Ik was de comments onder dit artikel aan het lezen: nieuws: Rusland: Russische datakabel in Oostzee werd beschadigd
Er valt me op dat er de laatste tijd steeds meer en meer desinformatie gepost wordt op tweakers vanuit de extreemrechtse koker (in lijn met de vele leugens van Trump en Putin). Dan heb ik het niet zomaar over mensen die een andere mening hebben over zaken, maar over mensen die doelbewust foutieve informatie verspreiden, mensen die bewust volledig op basis van drogredenen argumenteren, en ga zo maar door.
Het is algemeen bekend dat het Kremlin mensen betaalt om desinformatie te posten, tot in de honderden miljoenen per jaar. Het is dan ook zeer aannemelijk dat een grote hoeveelheid van soort dat comments ook op tweakers terechtkomt, en dat de comments onder de link hierboven daar onder vallen.
Om even te illustreren wat ik bedoel:
Of deze comment:
Of deze:
Is het niet eens tijd om hier iets serieuzer mee om te gaan? Mijns inziens heeft júist Tweakers, als tech-savvy website, op het gebied van online desinformatie een voorbeeldrol.
Er valt me op dat er de laatste tijd steeds meer en meer desinformatie gepost wordt op tweakers vanuit de extreemrechtse koker (in lijn met de vele leugens van Trump en Putin). Dan heb ik het niet zomaar over mensen die een andere mening hebben over zaken, maar over mensen die doelbewust foutieve informatie verspreiden, mensen die bewust volledig op basis van drogredenen argumenteren, en ga zo maar door.
Het is algemeen bekend dat het Kremlin mensen betaalt om desinformatie te posten, tot in de honderden miljoenen per jaar. Het is dan ook zeer aannemelijk dat een grote hoeveelheid van soort dat comments ook op tweakers terechtkomt, en dat de comments onder de link hierboven daar onder vallen.
Om even te illustreren wat ik bedoel:
Afbeelding met Trump erin als avatar, bol van de drogredenen en pogingen om leugens te verspreiden.Lekker neutrale bronnen. Precies mijn punt, als canada of de eu het roept, zal het wel kloppen.
En leuk die whataboutism/bothsidism circlejerk buzz-termen, neemt niet weg dat het feitelijk klopt. Dit soort posts is 99% bedoeld om te impliceren dat rusland/china boeboe doet, en EU niet. Als er dan een kritische noot wordt geplaatst richting de EU komen die buzz-termen meteen om de hoek, het liefst met een linkje naar de wiki, om te laten zien hoe intellectueel de poster wel niet is door die termen te gebruiken.
Dit is ook zo treffend: https://gathering.tweaker...message/81590586#81590586
Gelijk alarm slaan bij moderators, want het past niet in je straatje.
Is dit niet iets wat rusland/china juist doet? Het (proberen) monddood maken van de oppositie?
Of deze comment:
Lijkt in eerste instantie een gefundeerde reactie, de meeste users zal het niet eens opvallen. Maar als je het gaat factchecken blijkt het hier om rechtstreekse desinformatie te gaan: Avalaxy in 'Rusland: Russische datakabel in Oostzee werd beschadigd'De krant kan je juist beter link laten liggen.
Naarmate je ouder wordt ga je inzien dat Main stream media jou vertellen wat ziij jou willen vertellen.
Zoals b.v. dat Mark Rutte op dit moment voor de rechter in Brussel staat om niet mis te verstane zaken zoals o.a. de toeslagen affaire.
De rechter hem en de Navo hebben teruggefloten omdat ze 'maggistraten'. proberen te beinvloeden en de aanklager in hebben willen afkopen met een groot geldbedrag waardoor de persoon in kwestie de EU moest verlaten, de rechtzaken moest intrekken en ook niet mag spreken verder over de zaak Jorris Demmink (kindermisbruik zaak).
Het eerste wat in een oorlog sneuvelt is helaas altijd de waarheid.
Of deze:
Stellen dat de waarheid rondom MH17 wel ergens in het midden zal liggen en we het "over 20 jaar wel te weten zullen komen", compleet negerend dat er 2 extreem uitgebreide onderzoeken zijn geweest, zijn afgerond, en door de rechter beoordeeld zijn.Ik zeg ook niet dat ik het zeker weet maar het mij NIETS zou verbazen, waarschijnlijk zullen we er over 20 jaar achterkomen wat er precies is gebeurt. Beide onderzoeken heb ik gelezen maar Bellincat stelt dat ze niet weten wie de raket heeft afgevuurd. Geen idee waar je de pro Kremlin kreet weer vandaan tovert.
Is het niet eens tijd om hier iets serieuzer mee om te gaan? Mijns inziens heeft júist Tweakers, als tech-savvy website, op het gebied van online desinformatie een voorbeeldrol.