Desinformatie in comments op tweakers

Pagina: 1
Acties:
  • 7.214 views

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:05
Ik was de comments onder dit artikel aan het lezen: nieuws: Rusland: Russische datakabel in Oostzee werd beschadigd

Er valt me op dat er de laatste tijd steeds meer en meer desinformatie gepost wordt op tweakers vanuit de extreemrechtse koker (in lijn met de vele leugens van Trump en Putin). Dan heb ik het niet zomaar over mensen die een andere mening hebben over zaken, maar over mensen die doelbewust foutieve informatie verspreiden, mensen die bewust volledig op basis van drogredenen argumenteren, en ga zo maar door.

Het is algemeen bekend dat het Kremlin mensen betaalt om desinformatie te posten, tot in de honderden miljoenen per jaar. Het is dan ook zeer aannemelijk dat een grote hoeveelheid van soort dat comments ook op tweakers terechtkomt, en dat de comments onder de link hierboven daar onder vallen.

Om even te illustreren wat ik bedoel:
Lekker neutrale bronnen. Precies mijn punt, als canada of de eu het roept, zal het wel kloppen.
En leuk die whataboutism/bothsidism circlejerk buzz-termen, neemt niet weg dat het feitelijk klopt. Dit soort posts is 99% bedoeld om te impliceren dat rusland/china boeboe doet, en EU niet. Als er dan een kritische noot wordt geplaatst richting de EU komen die buzz-termen meteen om de hoek, het liefst met een linkje naar de wiki, om te laten zien hoe intellectueel de poster wel niet is door die termen te gebruiken.

Dit is ook zo treffend: https://gathering.tweaker...message/81590586#81590586
Gelijk alarm slaan bij moderators, want het past niet in je straatje.

Is dit niet iets wat rusland/china juist doet? Het (proberen) monddood maken van de oppositie?
Afbeelding met Trump erin als avatar, bol van de drogredenen en pogingen om leugens te verspreiden.

Of deze comment:
De krant kan je juist beter link laten liggen.
Naarmate je ouder wordt ga je inzien dat Main stream media jou vertellen wat ziij jou willen vertellen.

Zoals b.v. dat Mark Rutte op dit moment voor de rechter in Brussel staat om niet mis te verstane zaken zoals o.a. de toeslagen affaire.
De rechter hem en de Navo hebben teruggefloten omdat ze 'maggistraten'. proberen te beinvloeden en de aanklager in hebben willen afkopen met een groot geldbedrag waardoor de persoon in kwestie de EU moest verlaten, de rechtzaken moest intrekken en ook niet mag spreken verder over de zaak Jorris Demmink (kindermisbruik zaak).

Het eerste wat in een oorlog sneuvelt is helaas altijd de waarheid.
Lijkt in eerste instantie een gefundeerde reactie, de meeste users zal het niet eens opvallen. Maar als je het gaat factchecken blijkt het hier om rechtstreekse desinformatie te gaan: Avalaxy in 'Rusland: Russische datakabel in Oostzee werd beschadigd'

Of deze:
Ik zeg ook niet dat ik het zeker weet maar het mij NIETS zou verbazen, waarschijnlijk zullen we er over 20 jaar achterkomen wat er precies is gebeurt. Beide onderzoeken heb ik gelezen maar Bellincat stelt dat ze niet weten wie de raket heeft afgevuurd. Geen idee waar je de pro Kremlin kreet weer vandaan tovert.
Stellen dat de waarheid rondom MH17 wel ergens in het midden zal liggen en we het "over 20 jaar wel te weten zullen komen", compleet negerend dat er 2 extreem uitgebreide onderzoeken zijn geweest, zijn afgerond, en door de rechter beoordeeld zijn.

Is het niet eens tijd om hier iets serieuzer mee om te gaan? Mijns inziens heeft júist Tweakers, als tech-savvy website, op het gebied van online desinformatie een voorbeeldrol.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• BattleForce
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-05 21:10
Wanneer een mening of andere visie niet conformeert aan je eigen gedachte betekend het niet dat dit fout is. Ik wil graag de maatstaaf zien welke bepaald of iets dan wel:
Extreem links
Links
Neutraal
Rechts
Extreem rechts

Is, dan kunnen we alle hier onze eigen metingen aan gelijk trekken en zou er geen discussie over kunnen ontstaan.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Avalaxy
BattleForce schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:54:
Wanneer een mening of andere visie niet conformeert aan je eigen gedachte betekend het niet dat dit fout is.
Daarom schreef ik ook dat ik het hier niet heb over "andere meningen", maar over het verspreiden van aantoonbare leugens en het bewust hanteren van drogredenen in discussies en deze in bad faith te voeren. Om dan maar meteen een comment van jou als voorbeeld te gebruiken:
Er word hier niet geïmpliceerd dat Ukraine directe aanleiding of provocatie deed maar in de afgelopen 10 jaar heeft “het westen” (lees europa en de USA) er zeker alles aan gedaan om tot aan de Russische grens invloed uit te (gaan) oefenen.
Dit is gewoon rechtstreekse Russische desinformatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 09-02-2025 17:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BattleForce
Ik geef hier mijn opinie, dat die niet strijkt met jou opinie, enfin.

Volgens mij sla je de plank geheel mis wat je labelt als propaganda en misinformatie.. ik heb nergens een pro-kremlin of pro-russia uitspraak gemaakt. Enkel dat er 2 zijdes zijn aan een conflict, en gaf hierbij ook niemand enig vorm van de morale bovenhand.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
je kent de achtergrond van de reageerder niet, misschien wel russische familie, en is dus zijn menig gewoon afwijkend van de jouwe, dat mag toch?

roepen dat het dan extreem rechts is en gecensureerd moet worden is dan weer extreem links te noemen :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BattleForce
Ik zou liever een counter argument maken dat deze post op zich en het nodig vinden van “vingertje wijzen naar zij die anders denken” een zorgelijk iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21

pistole

Frutter

Ik denk dat het ook meevalt. Sowieso gaat het om reacties op een artikel - wil je die ook gaan laten factchecken? Alle informatie die in de reacties staat is wat mij betreft discutabel en moet je niet voor zoete koek aannemen. Of het nu in je straatje past of niet. Dit is een forum, en een nieuwssite met reacties; niet een actualiteitenrubriek.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-05 12:46
*knip* graag niet op de man. Reageer met respect, en op de inhoud.

[ Voor 91% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:02 ]

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Avalaxy
BattleForce schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:05:
Ik geef hier mijn opinie, dat die niet strijkt met jou opinie, enfin.
Nee, dat doe je niet. Nogmaals, je gebruikt bewust drogredenen. Om specifieker te zijn gaat het hier op minimaal de volgende vlakken al fout:

- Het is whataboutism. De discussie ging over Rusland en jij probeert die te verleggen door te stellen dat het westen net zo erg is.
- Dat is een red herring om af te leiden van de discussie.
- Het is een valse oorzaak. Je probeert te stellen dat de schuld van het westen is die hebben bijgedragen aan de Russische invasie zonder dat dat bewezen is.
- Je draait oorzaak en gevolg om. De strengere houding richting Rusland was het gevolg van Rusland's invasie in Oekraïne in 2014.
- Het zijn de landen zélf geweest die bij de NAVO willen, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattleForce
*knip* graag met respect reageren.

[ Voor 87% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
@Avalaxy ik denk dat dit altijd zal blijven - tegelijkertijd, als we naar onze eigen posts kijken zijn die ook niet altijd onderbouwd...
Enneh, je kan vinden wat je wilt, maar mensen meteen als "extreem rechts" beschouwen omdat ze een andere mening hebben... dat is nogal bijzonder. Het is niet altijd links vs rechts... en extreem links is ook een ding maar wordt nooit genoemd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Avalaxy
*knip*
99ruud99 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:15:
Enneh, je kan vinden wat je wilt, maar mensen meteen als "extreem rechts" beschouwen omdat ze een andere mening hebben...
Zoals ik al een paar keer heb aangegeven gaat het hier niet om een andere mening hebben, maar over het bewust proberen te voeren van een discussie op basis van leugens. Jammer dat je er voor hebt gekozen mijn reacties hier niet te lezen voordat je commente. Ik heb het hier over mensen die overduidelijk extreemrechts zijn (alleen standpunten posten die volledig in lijn zijn met Putin en Trump), en het zelf direct hebben over "extreemlinks" zodra het gaat over alles wat ook maar enigszins niet extreemrechts is (zelfs als het over VVD standpunten gaat).
en extreem links is ook een ding maar wordt nooit genoemd.
Dat is echt onzin. Dat is letterlijk het favoriete stokpaardje van de kremlintrollen.

[ Voor 67% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattleForce
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:04 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Avalaxy schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Bijzonder dat je er voor kiest de punten die ik noem volledig te negeren en de discussie te verschuiven naar een nieuw onderwerp.
Dat is toch de standaard mo van dat soort useful idiots?

Ik denk dat het vooral veel volk is wat overslaat van andere ‘social media’. Schijnbaar is deze week hot om USAID overal de schuld van te geven omdat de Messias daar de pis op heeft. En het gedrag wat daar normaal geworden is onder die idioot wordt door mensen steeds meer overgenomen in delen van het internet die van die idioterie verschoont waren gebleven.

Het is jammer voor T.net want dat soort idioten verzieken natuurlijk het idee van een normale discussie en zorgen ervoor dat de normalo’s er met een boog omheen lopen. Die die er baat bij hebben anderen van onzin te overtuigen zijn altijd bereid daar meer moeite voor te doen.

Het is nobel van je, maar geef dat soort figuren gewoon geen zuurstof.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 09-02-2025 17:42 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
*knip* niet op reageren, maar gewoon een topicreport aanmaken.

[ Voor 84% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
Tsja, ik zie mezelf niet zozeer rechts of links, omdat ik zowel met rechts als met links behoorlijk wat punten eens ben... en ook oneens ben.
Moet ik mezelf nu als links beschouwen omdat ik weinig heil zie in oorlog, en met name het jammer vindt dat rusland Oekraine binnen is gevallen?
Of moet ik me rechts beschouwen omdat ik het niet eerlijk vind dat er massaal protesten zijn waarbij allerlei bezittingen worden vernield? (auto's in brand, stenen naar politie etc). (Bron: NOS, nu.nl, rtlnieuws, have your pick).

Je kan dit dan stokpaardje van kremlintrollen noemen, of je kijkt wat verder en ziet dat 99% van de mensen weinig behoefte heeft aan buitensporig geweld / oneindige protesten / vernielen van eigendommen.

En ja, je oorspronkelijke doel kan nobel zijn, maar het doel heiligt NOOIT de middelen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BattleForce
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:20

Secsytime

Automagisch

*Knip* als je niets inhoudelijks hebt bij te dragen, reageer dan niet.

[ Voor 72% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat is nou precies de desinformatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan Wins
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
*Knip* als je niets inhoudelijks hebt bij te dragen, reageer dan niet.

[ Voor 78% gewijzigd door Bor op 10-02-2025 07:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:21
Het is geen desinformatie maar gewoon een mening. En zoals iedereen weet zijn alle meningen even veel waard, ongeacht welke feiten dan ook.
Daarom moet ik mijn mening dat: "@BattleForce lijkt op een drie tietige chimpansee, verwekt als liefdesbaby van Putin en Vlaardingerbroek."

