Zoektocht naar een UWQHD IPS 144hz scherm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stybo
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-02 22:02
Beste Forumleden,

Aangezien ik over drie weken uit huis ga dacht ik dat het wel is tijd zou worden om een nieuw scherm aan te schaffen. Ik heb momenteel 3 schermen. 2x IPS 144hz van MSI. En 1x VA 144hz curved van MSI. Deze kan ik dus verkopen om hier dus 1 ultrawide scherm van te kopen. (Met uiteraard nog een extra bijdrage).

Nu ben ik dus op zoek naar een 32 INCH ultrawide scherm met IPS, 144hz of hoger, ppi tussen 100 en 120 (voor optimale Macbook Scaling) en bij voorkeur curved.

Ik ben van plan hier op te gaan gamen, YouTube te kijken en te werken. Ik heb zelf al even wat onderzoek gedaan naar wat schermen. Zo ben ik bijvoorbeeld deze tegengekomen: https://tweakers.net/pric...ear-34gn850p-b-zwart.html. Dit scherm is al best oud. Vond namelijk een paar reviews op YouTube van 4 jaar geleden. Ook vond ik de randen best wel wat aan de dikke kant. Wel heeft dit scherm NanoIPS, G-Sync, HDR en is die curved. Ook vond ik in de reviews op de Tweakers site veel commentaar over lichte backlight bleeding in de hoeken en over dat de HDR aan de niet zon felle kant was ofzo? Daar had ik eerlijk gezegd niet heel veel verstand van.

Ook zag ik deze: https://tweakers.net/pric...34wq-zwart/specificaties/. Helaas is deze dan niet curved.

Weten jullie toevallig nog andere alternatieven die een mindere dikke rand hebben dan die ene van LG? Of hebben jullie toevallig een hele goede ervaring met eentje? Dan hoor ik dat graag. Mijn budget is ongeveer rond de 6/500 euro.

Met vriendelijke groet,
Stybo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter98X
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 13:15
Dat LG scherm heb ik ook, echt een prachtig scherm. Volgens mij heb je bij veel ultrawides wel dikke randen. Zou lekker voor die LG gaan. Of nog een stapje hoger naar 3840x1600 pixels, maar die zijn nog duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stybo
Hi,

Bedankt voor je reactie. Wat is je ervaring met de backlight bleeding? Valt dit mee? Is dit aanwezig maar zie je het niet tijdens het gebruik? Ik lees veel verschillende dingen. En heb je toevallig ook ervaring met het aansluiten van deze monitor op een macbook waarbij je 120/144hz haalt?

Alvast bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 07:58
Ik heb dat scherm ook en heb zo goed als geen blacklight bleeding. Het fijne vind ik, naast dat het IPS en responsief is, dat de curve heel natuurlijk is. Daarvoor had de ASUS 34" VA UW, die had een 1500R. De kromming was naar mijn inziens veel te intens en daarnaast, ondanks dat Tweakers het scherm bleef aanraden in bbg's, was het enorm traag en had het veel ghosting vergeleken met de LG.

Er zijn best veel schermen bijgekomen in de afgelopen jaren, en QD-OLED kan je ook overwegen. Als ik jou was zou ik de pricewatch filters instellen op 3440x1440, 120hz+ met kromming en IPS (/QD-OLED) en kijken wat je tegenkomt. De schermen die je aanspreken kan je verder onderzoeken. RTings heeft over het algemeen goede monitor reviews.

[ Voor 8% gewijzigd door BHStar op 19-02-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stybo
BHStar schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:45:
Ik heb dat scherm ook en heb zo goed als geen blacklight bleeding. Het fijne vind ik, naast dat het IPS en responsief is, dat de curve heel natuurlijk is. Daarvoor had de ASUS 34" VA UW, die had een 1500R. De kromming was naar mijn inziens veel te intens en daarnaast, ondanks dat Tweakers het scherm bleef aanraden in bbg's, was het enorm traag en had het veel ghosting vergeleken met de LG.

Er zijn best veel schermen bijgekomen in de afgelopen jaren, en QD-OLED kan je ook overwegen. Als ik jou was zou ik de pricewatch filters instellen op 3440x1440, 120hz+ met kromming en IPS (/QD-OLED) en kijken wat je tegenkomt. De schermen die je aanspreken kan je verder onderzoeken. RTings heeft over het algemeen goede monitor reviews.
Hi dank voor je reactie!

Ik denk dat dit hem wel wordt. Het enige jammere aan dit scherm is dat hij maar 1x displayport heeft en 2x HDMI 2.0. Hierdoor kan ik dus niet makkelijk mijn MacBook aansluiten zonder de display port kabel om te wisselen. Wil dan namelijk wel het beste uit het scherm halen door die 144hz te halen. Helaas gaat dit met HDMI 2.0 maar maximaal tot 85hz. Weet je hier toevallig een oplossing voor? Om nou de hele tijd die displayport kabel om te wisselen lijkt me ook niet zo’n heel goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
Stybo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:09:
[...]
Helaas gaat dit met HDMI 2.0 maar maximaal tot 85hz. Weet je hier toevallig een oplossing voor? Om nou de hele tijd die displayport kabel om te wisselen lijkt me ook niet zo’n heel goed plan.
Je kan er altijd een DP (en evt USB) switch voor hangen als je dat wilt.

• Stybo
BHStar schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Je kan er altijd een DP (en evt USB) switch voor hangen als je dat wilt.
Zou zoiets werken dank je?https://amzn.eu/d/bSmPhSG

• BHStar
Ik ben niet bekend met dat specifieke model of het merk, maar zoiets werkt daar goed voor inderdaad.

[ Voor 53% gewijzigd door BHStar op 20-02-2025 08:28 ]

Pagina: 1