Nieuwe game PC zelf bouwen - Juiste hardware samengesteld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdk94
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-05 18:11
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Volledig systeem om te gamen. Ik heb veel gegoogled en rond gekeken/gelezen en kom op deze lijst uit. Ik heb alleen zelf geen idee of al deze spullen compatibel zijn en of iets simpelweg overkill is?

Wat is je budget?
2,5-3K

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd goede ervaringen met Asus gehad.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral om te gamen, hoeft niet in 4K maar wel 1440p op hoge settings.

Ik heb via Azerty een winkelwagen gevuld met volgens mij alle spullen die benodigd zijn, wat denken jullie hiervan? Is er iets overkill of valt er ergens op te besparen? Wellicht is juist een component weer te slecht voor de samenstelling?

https://azerty.nl/shareca...2BrWiQJaapikRJFwinOkxwuG7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het moederbord en de waterkoeler zijn een beetje aan de prijs.
Geheugen zou wel CL30 kunnen.
De 2 TB SSD is ook nogal aan de prijs, 2 TB heb je normaal voor 140- euro.

[ Voor 40% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:02
Het geheugen lijkt ook voor intel systemen te zijn geoptimaliseerd (XMP), zoek een ander geheugen setje wat voor AMD systemen beter werkt(EXPO).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:09
9800X3D is enorme overkill, maar aangezien je zo'n enorm budget hebt, waarom ook niet ;)
Moederbord is heel duur, geheugen is bedoeld voor Intel, ssd is ook verschrikkelijk duur, voeding is outdated, koeler is erg duur, zelfde voor de fans, en ik denk dat je gekozen videokaart niet meer op voorraad gaat komen gok ik zo maar.

Hier wellicht een interessant alternatief.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 564,99€ 564,99
1MoederbordenASRock X870 PRO RS WiFi€ 243,-€ 243,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB XLR8 Gaming VERTO EPIC-X RGB Overclocked Triple Fan€ 830,99€ 830,99
1BehuizingenAntec C8 ARGB White€ 139,92€ 139,92
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Wit€ 89,69€ 89,69
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BWEK2-32€ 118,68€ 118,68
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Wit€ 134,90€ 134,90
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 2.252,07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 08:47
Je gekozen Ryzen 7 lijkt compatibel met je gekozen moederbord vanwege de AM5-socket.

Je geheugenkeuze lijkt een mooie keuze, hoor. De snelheid van 6000 MHz is netjes. Je zou het sneller kunnen nemen, maar ik weet niet zeker of je dit snelheidsverschil gaat merken.

Je opslag-SSD lijkt me voldoende, zeker die CL36. Niets aan veranderen.

Misschien kan je voor je voeding even kijken via zo'n online check of iets lager wattage ook niet goed genoeg is.

Je behuizing biedt het voldoende ruimte voor je componenten.

Je gekozen koeling is redelijk krachtig, maar kan overkill zijn als je geen extreme overklokplannen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Gizz187 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:33:
Je gekozen Ryzen 7 lijkt compatibel met je gekozen moederbord vanwege de AM5-socket.

Je geheugenkeuze lijkt een mooie keuze, hoor. De snelheid van 6000 MHz is netjes. Je zou het sneller kunnen nemen, maar ik weet niet zeker of je dit snelheidsverschil gaat merken.

Misschien kan je voor je voeding even kijken via zo'n online check of iets lager wattage ook niet goed genoeg is.

Je gekozen koeling is redelijk krachtig, maar kan overkill zijn als je geen extreme overklokplannen hebt.
Bijzondere manier van feedback geven... Ook omdat je het over CL36 hebt bij een SSD, terwijl dat gaat over het geheugen.

En gezien je 'Je gekozen Ryzen 7 lijkt compatibel met je gekozen moederbord vanwege de AM5-socket' zegt, vraag ik me af in hoeverre je daadwerkelijk uit kennis en ervaring praat..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:49
Let er op dat deze videokaart niet op voorraad is bij deze leverancier, en dat videokaarten zowiezo wat moeizamer leverbaar zijn, ik zou wachten met bestellen tot de RTX5070ti leverbaar wordt voor aanvaardbare prijzen...
Verder eens met hierboven, je maakt overal dure keuzes die in gaming marginaal voordeel gaan leveren.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 12-02-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 08:47
Hahn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Bijzondere manier van feedback geven... Ook omdat je het over CL36 hebt bij een SSD, terwijl dat gaat over het geheugen.

En gezien je 'Je gekozen Ryzen 7 lijkt compatibel met je gekozen moederbord vanwege de AM5-socket' zegt, vraag ik me af in hoeverre je daadwerkelijk uit kennis en ervaring praat..?
Wat ben je lekker positief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Gizz187 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Wat ben je lekker positief :)
Hoe goed bedoeld ook, het is gewoon niet handig als je advies gaat geven, waar mogelijk weinig van klopt.

Want straks koopt iemand iets omdat jij zegt dat het past of werkt, en vervolgens past of werkt het toch niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 12-02-2025 17:50 ]

The devil is in the details.

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:03
Gizz187 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:33:

Gaan we sjetgiepietie nu ook onze replies laten maken?

TS, kijk even naar de nieuwe BBG die net is uitgekomen, daar kan je vast wat inspiratie uit halen

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 19:28
Ik zou persoonlijk denken dat een 9800X3D, hoe goed die processor ook presteert, te duur is voor wat je er voor terug krijgt op 1440P. Ik zou dan liever wat budget stoppen in een nog sterkere videokaart en een dikke 200 euro besparen op de CPU door een 9700X te pakken.

Je betaalt natuurlijk ook best wat geld extra voor alle witte componenten - dat is aan jou, maar als pure performance je boeit kan je meer waar voor je geld krijgen. De CPU-koeler is al genoemd, maar een luchtkoeler kan ook prima met de 9800X3D of een 9700X. Bijvoorbeeld de Thermalright Peerless Assassin reeks (die in wit ook nog +-50 euro kost in plaats van 100 of 260 euro.)

edit: Oh en corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij kan je de voeding niet zien in die case. Volkomen overkill dus om daar een witte van te nemen zover ik kan bedenken.

[ Voor 12% gewijzigd door coptician op 13-02-2025 11:58 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1