Ook gewoon zonder onderbouwing kunnen uitten.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• marcod
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01:47
Ik vind dat de TS een punt heeft. Ik merk ook dat er steeds meer desinformatie wordt gepost. Desinformatie schaadt een discussie en het niet verwijderen van deze reacties bevordert de verspreiding daarvan.

Het is ook jammer dat hij persoonlijk wordt aangevallen. Is het niet in ieders belang dat Russische propaganda en misinformatie worden geweerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-05 13:06
Je hebt een discussie verloren en nu ga je er een aparte thread over maken? Je had ook de comment kunnen rapporteren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 99ruud99
@marcod ja, het enige probleem is dat nu "alles" onder desinformatie dreigt geschaard te worden.
Bijvoorbeeld het feit dat veel extreem-linkse mensen protesteren uit naam van democratie, maar voornamelijk veel geweldsmisdrijven plegen... ik noem dat geen protest maar gewoon diefstal / vandalisme... maar dan ben ik een kremlintrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BattleForce
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcod
99ruud99 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:52:
@marcod ja, het enige probleem is dat nu "alles" onder desinformatie dreigt geschaard te worden.
Bijvoorbeeld het feit dat veel extreem-linkse mensen protesteren uit naam van democratie, maar voornamelijk veel geweldsmisdrijven plegen... ik noem dat geen protest maar gewoon diefstal / vandalisme... maar dan ben ik een kremlintrol.
Bijzondere reactie, in zijn voorbeelden is duidelijk te zien dat er wantrouwen jegens de EU wordt aangewakkerd en dat Russische media op gelijke voet worden gesteld met de onze. Russische desinformatie is niet links of rechts hhet is bedoeld om wantrouwen in de EU en onze rechtsstaat te zaaien.

[ Voor 5% gewijzigd door marcod op 09-02-2025 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Ik heb net een hele rits reacties moeten verwijderen. Als je niets inhoudelijks hebt bij te dragen, of niet met respect kan reageren, post dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-05 12:46
*knip* commentaar op de moderatie kan via DM.

[ Voor 85% gewijzigd door RoD op 09-02-2025 18:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33
Avalaxy schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:15:
Zoals ik al een paar keer heb aangegeven gaat het hier niet om een andere mening hebben, maar over het bewust proberen te voeren van een discussie op basis van leugens.
Leugens is wel erg sterk: neem aan dat jij linkse affiniteit hebt, ik lees als rechtse Tweaker waarschijnlijk andere bronnen en baseer mede daarop mijn eigen mening.

Twee werelden die elkaar steeds minder begrijpen en tegenkomen, toch mooi dat je hier nog kunt discussiëren en van mening kunt verschillen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

99ruud99 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:22:
Tsja, ik zie mezelf niet zozeer rechts of links, omdat ik zowel met rechts als met links behoorlijk wat punten eens ben... en ook oneens ben.
Moet ik mezelf nu als links beschouwen omdat ik weinig heil zie in oorlog, en met name het jammer vindt dat rusland Oekraine binnen is gevallen?
Of moet ik me rechts beschouwen omdat ik het niet eerlijk vind dat er massaal protesten zijn waarbij allerlei bezittingen worden vernield? (auto's in brand, stenen naar politie etc). (Bron: NOS, nu.nl, rtlnieuws, have your pick).

Je kan dit dan stokpaardje van kremlintrollen noemen, of je kijkt wat verder en ziet dat 99% van de mensen weinig behoefte heeft aan buitensporig geweld / oneindige protesten / vernielen van eigendommen.

En ja, je oorspronkelijke doel kan nobel zijn, maar het doel heiligt NOOIT de middelen...
Als je vindt dat rechts alleen maar oorlog wil een links alleen maar aan gewelddadige protesten doet, dan kun je je inderdaad lastig met een van beide identificeren.

Links versus rechts is grof samengevat meer het verschil tussen meer overheidsinmenging en gelijkmaking door belastingen versus het individualisme en marktwerking.

Afhankelijk van de aanleiding (met name richting een overheid die niet het beste met de bevolking voorheeft), kan geweld in sommige gevallen wel eens de enige oplossing zijn. Een dictator zal niet snel opstappen als gevolg van een paar spandoeken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Dirk op 09-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:44

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door Dirk op 09-02-2025 19:46 ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Dirk op 09-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

hoevenpe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Leugens is wel erg sterk: neem aan dat jij linkse affiniteit hebt, ik lees als rechtse Tweaker waarschijnlijk andere bronnen en baseer mede daarop mijn eigen mening.

Twee werelden die elkaar steeds minder begrijpen en tegenkomen, toch mooi dat je hier nog kunt discussiëren en van mening kunt verschillen?
Dat is helaas de werkelijkheid waar we in leven vandaag de dag. Een wereld van extremen, ben je niet voor iets dan ben je automatisch tegen. Ik ben een neonazi omdat ik een Trump avatar gebruik en iemand die vraagtekens plaatst bij een bericht over Rusland is automatisch een troll van het Kremlin. Zo valt er helaas nooit meer over iets te discussiëren omdat alles altijd verzandt in extremen en de middenweg standaard overgeslagen wordt.

Het nare gevolg is echter wel dat mensen meer en meer in hun eigen hoekje zullen kruipen en de extremen extremer zullen worden.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:03

Rhapsody

In Metal We Trust

hoevenpe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Neem de oorlog in Oekraïne: het ene moment jubelt sociale media dat Rusland economisch en militair aan het imploderen is, een paar dagen later Rutte en generaals die roepen dat we ons moeten voorbereiden op oorlog. Wat is het nou?

Kan het niet bewijzen maar vermoed bij onze Mark belangen in de defensie industrie, als je dat hardop zegt ben je waarschijnlijk ook een 'Russische troll'. Het is niet zo zwart-wit.
Het een (imploderen) sluit het ander (voorbereiden oorlog) niet uit toch?

Je vermoeden zou prima kunnen kloppen (ik denk zelf overigens van niet), maar het gaat dan om de woorden die je kiest. Als je zegt 'ik vermoed zus en zo' klinkt dat al heel anders dan dan je het als een feit presenteert, zonder enige vorm van bewijs.

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online
Echt hoor, waar gaat dit forum over techniek heen?
De technologie die Musk verkoopt is intussen ook extreem rechts, dus gewoon weer lekker de kolen centrales open en allemaal in diesel rijden.

Geen idee wat men nog van deze wereld verwacht?
Maar we kunnen ons als mensheid maar beter opheffen en dan komt het weer helemaal goed met moederaarde.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-05 11:41
marcod schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:50:
Ik vind dat de TS een punt heeft. Ik merk ook dat er steeds meer desinformatie wordt gepost. Desinformatie schaadt een discussie en het niet verwijderen van deze reacties bevordert de verspreiding daarvan.

Het is ook jammer dat hij persoonlijk wordt aangevallen. Is het niet in ieders belang dat Russische propaganda en misinformatie worden geweerd?
Het probleem hier is een beetje, wie bepaalt wat desinformatie is?

Ik denk tevens dat Tweakers heel erg pro-Oekraïne is (en met goede reden!). Maar juist als iets met je bias overeenkomt, is het ook goed om andere meningen te horen, en te kijken of je opvattingen nog overeenkomen met de informatie die je tot hebt genomen.

Zo zijn we er ook achter gekomen dat het niet Rusland was die de Nordstream 2 heeft opgeblazen, dat werd in de eerste dagen ook als mis informatie bestempeld.

Natuurlijk juist als je denkt dat iets misinformatie is, is het belangrijk om te benoemen en waarom je dat denkt. Juist door je tegenstander te begrijpen en hun opvattingen te lezen, kan je werken naar vrede.

Ik vind vrede erg belangrijk. Ook voor mijn eigen veiligheid en die van mensen waar ik om geef. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Het probleem is voor mij meer dat het op de frontpage gebeurd. In de inhoudelijke topics in het forum lijkt het minder te gebeuren. Dus dat (en dat is mijn aanname en gevoel) lijkt er op de frontpage meer desinformatie gekomen te zijn de afgelopen maanden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
djmuggs schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:56:
Echt hoor, waar gaat dit forum over techniek heen?
De technologie die Musk verkoopt is intussen ook extreem rechts, dus gewoon weer lekker de kolen centrales open en allemaal in diesel rijden.
Waarom zou je geen voorstander 'mogen' zijn van kolencentrales of dieselmotoren? Daar kan je toch gewoon over in discussie.

Heb zonnepanelen en inmiddels bekeerd van de energietransitie, we zullen nog vele decennia kolen en gascentrales nodig hebben. Benzine is een blijvertje, de EU zal op z'n schreden terug moeten keren om Chinese EV hegemonie te voorkomen. Een pittige stelling, maar zoiets moet imo gewoon kunnen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
London schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Dat is helaas de werkelijkheid waar we in leven vandaag de dag. Een wereld van extremen, ben je niet voor iets dan ben je automatisch tegen. Ik ben een neonazi omdat ik een Trump avatar gebruik en iemand die vraagtekens plaatst bij een bericht over Rusland is automatisch een troll van het Kremlin. Zo valt er helaas nooit meer over iets te discussiëren omdat alles altijd verzandt in extremen en de middenweg standaard overgeslagen wordt.

Het nare gevolg is echter wel dat mensen meer en meer in hun eigen hoekje zullen kruipen en de extremen extremer zullen worden.
Wat je ziet gebeuren is dat er een steeds grotere groep ervoor kiest om intolerant te zijn tegen intoleranten.

Dat is misschien niet leuk voor je, maar als je er voor kiest om iemand te adoreren die intolerant is jegens anderen en zich volledig bedient van leugens en fictie dan moet je niet raar opkijken dat je op dezelfde wijze wordt behandeld.

En als je graag zou willen discussiëren dan moet je beginnen met de premisse te verwerpen dat meningen gelijk gesteld zijn aan feiten. Daar lijkt het al sinds COVID-19 mis te gaan, waar mensen liever het advies van een dansleraar aanhoren dan gespecialiseerde virologen.

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 09-02-2025 20:17 . Reden: iOS autocorrectie foei ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

hoevenpe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Waarom zou je geen voorstander 'mogen' zijn van kolencentrales of dieselmotoren? Daar kan je toch gewoon over in discussie.

Heb zonnepanelen en inmiddels bekeerd van de energietransitie, we zullen nog vele decennia kolen en gascentrales nodig hebben. Benzine is een blijvertje, de EU zal op z'n schreden terug moeten keren om Chinese EV hegemonie te voorkomen. Een pittige stelling, maar zoiets moet imo gewoon kunnen.
Dat is ook en te onderbouwen mening waar iemand het mee eens of oneens kan zijn. Zat leuke topics daarover en dat is geen desinformatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:27
Misschien moet Tweakers weer terug naar accounts die zich eerst moeten bewijzen. Iets wat je steeds ziet vaker bij account met 'bedenkelijk' gedrag, is dat het vaak of nieuwe accounts zijn, of oudere accounts die vaak lang inactief zijn en zich 'ineens' beginnen te mengen in forum discussies of onder nieuwsposts over bepaalde onderwerpen, de laatste jaren vooral politiek / covid e.d.

