Generator valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 11:21
Hi,
ik heb hier een generator (Powertech PT6500WS, zelfde als in deze video: YouTube: Powertech PT6500W genarator unboxing, setup and first use) en die loopt niet lekker, de motor start met moeite (verschillende keren aantrekken) en dan loopt ie een paar minuten en valt daarna uit.
Ik vermoed dat dit iets met de afstelling ofzo te maken heeft, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe of wat.
Voor zover ik kan zien zijn er 3 stelschroefjes die iets met de motor doen, zie ook de bijgevoegde plaatjes.
1. Via een zilverkleurige schroef en een veer mechanisme bovenop wordt het gas (denk ik) op de carburateur geregeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lePnkQ8yy6yGgJpok1rthLUHyp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gMXyHYBebpSUhupWAXLY8Jo.jpg?f=fotoalbum_large

2. Via een zwart plastic schroefje wordt het gas aan 1 kant begrenst (ik denk dat dit stationair is).
3. Via een klein goudkleurig schroefje wordt ook iets op de carburateur geregeld (weet niet precies wat dit is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuIB2tBEfQhdCzpbLyqQPevrk_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rByHXPTKQoSJKDrBay4bxs7.jpg?f=fotoalbum_large

In eerste instantie loopt de motor dus netjes, maar als hij iets warmer wordt dan begint die veerconstructie aan de bovenkant te oscilleren (helemaal links, helemaal rechts en dat herhaalt elke 1 a 2 seconden) en kort daarna valt de motor uit.

Is er iemand die snapt wat hier gebeurt ? Is dit probleem idd te fixen door iets met de afstelling te klooien, of moet ik naar een andere oorzaak zoeken ?
Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door HerrieMan op 09-02-2025 18:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Dat goudkleurig schroefje is de luchtregelschroef.

Even uit mijn hoofd de procedure zoals het vroeger met oude motorfietsen ging:
Draai de stationair schroef op zodat de motor blijft lopen ofwel niet meer afslaat.
Dan draai je de luchtregelschroef links of rechts om totdat de motor zo snel mogelijk stationair loopt. Als dat te snel is dan draai je de stationair schroef terug.
Soms moet je deze procedure nog een keer herhalen totdat de motor goed stationair blijft lopen en goed oppakt als je gas geeft.

Op YT kan je overigens ook wel filmpjes vinden die het afstellen van een generator demonstreren, want het kan ook aan de afstelling van de trekstang (governator arm) liggen.
https://www.youtube.com/watch?v=6KdoxW8BZio&t=10s

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 09-02-2025 19:22 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

pistole

Frutter

Hoe snel loopt de generator? Is het geluid vergelijkbaar met het geluid in het filmpje? Bij een te laag toerental zal het niet stabiel zijn. Controleer of de benzinetank schoon is en geen bezinksel bevat. Maak het benzinefilter schoon, indien aanwezig. Kijk of je eventueel de flotterkamer (onderaan de carburateur) kan legen om bezinksel kwijt te raken.

Eventueel de benzinekabel loshalen van de carburateur en controleren of er wel voldoende benzine uitkomt.

Maak anders even een filmpje van het gedrag en deel dat hier.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik ging er van uit dat het een nieuwe generator is, want op de foto's ziet het er nog erg schoon uit.

Behalve hetgeen hierboven is genoemd, zou je dan ook het luchtfilter moeten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:00
Choke/koudstart, het stangetje boven je gasstangetje? Zit ergens aan een hendel/knop, ziet eruit alsof hij nu aan staat als de motor warm is moet die uit.
Kan dat het zijn?
Op filmpje zit aan voorzijde linkerkant een schuifknop met choke symbooltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:54
Is het een nieuwe generator? Het klinkt namelijk vooral als een vuile carb en dat komt in 99,99999% van de gevallen door stilstand met benzine er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Als het een oude is met oude benzine er in: gooi die benzine maar weg dan. Grote kans dat daar veel vocht in zit en daar draait die mogelijk ook niet lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook: kijk eerst even naar de benzine. Ook bij een nieuwe machine met wat oudere benzine er in. Hedendaagse benzine is slecht houdbaar en bij dingen als grasmaaiers, generators, buitenboordmotoren, kettingzagen en andere dingen die langere tijd stil staan best een probleem. Alleen benzine vervangen is soms niet goed genoeg en zal je ook de carburateur goed moeten schoonmaken ook al lijkt hij ogenschijnlijk schoon.

Aspen benzine gebruiken helpt enorm. Waar ik voorheen elk voorjaar de carburateur van de buitenboordmotor moest schoonmaken (ondanks leegmaken en aftappen in het najaar), hoeft dat nu niet meer.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrieMan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 11:21
Hartelijk dank voor de feedback allemaal, ik zie toch wel erg vaak staan 'check de benzine', zal dat eerst maar eens gaan doen en evt. ook de carburateur een keer schoonmaken.
Ik heb hem 2e hands gekocht met nog een beetje benzine erin, dus dat zou zomaar eens het probleem kunnen zijn.
Heb dan wel meteen weer een paar andere vragen:
- moet je dan elke keer als dat ding langere tijd stil staat alle benzine eruit halen ?
- kun je dan bijv. wel benzine langere tijd bewaren in een jerrycan, of werkt dat dan ook niet meer goed ?
- schoonmaken van de carburateur, kan dat gewoon met ontvetter ofzo in een ultrasoon bad, of heb je daar iets anders voor nodig ?
- en die Aspen benzine is wel een lekker duur spulletje, moetje dat dan 1 x gebruiken als je hem weer voor eerste keer aanzet en 'brand' dan je motor schoon en kun je dan weer normale benzine erin doen, of moet je dat altijd gebruiken ?

[ Voor 30% gewijzigd door HerrieMan op 10-02-2025 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05

Wuursj

want worst is al bezet

@HerrieMan ja aspen is duur. Voor een lange stilstand de gewone benzine opmaken tot de motor uit valt en dan de laatste run op Aspen doen werkt hier aardig.

In een jerrycan bewaren helpt niet, de vergomming van de benzine gaat gewoon door. Wat overblijft na het seizoen, gooi ik de auto.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
"Vootceen" ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
Tiep fout vermoed ik. Ik denk "voor een"
Dan wordt de zin "Voor een lange stilstand...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 03:46
Je kan ook even naar de bougiw kijken of ie nat geslagen is of zwart of wit grijs is.

Bij een te rijk mengsel ziet je bougie er zwart en smerig uit. Bij een te arm mengsel ziet je bougie wit.

De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word. En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
HerrieMan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:37:
- moet je dan elke keer als dat ding langere tijd stil staat alle benzine eruit halen ?
- kun je dan bijv. wel benzine langere tijd bewaren in een jerrycan, of werkt dat dan ook niet meer goed ?
Het schijnt te helpen om een benzinestabilisator toe te voegen aan de benzine. Honda adviseert dat bij motoren voor tuingereedschap.

Verder denk ik dat ethanolvrije of -arme E5 langer goed blijft dan E10.
Pagina: 1