565AgZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Blokker_1999 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:18:
Vooreerst, een harde schijf van de ene PC in de andere steken en dan hopen dat Windows geen issues geeft is nog altijd risicovol vrees ik. Dat kan vreemde resultaten geven. Herinstalleren is altijd aan te raden.

Je hebt een Windows 7 key voor de laptop, alleen heeft Microsoft vorig jaar de mogelijkheid om deze key te hergebruiken op Windows 10/11 uitgeschakeld. Dat was destijds bedoelt om slechts 1 jaar te gaan, maar heeft uiteindelijk heel wat jaren actief gestaan totdat MS er dus uiteindelijk toch de stekker heeft uitgetrokken.

Je Win10, als dit een legitieme code is (en met resellers weet je nooit) is inderdaad single use, maar als je die voorheen op deze laptop gebruikt hebt, zou die moeten blijven werken. Als Windows moeilijk blijft doen zou ik zelf opteren voor de optie om telefonisch te activeren.
die schijf had ik over, stond toevallig nog een windows op van die laptop, maar bedoeling was wel om te herinstalleren. alleen werkt die key niet op die windows dat erop stond, en ook niet op de herinstallatie

telefonisch activeren is simpel: zeggen ze gewoon dat je windows 7 licentie niet meer in orde is, en dat je een nieuwe moet kopen.
mijn windows 10code is blijkbaar een volume licentie van één of ander bedrijf dat ze me schaamteloos hebben verkocht. en dat mag je dus niet gebruiken.

zelfde met deze: 79€ voor een pro terwijl die origineel 250€ is bij microsoft.
https://www.windows-helpdesk.nl/product/windows-10-pro/
het kan natuurlijk altijd, als een winkel 100den licenties heeft gekocht en maar 95 verkocht, geraak je die nu niet meer kwijt. dus als ze er nog 79€ voor krijgen, is het 79€ minder verlies.
MAAR, voor hetzelfde is het dus zo een bedrijfslicentie die ze aan 10€ verkopen, die deze winkel aan 80€ probeert kwijt te raken.
met de gedachte: diegenen die weten dat die 10€ licenties rommel is, gaan misschien voor 80€ geen argwaan hebben.
80€ wil ik wel betalen maar 300€ betalen voor een pc die na oktober25 misschien niet meer werkt, is ook te gek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 14:12

ResuCigam

BOFH

Ik zou zelf nooit keys kopen bij een site die windows-helpdesk.nl heet..

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Gewoon *knip* gebruiken inderdaad, dat werkt ten minste.

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 24-02-2025 11:43 . Reden: Niet nodig om te verwijzen naar illegale manieren. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring is dat als de machine geactiveerd is geweest met de betreffende licentie je bij herinstallatie geen licentie moet invoeren en dat hij vervolgens automatisch geactiveerd wordt. Nog nooit een probleem mee gehad.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Frogmen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:05:
Mijn ervaring is dat als de machine geactiveerd is geweest met de betreffende licentie je bij herinstallatie geen licentie moet invoeren en dat hij vervolgens automatisch geactiveerd wordt. Nog nooit een probleem mee gehad.
ja, tot vorig jaar ofzo en toen werkte mijn windows 7 licentie ineens niet meer.
mijn andere HP (voor de zaak) die heeft zijn licentie in de bios zitten. die werkte ook out of the box met windows 10 (eerst nog een offline upgrade gedaan van 7 naar 10, daarna complete herinstallatie nog gedaan).
maar ik geeft het 99% kans dat het nu zou falen

ik wil niet upgraden, ik vond windows 7 prima, nu de 10 ook prima. maar microsoft VERPLICHT om te upgraden. want binnenkort werkt de browser niet meer, en pc banking, ....
en telkens maar factureren aan licenties. ben het helemaal beu ondertussen. nu moet ik weer 100den euros uitgeven aan een pc die nog 10€ waard is. en een nieuwe pc met windows 10 pro erop kost bij mediamarkt 253€ :( maar dat is weer OEM. verander ik iets in die pc, mag ik opnieuw een licentie kopen

[ Voor 25% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:25
Als je nou een fatsoenlijke licentie 1x aanschaft en koppelt aan je (nog te maken) microsoft account dan heb je echt nooit problemen.