Zie hier ook weer in de thread, een account met registratie lang geleden, amper activiteit. Minder dan een handvol inhoudelijke reacties over een periode van 12 jaar en dan ineens ontploft het met 3 -1 reacties op de FP, een verwijderde reactie op de FP, 7 reacties in dit topic (eerder nooit actief geweest op het forum, en dan zie je hier ook 3 reacties van matige kwaliteit waarbij niet echt inhoudelijk op de kritiek ingegaan wordt, maar het meer afleidings manoeuvres lijken dan echt deelnemen aan de discussie en daarna 4 verwijderde posts. Dus al met al zie je dat van alle engament door dat account op Tweakers.net zo'n 50% ofwel door admin ingrijpen verwijderd is, ofwel zo laag gemodereerd wordt dat het standaard niet zichbaar is, en van de 50% die overblijft kan je over 25% daarvan alsnog bedenkingen hebben qua kwaliteit van de posts (de posts in dit topic die niet verwijderd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online
Dit is vast ook mis-/desinformatie :)

YouTube: Foolproof Ways To Avoid Getting Deported

Een rechts klein kanaaltje betaald vanuit rusland.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattleForce
djmuggs schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:22:
Dit is vast ook mis-/desinformatie :)

YouTube: Foolproof Ways To Avoid Getting Deported

Een rechts klein kanaaltje betaald vanuit rusland.
Sarcasme? Oogt mij persoonlijk nogal links 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BattleForce
Dennism schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:22:
Misschien moet Tweakers weer terug naar accounts die zich eerst moeten bewijzen. Iets wat je steeds ziet vaker bij account met 'bedenkelijk' gedrag, is dat het vaak of nieuwe accounts zijn, of oudere accounts die vaak lang inactief zijn en zich 'ineens' beginnen te mengen in forum discussies of onder nieuwsposts over bepaalde onderwerpen, de laatste jaren vooral politiek / covid e.d.

Zie hier ook weer in de thread, een account met registratie lang geleden, amper activiteit. Minder dan een handvol inhoudelijke reacties over een periode van 12 jaar en dan ineens ontploft het met 3 -1 reacties op de FP, een verwijderde reactie op de FP, 7 reacties in dit topic (eerder nooit actief geweest op het forum, en dan zie je hier ook 3 reacties van matige kwaliteit waarbij niet echt inhoudelijk op de kritiek ingegaan wordt, maar het meer afleidings manoeuvres lijken dan echt deelnemen aan de discussie en daarna 4 verwijderde posts. Dus al met al zie je dat van alle engament door dat account op Tweakers.net zo'n 50% ofwel door admin ingrijpen verwijderd is, ofwel zo laag gemodereerd wordt dat het standaard niet zichbaar is, en van de 50% die overblijft kan je over 25% daarvan alsnog bedenkingen hebben qua kwaliteit van de posts (de posts in dit topic die niet verwijderd zijn).
Je mag mij zeker in een DM vragen naar waarom ik ooit mijn account heb aangemaakt 12 jaar terug, want ja dat was ik zelf ;)

Destijds openbare melding gepoogd te maken over een datalek bij een telecom verkoper uit het zuiden.

Het hele eieren eten is dat mijn reacties niet aansluiten bij de pro-europa geluiden..

Niet iedereen en alles is een bot hé.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50
CodeCaster schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Als je vindt dat rechts alleen maar oorlog wil een links alleen maar aan gewelddadige protesten doet, dan kun je je inderdaad lastig met een van beide identificeren.

Links versus rechts is grof samengevat meer het verschil tussen meer overheidsinmenging en gelijkmaking door belastingen versus het individualisme en marktwerking.

Afhankelijk van de aanleiding (met name richting een overheid die niet het beste met de bevolking voorheeft), kan geweld in sommige gevallen wel eens de enige oplossing zijn. Een dictator zal niet snel opstappen als gevolg van een paar spandoeken.
Het links of rechts is niet zo makkelijk in hokjes te zetten en beide groepen zijn niet echt consistent.

Links roept op tot zenden van wapens naar Oekraïne en staat te springen om ons er actief mee te bemoeien. Aan de andere kant roepen ze op tot een ceasefire in Gaza en zijn ze oha pro Hamas.

Rechts roept op tot vredes besprekingen met Rusland en tegelijkertijd een totale vernietiging van Hamas met liever geen ceasefire.

Waar links oha vroeger anti establishment was wil deze nu zo veel mogelijk overheidsinmenging. Waar rechts voor conservatisme en zelfbeschikking lijkt te gaan.

Zowel links als rechts hebben goede standpunten en de ander het label extreem of iets in die trend meegeven sla je een discussie dood voor hij begint. Als je vanaf een moral high ground de ander en label meegeeft hoef je het in ieder geval niet met over de inhoud te hebben.

Dat laatste is mijns inziens de reden dat links moeite heeft terrein terug te winnen op rechts omdat er alleen op de man wordt gespeeld en er geen oplossingen worden geboden die de gewone man aanspreken.

Ik maak mij overigens geen illusies dat er op korte termijn iets veranderd in dit sterk gepolariseerde landschap waarbij beide partijen hun stellingen hebben ingenomen en geen centimeter zullen opschuiven.

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online
BattleForce schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Je mag mij zeker in een DM vragen naar waarom ik ooit mijn account heb aangemaakt 12 jaar terug, want ja dat was ik zelf ;)

Destijds openbare melding gepoogd te maken over een datalek bij een telecom verkoper uit het zuiden.

Het hele eieren eten is dat mijn reacties niet aansluiten bij de pro-europa geluiden..

Niet iedereen en alles is een bot hé.
Zo bot kom je ook weer niet over hoor ;)

Je bent normaal dus een meelezer, maar er is een grens dat je stopt met meelezen en begint te reageren/reaguren.

-knip-
Ongefundeerde misinformatie verwijderd

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 10-02-2025 14:28 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Neurd schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Het links of rechts is niet zo makkelijk in hokjes te zetten en beide groepen zijn niet echt consistent.

Links roept op tot zenden van wapens naar Oekraïne en staat te springen om ons er actief mee te bemoeien. Aan de andere kant roepen ze op tot een ceasefire in Gaza en zijn ze oha pro Hamas.

Rechts roept op tot vredes besprekingen met Rusland en tegelijkertijd een totale vernietiging van Hamas met liever geen ceasefire.
Deze is natuurlijk aan beide kanten erg kort door de bocht. Volgens mij is een behoorlijk grote groep aan rechterkant voorstander van Oekraïne wapens sturen (VVD is duidelijk erin). Aan linkerkant was tot een week voor de oorlog de SP die vond dat het opgelost moest worden door ontwapening. En nu stemmen die wel voor het meeste, maar zeker niet voor alle wapenleveranties.
Om het nog niet te hebben over Bij1, die gewoon pro-Rusland mensen had (/heeft?) terwijl de oorlog al lang gaande was. En ook van wat zogenaamd pacifisten zijn, waren toch een hoop ineens van: "Ja liever geen oorlog, maar Rusland is hier echt het slachtoffer en kon niks anders doen".

Dus aan (extreem) linkse kant heeft Putin ook echt wel vriendjes.
franssie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
Het probleem is voor mij meer dat het op de frontpage gebeurd. In de inhoudelijke topics in het forum lijkt het minder te gebeuren. Dus dat (en dat is mijn aanname en gevoel) lijkt er op de frontpage meer desinformatie gekomen te zijn de afgelopen maanden.
Daar wordt strenger gemodereerd op onzin vanuit die kant, maar andere samenzweringstheorieen zie je daar wel genoeg terug komen weer.

En je moet wel een beetje voorzichtig zijn wat als nepnieuws wordt gepresenteerd. En nee, daarmee wil ik echt niet de wappie hoek in gaan. Maar het is nu toch wel duidelijk dat de Nord Stream door Oekraïne is vernietigd, en niet Rusland.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• marcod
Ecological schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Het probleem hier is een beetje, wie bepaalt wat desinformatie is?

Ik denk tevens dat Tweakers heel erg pro-Oekraïne is (en met goede reden!). Maar juist als iets met je bias overeenkomt, is het ook goed om andere meningen te horen, en te kijken of je opvattingen nog overeenkomen met de informatie die je tot hebt genomen.

Zo zijn we er ook achter gekomen dat het niet Rusland was die de Nordstream 2 heeft opgeblazen, dat werd in de eerste dagen ook als mis informatie bestempeld.

Natuurlijk juist als je denkt dat iets misinformatie is, is het belangrijk om te benoemen en waarom je dat denkt. Juist door je tegenstander te begrijpen en hun opvattingen te lezen, kan je werken naar vrede.

Ik vind vrede erg belangrijk. Ook voor mijn eigen veiligheid en die van mensen waar ik om geef. :)
Als users stelsmatig wantrouwen jegens de EU onze Media of andere instanties proberen aan te wakkeren zonder enige bron is dat misinformatie.

Dit is een misschien een beetje kort door de bocht, maar we zitten in een informatie oorlog als er niet streng wordt opgetreden laten we kwaadwillende onze samenleving ontwrichten.

[ Voor 4% gewijzigd door marcod op 09-02-2025 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
Sissors schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Dus aan (extreem) linkse kant heeft Putin ook echt wel vriendjes.
Klopt, beide extremen worden door het Kremlin aangewakkerd. Echter is extreemlinks in vergelijking met extreemrechts een miniscule groep mensen hede ten dage. Daarom focus ik mij met dit topic dan ook op extreemrechts, maar inderdaad zou er naar mijn mening aan beiden geen platform geboden moeten worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

jdh009

FP ProMod
Avalaxy schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:12:
[...]

Klopt, beide extremen worden door het Kremlin aangewakkerd. Echter is extreemlinks in vergelijking met extreemrechts een miniscule groep mensen hede ten dage. Daarom focus ik mij met dit topic dan ook op extreemrechts, maar inderdaad zou er naar mijn mening aan beiden geen platform geboden moeten worden.
Dat zou uiteindelijk niets uit moeten maken. Onder het nieuwsbericht staan meerdere reacties die aantoonbaar onjuist zijn, iets wat eenvoudig te controleren is met feitelijke bronnen uit diverse hoeken van het politieke spectrum (al zou dat laatste niet eens nodig hoeven zijn). Of deze onjuiste informatie nu direct of indirect uit het ‘Russische handboek’ komt, is irrelevant: onwaarheden blijven onwaar. Of het nu links of rechts is dat uit de bocht vliegt, doet er in deze context niet toe en leidt eigenlijk alleen maar af van het punt dat gemaakt wordt door je in de OP.

In discussies zoals deze onder zulke artikelen wordt vaak vergeten dat de waarheid niet altijd in het midden ligt. Dit is een voorbeeld van false balance: de indruk wekken dat twee kanten gelijkwaardig zijn, terwijl feiten anders uitwijzen. Feiten zijn objectief vast te stellen en geen kwestie van balans of perspectief. Soms is iets gewoon zwart-wit; niet alles is een grijs gebied. Misinformatie is geen mening, maar een aantoonbare verdraaiing of onjuistheid.

