Oplossing voor dimmer + Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 07:38
Mijn vraag
Ik heb dimmers van peha en een philips hue ensis lamp en hue peertjes. Ik bestuur ze meestal met de afstandsbediening van hue die ik heb. Mijn zoon begint nogal vaak aan de dimmer te draaien en dan gaan de lampen flikkeren. Ik neem aan dat dit is omdat de lampen dan qua voltage worden geknepen, wat niet kan met smartlampen.
Wat is de makkelijkste en niet al te dure oplossing? Zou toch wel ook graag aan uit willen kunnen blijven doen via een muurschakelaar. Daarnaast is de huidige dimmer best diep dus er kan niet superveel achter

Ik zat zelf te denken aan een wall switch van hue, een sonoff zbmini of hele dimmermodule kopen. Andere mogelijkheid is mogelijk pulsschakelaar? Wat raden jullie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VDXrSNQxqnGLS7OfzCPpIAXBjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1z6jZbRNpQiGZJVviOxMb0o1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sUYntxAoPs0NnFJCc7U34NoL9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM09TEmmtwIYkn6e1YwlVROi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door chris83 op 09-02-2025 17:49 ]

Beste antwoord (via chris83 op 16-02-2025 00:31)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
Als je er een pulsschakelaar in zet kan je met een wall switch module er achter zowel schakelen als dimmen. Ziet er ook netter uit als je een specifiek type schakelmateriaal hebt in je huis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:24
Zolang je het niet erg vindt dat je hue-lampen compleet spanningsloos worden kan je gewoon een normale schakelaar pakken. Dan heb je dezelfde situatie als je nu hebt alleen zonder dat je kan dimmen (via de schakelaar).

Je zou ook een schakelaar kunnen kopen die de lampen via de 'smart'-kant schakelt. Een complete dimmer heb je sowieso niet nodig want volgens mij kunnen hue-lampen uit zichzelf al dimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:31
Vervangen door gewone schakelaars (goedkoop) of zigbee dimmers zoals Ecodim (niet goedkoop).

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Het knipperen van de lampen kan ook veroorzaakt worden door te lichte belasting van de dimmers. Je dimmers zijn namelijk niet geschikt voor lampen minder dan 20 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rukapul schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:49:
Vervangen door gewone schakelaars (goedkoop) of zigbee dimmers zoals Ecodim (niet goedkoop).
Maar die zigbee dimmers kunnen niet de Hue lampen zelf dimmen.

@chris83 Ik zou de dimmer er gewoon uithalen (dus bruin/zwart direct doorverbinden) en er een blindplaat met een Tap dial switch Mini erop zetten als je er nog functionaliteit wilt.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 09-02-2025 22:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 07:38
Bedankt. Ik denk dat ik er gewoon voor nu een gewone schakelaar in ga zetten omdat ik zelf al een hue schakelaar heb. Kan er dan altijd nog een wall switch achter zetten om de stroom erop te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
Waarom niet gewoon dimmer er uit halen, deaden aaan elkaar (dus altijd “aan”) en dan op de plek van dimmer een hue-afstandsbediening plakke ? Dan kan je zowel op muur als met de andere afsrandsbediening de lamp bedienen en ben je van alle gedoe af. Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 11:56
Goedkoopste Hue-native oplossing is hun Dimmer switch
uitvoering: Philips Hue Dimmer Switch

En dan zwart/bruin met een wago-klemmetje verbinden. Tis wel een always-on oplossing maar de lampen zijn prima inschakelbaar en dimbaar Bia de Dimmer switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:25
Goede tip
En dan zwart/blauw met een wago-klemmetje verbinden.
Minder goede tip: zwart en bruin moeten verbonden worden met elkaar.

Blauw en zwart verbinden leidt of tot een lamp die niet werkt of tot kortsluiting.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 11:56
FredvZ schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Goede tip

[...]

Minder goede tip: zwart en bruin moeten verbonden worden met elkaar.

Blauw en zwart verbinden leidt of tot een lamp die niet werkt of tot kortsluiting.
ach dat bedoel ik 8)7 .. je hebt uiteraard gelijk, ik heb meteen mijn post aangepast om vervelende situaties te voorkomen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
Als je er een pulsschakelaar in zet kan je met een wall switch module er achter zowel schakelen als dimmen. Ziet er ook netter uit als je een specifiek type schakelmateriaal hebt in je huis.
Pagina: 1