Je maakt het jezelf lastig en geeft andere de schuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:41
"Voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten"
Zoals Aschtra al aangeeft, doe het goed maar dan kost het een paar centen of blijf deze ellende houden met semi-illegale OEM licenties.

Als je veel of vaak hardware wijzigt moet je niet met een OEM licentie zitten want dan hou je deze ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
Aschtra schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:17:
Als je nou een fatsoenlijke licentie 1x aanschaft en koppelt aan je (nog te maken) microsoft account dan heb je echt nooit problemen.

Je maakt het jezelf lastig en geeft andere de schuld.
wat ben ik met 1 licentie???
1) ik heb een elitedesk 800G1 als bedrijfscomputer voor mijn zaak
2) ik heb een elite 5300 als programmeerpc in mijn knutselkot waar ik arduino's mee programmeer (riskeer mijn boekhoud pc niet bij dergelijke fratsen)
3) ik heb een elite 5300 pc die mijn dochter als gamepc gebruikt (fortnite)
4) mijn dochter heeft haar laptop voor haar schooltaken
5) op zolder staat een lenovo thinkcentre aan een projector. dat is de cinema kamer
6) in mijn loods staat nog een oude laptop om pdf's over oldtimers enzo kunnen op te zoeken voor herstellingen aan autos
7) mijn vrouw heeft een macbook (waar ook windows op stond vroeger, nu niet meer)

8 ) ik heb een raspberry draaien waar mijn websites op zitten (gelukkig linux, dit was vroeger een windows server)
9) ik heb een raspberry server die mijn zonnepanelen en huis verbruik beheert
10-...) ik heb ZEKER nog 5 oude laptops staan, van windows 95 tot windows XP, ALLEN met legale keys en nog allemaal operationeel. wordt vaak gebruikt voor oude dos disketten op te maken.

nr 1 kocht ik met licentie in de bios, die doet het prima. was origineel win7 pro 32bit. destijds upgrade gedaan naar win10 32bit. ellende gehad met bepaalde programmas die win10 32bit niet ondersteunden. alles eraf en win10 pro 64bit erop met de windows 7 pro licentie, werkt perfect. al 2x herinstalleerd zonder problemen.

nr 4 heeft een upgrade gehad van 120GB SSD naar 480GB SSD, windows herinstalleerd (win10home). windows 7home key werkte perfect 2maand geleden bij die upgrade.

nr3 werkte perfect, jaren geleden upgrade van windows 7 naar windows 10 zonder problemen. herinstallatie 2jaar terug met windows 10 64bit en de windows 7 key werkt zonder problemen.
nr3 kreeg vorige zomer een upgrade van 500GB HDD naar 120GB SSD die ik nog had liggen, disk image faalde, dus herinstalleerd. aanvaard de windows 7 key NIET meer (werkte vroeger wel). lastig, dus maar een windows 10licentie gekocht, ingestoken, geactiveerd, alles werkt.
nr 3 heeft een kapotte SSD gehad vorige week, daar heb ik de oude 120GB van de laptop nr4 in gestoken en pc start weer op. ram en disk gechecked, geen problemen nu, dus de oude SSD dood.
windows maakt van zijn oren dat er teveel hardware veranderd was (duh, was een andere pc). 2x pc met zelfde licentie mag niet, dus ik stak de windows 10licentie erin, aanvaard hem niet wegens home VS PRO licentie.
blijkbaar moet je zo een generieke windows code gebruiken *****-*****-*****-*****-3V66T die de home versie omzet naar pro om te kunnen activeren met mijn pro key, werkt niet.
ik HERINSTALLEERD windows van mijn stokoude iso die ik al JAREN gebruik. aanvaard de key niet.
niet de originele win7 key werkt, niet de refurbished key (retail) werkt en niet mijn windows 10 dat ik als retail kocht werkt

ik herinstalleer op die 120GB schijf maar deze keer met pc nr 2, deze licentie kan niet gebruikt worden omdat ze reeds op andere hardware staat (ok, licentie werkt dus en verifieerd ook de hardware. pc nr 2 krijgt weer zijn originele disk terug en is nog geactiveerd).
nr 3 geeft ik weer die 120GB met nieuwe windows, activeerd niet.
doe een herinstallatie van die iso, activeert niet. geeft geen melding dat die licentie in gebruik is op andere hardware, want dat IS die hardware waar die op stond.