Daarnaast zijn ‘maar zij doen het ook’ (whataboutism)-argumenten in deze context misleidend en vertroebelen ze het gesprek. Bijvoorbeeld: Rusland pleegt oorlogsmisdaden. ‘Maar Oekraïne doet het ook…’ Dat verandert niets aan de ernst van Ruslands misdaden.

De schaal waarop dit gebeurt, is fundamenteel verschillend: onafhankelijke organisaties zoals de VN en Amnesty International rapporteren dat Rusland structureel en systematisch oorlogsmisdaden begaat, vaak met instemming van de staat. In Oekraïne zijn er ook misstanden, maar er worden aantoonbaar maatregelen genomen om daders te vervolgen, iets wat in Rusland nauwelijks gebeurt. Bovendien is de schaal van de misdaden vele malen kleiner bij Oekraïne.

Zie ook:
jdh009 in 'Minister Dijkstra: niet taak van de overheid om te bepalen wat desinformatie is'

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

jdh009

FP ProMod
hoevenpe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Je kunt prima voorstander zijn van kolencentrales of dieselmotoren. Of je nu van mening bent dat de energietransitie veel langer gaat duren of dat je geen waarde hecht aan milieubehoud, dat is een discussie die gevoerd kan worden.

Feitelijk staat echter vast dat door menselijk handelen de planeet aan het veranderen is. De invloed van CO₂-uitstoot en andere broeikasgassen op klimaatverandering is uitgebreid gedocumenteerd en onderbouwd door wetenschappelijke consensus. Zelfs als je van mening bent dat fossiele brandstoffen nog lange tijd nodig zullen zijn, betekent dat niet dat de onderliggende klimaatproblematiek verdwijnt. Je kunt natuurlijk ook van mening zijn dat je het klimaat niet wilt veranderen, maar dat is een normatieve keuze en geen kwestie van feitelijke discussie.

De vraag is dus niet zozeer of de transitie nodig is, maar hoe en in welk tempo deze het beste kan plaatsvinden. Kritische vragen over bijvoorbeeld energiezekerheid en afhankelijkheid van andere grootmachten (zoals China in het geval van EV’s) zijn zeker relevant, maar ze veranderen niets aan het feit dat fossiele brandstoffen eindig zijn en schadelijke gevolgen hebben op lange termijn en de vastgestelde verandering in zijn geheel.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:57
Neurd schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Het eerste deel van de zin is al een aardige verklaring voor het tweede deel.

'Links' of 'rechts' bestaat eigenlijk niet. Ze zijn slecht af te bakenen en iedereen doet dat ook anders. Gaat het bijvoorbeeld over een selectie politieke partijen, hun achterban of mensen die een bepaalde mening hebben over één maatschappelijk thema.

Vaak wordt er zoveel op een hoop gegooid dat de ontstane 'groep' eigenlijk weinig meer betekent. Dat gaat vaak gepaard met een hoop (onjuiste) generalisaties. En dan is het ook niet zo vreemd dat er binnen deze 'groep' weinig consistentie is bij standpunten over verscheidene onderwerpen.

Daarom is het vaak beter om groepen duidelijker af te bakenen (partij x en y, het kabinet, de oppositie, etc.).

Zie bovenstaande.
Waar links oha vroeger anti establishment was wil deze nu zo veel mogelijk overheidsinmenging. Waar rechts voor conservatisme en zelfbeschikking lijkt te gaan.
Het probleem met deze benadering is dat (politieke) ideologie eigenlijk te complex is om plat te slaan tot één as. Daarom is het in Nederland gebruikelijk om in ieder geval twee assen te gebruiken: horizontaal economisch links en rechts; verticaal progressief en conservatief. Wikipedia: Politiek spectrum
Zowel links als rechts hebben goede standpunten en de ander het label extreem of iets in die trend meegeven sla je een discussie dood voor hij begint. Als je vanaf een moral high ground de ander en label meegeeft hoef je het in ieder geval niet met over de inhoud te hebben.
Als je partijen labelt van links naar rechts op basis van ideologie is het ook passend om partijen op extremen van die schaal ook als zodanig te labelen. Dan kan er overigens nog steeds inhoudelijk gediscussieerd worden. Daarnaast helpt dat ook om extremistische ideeën niet zomaar te normaliseren. Dat heeft verder niks met 'moral high ground' te maken. (verder eigenen mensen zich die toch wel toe als ze overtuigd genoeg zijn van hun eigen idealen/gelijk, ongeacht wat dat moge zijn)
Dat laatste is mijns inziens de reden dat links moeite heeft terrein terug te winnen op rechts omdat er alleen op de man wordt gespeeld en er geen oplossingen worden geboden die de gewone man aanspreken.
Waarom de linkse politieke partijen terrein hebben verloren aan de rechtse en dat momenteel niet terugwinnen is denk ik geen discussie voor hier. Maar ik wil wel even kwijt dat als er een politieke flank is waar op de man wordt gespeeld (ipv. op inhoud) dan is dat toch echt het extreme deel van de rechterflank (zie bijv. de persoonlijke aanvallen richting Kaag)
Ik maak mij overigens geen illusies dat er op korte termijn iets veranderd in dit sterk gepolariseerde landschap waarbij beide partijen hun stellingen hebben ingenomen en geen centimeter zullen opschuiven.
Dat ben ik helemaal met je eens. Waarschijnlijk gaat er niet snel veel veranderen en worden belangrijke dossiers weer vooruitgeschoven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Waar haal je vanaf dat extreemlinks een minuscule groep zou zijn? Groeperingen als XR komen toch regelmatig in het nieuws omdat ze genoeg extreemlinkse mensen hebben weten te vinden om zich aan een snelweg vast te plakken, dat gebeurt niet als je weinig massa hebt. Op diezelfde manier zijn er genoeg Nederlandse politieke partijen die toch wel héél ver aan de linkerkant hangen in hun uitingen, en ook die hebben miljoenen aan stemmen weten te bemachtigen.

Wat ik vooral zie in dit topic is heel veel 'ik stoor me er aan dat mensen anders denken' en ongefundeerde uitspraken en links tussen onderwerpen. Je hoeft niet rechts te zijn om Poetin te steunen, en met dit topic wordt bewezen dat desinformatie ook zeker niet (alleen) van de rechtse kant komt.
Het maakt het lastig om een discussie te voeren als je al begint met een vooroordeel zonder enige feiten of onderbouwing.
De voorbeelden die je weet te noemen vind ik ook heel mild, ik heb ook genoeg uitspraken voorbij zien komen die meer in het linkse straatje passen en evengoed 'desinformatie' waren. Om er inhoudelijk op in te haken; niet zomaar geloven dat de EU heilig is en niet zomaar geloven wat in de krant staat vind ik héle goede adviezen, je zou immers zelf moeten kunnen relativeren op basis van feiten.

Maar omdat dit topic al met een mening is gestart is het lastig om niet op de man te spelen, dus ik zal mijn mening over deze reacties verder voor me houden. Ik denk alleen dat het toch allemaal wel meevalt, ik zie niet meer rechtse dan linkse oogpunten in de comments onder artikelen, wat hooguit opvalt is dat bepaalde artikelen bepaalde positieve en negatieve reacties van beide kanten oproepen. Als het echt te ver zou gaan dan zouden de frontpagemoderators ook wel ingrijpen, want Tweakers is over het algemeen redelijk linksleunend neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:59
Phoe, wat ik zelf heel erg zie is dat er veel discussies zijn tussen mensen die algemeen beschaafd Nederlands schrijven en dan vervolgens uit de pan geveegd worden door mensen die academisch Nederlands schrijven. Als ik het zo mag noemen, want ik weet zelf oprecht niet waar die woorden nou precies thuishoren.

Het zou enorm helpen als mensen elkaar beter proberen te begrijpen. Als ik je woorden moet gaan opzoeken in de vandale dan draag je daar niet aan bij. Het spijt me enorm.

Je kan ook geen positief woord over China schrijven of je hebt al 14x-1 aan je broek. Terwijl het gewoon ontopic is volgens de richtlijnen. Geen probleem, maar het helpt niet. Je wil er enkel harder door schreeuwen.

Dat soort dingen samen helpen niet, je kan het best ergens mee oneens zijn en ik ben de eerste die het absoluut verder gaat uitzoeken. Daarom dat ik soms het woordenboek gebruik om mensen te begrijpen, lol.

Het is erg jammer dat we als samenleving hier terecht komen, het is op tweakers minder erg dan op andere mediums voor mijn gevoel. Maar ik ben het wel eens dat het voelt alsof het steeds meer voorkomt. En of dat voor de een extreemlinks en de ander extreem rechts is, dat ligt er maar net aan waar jezelf de lijn legt.

Mensen bestempelen als troll of buitensluiten van de discussie omdat ze een andere mening hebben is niet elkaar beter leren begrijpen.

Maar wat als de ander niet wil luisteren? Is de ander dan oneens met jouw mening? Jouw onderzoek? Of met de feiten?

Ben ik plots extreem rechts omdat ik voorstander ben van Chinese import op tech gebied, of ben ik extreemlinks omdat ik wil dat het geld van de rijke naar de armen gaat. Ben ik extreemrechts omdat ik vind dat we harder aan moeten pakken als mensen op de weg staan te springen om hun mening in iemands strot te duwen? Of ben ik extreemlinks als ik vind dat we nu moeten stoppen met olie kopen uit Amerika?

Een mening maakt geen persoon, je kent iemand niet door één reactie. En ook niet door twee reacties. Oordeel minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDudez
  • Laatst online: 28-05 15:22

TheDudez

Usenet stofzuiger!

franssie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
Ik denk dat de vork anders in de steel zit de frontpage wordt door de tweakers redactie beheerd. En het forum door veel vrijwilligers. En wat ik heb gemerkt dat rechtse mensen sneller gemod worden op het forum door de linkse/midden denken moderators. Dit is mijn ervaring wil niet zeggen dat het klopt. Kijk maar naar de politiek topics alleen maar mensen die bijna het zelfde denken de rest wordt wegmod. Je ziet daar bijna geen rechtse reacties meer
Dit kan niet kloppen gewoon weg omdat een groot deel op rechts heeft gestemd.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TheDudez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 04:14:
[...]

Ik denk dat de vork anders in de steel zit de frontpage wordt door de tweakers redactie beheerd. En het forum door veel vrijwilligers. En wat ik heb gemerkt dat rechtse mensen sneller gemod worden op het forum door de linkse/midden denken moderators. Dit is mijn ervaring wil niet zeggen dat het klopt. Kijk maar naar de politiek topics alleen maar mensen die bijna het zelfde denken de rest wordt wegmod. Je ziet daar bijna geen rechtse reacties meer
Dit kan niet kloppen gewoon weg omdat een groot deel op rechts heeft gestemd.
Het zou mooi zijn als we op zouden houden met dat infantiele links-rechts-denken. Er wordt op dit moment gewoon heel veel onzin de wereld in geslingerd om mensen te beïnvloeden.

