Jura E6 loopt niet door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:09
Ik heb ongeveer 8 maanden geleden een Jura E6 gekocht. Sinds een week merk ik dat het langer duurt voordat de koffie klaar is en vandaag merkte ik dat de Jura niet goed doorloopt en er soms ook niet meer dan wat druppels uitkomen en een half bakje koffie.

Ik heb een paar keer het reinigingsprogramma gedraaid, maar zonder succes. Tijdens het reinigingsprogramma krijg ik ook de melding dat ik de draaiknop open moet zetten en dan staat er "Systeem wordt gevuld". Verder gebruik ik een waterfilter.

Zijn er nog andere dingen die ik zelf kan proberen of is dit een gevalletje garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Staat de maalgraad te fijn voor je bonen?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
DJMaze schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:21:
Staat de maalgraad te fijn voor je bonen?
Dat dacht ik eerst ook, zeker omdat ik vandaag voor het eerst nieuwe bonen gebruikt heb.

Ik heb alle standen geprobeerd, zonder succes. En als de Jura tijdens het reinigen en spoelen ook niet goed doorloopt, zou dit los moeten staan van de maalgraad denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het kan zijn dat door een te fijne maalgraad de gaatjes verstopt zitten.
Dan heeft je machine een servicebeurt nodig om de boel te reinigen/ontstoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 09-02-2025 13:34 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kdruyts
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-02 21:13
Ik heb dit ook gehad.

Lekbak verwijderen en achter de klep de zeef reinigen( ik doe dit met een keukenrol)
Je ziet dit niet zitten maar op gevoel vindt je die achter de klep waar de koffieresidu uitvalt.
Daarna terug koffie zoals in het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kdruyts schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:46:
Ik heb dit ook gehad.

Lekbak verwijderen en achter de klep de zeef reinigen( ik doe dit met een keukenrol)
Je ziet dit niet zitten maar op gevoel vindt je die achter de klep waar de koffieresidu uitvalt.
Daarna terug koffie zoals in het begin.
Ja dit, dat wordt niet goed uitgelegd door Jura helaas inzake het onderhoud.

Dus probeer even het volgende:

1. Trek de volledige lek/koffie opvangbak uit de Jura.

2. Kijk nu 'in' de Jura, als het goed is kijk je tegen een soort zwart klepje aan. Hierachter zit een rond onderdeel met gaatjes erin. Je ziet deze niet omdat het klepje ervoor zit, maar kan hem wel voelen met je hand. Dit onderdeel heeft wat speling als je hem beweegt.

3. Pak een vochtige doek (of stevig + vochtig keukenpapier, niet van dat rafelende meuk).

4. Poets nu dit onderdeel schoon met de vochtige doek, als het goed is wordt de doek heel erg vies van koffie residu. Dit moet puur op gevoel omdat je de zeef niet kan zien.

5. Zet de machine aan. Waarschijnlijk spoelt hij nu weer volledig door en krijg je volle bakken koffie.

Ik maak de koffiezeef nu trouw 1x per maand schoon, er komt toch redelijk wat koffiedrap van af elke keer. Bij mijn anderhalf jaar oude E6 kwam er namelijk ook bijna geen koffie meer uit. Ik heb toen gebeld met de Jura klantenservice en dit was de oplossing. Hun klantenservice is overigens bijzonder goed moet ik zeggen. Erg behulpzaam en vriendelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 17-02-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:43

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

cingero schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:53:
Ik heb ongeveer 8 maanden geleden een Jura E6 gekocht. Sinds een week merk ik dat het langer duurt voordat de koffie klaar is en vandaag merkte ik dat de Jura niet goed doorloopt en er soms ook niet meer dan wat druppels uitkomen en een half bakje koffie.

Ik heb een paar keer het reinigingsprogramma gedraaid, maar zonder succes. Tijdens het reinigingsprogramma krijg ik ook de melding dat ik de draaiknop open moet zetten en dan staat er "Systeem wordt gevuld". Verder gebruik ik een waterfilter.

Zijn er nog andere dingen die ik zelf kan proberen of is dit een gevalletje garantie?
Ik had dit probleem ook bij mijn, toen 4 maanden oude, E8.
Hij heeft toen een week in Zoetermeer gelogeerd en tot nu toe doet hij het perfect.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Ik heb de Jura teruggekregen, maar het probleem deed zich nog steeds voor. Wederom teruggestuurd, kreeg nu te horen dat de pomp en het membraan stuk was en ook de uitloop vervangen is. Wel wat snel na 8 maanden en gemiddeld 2 koffie per dag. Krijg de Jura donderdag terug, ben benieuwd of het probleem nu wel echt verholpen is.

• cingero
Nou, ik heb de Jura teruggekregen en het probleem was er nog steeds. Toen dacht ik, laat ik het eens zonder waterfilter proberen en nu lijkt hij het prima te doen. Ze sturen mij een nieuwe waterfilter op. Ik zal zelf ook nog even nieuwe waterfilters bestellen en het met een andere waterfilter proberen.

Maar wel vreemd. De 1e keer was de machine verstopt, de 2e keer was er van alles stuk, maar het probleem bleef. Je zou gaan denken dat er misschien wel wat verstopt was, maar dat niet het probleem was en dat er ook geen onderdelen defect waren, maar dat ze die voor de zekerheid maar hebben vervangen omdat ze niets konden vinden oid. Het is wat te toevallig allemaal.

Edit: ik had nog een waterfilter liggen en het lijkt te werken nu.

[ Voor 4% gewijzigd door cingero op 27-02-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
Sinds de laatste reparatie heb ik ineens de “intelligente modus”. Deze zit alleen op de EB, terwijl ik de EC heb. Gezien mijn eerdere ervaringen vind ik dit ook wel wat vreemd. Je zou bijna denken dat ze onderdelen of software van dit oude model op mijn toestel hebben geïnstalleerd oid.

Edit: ze beweren nu dat de intelligente modus ook op de EC zit. Ik heb meerdere EC's bekeken waar dit niet op zit en in de handleiding staan alle opties genoemd, maar niet de intelligente modus.

[ Voor 37% gewijzigd door cingero op 18-04-2025 17:40 ]

Pagina: 1