ik heb 6 LEGALE PC's met legale windows 7 stickers. ik gebruik GEEN microsoft account omdat ik niet wil dat al die pc's op dezelfde login's draaien. alles heeft een eigen local administrator account.
4 van de 6 zijn geupgrade naar windows 10 (loods pc en cinema pc kunnen het niet aan).
1 van die 4 heb ik al een nieuwe licentie key moeten kopen omdat microsoft besliste om windows 7 keys niet meer te aanvaarden.
nr 1 heeft nu wel een microsoft account, want ik kan me niet permiteren deze te verliezen. heel de boekhouding van 2 bedrijven staat erop),
nr 2 werkt nu ook perfect, maar als die sneuvelt mag ik WEER een nieuwe licentie win10 kopen,
nr 3 is de hele ellende van dit topic nu,
nr 4 is heel raar dat die 2maand terug op windows 10 home ook nog de windows 7 home key aanvaarde.
nr 5 is geen probleem, draait windows 7 en heeft windows 7 licentie, die werkt wel nog
nr 6 idem als nr 5

kan eventueel wel proberen om windows 7 erop te zetten, die activeren en dat de offline upgrade van win7 naar win10 te laten runnen. ik heb die files nog staan (wel maar 32bit).

je zal dus begrijpen dat ik niet sta te springen om elke X aantal jaar 6 nieuwe licenties aan te kopen omdat ze bij microsoft weer iets nieuws uitvinden. zolang een pc in dienst is, moeten ze de updates blijven voorzien, of upgrade met dezelfde licentie blijven ondersteunen.
toen ik van win7 naar win10 ging gaven ze quasi allemaal hetzelfde probleem dat het niet zou lukken. en toch draaien ze er perfect op.
nu hetzelfde, GEENENKELE ondersteund win11 volgens MS. durf ervoor te wedden dat het in december wel zal lukken

[ Voor 5% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05 21:59
fcapri schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:08:
[...]
ik steek mijn windows 10 pro code erin, wil niet activeren (is een windows 10 home).
op internet gevonden dat ik zo een generic code nodig had ik van windows 10 home naar windows 10pro moet gaan.
nu moet ik weer 100den euros uitgeven aan een pc die nog 10€ waard is. en een nieuwe pc met windows 10 pro erop kost bij mediamarkt 253€ :( maar dat is weer OEM. verander ik iets in die pc, mag ik opnieuw een licentie kopen
Doe jezelf een plezier, en haal gewoon een nieuw systeem met 11. dan kan je ook meteen naar verkoper wijzen als r wat mis is, nu nog een win10 zonder win11 support kopen is een dom idee.. tenzij je toch linux wilt draaien. (of je gaat offline draaien, maar wat maakt die activatie, voorr de komende 8 maanden dan uit? ;) )

Betreft dat laatste punt, dat is afaik dus alleen als je van moederboard wisselt. als dit onder garantie tijd moet, neem ik aan dat dat ook gewoon vergoed gaat worden door verkoper...
anders idd de juiste retail key kopen zodat je dit gezeur niet heb.
maar das nu een beetje mosterd na de maaltijd.
Frogmen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:05:
dit dus, t stond al eerder geinstalleerd en geactiveerd. je heb niks meer te maken met je win7, waarrom met home kloten als je een pro key heb? installeer gewoon de pro versie, en tik de optie aan dat je geen key hebt. dan pakt die automatisch dat eerder geactiveerde profiel al dan niet gekoppeld aan je ms account...
wat ben ik met 1 licentie???
Wikipedia: Volume licensing
volume licensing is the practice of using one license to authorize software on a large number of computers and/or for a large number of users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
JWL92 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Doe jezelf een plezier, en haal gewoon een nieuw systeem met 11. dan kan je ook meteen naar verkoper wijzen als r wat mis is, nu nog een win10 zonder win11 support kopen is een dom idee.. tenzij je toch linux wilt draaien. (of je gaat offline draaien, maar wat maakt die activatie, voorr de komende 8 maanden dan uit? ;) )
mijn dochter haar laptop is officieel win7home en draait nog op die licentie. ik ga niet foefelen om daar de pro op te zetten, daar heb ik geen licentie voor
offline werken doe ik ook niet met de huidige 6pc's. daar zijn die win95 tot winXP machientjes voor.
wat hier nu draait, draait online en is bereikbaar.