Mensen vinden het super hip om zichzelf als onafhankelijke denkers neer te zetten door geen officiële bronnen en respectabele media meer te geloven maar liever te kijken naar wat @elonmusk, @trump, @dancegarcia, het Kremlin etc. de wereld in slingeren. Oh wat zijn het allemaal vrije en onafhankelijke denkers, stuk voor stuk lopen ze allemaal hetzelfde schema achterna: tegen Corona-vaccinaties, tegen de WHO, het was allemaal Soros en de Clintons, BLM is het probleem, oh nee de woke transgenders, Zelensky is de eigenlijke boef, Biden is de grootste boef, en Hunter’s Laptop! NATO is de eigenlijke boosdoener, en sinds kort is plotseling ook nog alle ellende in de wereld de schuld van USAID.

Mensen die je er op aanspreken dat al deze denkbeelden van externe beïnvloeding komen gebaseerd op leugens zijn niet “linkse radicalen die het op rechts gemunt hebben”, maar gewoon mensen die zich niet in de rabbit hole hebben laten lokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

fsfikke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 04:46:
[...]

Het zou mooi zijn als we op zouden houden met dat infantiele links-rechts-denken. Er wordt op dit moment gewoon heel veel onzin de wereld in geslingerd om mensen te beïnvloeden.

Mensen vinden het super hip om zichzelf als onafhankelijke denkers neer te zetten door geen officiële bronnen en respectabele media meer te geloven maar liever te kijken naar wat @elonmusk, @trump, @dancegarcia, het Kremlin etc. de wereld in slingeren. Oh wat zijn het allemaal vrije en onafhankelijke denkers, stuk voor stuk lopen ze allemaal hetzelfde schema achterna: tegen Corona-vaccinaties, tegen de WHO, het was allemaal Soros en de Clintons, BLM is het probleem, oh nee de woke transgenders, Zelensky is de eigenlijke boef, Biden is de grootste boef, en Hunter’s Laptop! NATO is de eigenlijke boosdoener, en sinds kort is plotseling ook nog alle ellende in de wereld de schuld van USAID.

Mensen die je er op aanspreken dat al deze denkbeelden van externe beïnvloeding komen gebaseerd op leugens zijn niet “linkse radicalen die het op rechts gemunt hebben”, maar gewoon mensen die zich niet in de rabbit hole hebben laten lokken.
Ik vind Trump hier en daar best goede ideeën hebben. Ben ik dan nu gelijk ook in die rabit holl gevallen? Ik kan toch een andere mening hebben.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:08
Wellicht is het niet 100% ontopic -als in een directe reactie op de OP-, maar ik vind deze vrij oude clip van John Cleese mooi uitleggen hoe het 'midden' in de verdrukking komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TheDudez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Ik vind Trump hier en daar best goede ideeën hebben. Ben ik dan nu gelijk ook in die rabit holl gevallen? Ik kan toch een andere mening hebben.
Probeer het eens niet direct in het belachelijke te trekken. Ja, je mag van mening zijn dat Trump goede dingen zegt. Maar enkel omdat dat een valide mening is betekent dat nog niet dat die vrij via externe invloeden tot stand gekomen is. Zolang je goed kan onderbouwen waarom je bepaalde standpunten steunt is er ook niemand die je voor gek verklaart. Maar als je blind de woorden van een populist overneemt omdat je ze wel leuk vindt klinken stel je je wel bloot aan mensen die je vertellen dat dat verhaaltje van Trump misschien meer op onderbuik dan op feiten gebaseerd is. Daar moet je dan ook wel tegen kunnen en niet meteen in een hoekje gaan huilen over ‘al die stomme linkse rakkers die jouw mening proberen te verbieden’.

Je lijkt ‘rechts’ te definiëren als het hebben van een mening die zich niets van feiten hoeft aan te trekken en die zo ver mogelijk van de mainstream af staat. In dat geval zal je idd veel afwijzing van dat ‘rechts’ vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 10-02-2025 08:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
TheDudez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Een populist heeft altijd goede ideeën omdat die specifiek gericht zijn om onvrede en ongemak onder breed deel van de bevolking. De PVV heeft dit ook moeiteloos bloot gelegd in de afgelopen verkiezingen zeggen wat “het volk” wil horen.

Het probleem echter bij populisten is dat ze met simpele ideeën komen voor hele complexe materie en daardoor het ook niet weten op te lossen. Het huidige kabinet is daar het perfecte voorbeeld van. De eigen risico naar €0 waarmee hij Timmermans in een debat om de oren sloeg is ook door zijn eigen PVV minister niet naar €0 gebracht omdat het toch allemaal wat ingewikkelder is dan verwacht. Het assielbeleid van Faber, begint zo langzamerhand clownesk te worden. Idem geldt voor de BBB met Wiersma die ook bakzeil haalt en niets klaar weet te spelen ondanks alle valse beloftes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Probeer het eens niet direct in het belachelijke te trekken.
Met het risico dat het direct als whataboutism wordt gezien: Maar dit is juist in bijvoorbeeld AWM het hele probleem wat ik zie. Of je vindt dat Trump on-par of erger is dan Hitler (en voor de duidelijkheid, dit is geen overdrijving van mij uit), of je bent in de rabbithole gevallen.

Zoals bij de Trump-fans elk stukje nepnieuws over "Woke" en "liberalen" blindelings wordt geaccepteerd, zo wordt op andere plaatsen elke stukje nepnieuws over Trump / Musk blindelings geaccepteerd. Het is helaas een heel menselijk dingetje om hetgeen wat in je straatje valt te accepteren.

En nu specifiek over de pro-Russische desinformatie in comments: Die dingen staan toch allemaal op -1 zo ongeveer, dus tja, wat is het probleem? Daarnaast: Ja zo ongeveer alles wat de Russen vertellen is een leugen. Maar dat betekend niet dat alles wat bijvoorbeeld uit Oekraïne komt wel waar is. (Zoals dat we nu toch behoorlijk zeker zijn dat Oekraïne de Nordstream heeft vernietigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
In Amerika hadden ze gewoon de pech dat het 2 enorm slechte kandidaten waren. Trump is een handelaar en iemand met een grote mond. Harris is puur gekozen vanwege diversiteit en niet om kwaliteit. Dus dan had je iemand zonder enige kennis die naar voren was geschoven.

Geen van beide hebben we hier in Europa wat aan. We moeten maar accepteren dat het sowieso een clown was geworden en dat we er 4 jaar mee zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
*knip* Als een topic je niet interesseert hoef je dat niet te komen aankondigen.

[ Voor 82% gewijzigd door RoD op 10-02-2025 13:17 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
fsfikke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 04:46:
Iedereen wordt extern beinvloed, mooi voorbeeld vond ik deze kop in de Volkskrant van gisteren:
Duizenden Duitsers de straat op tegen radicaal-rechtse AfD: ‘Heel Duitsland is pisnijdig dat het cordon sanitaire is doorbroken’

‘Toch is dat precies wat Friedrich Merz, de leider van de rechts-conservatieve CDU en waarschijnlijk de volgende bondskanselier, deed toen hij een intentieverklaring voor veel strengere migratieregels door het parlement kreeg. Dat kon hij alleen doen door AfD-steun te omarmen. De AfD stelde vervolgens triomfantelijk dat de Brandmauer, het cordon sanitaire, verleden tijd was. In feite heeft Merz doelbewust het cordon sanitaire doorbroken. Daar is heel Duitsland, op zijn eigen aanhang en radicaal-rechts na, pisnijdig over.’
De boodschap 'heel Duitsland op zijn eigen aanhang en radicaal-rechts na' is gezien de peilingen op z'n zachtst gezegd dubieus: CDU/CSU en AfD staan op forse winst en halen samen waarschijnlijk een meerderheid.

Dan niet verbaasd zijn als bij verkiezingen blijkt dat die 'rabbit hole' groter is dan de echokamer van het eigen gelijk, vertrouw nooit de koppen van nieuwsmedia (ook niet van bronnen die in je eigen straatje passen). De Kamala hype heb ik ook nooit begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniels
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-05 14:04
hoevenpe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Iedereen wordt extern beinvloed, mooi voorbeeld vond ik deze kop in de Volkskrant van gisteren:

[...]
Ik wilde dus gaan roepen: "dit toch duidelijk gemarkeerd als een citaat"! Maar ik heb even het artikel gelezen en ze 'interviewen' hun eigen correspondent. Dat vind ik dan weer een tikkeltje misleidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
*knip* reactie op een gemodereerde post.

[ Voor 93% gewijzigd door RoD op 10-02-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:27
hoevenpe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:39:
[...]

[...]

De boodschap 'heel Duitsland op zijn eigen aanhang en radicaal-rechts na' is gezien de peilingen op z'n zachtst gezegd dubieus: CDU/CSU en AfD staan op forse winst en halen samen waarschijnlijk een meerderheid.
In hoeverre dat dubieus is, is ook maar de vraag. Want je ziet ook een ruime meerderheid, volgens mij iets van 3/4de van de CDU stemmers niet wil dat er met de AfD geregeerd zal worden, ook al zouden beide partijen een meerderheid hebben, er is zelfs een meerderheid onder de CDU stemmers die niet wil dat steun van de AfD gebruikt wordt om verdere besluiten er door te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

*knip*
Ik vindt het juist goed dat dit besproken wordt, juist vanwege wat je roept. Er kan geen gamenieuws langskomen en de commentaren staan vol met dat desbetreffende game 'woke' is en dat 'we' dat niet willen. Falen komt daardoor en niet door p2w. Gevolg, een verziekte commentaar sectie door politicering, nepnieuws, en complottheorieën.

Ditzelfde zie je bij onderwerpen over AI, onderwerpen over social media, gpu hardware, block chain, etc. Alles wordt volgegooid met complotten, whataboutismes, en meer. Het demotiveert om zelf te reageren, het demotiveert om te modereren, en ik heb al eerder communities verlaten omdat het de spuigaten uit liep, ik hoop dat tweakers niet zo ver komt.

We hebben gewoonweg te maken met een tolerantie paradox, en dat is erg lastig. Ikzelf beken kleur en dat is dat ik een roddenberryist ben. IDIC. Sommige dingen zouden niet politiek moeten zijn maar worden dat wel gemaakt

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 10-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Ik herken het punt van de topic-starter Avalaxy.
Maar is dat niet ook een gevolg van de weg die Tweakers op gaat? En dan bedoel ik dat Tweakers.net steeds meer ontwikkeld tot breed maatschappelijk medium ipv alleen techsite. Kijk bijvoorbeeld naar de wildgroei aan forumposts (relaties, politiek, huizen, huisdieren, recht, bouwen, etc, ). Interessante discussies vaak, maar wat hebben die met tech te maken? Dat trekt ook meer publiek dan alleen de tech-geinteresseerden.
Ook de nieuwsberichten bevinden zich vaak op een vlak dat je je af kunt vragen, en wordt gevraagd, waarom die op een techsite thuis horen? Die datakabel zit wat mij betreft op het randje (of net over het randje?). Want is dat nieuws niet veel meer politiek beladen en veel minder tech?
Ik zou er een groot voorstander van zijn als Tweakers.net zich weer terug begeeft naar het eigen domein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dennism schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:24:
In hoeverre dat dubieus is, is ook maar de vraag. Want je ziet ook een ruime meerderheid, volgens mij iets van 3/4de van de CDU stemmers niet wil dat er met de AfD geregeerd zal worden, ook al zouden beide partijen een meerderheid hebben, er is zelfs een meerderheid onder de CDU stemmers die niet wil dat steun van de AfD gebruikt wordt om verdere besluiten er door te krijgen.
Het gaat waarschijnlijk teveel offtopic, maar deze protesten zijn tegen het meestemmen van CDU/CSU met AfD (of andersom, daar wil ik vanaf zijn). Uit die peiling blijkt dat bij CDU/CSU intern 50/50 is, wat de linkse oppositie ervan vindt is imo minder relevant en zeker niet 'heel Duitsland'.

