2x Nieuwe Hogedrukreiniger, lance werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07
Ik heb 2 weken geleden een Parkside hogedruk reiniger gekocht (180 bar). Kwalitatief oogt het prima. Maar de eerste hogedruk heb ik geretouneerd omdat de druk die wordt opgebouwd direct stopt. Alleen op het eerste straaltje staat druk.

Nu heb ik een nieuwe ontvangen, maar ook hier wederom zelfde probleem. Dacht dat het wellicht aan mijn leindingwerk zou liggen, maar met 1 van de koppelstukken welke op de lance kan bevestigen (metalen koppeling) werkt het prima. Dit betekent, volgens mij, dat de druk van de leiding het probleem niet kan zijn. Ook niet de gekoppelde slang.

De tuinslag is 1 meter.

Ik moet nog proberen om de aquastop aan een zijde te bevestigen. Maar dit heb ik bij de geretouneerde hogedruk ook al geprobeerd. Dus gok weinig resultaat

Ook moet ik kijken of de lance niet verstopt zit. Weet alleen niet waarmee. Zou ook vreemd zijn gezien het een nieuw product is.

-Ik heb het systeem geprobeerd te ontluchten
-filter gecheckt
-meerdere tuinslagen geprobeerd, met en zonder aqua stop
-tuinslang ontlucht

Kan natuurlijk zijn dat het productiefout betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
De pomp van de hogedruk reiniger stopt als de druk te hoog is en slaat aan wanneer de druk onder een bepaalde grens komt.

Als je de hogedruk reiniger aansluit, niet aanzet en de gun indrukt, dan komt daar even later water uit. Als je dan de gun los laat, dan stopt dat. Als je dan de hogedruk reiniger aanzet, dan zou de pomp even kort aan moeten gaan en daarna weer uit. Als je dan de gun indrukt, dan zou de zou de pomp aan moeten gaan en aan moeten blijven.

Het aanblijven of stoppen van de pomp kan je een idee geven van waar het probleem zit.

Bij een verstopte lance zou ik verwachten dat de pomp continue aan en uit gaat. De pomp bouwt dan immer de maximale druk op, gaat dan uit. Er komt echter wel water uit de lance, dus gaat de druk weer omlaag. Met lage druk gaat de pomp weer aan om druk op te bouwen. (Krijg je ook als je een zwaardere hoge druk reiniger op accessories/lance van een lichtere reiniger aansluit ;) )

Als de pomp langer aanblijft dan dat je zou verwachten dan is er een aanvoer probleem (heb ik vaak genoeg gehad als een tuinslang geknakt ligt).

[ Voor 9% gewijzigd door Groentjuh op 09-02-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heb je nu wel of niet een aquastop tussen de kraan en het apparaat?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Als ik dit zo lees, denk ik aan iets met de toevoer. Dus de slang nog eens even goed checken . een x foutje kan , maar de 2e x het zelfde euvel lijkt mij zeer onwaarschijnlijk

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:02
Ben je misschien in de veronderstelling dat de hogedruk pomp continu moet werken?
Dat is niet zo, de pomp gaat pas aan als je de spuit gebruikt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Groentjuh schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:50:
De pomp van de hogedruk reiniger stopt als de druk te hoog is en slaat aan wanneer de druk onder een bepaalde grens komt.

Als je de hogedruk reiniger aansluit, niet aanzet en de gun indrukt, dan komt daar even later water uit. Als je dan de gun los laat, dan stopt dat. Als je dan de hogedruk reiniger aanzet, dan zou de pomp even kort aan moeten gaan en daarna weer uit. Als je dan de gun indrukt, dan zou de zou de pomp aan moeten gaan en aan moeten blijven.

Het aanblijven of stoppen van de pomp kan je een idee geven van waar het probleem zit.

Bij een verstopte lance zou ik verwachten dat de pomp continue aan en uit gaat. De pomp bouwt dan immer de maximale druk op, gaat dan uit. Er komt echter wel water uit de lance, dus gaat de druk weer omlaag. Met lage druk gaat de pomp weer aan om druk op te bouwen. (Krijg je ook als je een zwaardere hoge druk reiniger op accessories/lance van een lichtere reiniger aansluit ;) )

Als de pomp langer aanblijft dan dat je zou verwachten dan is er een aanvoer probleem (heb ik vaak genoeg gehad als een tuinslang geknakt ligt).
De pomp gaat kort aan en stopt. Ook zonder de reiniger aan te zetten komt er water uit de lance. Het lekt nergens. Dat is dus goed.
Met de lance er aan, de reinier aan en spuiten gaat de pomp inderdaad aan, maar er is geen druk. Behalve het eerste spuitje. Als ik een koppelstuk aansluit op de lance heb ik wel druk. Deze heeft een metalen koppeling.
Als ik een koppelstuk aansluit met een plastic koppeling is er geen druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ronald.42 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:55:
Heb je nu wel of niet een aquastop tussen de kraan en het apparaat?
Aan beide zijde zit een aquastop. Ik weet dat deze alleen aan de kraanzijde hoort nu.
Echter heb ik dit bij de vorige geretouneerde reiniger al geporbeerd. Maar moet ik dus straks nog proberen.

