Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnWeijers
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-03 15:52
Waar kan ik mijn MacBook Pro 14” 2023-batterij laten vervangen voor een redelijke prijs?

Mijn MacBook batterij gaat erg snel leeg, en na 1,5 jaar gebruik is de batterijgezondheid al afgenomen tot 85%. Daarom ben ik alvast aan het zoeken naar een betaalbare optie om de batterij te laten vervangen, aangezien ik geen AppleCare+ heb. Er is maar één AASP (Apple Authorized Service Provider) in Nederland, namelijk Amac, en zij vragen €400 voor een vervangingsbatterij, wat ik veel te duur vind. ThePhoneLab.nl heeft echter interessante prijzen van €200, maar op hun website staat mijn specifieke model niet vermeld, althans niet in de prijslijst. Weet iemand waarom dat is? Is mijn MacBook te nieuw? En waar kan ik mijn batterij vervangen laten worden voor een redelijke prijs bij een betrouwbare serviceprovider (bij voorkeur met originele Apple-onderdelen)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Misschien kan je zelfs een claim indienen op basis van non-conformiteit, echter weet ik niet hoe slecht de accu precies moet zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02
Als je geen applecare+ hebt kom je helaas niet in aanmerking voor een vervanging en dat doet Apple ook pas wanneer de accu percentage 80% of lager is. De enige manier is beroep doen op het recht op een deugdelijke product (wettelijke garantie) van 2 jaar. Ik weet niet hoe je de accu gebruikt maar na 1,5 jaar naar 85% is wel snel. Hoeveel cycles heeft je accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 18:48
@PepijnWeijers De reden dat Apple/AASP richting de 400 euro vragen, is omdat het niet alleen de batterij is. Hier zit dan ook een hele topcover aan vast, plus arbeid. Kijk maar eens via https://selfservicerepair.eu wat het zou kosten om het zelf uit te voeren. Die prijzen zijn gelijk aan wat een AASP ook zou betalen voor het onderdeel in de meeste gevallen.

Dit weet ik, omdat ik zelf IRP ben. Maar voor deze batterijen kiest de klant toch al snel voor een alternatief die leuker geprijsd zijn (150-200 euro is dan gangbaar). Vervang meerdere batterijen voor Macbooks in een jaar, en vind het ook jammer dat Apple de batterij niet los verkoopt. Kan makkelijk, want tegenwoordig zit het allemaal vast met pulltabs. Zo te zien is voor het 2023 model nog overigens weinig aan alternatieve batterijen beschikbaar.

Wat @Kakaroto zegt is ook geen slecht idee. Daar wil Apple nog wel eens wat mee doen, maar de winkel van aankoop is natuurlijk je eerste aanspreekpunt. Batterijstatus "onderhoud nodig" maakt dit makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
PepijnWeijers schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:28:
Waar kan ik mijn MacBook Pro 14” 2023-batterij laten vervangen voor een redelijke prijs?

Mijn MacBook batterij gaat erg snel leeg, en na 1,5 jaar gebruik is de batterijgezondheid al afgenomen tot 85%. Daarom ben ik alvast aan het zoeken naar een betaalbare optie om de batterij te laten vervangen, aangezien ik geen AppleCare+ heb. Er is maar één AASP (Apple Authorized Service Provider) in Nederland, namelijk Amac, en zij vragen €400 voor een vervangingsbatterij, wat ik veel te duur vind. ThePhoneLab.nl heeft echter interessante prijzen van €200, maar op hun website staat mijn specifieke model niet vermeld, althans niet in de prijslijst. Weet iemand waarom dat is? Is mijn MacBook te nieuw? En waar kan ik mijn batterij vervangen laten worden voor een redelijke prijs bij een betrouwbare serviceprovider (bij voorkeur met originele Apple-onderdelen)?
Er zijn wel meer authorised service providers, Card Services Zwolle is er een van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:49
apple support vraagt zelf €289 voor de mbpro modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
Kakaroto schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:49:
Als je geen applecare+ hebt kom je helaas niet in aanmerking voor een vervanging en dat doet Apple ook pas wanneer de accu percentage 80% of lager is. De enige manier is beroep doen op het recht op een deugdelijke product (wettelijke garantie) van 2 jaar. Ik weet niet hoe je de accu gebruikt maar na 1,5 jaar naar 85% is wel snel. Hoeveel cycles heeft je accu?
Valt volgens mij wel mee. Mijn MBP komt uit januari 2023 en daar ziet het er zo uit (bij intensief gebruik).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pvDnRAg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02
Lastig te beoordelen aangezien er meerdere factoren zijn die een accu negatief kunnen beïnvloeden zoals hitte ed. Ik zou Apple Support benaderen en kijken naar de mogelijkheden, vooral omdat je nog binnen de 2 jaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOFOqBIz9hsfyoNgufPWd_E-jA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JY94mhtDftkF01MiX53mIY9H.png?f=user_large

Dit is een M1pro (2021 model) die ik in januari 2022 heb gekocht. Draait nog steeds prima op de accu. Ik zou hem pas gaan vervangen (de accu) als ik er minder dan 2 uur op kan werken denk ik, maar vooralsnog kom ik daar totaal nog niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Net als @Archer_VC10 en @NotSoSteady komt mijn ervaring (14 inch MBP, M2 Pro) min of meer overeen met die van TS. Boven de 80% is er inderdaad weinig nog niet voldoende reden om de batterij te vervangen. Bij niet-intensief gebruik gaat die nog steeds gemakkelijk een dag mee.