Het gevolg van dat soort koppen, al dan niet met aanhalingstekens, is dat mensen een verkeerd beeld krijgen van de stemming en verhoudingen in een land. Op verkiezingsavond surprised Picachu gaan als blijkt dat Trump, Wilders, Le Pen of Weidel flink gewonnen hebben, bij een meer brede blik was dat nooit een verrassing geweest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:08

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

... Echter is extreemlinks in vergelijking met extreemrechts een miniscule groep mensen hede ten dage...
Zonder bronnen met harde aantallen classificeer ik dit toch ook wel als desinformatie hoor.

Zowel de AIVD als de NCTV publiceren geen exacte aantallen. In de dreigingsfactor wordt extreemrechts prominenter genoemd dan extreemlinks maar dat mag je in mijn ogen niet afdoen als 'minuscuul'.
De bereidheid tot activisme is beduidend groter in de linkse hoek dat de rechtse hoek. Links is in die zin dus juist veel vocaler.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Free Press Unlimited geeft in mijn ogen de beste manier aan over hoe je ermee om moet gaan:
Wij vinden dat de nadruk niet moet worden gelegd op hoe bevecht je slechte informatie, maar juist op hoe zorgen we er voor dat mensen zoveel mogelijk toegang hebben tot kwalitatief goede informatie. Daarvoor is de overleving en stimulering van de onafhankelijke journalistiek essentieel. Er gaat geen silver bullet komen over wat je aan desinformatie moet doen, die bestaat niet, het is ook in elke context anders. Je wilt ervoor zorgen dat mensen niet ontvankelijk zijn voor desinformatie, want die informatie blijft bestaan. Dan kunnen ze op het moment dat ze desinformatie tot zich krijgen, bij zichzelf merken dat er iets niet klopt. Dat is in onze ogen de enige duurzame manier om hier iets aan te doen.”
In die zin zijn de Community Notes op X in mijn ogen wel de juiste weg op een forum. Niet reacties wegmodereren maar de juiste info aanleveren. Mensen lijken ook vaak te vergeten dat de waarheid vaak ergens in het midden ligt, een ieder moet voor zichzelf bepalen op basis van argumenten van allerlei kanten wat het meest geloofwaardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 16:15

killercow

eth0

Danfoss schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Zonder bronnen met harde aantallen classificeer ik dit toch ook wel als desinformatie hoor.

De bereidheid tot activisme is beduidend groter in de linkse hoek dat de rechtse hoek. Links is in die zin dus juist veel vocaler.
als je dan om bronnen en aantallen vraagt, ga dan niet zelf ook statements maken die je niet onderbouwd.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:08

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sys Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ga dan ergens heen waar je je niet zo'n zorgen hoeft te maken om andere geluiden.

-knip-
Niet constructieve opmerking verwijderd.

Het monddood maken van andere geluiden waar je het niet mee eens bent is kwalijk, en juist in lijn met hetgeen waar "jullie" zo tegen strijden. Dus doe het dan zelf ook niet.
Dingdong schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:21:
Geen van beide hebben we hier in Europa wat aan.
vervang "we" met "ik", aub.

Ik heb al meer profijt van een korte tijd Trump gehad, dan de afgelopen 4 jaar Biden.

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 10-02-2025 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Even wat quotes:

De linkse actiescene kreeg na een tijd van coronabeperkingen een nieuwe impuls, met meer en zichtbare manifestaties.
Hoewel die acties soms heftig waren voor betrokkenen, zag de AIVD in 2021 nauwelijks extremisme bij linkse actiegroepen.
Het geweld van een groep anarchisten tijdens het woonprotest in Rotterdam was vooralsnog een uitzondering.
Hij houdt het op ‘ruim 100.000 mensen’ die radicaliseren en op termijn een gevaar vormen voor de rechtsstaat. Het gaat vooral om jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. ‘Ze zijn vatbaar voor het gedachtengoed van de accelerationisten: een stroming die met geweld de ontwikkeling wil versnellen naar een blanke etnische samenleving.’
De AIVD stelt, zonder details te noemen, dat door tijdig ingrijpen het afgelopen jaar rechts-terroristisch geweld is voorkomen in Nederland.
Ook links-extremisten zijn actief. Anarchistische en antifascistische groepen probeerden vaker dan voorheen rechtse personen en groepen dwars te zitten of te intimideren. Maar links houdt het vooralsnog bij activisme, soms hinderlijk, maar niet gewelddadig.
Wat overigens 3 maal de zelfde bron is, verpakt door die kranten die ieder een eigen draai geven en het vooral over Rechts hebben, maar soit..
Het aantal 'links-gemotiveerde geweldsdelicten' steeg van 4622 in 2018 naar 6449 vorig jaar. Dat is zo'n 40 procent meer. Het gaat daarbij vooral om vandalisme en brandstichting.
Detail natuurlijk, maar dit verhaal gaat over Duitsland (wat van origine al vaker met Links Extremisme te maken heeft), en ook daaruit blijk niet dat Links (volgens jouw stelling) veel meer bereid is tot actie / geweld.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:16
Ik ben zelf niet zo van complotten enzo. Er is er echter 1 waar ik steeds meer van overtuigd raakt:

Wij, de plebs, worden gepolariseerd door partijen die daar wat aan hebben (je "elite", of whatevers, ook state actors). Namelijk: Als we met elkaar aan het kibbelen zijn kijken we niet meer naar boven, het is een afleidingstactiek.

Black Lives Matter -- In het begin prima concept. Werd giga opgeblazen, je bent OF voor, OF tegen.
Duurzaamheid -- Domme hippie vs Dommie wereldvervuiler
Rood vs Blauw (Amerika) -- Als je het ene team bent, moet je fel zijn tegen het andere team
Links vs Rechts -- Als je het ene team bent, moet je fel zijn tegen het andere team
Rusland vs Oekraine -- Beide partijen zijn niet even netjes, beide dikken aan
Corona vaccinatie -- Je bent een domme volger, of een wappie
EU -- Je bent een domme slaaf of een domme exitter, waar ook een conclusie kan zijn dat EU wat toevoegd (DSA/DMA), maar misschien ook soms teveel controle heeft.
Trump/Musk -- Je moet blijkbaar kiezen of je voor/tegen bent. Waar ze beide goede en slechte dingen hebben

Alles wordt geforceerd naar OF zwart OF wit, waar juist 80% van de wereld in grijs bevind. Juist de mooie oplossingen liggen daar, de samenwerking en discussie die leidt naar een meer doordachte oplossing. Misschien niet perfect, maar werl een verbetering. Maar dat is niet te sturen, daar kun je veel lastiger emoties bij oproepen, ze kunnen niet inspelen op het oerinstict 'us vs them'.

Daarom is mijn oplossing op het onderwerp van dit topic, maar ook dus veel breder, niet haaks op ingaan, maar de polarisatie (trachten) te niet doen. Door bijv. links/rechts uit de discussie te verwijderen.

Links heeft goede ideeën, rechts ook. En beide ook domme! Elon is een broodmongool, maar toch ook wel met goede ideeën soms.
En nu dus ook met de trolls/haatzaaiers/propaganda/"mening" gevallen: Rustig en onderbouwt blijven antwoorden welke je weer uit de 'zwart/wit' splitsing haalt en grijs gebied weer terugbrengt. Kunnen erkennen dat er een stukje waarheid in zit, maar ook onderdelen van niet.

Ik merk trouwens ook dat dat soort opmerkinen op de FP ook wel de +2/+3 redden :) Het is IMO niet erg als iemand een onwenselijk/suggestief antwoord plaatst, want dat soort opmerkingen staan wijder verspreid. Laten we het normaal maken om de eventuele twijfelende lezer ook te laten zien dat er meer bestaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 10-02-2025 11:52 ]

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gezien dit topic niet alleen over (extreem) rechtse desinformatie gaat heb ik even een titelfix gedaan.

Modbreak:Inmiddels hebben we een aardig aantal reacties moeten aanpassen. Discussie is mogelijk mits netjes en opbouwend. Olie op het vuur gooien wordt niet getolereerd. Mocht de sfeer niet verbeteren dan gaat het topic dicht.

[ Voor 53% gewijzigd door Bor op 10-02-2025 12:14 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 09:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Martijn.C.V schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:50:
Ik ben zelf niet zo van complotten enzo. Er is er echter 1 waar ik steeds meer van overtuigd raakt:

Wij, de plebs, worden gepolariseerd door partijen die daar wat aan hebben (je "elite", of whatevers, ook state actors). Namelijk: Als we met elkaar aan het kibbelen zijn kijken we niet meer naar boven, het is een afleidingstactiek.

Black Lives Matter -- In het begin prima concept. Werd giga opgeblazen, je bent OF voor, OF tegen.
Duurzaamheid -- Domme hippie vs Dommie wereldvervuiler
Rood vs Blauw (Amerika) -- Als je het ene team bent, moet je fel zijn tegen het andere team
Links vs Rechts -- Als je het ene team bent, moet je fel zijn tegen het andere team
Rusland vs Oekraine -- Beide partijen zijn niet even netjes, beide dikken aan
Corona vaccinatie -- Je bent een domme volger, of een wappie
EU -- Je bent een domme slaaf of een domme exitter, waar ook een conclusie kan zijn dat EU wat toevoegd (DSA/DMA), maar misschien ook soms teveel controle heeft.
Trump/Musk -- Je moet blijkbaar kiezen of je voor/tegen bent. Waar ze beide goede en slechte dingen hebben

Alles wordt geforceerd naar OF zwart OF wit, waar juist 80% van de wereld in grijs bevind. Juist de mooie oplossingen liggen daar, de samenwerking en discussie die leidt naar een meer doordachte oplossing. Misschien niet perfect, maar werl een verbetering. Maar dat is niet te sturen, daar kun je veel lastiger emoties bij oproepen, ze kunnen niet inspelen op het oerinstict 'us vs them'.
Maar op een zeker moment zijn het ook gewoon de discussies die overblijven. De dingen waar we het wel (grotendeels) over eens zijn worden natuurlijk niet elke keer terug opgeroepen, want die discussie is op een gegeven moment gesloten.

Ik ben me er wel bewust van dat er mensen zijn die garen spinnen bij een zo gepolariseerd mogelijke maatschappij, maar ik denk niet dat het zonder die mensen allemaal koek en ei zou zijn. Ik heb genoeg persoonlijke discussies zien escaleren zonder dat er iemand in de schaduw de touwtjes in handen had om te weten dat mensen dat prima af kunnen zonder dat de "elite" op ze in praat.