mijn dochter haar fortnite pc offline halen... zeg jij het haar >:)
JWL92 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:09:

dit dus, t stond al eerder geinstalleerd en geactiveerd. je heb niks meer te maken met je win7, waarrom met home kloten als je een pro key heb? installeer gewoon de pro versie, en tik de optie aan dat je geen key hebt. dan pakt die automatisch dat eerder geactiveerde profiel al dan niet gekoppeld aan je ms account...
hoe doe je dat? ik heb die optie nooit gezien zonder key, en dat die dan een eerder geactiveerd profiel neemt

ik ga op die kapotte SSD nog proberen een systeem herstel te doen van de DVD, en als die windows erdoor komt, neem ik er nog een image van

[ Voor 38% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Bij FNAC koop je niet noodzakelijk bij FNAC, zij hebben, net zoals Amazon, Bol, ... een marktplaats waar externe verkopers handel op drijven. Hoogstwaarschijnlijk heb je dus van zo een externe verkoper gekocht, voor een bedrag dat ver onder de retail waarde van Windows zit. Het is een tactiek waar spijtig genoeg vele mensen intrappen. Je verkoopt een licentie voor 80 tot 120 Euro, mensen denken voor die prijs een legitieme sleutel in handen te hebben, maar dat is niet het geval.

Je Windows 7 licentie is niet meer geldig voor herinstallatie met Windows 10. Die kan je perfect herinstalleren met Windows 7, al heb je dan een OS dat niet meer ondersteund wordt, wat blijkbaar ook wel weer belangrijk is voor je.

En het is toch niet vreemd dat een Windows 7 key niet aanvaard wordt voor Windows 10? Toen Microsoft dat mogelijk maakte bij de lancering van Windows 10 hadden ze er direct bij gemeld dat dit slechts voor 1 jaar zou zijn, om mensen aan te moedigen te upgraden. Had je toen een Microsoft account gebruikt, was die license trouwens wel degelijk in je account opgeslagen geweest en had een upgrade niet moeten plaatsvinden.

En neen, Win7 installeren en dan upgraden werkt niet omdat Windows 10 de license key zal omzetten naar een Windows 10 licentie sleutel.

Je beste oplossing is om een legitieme sleutel aan te kopen voor Windows 10 op die laptop, want die heb je niet op dit moment. Maar dan wat, binnen 8 maanden is de ondersteuning voor 10 ook gedaan en heb je Windows 11 nodig om een up-to-date systeem te hebben. Wil je dan echt nog zoveel geld geven aan een Windows 10 licentie op hardware die ongetwijfeld te oud is om Windows 11 goed te kunnen draaien?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
de laptop werkt hé, dat is het probleem niet. die heeft windows 7home licentie, en heb de windows 10home ermee kunnen activeren weer.
ik heb de kleine SSD van de laptop herbuikt om mijn dochter haar game desktop weer tot leven te wekken. daar was de windows SSD gesneuveld, maar de game SSD was nog intakt.

alleen kreeg ik daar de windows niet meer geactiveerd. fortnite EIST dat je windows up to date is, anders start het spel niet meer.

zou jij het leuk vinden als je auto na 5jaar ineens zegt: je auto wordt niet meer ondersteund, je mag met je auto niet meer op straat rijden, tenzij je de dealer weer 10 000€ betaald.
ik heb een legale windows, microsoft verplicht te upgraden naar de opvolger. en dan sluiten ze de boel af. heb je ineens disk problemen, mag je een licentie gaan kopen, terwijl je op die pc origineel wel al een licentie kocht

