Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• octafish
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-03 16:22
Ik heb sinds kort een Macbook Pro (M4 Max) die ik wil gebruiken voor Cubase, een Arturia Keyboard en alle Neural DSP plugins. Nu doe ik dat nog op een Windows 10 computer, maar die wil ik alleen voor grafisch werk gaan gebruiken. In de huidige situatie moet ik, als ik muziek wil maken op de één of de ander, alles ompluggen (Steinberg UR22C interface, Nektar Pacer, Arturia Keyboard etc). Nogal lastig aansluiten dus.

De huidige situatie:
PC: LG 4k 27" monitoren.
GPU: PC - GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB videokaart, MacBook - XDR Display (3456x2234)
Audio: Steinberg UR22C Audio Interface
Logitech draadloos keyboard en muis van Logitech
Keyboards: Arturia Keylab 61 MKII en Roland LX708

En dus een MacBook Pro met M4 Max en 64 GB geheugen.

De bedoeling is dus om alle externe hardware middels (liefst) één 'koppeldoos' (Switch/Docking station?) zowel de pc als de Macbook aan te kunnen sluiten op alle externe hardware. Ik word een beetje confuus van alle technische termen die ik met googlen tegen ben gekomen, en ik heb geen idee wat de beste optie is.

Na enig overleg deze WavLink gekocht: KVM switch + Docking station. Het plaatje in de vraag is van een verkeerde switch: de juiste switch staat hier: https://www.wavlink.com/e...ownload/d6f5eaf3142c.html

Deze heeft twee Thunderbolt aansluitingen, waarvan er één gebruikt wordt voor de MacBook, en de ander dus voor de PC. Die heeft op het moederbord een USB-C 3.1 Gen2 poort.

Wat is nu het geval? De MacBook was in eerste instantie goed aan te sluiten, en de monitoren waren direct bruikbaar, evenals toetsenbord en muis. Maar met het toestsenbord is al gelijk wat vreemds aan de hand: de Mac herkent eigenlijk alleen de lettertoetsen, de cursortoetsen doen het niet, net zo min als de Alt, Ctrl en Option toetsen. Daarmee is het Logitech toetsenbord onbruikbaar.
De Steinberg interface werd niet gezien, maar na opnieuw installeren met actieve switch deed die het gelukkig wel.
Maar elke keer maakt de switch een 'virtuele map' <No Name> aan, en zodra ik overschakel naar de PC gaat de Mac miepen dat ik een 'schijf' (de No Name) onrechtmatig heb losgekoppeld. Wat behoorlijk irritant is.

Maar dat probleem valt in het niet bij de problemen met de PC. Die start namelijk niet eens op, ook al is de PC de eerste die de switch zou moeten starten. Omdat de switch niet herkend wordt bij het opstarten, heeft de pc geen monitor, toetsenbord en muis actief. Probeer dan maar eens in te loggen! Ik moet dus een extra monitor aan de pc koppelen, en een apart toetsenbord en muis. Dan start ik op met één monitor, kan ik de switch aan zetten en heb ik beeld op de (dan dus drie) monitoren. Zet ik de derde monitor dan uit, dan loopt het systeem vast. Hij loopt overigens vaker helemaal vast, bijvoorbeeld als ik een video afspeel, of een schermafdruk kopieer. Ik ben er nog niet helemaal achter wat daar de trigger van is.

Kortom: heeft iemand een bruikbaar advies/idee?

[ Voor 2% gewijzigd door octafish op 09-02-2025 00:20 . Reden: Verkeerd plaatje ]