Het onderliggende probleem is volgens mij vooral dat er een aanzienlijke groep mensen is die er inmiddels van overtuigd dat de waarheid niet meer de waarheid is. Het probleem is dat er zulke fundamentele verschillen zijn in wat we zien en horen dat we elkaar in een discussie niet meer kunnen benaderen. Als beide partijen in een discussie denkt dat de tegenstander in zijn fundamentele opvattingen een compleet van de pot gerukt beeld van de huidige realiteit heeft, hoe ga je dan in hemelsnaam verder?

Verder neigt wat je zegt het heel erg naar het eeuwige argument dat we de "gulden middenweg" maar op moeten zoeken, terwijl dat soms helemaal niet logisch is. Al is het alleen maar omdat dat juist uitlokt dat de reacties alleen maar extremer worden, want je leert men dat ze hun mening alleen maar zó extreem hoeven te maken dat de gulden middenweg uitkomt op datgene wat ze "eigenlijk" willen bereiken.
Daarom is mijn oplossing op het onderwerp van dit topic, maar ook dus veel breder, niet haaks op ingaan, maar de polarisatie (trachten) te niet doen. Door bijv. links/rechts uit de discussie te verwijderen.

Links heeft goede ideeën, rechts ook. En beide ook domme! Elon is een broodmongool, maar toch ook wel met goede ideeën soms.
Het schrappen van die termen verandert de tegenstelling niet. Als de ene partij gelooft dat die man een Hitlergroet brengt en de andere partij dat hij juist een zeer liefdevol gebaar maakt, dan kun je labelen wat je wilt maar die twee groepen gaan elkaar echt niet vinden.
En nu dus ook met de trolls/haatzaaiers/propaganda/"mening" gevallen: Rustig en onderbouwt blijven antwoorden welke je weer uit de 'zwart/wit' splitsing haalt en grijs gebied weer terugbrengt. Kunnen erkennen dat er een stukje waarheid in zit, maar ook onderdelen van niet.
Het probleem hiervan is de capaciteit om onzin te genereren relatief gezien oneindig lijkt t.o.v. de capaciteit om onzin te weerleggen. Het is altijd véél minder moeite om onzin de wereld in te slingeren, je hebt er letterlijk niets anders voor nodig dan je fantasie. Om het te weerleggen moet je veel tijd en energie steken in het uitzoeken en onderbouwen van het verhaal dat vertelt hoe het wél zit.
Ik merk trouwens ook dat dat soort opmerkinen op de FP ook wel de +2/+3 redden :) Het is IMO niet erg als iemand een onwenselijk/suggestief antwoord plaatst, want dat soort opmerkingen staan wijder verspreid. Laten we het normaal maken om de eventuele twijfelende lezer ook te laten zien dat er meer bestaat :)
Tsja. Iedereen heeft zo zijn opvattingen over wat de situatie is, maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat als iets echt uit de hand loopt dat je dan wél moet ingrijpen.

Nu nog eens worden over of het uit de hand loopt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:08
Avalaxy schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:50:
Ik was de comments onder dit artikel aan het lezen: nieuws: Rusland: Russische datakabel in Oostzee werd beschadigd

Er valt me op dat er de laatste tijd steeds meer en meer desinformatie gepost wordt op tweakers vanuit de extreemrechtse koker (in lijn met de vele leugens van Trump en Putin). Dan heb ik het niet zomaar over mensen die een andere mening hebben over zaken, maar over mensen die doelbewust foutieve informatie verspreiden, mensen die bewust volledig op basis van drogredenen argumenteren, en ga zo maar door.

Het is algemeen bekend dat het Kremlin mensen betaalt om desinformatie te posten, tot in de honderden miljoenen per jaar. Het is dan ook zeer aannemelijk dat een grote hoeveelheid van soort dat comments ook op tweakers terechtkomt, en dat de comments onder de link hierboven daar onder vallen.

Om even te illustreren wat ik bedoel:

[...]

Afbeelding met Trump erin als avatar, bol van de drogredenen en pogingen om leugens te verspreiden.

Of deze comment:

[...]

Lijkt in eerste instantie een gefundeerde reactie, de meeste users zal het niet eens opvallen. Maar als je het gaat factchecken blijkt het hier om rechtstreekse desinformatie te gaan: Avalaxy in 'Rusland: Russische datakabel in Oostzee werd beschadigd'

Of deze:

[...]

Stellen dat de waarheid rondom MH17 wel ergens in het midden zal liggen en we het "over 20 jaar wel te weten zullen komen", compleet negerend dat er 2 extreem uitgebreide onderzoeken zijn geweest, zijn afgerond, en door de rechter beoordeeld zijn.

Is het niet eens tijd om hier iets serieuzer mee om te gaan? Mijns inziens heeft júist Tweakers, als tech-savvy website, op het gebied van online desinformatie een voorbeeldrol.
Aan de reacties en je OP te lezen zou ik je adviseren met jezelf te beginnen. Je lijkt mensen onterecht te betichten en je hebt duidelijk een erg gekleurde politieke bril op waardoor je niet meer objectief aan het handelen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
SCIxX schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Je lijkt mensen onterecht te betichten en je hebt duidelijk een erg gekleurde politieke bril op waardoor je niet meer objectief aan het handelen bent.
Onterecht betichten? Waarvan? Dat ze drogredenen gebruiken en daardoor geen poging doen om een eerlijke, op feiten gebaseerde, discussie te voeren?

Als we even naar dit voorbeeld kijken dan geef ik duidelijk en objectief aan wat mijn problemen zijn met de manier waarop discussies gevoerd worden. Eén kant verdraait de boel opzettelijk, aan lopende band. Op het moment dat je dat aanwijst verschuiven ze snel naar een ander onderwerp of volgt er weer een jij-bak. Ongeacht je politieke visie zou een discussie nooit op basis van drogredenen gevoerd moeten worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Avalaxy op 10-02-2025 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Martijn.C.V schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:50:
Trump is daar goed voorbeeld van: als je draadjes op deze site of Nederlandse media leest is moet heel de VS in shock zijn over Trump, is zijn beleid een grote vergissing en de vraag niet of maar wanneer Amerikanen massaal in opstand komen:
Trump’s Approval Rating At 53% In New Poll—But Americans Are Less Sure About Elon Musk

Americans held a 53% approval rating for Trump, according to the poll, which was conducted Feb. 5-7, while an overwhelming 70% agreed he is doing in office what he promised on the campaign trail.

Trump’s mass deportation plans for undocumented immigrants are broadly popular, with 59% approval, and 64% approve of him sending troops to the U.S.-Mexico border. His plans to create large detention centers while the government determines who should be deported were less popular, however, with only 48% approving while 52% opposed it.

While a 56% majority of poll respondents backed Trump’s tariffs on imports from China, Trump’s plans to impose tariffs on imports from Mexico, Canada and Europe are broadly unpopular, with between 56% and 62% opposing them, depending on the region where the tariffs are imposed. An overwhelming 66% of respondents say Trump isn’t focusing enough on lowering prices, as he said he would do on the campaign trail, which includes 48% of Republicans. Only a slim 53% majority of GOP respondents believe Trump’s policies will make their grocery prices go down.
Amerikanen zijn tevreden met zijn optreden tegen migratie, vinden importarieven tegen China een goed en tegen 'ons' een minder goed idee. Als ze iets te klagen hebben dan is het dat prijzen niet dalen, het zijn net mensen zoals jij en ik...

Om maar aan te geven: als je alleen informatie uit de eigen bubbel tot je neemt krijg je nooit het hele plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Patriot schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Verder neigt wat je zegt het heel erg naar het eeuwige argument dat we de "gulden middenweg" maar op moeten zoeken, terwijl dat soms helemaal niet logisch is. Al is het alleen maar omdat dat juist uitlokt dat de reacties alleen maar extremer worden, want je leert men dat ze hun mening alleen maar zó extreem hoeven te maken dat de gulden middenweg uitkomt op datgene wat ze "eigenlijk" willen bereiken.
-knip-
Eenzijdige niet constructieve reactie verwijderd

De gulden middenweg is dus een schuivend punt (en met voldoende tegenwicht schuift deze ook weer terug uiteraard).

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 10-02-2025 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

hoevenpe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Trump is daar goed voorbeeld van: als je draadjes op deze site of Nederlandse media leest is moet heel de VS in shock zijn over Trump, is zijn beleid een grote vergissing en de vraag niet of maar wanneer Amerikanen massaal in opstand komen:

[...]
Amerikanen zijn in tevreden met zijn optreden tegen migratie, vinden importarieven tegen China een goed en tegen 'ons' een minder goed idee. Als ze iets te klagen hebben dan is het dat prijzen niet dalen, het zijn net mensen zoals jij en ik...

Om maar aan te geven: als je alleen informatie uit de eigen bubbel tot je neemt krijg je nooit het hele plaatje.
Dit is precies hoe het zit. Net als dat NOS alleen zielige foto's van gazanen post, terwijl er een bolwerk aan hamas terroristen achter schuilt en nog steeds dominant is in gaza. Hoor je de NOS nooit over.

Of over corruptie van de oekraine.

Elk nieuws is gekleurd, juist daarom zijn platformen als X waardevol waar ALLES gepost mag worden. Je kan dan zelf je research doen naar de waarheid en daaruit je eigen conclusies trekken. En ja, niet iedereen is capabel om grondig research te doen naar de juiste informatie. Maar moet je het daarom maar verbieden en censureren? Dan krijg je toch juist praktijken zoals in noord-korea en rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Elk nieuws is gekleurd, juist daarom zijn platformen als X waardevol waar ALLES gepost mag worden. Je kan dan zelf je research doen naar de waarheid en daaruit je eigen conclusies trekken. En ja, niet iedereen is capabel om grondig research te doen naar de juiste informatie. Maar moet je het daarom maar verbieden en censureren? Dan krijg je toch juist praktijken zoals in noord-korea en rusland?
Even los ervan dat Elon ook problemen heeft met posts die negatief voor hem zijn, en daar ook wel dingen verwijderd van zijn, maar dit is imo wel een beetje hele versimpelde versie van de werkelijkheid.

Zelf je "research doen", doet mij vooral denken aan mensen die op Facebook iets gelezen hebben. Het is heel makkelijk om in een fuik terecht te komen, omdat het algoritme steeds meer berichten die ene kant op voorstelt. Als je echt het op die manier wil gebruiken, zouden er geen algoritmes moeten voor jou persoonlijk dingen voorstelt. En hell, als je begint met volgen van groepen dan heb je al kans dat je hele eenzijdige informatie krijgt.

Daarnaast is er het probleem dat het heel veel makkelijker is onzin te produceren dan feitenlijke informatie. En als je dan 40 bullshit posts heb tussen één die iig iets met de werkelijkheid te maken heeft, hoe ga jij die dan herkennen? En zelfs als je zegt dat jij dat als één van de weinige mensen wel kan, betekend niet dat de rest van de samenleving dat ook kan.

En nee daarmee wil ik niet zeggen dat alles maar gecensureerd moet worden, maar wel dat iedereen overladen met onzin en fake nieuws en dan zeggen dat ze het zelf maar moeten uitzoeken ook geen oplossing is.
[...]