[ Voor 32% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
fcapri schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:13:
[...]

mijn dochter haar laptop is officieel win7home en draait nog op die licentie. ik ga niet foefelen om daar de pro op te zetten, daar heb ik geen licentie voor
offline werken doe ik ook niet met de huidige 6pc's. daar zijn die win95 tot winXP machientjes voor.
wat hier nu draait, draait online en is bereikbaar.

mijn dochter haar fortnite pc offline halen... zeg jij het haar >:)

[...]

hoe doe je dat? ik heb die optie nooit gezien zonder key, en dat die dan een eerder geactiveerd profiel neemt
toon volledige bericht
1,
Ehh, je dochter speelt fortnite op win7? in je netwerk, dat je ook zakelijk gebruikt? :o
of bedoel je dat ze ook nog een desktop heeft? anders denk dat je die hele personal computer dan wel mag vervangen voor dr ja .
edit:
Al dan niet binnen de komende 8 maanden, want dan zit je met win10 dus met het t zelfde probleem

2.
https://www.howtogeek.com...stall-and-use-windows-10/
3e afbeelding, beetje opletten tijdens de setup

[ Voor 5% gewijzigd door JWL92 op 10-02-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heeft de partij waar je de licentie vandaan hebt gewoon niet een verkeerde licentie gegeven? Contacteer hen eens en laat aan hen weten dat de key die je van hen ontvangen hebt niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
JWL92 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]

1,
Ehh, je dochter speelt fortnite op win7? in je netwerk, dat je ook zakelijk gebruikt? :o
of bedoel je dat ze ook nog een desktop heeft? anders denk dat je die hele personal computer dan wel mag vervangen voor dr ja

2.
https://www.howtogeek.com...stall-and-use-windows-10/
3e afbeelding, beetje opletten tijdens de setup
nee, mijn dochter haar laptop voor school is window7 home, maar staat windows 10 home op, dewelke WEL met de 7home key werkte. vorige maand haar SDD vervangen door groter (120GB naar 480GB) en installatie werkte.

mijn dochter speelt wel op een andere desktop fortnite (en unreal) waar een windows 10pro op zat. die pc was van fabriek uit voorzien van windows 7 pro.
de harddisk was 120GB SSD en voor de spelletjes zit er een 250GB SSD bij. bij een desktop kan je een disk toevoegen, bij laptop niet. vandaar dat de laptop een compleet andere kreeg.

mijn desktop voor boekhouding is nog een 3de pc, zelfde netwerk, wel afgeschermd.
en mijn programmeer pc in knutselkot is een 4de desktop.

ALLEN met legale windows 7 licenties die allemaal legaal via MS upgrade naar windows 10 hebben gedaan. maar geen windows licenties gekocht omdat upgraden mocht.

mijn iso vraagt geen key.
-start op
-vraagt welke partitie op de disk die mag installeren
-copieert en installeert de files
-reboot van hard disk en vraag mijn microsoft login. ik heb er geen dus mag lokale account aan
-vraagt paswoord en 3 geheime vragen
-vraagt mijn licentie key en ik tik die in. ik heb geen optie om zonder door te gaan (zal nog eens herinstalleeren op andere disk om te testen)
-komt in windows en normaal is die dan geactiveert. sinds deze week staat daar altijd not activated

[ Voor 15% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
Goed dat ze nu op 10 draaien, dan kan meer en deel van dat verhaal gewoon achterwegen blijven :P

