Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rm1989
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-02 13:56
Ik woon in een appartement samen met mijn vrouw. Het is een appartement van 65 vierkante meter. Nu hebben we het idee dat we wel weg veel stroom verbruiken in een twee persoons huishouden. Voornamelijk zit het gebruik in warm water zoals ik zie in het overzicht . Ik heb een boiler van 80 liter en het is mij verteld dat die behoorlijk wat energie slurpt. Maar ik gebruik niet elke dag de douche en douche ook altijd samen. Ik zit op 300+ kWh per maand en ik schrik hier toch best wel van . Als ik dan kijk naar de stroom groepen en hun verbruik zie ik dat een dikke 60 procent naar de boiler gaat. Ook heb ik van 20:00 tot 1:00 vaak elk uur 1kWh en kan ook niet echt mijn vinger leggen op waar het vandaan komt .

Ik heb wel enige apparaten die wellicht hoog gebruik kunnen hebben zoals :

- Wasmachine en droger

- Philips 4k TV maar die verbruikt volgens mij niet heel veel

- Laptop die ik in bed gebruik om tussen 22:00 en 0:00 YouTube te kijken

- Elektrische 2 pits kookplaat

- Telefoon laders

-, En verder nog wat verlichting en een week laptop voor thuis werken maar ik denk ook niet dat die zoveel verbruikt.

Ik heb voor januari een screenshot bijgevoegd waar de stroom groepen te zien zijn. Hier zie je ook dat de wasmachine en droger en keuken apparatuur niet echt schokkend veel gebruiken dus vraag ik mij af of mijn boiler wel helemaal naar toebehoren werkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBcJ2Ji_5uwiJiBQRW8jmW6UQhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aGtg2xfRDXmQiKFnnOLGGD4X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55
Eerste vraag is, hoe worden deze gegevens gemeten? Heb je er per apparaat of groep een meter tussen zitten? Of is het een schatting uit de app?

Verder zijn die e-boilers inderdaad energieslurpers. Tussen de 1500 en 2000 kWh per jaar gaat er zo door als het je enige warmwater bron is. Afhankelijk van verbruik natuurlijk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Is het een cop=1 boiler? Hoe is deze geïsoleerd, en op welke temperatuur staat deze? Hoe verwarm je? En hoe kom je aan die meting? Enkel op p1 of meet je per groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:30

Rmg

Hoe verwarm je?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

hesselbeertje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:20:
Eerste vraag is, hoe worden deze gegevens gemeten?
Dat is jouw eerste vraag? Ik vraag me vooral af hoe hij komt aan een vrouw van ongeveer 65 vierkante meter.

Edit: de TS is bewerkt, eerst stond er:
Ik woon in een appartement samen met mijn vrouw van ongeveer 65 vierkante meter.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2025 20:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:58
CodeCaster schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Dat is jouw eerste vraag? Ik vraag me vooral af hoe hij komt aan een vrouw van ongeveer 65 vierkante meter.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:44
TS is wel teruggeweest om te bewerken, maar helaas geen antwoord waar de data vandaan komen in het screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

COP1 warmwaterboiler welke wss op temperatuur blijft zal hard aantikken, hoe wordt de woning zelf verwarmd?

300kWh vind ik overigens niet bijzonder te noemen voor 2 personen, ik stookte er zelf ~160kWh doorheen vorige maand maar verwarm en kook niet elektrisch. En laat juist die twee flinke stroomslurpers zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 09:25
Dit is gewoon het overzicht wat energiedirect maakt op hun website op basis van gegevens die je zelf in voert: Type woning, aantal personen en welke (groot)verbruikers je hebt,

Dit zal dus geen nauwkeurige meting zijn maar gewoon een schatting vanuit de leverancier.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat is het verbruik per jaar?

Heb je halogeenlampen? Bijvoorbeeld uplighters of spotjes. Halogeen kan een zeer hoog verbruik hebben. Vervang ze door LED lampen. Dat geldt ook voor gloeilampen.

Een grote TV is een grootverbruiker, dat kan omstreeks 100W zijn. Het is raadzaam de tv in te stellen dat die automatisch uitgaat na bijvoorbeeld 3 uur.

Heb je een warmtepompdroger of een ouderwetse droger? De laatste heeft een flink hoger verbruik.

Een laptop zonder grafische kaart heeft een tamelijk laag verbruik (<20W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:45
Ik heb maar 1 tip voor Op. Schaf een verbruiksmeter aan voor enkele tientjes en zet die voor de boiler. Dan weet je hoeveel de boiler verbruikt. Om het nu op een enkele lamp te gooien lijkt mij niet juist. Veelgebruikte lampen zijn al lang vervangen door led lampen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Het hangt gewoon van het type boiler af
Wat voor merk en type heb je ?
Ik kon in 2022 kiezen tussen een 4400 en en 2500 kWh verbruik op jaarbasis
Ofwel normaal of eco boiler (180L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02:16

Jorissie87

No diggity

Ik zou gewoon een slimme energiemeter aanschaffen die het verbruik kan meten (zo'n ding die je tusen stekker en stopcontact doet). En dan the usual suspects 24 uur aaneen meten. Als je weet wat een aparataat in verbruik kost kun je vervolgens de berekening erop loslaten of het vervangen voor een duurzamer product lonend is of niet.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55
ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:58:
TS is wel teruggeweest om te bewerken, maar helaas geen antwoord waar de data vandaan komen in het screenshot.
Altijd jammer, wel je post aanpassen maar niet reageren op mensen die je proberen te helpen.

@rm1989 Succes ermee.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 11:48
Als je met de boiler ook het huis verwarmd is het wel oke, als je ook nog een gas CV hebt en boiler is alleen voor warm water dan is het hoog.

1kWh verbruik in de avond komt door TV/modem/verlichting/laptop/opladen en verwarming
Pagina: 1