@PepijnWeijers, heb je ook gekeken naar het energieverbruik van je apps? Je zegt dat de batterij erg snel leeg loopt, maar met 85% zou dat nog steeds moeten meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnWeijers
Tijdens het maken van die post was de batterijgezondheid van mijn MacBook Pro 85% bij 387 laadcycli. Enkele dagen daarvoor stond deze nog op 86%. Nu, twee weken later, is de batterijgezondheid verder gedaald naar 83%, terwijl het aantal laadcycli slechts is gestegen naar 391.

Ik heb mijn gebruikspatroon onlangs drastisch aangepast. In de overtuiging dat het slecht is om de MacBook constant aan de lader te houden, heb ik het apparaat steeds opgeladen tot 80% en volledig laten leeglopen. Dit was mijn dagelijkse gebruiksroutine.

Hoewel ik begrijp dat dit invloed kan hebben op de batterij, vind ik het opmerkelijk dat de gezondheid in slechts een maand tijd is gedaald van 86% naar 83%, terwijl er nauwelijks 10 extra laadcycli zijn toegevoegd. Ik moet er wel bij vermelden dat ik recent ook een calibratie heb gedaan, ik AlDente gebruik, waardoor ik mijn batterij nooit verder oplaad dan 80%. Daarnaast heb ik al maanden geen calibratie uitgevoerd, wat mogelijk heeft bijgedragen aan deze daling.

Iemand wees me op de mogelijkheid van garantie. Apple stelt dat de batterij minimaal 1000 cycli moet meegaan zonder noemenswaardig capaciteitsverlies. Aangezien ik daar ruim onder zit én het product nog geen twee jaar oud is, lijkt het me redelijk om te onderzoeken of ik aanspraak kan maken op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:07
PepijnWeijers schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:17:
Tijdens het maken van die post was de batterijgezondheid van mijn MacBook Pro 85% bij 387 laadcycli. Enkele dagen daarvoor stond deze nog op 86%. Nu, twee weken later, is de batterijgezondheid verder gedaald naar 83%, terwijl het aantal laadcycli slechts is gestegen naar 391.

Ik heb mijn gebruikspatroon onlangs drastisch aangepast. In de overtuiging dat het slecht is om de MacBook constant aan de lader te houden, heb ik het apparaat steeds opgeladen tot 80% en volledig laten leeglopen. Dit was mijn dagelijkse gebruiksroutine.

Hoewel ik begrijp dat dit invloed kan hebben op de batterij, vind ik het opmerkelijk dat de gezondheid in slechts een maand tijd is gedaald van 86% naar 83%, terwijl er nauwelijks 10 extra laadcycli zijn toegevoegd. Ik moet er wel bij vermelden dat ik recent ook een calibratie heb gedaan, ik AlDente gebruik, waardoor ik mijn batterij nooit verder oplaad dan 80%. Daarnaast heb ik al maanden geen calibratie uitgevoerd, wat mogelijk heeft bijgedragen aan deze daling.

Iemand wees me op de mogelijkheid van garantie. Apple stelt dat de batterij minimaal 1000 cycli moet meegaan zonder noemenswaardig capaciteitsverlies. Aangezien ik daar ruim onder zit én het product nog geen twee jaar oud is, lijkt het me redelijk om te onderzoeken of ik aanspraak kan maken op garantie.
Het schommelt wel vaker, als je naar mijn afbeelding kijkt dan zie je ook 81% in januari en 84,5% in februari. Zie weinig bijzonders aan jouw situatie en verwacht dat Apple er niet wat aan gaat doen. Denk dat je je verwachtingen wat moet bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnWeijers
NotSoSteady schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Het schommelt wel vaker, als je naar mijn afbeelding kijkt dan zie je ook 81% in januari en 84,5% in februari. Zie weinig bijzonders aan jouw situatie en verwacht dat Apple er niet wat aan gaat doen. Denk dat je je verwachtingen wat moet bijstellen.
Ik heb mijn MacBook bij MediaMarkt gekocht en ik leg het daar gewoon neer en zie wat er gebeurt. Met de manier waarop ik mijn batterij nu gebruik, haal ik maximaal 5 oplaadbeurten per maand. Ik hoop dat ik zo de levensduur kan verlengen.

In ieder geval, bedankt voor je posts!

• soundblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-06 11:38
Je zou ook nog eens kunnen kijken wat er gebeurd als je AlDente niet meer gebruikt.
Weet niet of je deze al die tijd al gebruikte of pas sinds kort? Want enige tijd geleden had iemand anders hier op het forum ook rare accu issues en die waren verholpen door dat programma niet meer te gebruiken. (weet zo niet welk topic dat was)
Pagina: 1