Als je dochter nog online gaat moeten over 8 maanden, gaat r dus hoe dan ook een win 11 / ander systeem moeten komen, (tenzij je telkens met rufus aan de slag wil, maar gezien t gebruik van een 2016 iso gok ik van niet... )
ALLEN met legale windows 7 licenties die allemaal legaal via MS upgrade naar windows 10 hebben gedaan. maar geen windows licenties gekocht omdat upgraden mocht.
en dat zijn dus allemaal digitaal product keys geworden .
Activate Windows - Microsoft Support
If you got Windows 10 by...
Activation method
Upgrading to Windows 10 for free from an eligible device running a genuine copy of Windows 7 or Windows 8.1
Digital license
If you associated or signed onto a Microsoft Account or associated your MSA with your digital license, that will be your MSA containing the digital license.
helaas pushen ze wel heel erg naar ms accounts, maar was dit in t verleden niet noodzakelijk, (hoe dat momenteel exact zit, met welke versie durf ik niet te zeggen, maar zou met pro toch geen probleem mogen wezen.... )
alleen kreeg ik daar de windows niet meer geactiveerd. fortnite EIST dat je windows up to date is, anders start het spel niet meer.
ik heb een legale windows, microsoft verplicht te upgraden naar de opvolger. en dan sluiten ze de boel af. heb je ineens disk problemen, mag je een licentie gaan kopen, terwijl je op die pc origineel wel al een licentie kocht
ehh, nee. t is dus fortnite/epic die verplicht om een ondersteund platform te gebruiken voor hun dienst.
Of eigenlijk dus je dochter die je (gaat) verplichten om te upgraden, zodat ze veilig haar spelletje kan blijven spelen.
zou jij het leuk vinden als je auto na 5jaar ineens zegt: je auto wordt niet meer ondersteund, je mag met je auto niet meer op straat rijden, tenzij je de dealer weer 10 000€ betaald.
je bedoeld de apk check? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
ja, maar windows 11 kreeg ik al een melding dat mijn cpu niet meer ondersteund wordt. op mijn snelle boekhoud pc.
dus de andere 5 liggen er ook uit want die zijn ouder. (cinema pc is een core 2 duo).

ook bij 11 MOET je een microsoft account hebben, staat bij de requirements.
dus ik moet 5 microsoft accounts gaan aanmaken om die 5pc's gescheiden te houden

nee, bedoel niet de apk. maar gewoon: je auto is te oud, je mag er niet meer mee op de weg.
als ik niet upgrade naar windows 10 of 11, mag ik ook allang niet meer in mijn PC banking.

als ik bv mijn oude loods pc gebruik en naar de bank ga, krijg ik dat de browser niet ondersteund is.
installeer ik de nieuwe chrome, krijg ik een melding dat het OS niet ondersteund wordt door chrome....

gooi ik er linux op, geen probleem, alles werkt :(
betaal je dan veel geld voor een pc, veel geld voor licenties, en mag je na 5-10jaar niks meer. ik gooi de boel niet weg na 10jaar. mijn pentium 120MHz met windows 95 werkt hier nog altijd (mijn eerste laptop waarmee ik leerdere programmeren in avondschool). weinig gebruikt nu want mines of mshearts wordt je snel beu. space kadet staat daar helaas niet op.

mijn GSM is er ook eentje van 2019, werkt perfect, waarom zou ik die vervangen. maar binnen de 3jaar weet ik zeker dat mijn bank hem zal weigeren, want er zijn geen updates meer op

[ Voor 58% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
nieuwe installatie uitgevoerd (op de corrupte SSD dan nog)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COs027xOZDbs73ru2qOEo-AbFZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8y7nCozUh18aDm4QZasrGZ0.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb geen mogelijkheid om 'i dont have a product key' te selecteren. enkel 'do this later'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
fcapri schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:25:

ik begin het stilletjes aan beu te worden dat ik nu ALWEER zo een licentie moet gaan kopen.
Dat is best knap, want je verhaal lezend heb je hier nog nooit een licentie voor gekocht..... alleen wat tweedehands hardware waar wellicht een geldig stickertje op zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
TweakGP schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is best knap, want je verhaal lezend heb je hier nog nooit een licentie voor gekocht..... alleen wat tweedehands hardware waar wellicht een geldig stickertje op zat.
als je een refurbisched pc koopt, zit daar een nieuwe licentie op hé.
links de originele van HP, rechts van de firma die ze (na 3jaar) dan doorverkoopt als refurbished. (windows 10 pro for refurb pc's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NI2QBFdYoA0tx2g_7UDt0EVEMME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RyGxtlARiYx2roSjvK5s6Vj.jpg?f=fotoalbum_large

dat zijn HP professionelle desktops die aan bedrijven werden verkocht/geleased. 3jaar later worden opgekocht, nagekeken, nieuwe licenties erop en weer verkocht worden.
of zijn dat allemaal frauduleuze verkopers dan???
https://www.refurbed.be/p/hp-z4-g4/

ik heb nu al 3 zulke machines staan. een elitedesk800G1 (12jaar oud ondertussen) en 2x HP elite 5300 8300 pc's

