Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 22:06
Wat is jullie advies met lucht water warmtepomp (MHI) en buffervat van 300l. En over het algemeen hebben we om 18:00 op de dag een douche en een bad. Na het bad zie ik dat het vat op hoog tempo naar juiste temperatuur wordt gebracht en dan dus in feite 20 uur op temperatuur wordt gehouden. Is dit efficiënt of hoe zou ik beste in kunnen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50

pistole

Frutter

Op hoog tempo naar juiste temperatuur klinkt niet efficiënt. Kan je het ook hard maken met getallen? Wordt er elektrisch verwarm direct na het douchen of is de warmtepomp 'gewoon' aan het werk? Afhankelijk van de mogelijkheden (ik ken het systeem niet) zou je kunnen instellen dat het warm water alleen overdag opgewarmd mag worden?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Is vooral de vraag of beter is om even hard te werken en dan temperatuur te handhaven, rustiger naar temperatuur te brengen of vooral zorgen dat het op het juiste moment de juiste temperatuur heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DewgFPlRi8ppsRbw1rr8ROb1mes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIOKFrabkwuka2LPbtxVYXpZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Wat is merk en type? Heb je een indicatie hoeveel water je bad- en douchebeurt kosten?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
pistole schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:18:
Wat is merk en type? Heb je een indicatie hoeveel water je bad- en douchebeurt kosten?
Warmtepomp is een FDCW71VNX van mhi. Bad zal een 80 liter zijn en douche is regendouche dus zal ook een 75 tot 100 liter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

En het vat?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 19:06
Waarom zijn die details nodig?

Het vat voldoet. Mits het voor de douche en bad warm is.
Na de douche en bad valt hij door het setpoint en wordt opnieuw verwarmd en dan staat het vat wat extra warmte te verliezen tot de middag.

Alleen in de middag verwarmen bespaard dus iets. Maar je levert comfort in (vat is niet warm genoeg voor douche als je een keer ander patroon hebt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Ronald schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:39:
Waarom zijn die details nodig?
Ik vroeg het om na te kunnen lezen of het type vat eventueel zelf een verwarmingselement heeft. Die zou je misschien kunnen schakelen.

Maar het lijkt erop dat het 'by design' is. Als je meer dan de helft van het vat leegtrekt en aanvult met koud water dan koelt het natuurlijk flink af.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
pistole schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:59:
[...]

Ik vroeg het om na te kunnen lezen of het type vat eventueel zelf een verwarmingselement heeft. Die zou je misschien kunnen schakelen.

Maar het lijkt erop dat het 'by design' is. Als je meer dan de helft van het vat leegtrekt en aanvult met koud water dan koelt het natuurlijk flink af.
Heeft inderdaad alleen een los elektrisch verwarmingselement voor noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 19:06
De TS heeft het over efficiëntie… het huidige verwarmingschema met de warmtepomp is altijd efficiënter dan een element op timer… snap dus nog steeds het nut niet.

@1979sentinel sommige warmtepompen kunnen tijden aanhouden voor tapwater verwarming :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole

pistole

Frutter

Dat laatste bedoel ik.

Als door het gebruik het elektrische element aan gaat, terwijl je pas 12 uur later weer warm water nodig hebt dan zou je dat misschien anders kunnen inregelen/uitschakelen.

Zonder informatie over het gebruikte systeem kan je ook geen oplossingen bedenken...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Gerelateerd nog een vraag hoe wordt bepaald wanneer het buffervat gevuld moet worden? Nu lijkt het dat de 300 liter op temperatuur is. Na de eerste douchebeurt gaat er 75 liter warm uit en komt er 75 liter koud water bij. Waardoor er 300 liter water weer op temperatuur gebracht moet worden voor de volgende warmwater behoefte. Is het ook mogelijk om alleen ‘s avonds te laten vullen nadat alle warmwater behoeftes zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:34
Buffervat=boilervat?

Nee, wat je wil kan volgens mij niet. Dat zou ook betekenen dat je je vat vacuum trekt en/of dat je telkens moet ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Aha zo werkt het dus. Is het dus de vraag of je kort na elkaar moet douchen of juist langer moet wachten. Leuke testjes 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:34
Gewoon gaan douchen wanneer je wil. Niet te moeilijk doen :) Als dat ding 1x per dag op de juiste temperatuur wordt gebracht, is het echt voldoende. Je zit echt niet zomaar onder een koude douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:00
1x per dag op temperatuur brengen zal idd voldoende zijn, probeer dat gewoon een tijdje.
Laat het vat verwarmen ergens tussen 13 en 15 uur, dan is de buitentemperatuur het hoogste en kost het het minste energie, en je stilstandsverlies zal ook ietsjes minder zijn.
Daarnaast vermijdt je zo de spitstijden in het stroomverbruik en help je zo het net te ontlasten. (Om 18:00 gaan verwarmen is in die zin best wel ongewenst.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als het goed is er een gelaagdheid in de boiler. Onderin is het water het koudst, bovenin het warmst. Daarom wordt een boiler van onderaf gevuld en van bovenaf afgetapt. Tappen van warm water heeft daarom niet direct effect op de temperatuur.

Je kunt het beste de boiler verwarmen op het moment dat het rendement het hoogst is. Dit is afhankelijk van buitentemperatuur en opbrengst PV-panelen. Mooiste is natuurlijk om PV overschot te gebruiken.
Zelf warm ik de boiler op tussen 12.00 en 16.00u, indien de temperatuur onder setpoint gezakt is. Ook heb ik nog een lager setpoint ingesteld, waarbij de boiler direct opgewarmd moet worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:47

Pazo

Mroaw?

Ik verwarm ook 1x per dag, tussen 14:00 en 16:00. Meeste kans op stroom van de zonnepanelen om te verwarmen. Heb een 300l vat, en wij douchen meestal 's ochtends en 2x in de week douchen we onze dochters 's avonds. Nog nooit koud water gehad :)
Een bad neemt natuurlijk wel extra water in gebruikt, dus misschien dropt de temperatuur dan wat meer dan met alleen douchen, maar ik zou zeggen probeer het eens of je het met 1x per dag verwarmen redt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:44
ASW1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:34:
1x per dag op temperatuur brengen zal idd voldoende zijn, probeer dat gewoon een tijdje.
Laat het vat verwarmen ergens tussen 13 en 15 uur, dan is de buitentemperatuur het hoogste en kost het het minste energie, en je stilstandsverlies zal ook ietsjes minder zijn.
Daarnaast vermijdt je zo de spitstijden in het stroomverbruik en help je zo het net te ontlasten. (Om 18:00 gaan verwarmen is in die zin best wel ongewenst.)
Dit! Je verwarmt nu op een duur, on-duurzaam en koud moment...Ik zou kijken of je de run in de loop van de middag kan laten draaien. Is de buitentemperatuur hoger, meer groene stroom beschikbaar en stroom goedkoper (en je hebt er ook nog is minder van nodig)

Ik ken het systeem niet maar meestal zijn er twee temperaturen die je op een schema'tje kan laten draaien....Bijv. 13:00-16:00 47 graden en 16:00-13:00 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Goede tips, gaan we mee werken! Bedankt!!
Pagina: 1