[...]
Amerikanen zijn in tevreden met zijn optreden tegen migratie, vinden importarieven tegen China een goed en tegen 'ons' een minder goed idee. Als ze iets te klagen hebben dan is het dat prijzen niet dalen, het zijn net mensen zoals jij en ik...

En deze erg ja. Fantasieën over het Amerikaanse leger die de democratie zou herstellen door een staatsgreep te plegen heb ik zelfs daar langs zien komen. En waarom de Democraten niet gewoon het hele land platleggen. Dat is gewoon het probleem met eenzijdige informatievoorziening, je mist compleet hoe andere erin staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
Lekker topic dit, ik zie al flink wat reacties verwijderd die in mijn ogen helemaal niet schokkend waren. Maar dit is zoals het altijd gaat, we zijn inclusief maar alleen als je onze mening deelt anders ben je extreem rechts-links/boze witte man/Trump aanhanger of vul het zelf maar in.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sissors schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Even los ervan dat Elon ook problemen heeft met posts die negatief voor hem zijn, en daar ook wel dingen verwijderd van zijn, maar dit is imo wel een beetje hele versimpelde versie van de werkelijkheid.

Zelf je "research doen", doet mij vooral denken aan mensen die op Facebook iets gelezen hebben. Het is heel makkelijk om in een fuik terecht te komen, omdat het algoritme steeds meer berichten die ene kant op voorstelt. Als je echt het op die manier wil gebruiken, zouden er geen algoritmes moeten voor jou persoonlijk dingen voorstelt. En hell, als je begint met volgen van groepen dan heb je al kans dat je hele eenzijdige informatie krijgt.

Daarnaast is er het probleem dat het heel veel makkelijker is onzin te produceren dan feitenlijke informatie. En als je dan 40 bullshit posts heb tussen één die iig iets met de werkelijkheid te maken heeft, hoe ga jij die dan herkennen? En zelfs als je zegt dat jij dat als één van de weinige mensen wel kan, betekend niet dat de rest van de samenleving dat ook kan.

En nee daarmee wil ik niet zeggen dat alles maar gecensureerd moet worden, maar wel dat iedereen overladen met onzin en fake nieuws en dan zeggen dat ze het zelf maar moeten uitzoeken ook geen oplossing is.
Ik snap je, en je hebt zeker ook een punt. Maar als ik puur naar mijzelf kijk dan vind ik dat ik een completer beeld heb van de oorlog in de oekraine gekregen door niet alleen de verslaggeving van de NOS te volgen. Maar ook te kijken naar neutrale bloggers, strijdverloop-kaarten, beeldmateriaal van het front op X etc en daarop weer factcheckers die die beeldmaterialen verifieren.

Als ik alleen de NOS had doen geloven, dan was Rusland in de eerste twee jaar van de oorlog onderhand elke maand verdreven uit de oekraine. Maar inmiddels zijn we 3 jaar verder. Beeldmateriaal wat je op X ziet, komt zelden op de NOS.

Zelfde geldt overigens voor het palestijnse conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

fsfikke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Probeer het eens niet direct in het belachelijke te trekken. Ja, je mag van mening zijn dat Trump goede dingen zegt. Maar enkel omdat dat een valide mening is betekent dat nog niet dat die vrij via externe invloeden tot stand gekomen is. Zolang je goed kan onderbouwen waarom je bepaalde standpunten steunt is er ook niemand die je voor gek verklaart. Maar als je blind de woorden van een populist overneemt omdat je ze wel leuk vindt klinken stel je je wel bloot aan mensen die je vertellen dat dat verhaaltje van Trump misschien meer op onderbuik dan op feiten gebaseerd is. Daar moet je dan ook wel tegen kunnen en niet meteen in een hoekje gaan huilen over ‘al die stomme linkse rakkers die jouw mening proberen te verbieden’.

Je lijkt ‘rechts’ te definiëren als het hebben van een mening die zich niets van feiten hoeft aan te trekken en die zo ver mogelijk van de mainstream af staat. In dat geval zal je idd veel afwijzing van dat ‘rechts’ vinden.
Hoe kom je daarbij? Alleen omdat ik vind dat trump ook aardig wat goede ideeën hebt?Ik ben voor feiten. Alleen ik val niet zo in de smaak bij linkse mensen omdat ik vind dat linkse mensen teveel bepalen wat ik moet "doen". Als voorbeeld willen een hoop linkse mensen dat ik niet meer het vliegtuig pak en de benzine auto weg doe. Daar ben ik het niet mee eens. Ook al is het feit dat het klimaat achteruit gaat.

Maar het is denk ik wel dat er een hoop linkse vrijwilligers zijn want als je kijkt naar de politieke topics zijn het bijna allemaal ja knikkers op hier en daar een klein mening verschil na. Hoe je het draait of keert het is geen goede mix van de samenleving. Uiteraard kan ik dit niet met feiten onderbouwen want deze gegevens zijn er gewoon weg niet.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

[...]

[...]
Amerikanen zijn tevreden met zijn optreden tegen migratie, vinden importarieven tegen China een goed en tegen 'ons' een minder goed idee. Als ze iets te klagen hebben dan is het dat prijzen niet dalen, het zijn net mensen zoals jij en ik...

Euh, gek. Want er zijn toch gewoon grote demonstraties gaande.
https://eu.usatoday.com/s...ates-updates/78239472007/

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Toch precies mijn punt: als je als buitenlander naar onze media kijkt lijkt het alsof een significant deel van Nederland aanhanger is van XR, media exposure is niet hetzelfde als breed draagvlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

killercow schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Als je de NOS moet geloven zijn er ook grote demonstraties gaande op de A12. Wat in werkelijkheid een handje vol klimaat-gekkies is.

Precies zijn punt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Het zijn schijnbaar behoorlijk veel protesten, maar individueel iig toch wel heel kleinschalig. De meeste een paar honderd volgens dat artikel, sommige paar duizend. Dat is natuurlijk redelijk gerommel in de marge voor zo'n land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:26
[...]

De werkelijkheid die jij wenst c.q. voor ogen hebt voor de maatschappij is niet de waarheid.

-knip-
Niet constructief

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 10-02-2025 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 36835 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:12:
[...]

Als je de NOS moet geloven zijn er ook grote demonstraties gaande op de A12. Wat in werkelijkheid een handje vol klimaat-gekkies is.

Precies zijn punt dus.
Dit kan je toch ook gewoon respectvol brengen? Waarom nu ineens weer olie op het vuur met "klimaat-gekkies"?

Mijn vorige modbreak was duidelijk volgens mij. Dit is de laatste kans om dit topic open te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

TheDudez schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Hoe kom je daarbij? Alleen omdat ik vind dat trump ook aardig wat goede ideeën hebt?Ik ben voor feiten. Alleen ik val niet zo in de smaak bij linkse mensen omdat ik vind dat linkse mensen teveel bepalen wat ik moet "doen". Als voorbeeld willen een hoop linkse mensen dat ik niet meer het vliegtuig pak en de benzine auto weg doe. Daar ben ik het niet mee eens. Ook al is het feit dat het klimaat achteruit gaat.

Maar het is denk ik wel dat er een hoop linkse vrijwilligers zijn want als je kijkt naar de politieke topics zijn het bijna allemaal ja knikkers op hier en daar een klein mening verschil na. Hoe je het draait of keert het is geen goede mix van de samenleving. Uiteraard kan ik dit niet met feiten onderbouwen want deze gegevens zijn er gewoon weg niet.
Hoe kan er een gezonde discussie ontstaan als je mensen wegzet op basis van het feit dat ze het met elkaar eens zijn? Als je het "niet eens zijn" als deugd wordt verheven dan kún je toch geen uitkomst krijgen uit een discussie? Je hele positionering is gebaseerd op 'ik vind wat anders', dat is vooralsnog het enige waar je het in dit topic over hebt gehad. Je bent "voor feiten", maar het dichtste dat je er vooralsnog bij in de buurt geweest bent is zeggen dat je de feiten niet hebt omdat de gegevens "er niet zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Ik snap je, en je hebt zeker ook een punt. Maar als ik puur naar mijzelf kijk dan vind ik dat ik een completer beeld heb van de oorlog in de oekraine gekregen door niet alleen de verslaggeving van de NOS te volgen. Maar ook te kijken naar neutrale bloggers, strijdverloop-kaarten, beeldmateriaal van het front op X etc en daarop weer factcheckers die die beeldmaterialen verifieren.

Als ik alleen de NOS had doen geloven, dan was Rusland in de eerste twee jaar van de oorlog onderhand elke maand verdreven uit de oekraine. Maar inmiddels zijn we 3 jaar verder. Beeldmateriaal wat je op X ziet, komt zelden op de NOS.

Zelfde geldt overigens voor het palestijnse conflict.
Ik herinner me dat meer van het forum hier als van een NOS, maar goed is redelijke tijd geleden. Nu blijft het wel een voorspelling, ik denk dat meeste bij de eerste dagen niet hadden verwacht dat Rusland niet al lang had gewonnen ondertussen.

En in denk dat je zeker volledigere informatie zelf kan vinden op het internet als wat er hier bij het acht uur journaal langs komt. Maar ik denk ook dat gemiddeld genomen dat best objectief is, en beter is als wat de gemiddelde Nederlander zelf gaat vinden op een niet gemodereerde berg met een hoop onzin en wat zinnige zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bor schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:15:
[...]

Dit kan je toch ook gewoon respectvol brengen? Waarom nu ineens weer olie op het vuur met "klimaat-gekkies"?

Mijn vorige modbreak was duidelijk volgens mij. Dit is de laatste kans om dit topic open te houden.
Oh, wappies wordt gedoogd, maar klimaatgekkies niet? Sorry, wist ik niet.

https://gathering.tweaker...SUgPzUIrfM1ByQcElmbqpSLQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Linkser schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:14:
[...]

De werkelijkheid die jij wenst c.q. voor ogen hebt voor de maatschappij is niet de waarheid.
Deze "deeldiscussie" is een beetje suf, want niemand zet op papier dat wat de ander zegt niet zou kloppen en het kan gewoon beiden waar zijn. Dat de nipte meerderheid die op Trump heeft gestemd nog bestaat is geen verrassing, dat er veel mensen op de been zijn om te demonstreren is volgens mij ook lastig te ontkennen.
Het probleem hier (zeker in AWM) is dat alles naar een kant (lees extreem-links) belicht dient te worden, zodra je er buiten stapt is het meteen (rechts-)extremisme en fake-news en nu dus zoals door OP gesteld door Putin gefinancierd*.

*wat een flauwekul zeg en dat dit mag blijven staan geeft precies aan hoe de moderatie hier werkt, vervang Putin door Soros en je hebt een ban te pakken.
Als wat je zegt echt zo was, dan kon je dit niet plaatsen. Ik vind het zeepkisten over het niet kunnen uiten van je mening misschien wel de allersufste ontwikkeling van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

We hebben inmiddels meerdere keren in moeten grijpen omdat een respectvolle open discussie lastig blijkt. Het regent topic reports vanwege o.a. de sfeer in dit topic. Hiermee is het klaar. Ik ga het topic sluiten.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.