[ Voor 19% gewijzigd door fcapri op 10-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
fcapri schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:15:
[...]

nieuwe installatie uitgevoerd (op de corrupte SSD dan nog)
[Afbeelding]

ik heb geen mogelijkheid om 'i dont have a product key' te selecteren. enkel 'do this later'
hmmm, dus daar geklikt op 'do it later' en tada, ding is activated
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-q8shYCtfFm73uzTSHCCnwlOxCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ll29IejzTm1vAzl9Xv4boGq4.jpg?f=fotoalbum_large

wat jwl92 zegt klopt dus, verse installatie, GEEN key ingeven, neemt die een vorig hardwareprofiel zo over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
Mooi dat je r uit bent gekomen ! en success alvast over 8 maanden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
fcapri schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:15:
Ja, dat komt op hetzelfde neer, skip/doe het later dus.
En dit is ook al een erg oude Installatie ISO, dat zal ook problemen geven met updaten.
fcapri schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:44:
ik heb 1 windows10 iso, op mijn stokoude usb drive. iso is van 2016, dus zo lang draai ik al op diezelfde iso.
Doe jezelf een plezier en gebruik een recente Windows ISO.

En wat betreft (her)activeren:
TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
While you can link a PC's license to an MS account that is not the primary (or even a necessary) method of determining activation. It's an optional extra.

Any PC that has had W10 activated will have a digital license for its edition (Home or Pro) stored on the Microsoft activation servers and linked to the hardware ID of the PC, regardless of any MS account the PC may (or may not) use. This digital license will activate a clean install of the same edition without the need to enter any key. It will also activate an existing install of W10 on any HDD or SSD that you swap into the PC, as long as its edition matches that of the digital license.

The only way to test if this replacement PC has an existing digital license for W10 Pro is to try it with a clean install of Pro, or swapping in a drive with Pro already installed. Only if there's no digital license would having the old PC's license linked to an MS account help, you'd be able to use the Activation Troubleshooter then to transfer it. But that's only an available option if you have already linked the old PC's digital license to an MS account.

Creating your own MS account would be one way to do that. You don't have to sign in on the old PC with your MS account to link the digital license. Signing into an app such as the Store is sufficient, as long as you select the 'Microsoft apps only' link when offered to 'use this account everywhere'. That big friendly 'Next' button switches your account from a local account to an MS account.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
denk dat ik gewoon kan upgraden naar windows 11 hoor. k heb nu een kandidaat om te testen se

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fcapri
voila, mijn 2 PC's een update gegeven naar win11.

nr 1 HP elitedesk 800G1 met I5 4570 processor: update ok
nr 2 compaq elite 8300 met I5 3570 processor: update ok.

beide hebben de digitale licentie van windows 10 meegenomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5krMVURKcPNmh3cRmdh5xZZ8PeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZKLy3LTqVwsvOCBBl58k2zW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgQ0pB77xr8d7wP6ALxJoluTKkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2OhTucuPfVd9YbQQn9f4R6g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 19:35
Ik zie het is al gelukt.
Er is namelijk ook een tool " HP Sure Recover" , deze zit ingebouwd en moet je activeren via een F toets.
https://www.youtube.com/watch?v=GZjsHtxGfvk

Ik had ook problemen met het activeren maar via deze weg was het geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Sinds windows 10 heeft Microsoft een extreem soepel activatie beleid. Het komt er op neer dat je zonder key kunt installeren vervolgens kun je min of meer elke key die je ergens vandaan haalt, bijvoorbeeld zo'n sticker met een Windows 7 key, invoeren en dan wordt hij geactiveerd. Niet tijdens de windows setup, maar dus NA installatie. Dit zou tijdelijk zijn maar AFAIK werkt het nog steeds zo.