Ik heb het wel geprobeerd aan beide zijde geen aquastop te plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-02-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Aan beide zijde zit een aquastop. Ik weet dat deze alleen aan de kraanzijde hoort nu.
Echter heb ik dit bij de vorige geretouneerde reiniger al geporbeerd. Maar moet ik dus straks nog proberen.
Een hogedrukreiniger moet je aansluiten zonder aquastop.
Slang rechtstreeks van de kraan op de hogedrukreiniger.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Ronald.42 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:03:
[...]

Een hogedrukreiniger moet je aansluiten zonder aquastop.
Slang rechtstreeks van de kraan op de hogedrukreiniger.
Dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Echter komt er met de reiniger een aquastop bij. Op de site van Karcher staat dat alleen aan de kraanzijde een aquastop hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou 'm terugbrengen en een fatsoenlijk merk kopen. Parkside is goedkoop Lidl spul (al dan niet inmiddels losgekoppeld daarvan) en is totaal niet te vergelijken met betere consumentenmerken als bijv. Kärcher.

Vraag je ook af welke druk je nodig hebt, 180 bar is echt voor hardnekkige aanslag op ruwe tegels e.d., dat heb je vrijwel nooit nodig. Volume is veel belangrijker dan druk, als je 180 bar hebt maar 120 l/u aan volume kom je niet ver. Dan kun je voor veel dingen beter 110 bar met 360 l/u hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Oon schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:05:
Ik zou 'm terugbrengen en een fatsoenlijk merk kopen. Parkside is goedkoop Lidl spul (al dan niet inmiddels losgekoppeld daarvan) en is totaal niet te vergelijken met betere consumentenmerken als bijv. Kärcher.

Vraag je ook af welke druk je nodig hebt, 180 bar is echt voor hardnekkige aanslag op ruwe tegels e.d., dat heb je vrijwel nooit nodig. Volume is veel belangrijker dan druk, als je 180 bar hebt maar 120 l/u aan volume kom je niet ver. Dan kun je voor veel dingen beter 110 bar met 360 l/u hebben.
Gaat ook gebeuren als dit niet werkt. Deze koste 220 euro wat niet heel weinig is. Kan ik inderdaad ook een Karcher van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:54
STIMPPYYY schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:00:
[...]

De pomp gaat kort aan en stopt. Ook zonder de reiniger aan te zetten komt er water uit de lance. Het lekt nergens. Dat is dus goed.
Met de lance er aan, de reinier aan en spuiten gaat de pomp inderdaad aan, maar er is geen druk. Behalve het eerste spuitje. Als ik een koppelstuk aansluit op de lance heb ik wel druk. Deze heeft een metalen koppeling.
Als ik een koppelstuk aansluit met een plastic koppeling is er geen druk
Klinkt mij op eerste gezicht op aanvoer. Is het overigens deze?

Zo ja, zou die zelfs moeten werken met een simpele tuinslang (zonder enige stop) in een emmer water. Die pomp heeft immers wateraanzuigfunctie.

[ Voor 9% gewijzigd door Groentjuh op 09-02-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Echter komt er met de reiniger een aquastop bij. Op de site van Karcher staat dat alleen aan de kraanzijde een aquastop hoort.
Bijzonder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiiQB-n2XoceYAT9QBj41qukkHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ofDGG8g1Fi66BWDApkBBsUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:59

Mickey77

Allround ICT-er

Ik ben het eens met @Ronald.42, probeer het nu eens zonder aquastop. Niet 1 ipv 2 maar GEEN. Mijn ervaring met Karcher is ook dat een aquastop de werking vermindert (de diameter wordt beperkt). Als de aanvoer te weinig is dan werkt het gewoon niet goed.

Dat een hogedrukspuit met aquastop bij persoon1 wel werkt en niet bij persoon2, kan komen door een verschil in druk in je eigen leiding netwerk. Gaat de aanvoer bijv. door 15mm of 12mm etc, zitten er veel vertakkingen voor het naar de tuin gaat, etc. Een aquastop is praktisch bij water geven met wisselende sproeiers, bij een hogedrukspuit heeft het geen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Heb inmiddels het apparaat retour gestuurd. Heb van alles geprobeerd, geen aquastops, andere slagen, laten aanzuigen uit een emmer etc, maar niks werkt. Ga uit van een productiefout. Ga nu maar een renomeerd merk bestellen zoals Karcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:29
Ik had de Parkside terrasreininger gekocht, daar zit een adapter bij voor andere merken.
Dus ik hoopte dat ie op mijn Nilfisk C120.6-6 zou passen, helaas niet.

Dus maar een PARKSIDE® Hogedrukreiniger 170 bar aangeschaft hiervoor 8)7
Met de lans voelt de straal minder druk dan de slechts 120 bar van mijn Nilfisk

Met de Parkside terrasreiniger dan slaat ie steeds af door (te hoge) drukopbouw, totaal niet te gebruiken.
Was een teleurstelling zeg, per ommegaande maar weer retour gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:00
Als ik het goed begrijp heb je geen druk als je enkel het “handvat” gebruikt zonder lans?

Als je er eens lans opsteekt heb je wel druk?

Jouw beschrijving is niet echt duidelijk.

Maar dat is normaal gedrag.
Je hebt een vernauwing nodig om druk op te bouwen. Dat kan niet zonder een lans.
Pagina: 1