Ik zou er overigens niet op rekenen dat dit altijd zo blijft. In de basis koop je in het geval van een OEM licentie een licentie met korting die alleen geldig is op de hardware configuratie tijdens oplevering. Daarbij is er een punten systeem en vervangen van je moederbord is al 2 punten zo ver ik mij herinner. Hetzelfde voor de boot drive. Wil je dat niet dan bestaan er retail keys.

Legale windows 11 moet je denken aan 129 euro voor een OEM key en 229 voor een retail key. Met die laatste kun je dus legaal je hardware wijzigen.

Alle andere oplossingen, waaronder keys van een paar euro, zijn grijze oplossingen. Het kan werken, maar garanties heb je niet. Ook niet dat het blijft werken. In theorie kan zo'n key van een VLK (volume license key) komen die weer wordt ingetrokken.

Een systematiek waarbij je refurbished pc's koopt en dan allerlei zaken wil vervangen past niet bij het licentie beleid van microsoft. Stel dat je daadwerkelijk een defecte SSD hebt en zo'n OEM key die niet wordt geaccepteerd dan kun je via de support je key laten heractiveren. Vroeger was er een speciaal telefoonnummer dat je kon bellen, heb ik nog weleens gedaan na het vervangen vn een moederbord. Echter zoals bovenstaand gemerkt is het tot heden vaak niet nodig via de key skip tijdens de installatie omdat Microsoft min of meer alles accepteert.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 23-02-2025 17:01 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
fcapri schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:53:
betaal je dan veel geld voor een pc, veel geld voor licenties, en mag je na 5-10jaar niks meer. ik gooi de boel niet weg na 10jaar. mijn pentium 120MHz met windows 95 werkt hier nog altijd (mijn eerste laptop waarmee ik leerdere programmeren in avondschool). weinig gebruikt nu want mines of mshearts wordt je snel beu. space kadet staat daar helaas niet op.

mijn GSM is er ook eentje van 2019, werkt perfect, waarom zou ik die vervangen. maar binnen de 3jaar weet ik zeker dat mijn bank hem zal weigeren, want er zijn geen updates meer op
Omdat met de tijd de veiligheidsstandaarden wijzigen waardoor het niet meer veilig is. Zo worden de nieuwere beveiligings ciphers niet op de oude besturingssystemen ondersteund. Denk bijvoorbeeld aan TLS 1.3 die niet door Windows 7 wordt ondersteund.
Many of the major vulnerabilities in TLS 1.2 had to do with older cryptographic algorithms that were still supported. TLS 1.3 drops support for these vulnerable cryptographic algorithms, and as a result it is less vulnerable to cyber attacks.
Een bank kan en moet afdwingen dat jij TLS 1.3 gebruikt. Doen ze dat niet en jij bent ineens je geld kwijt dan is de bank nalatig.

Vergis je niet, ik kom nog uit de tijd dat je een netwerrk sniffer kon draaien en vervolgens letterlijk de email wachtwoorden van de buren plain text voorbij kwamen omdat bij kabelinternet die boel niet gescheiden werd en SSL versleuteling nog niet gebruikt werd.

Veder vind ik persoonlijk dat Microsoft erg coulant is geweest. Het begon in 2015 en eindstand zijn er tot aan 2022 nieuwe versies uitgebracht:
Version 1507 (original release)
Version 1511 (November Update)
Version 1607 (Anniversary Update)
Version 1703 (Creators Update)
Version 1709 (Fall Creators Update)
Version 1803 (April 2018 Update)
Version 1809 (October 2018 Update)
Version 1903 (May 2019 Update)
Version 1909 (November 2019 Update)
Version 2004 (May 2020 Update)
Version 20H2 (October 2020 Update)
Version 21H1 (May 2021 Update)
Version 21H2 (November 2021 Update)
Version 22H2 (2022 Update)
In geval van een OEM licentie destijds voor 90 euro voor 7 jaar nieuwe versies en updates. Tevens mag je nu gratis overstappen naar Windows 11.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1