Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulderuiter55
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-02 00:39
Ik zit met een lastige keuze en hoop dat jullie advies kunnen geven. Ik ben 34 jaar en bijna klaar met mijn hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde. Ik ben wat later, eind 29e, weer begonnen met een HBO studie, vanwege persoonlijke omstandigheden. Momenteel woon ik in Houten in een kleine kamer van 35-40 m² op een zolderverdieping met schuine muren, waardoor ik niet alle ruimte optimaal kan benutten. De woning is van een particuliere huurbaas van 80 jaar, met wie ik een goede band heb. We hebben afgesproken dat ik eruit ga als zij komt te overlijden. Technisch gezien heb ik een vast contract en zou ik kunnen blijven, maar de situatie is onzeker en op termijn ( komende 3 jaar) geen ideale woonoplossing. Ik wil graag weg omdat samenwonen hier lastig is. Op dit moment heb ik geen relatie meer, maar heb ik wel samengewoond met een ex en dat gaf problemen. Ik word enorm onzeker en voel me gestressed door de woningmarkt. Mede daardoor heb ik heel breed in verschillende provincies gezocht naar sociale huurwoningen. Nu ik nog student ben, maak ik natuurlijk nog kans op een sociale huurwoning. Daarnaast stelt me dat in staat om te sparen voor een koopwoning. In de toekomst ben ik van plan om nog in deeltijd een master te doen in Eindhoven. Dit zal in 2026 gebeuren vanwege een kleine vertraging met afstuderen.

Nu heb ik de kans om te verhuizen naar een nieuwbouwappartement in Roermond van 65 m², compleet met een warmtepomp en WTW-systeem. Dit zou betekenen dat ik een modern, energiezuinig huis heb met aanzienlijk meer ruimte en privacy. Financieel is dit ook aantrekkelijker, met een lagere huur en mogelijk recht op huurtoeslag. Toch twijfel ik of het slim is om deze stap te zetten. Roermond heeft volgens mij minder carrièremogelijkheden voor een Technisch Bedrijfskundige dan regio Utrecht, en ik zou daar een nieuw sociaal netwerk moeten opbouwen. Voordeel is dat het 30 minuten van Eindhoven verwijderd is. Ik woon letterlijk in het centrum. Ik ben er al een paar geweest. De appartement is een 2 kamer nieuwbouw studio/appartement, gelegen op de begane grond. Enige negatieve eraan is dat het wat gehorig klinkt voor mijn gevoel. Het appartement is nog kaal opgeleverd op dit moment.

Aan de andere kant biedt Houten de voordelen van een centrale ligging met betere toegang tot de arbeidsmarkt in Utrecht dan Eindhoven. Hier blijven zou betekenen dat ik gemakkelijker een baan kan vinden Maar de slechte woonkwaliteit en het feit dat ik op termijn sowieso iets anders moet zoeken, maken het lastig en brengt het grote risico dat ik particulier moet huren. Dit zal hoge kosten met zich meebrengen.

Mijn huurbaas heeft me vertelt dat ik tot uiterlijk 10 februari de tijd heb om een besluit te nemen. Momenteel betaal ik voor beide appartementen de huur. s het verstandiger om in Houten te blijven,vanwege werkgelegenheid en betere faciliteiten?

Is het risico waard om naar Roermond te verhuizen? Hoe is de werkgelegenheid voor iemand met een technische HBO/WO studie ( technische bedrijfskunde)

Ik hoor graag jullie mening!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32
Lekker naar Roermond gaan en daar “opnieuw beginnen”. Je bent jong zat om een goed sociaal netwerk op te bouwen als je daar behoefte aan hebt. Dit kost wel wat eigen initiatief uiteraard.

Daarnaast is er in de omgeving van Eindhoven meer dan genoeg werk.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Klinkt alsof je qua wonen nu sowieso niet goed zit.
Waarschijnlijk ga je toch in Eindhoven werken, zeker als je die master nog wilt doen.
Ga je daar wel een netwerk opbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:05
In Houten is ook geen hout te beleven en heb je geen high tech campus om de hoek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Je hebt nu de luxe van twee woningen welke je hebt kunnen testen. Dat is een luxe situatie :) Qua werk is er rondom Houten en rondom Roermond zat te vinden. Je woning in Houten is op een heleboel punten niet ideaal; het is duurder, kleiner en onzekerder dan Roermond. Dus op basis hiervan moet je heel goede redenen hebben om in Houten te willen blijven.

Voor je studie is Roermond ook veel logischer; Eindhoven is een stuk beter te bereiken.

En gezien je expliciet in Roermond een woning hebt kunnen krijgen is de kans aanwezig dat je enige vorm van binding hebt met die regio, bijv omdat je ouders/familie er in de buurt wonen gok ik?

Maak voor jezelf eens een lijst met locaties en personen die je regelmatig gaat/wil bezoeken. Op die lijst zal sowieso je studielocatie staan, mogelijk een werklocatie, familieleden die je regelmatig bezoekt en goede vrienden met je contact hebt. Bepaal dan hoevaak je vanuit je huis je naar deze locatie zal reizen, en wat deze reis in tijd en geld zal kosten. Daarmee kun je inzichtelijk krijgen of Houten of Roermond een groot verschil zal geven in reistijd per week.

Het is nu beter om niet al te ver vooruit te willen denken. De komende jaren ga/wil je studeren, en daarbij wil je een woning hebben en de zekerheid hebben dat je die woning hebt en houdt. Stel je hebt in 2028? je master afgerond dan kun je vanuit daar altijd verder kijken wat dan de opties zijn en waar je in Nederland/de wereld wil gaan wonen en werken. Je woning in Houten biedt niet de zekerheid, die in Roermond wel. persoonlijk zou ik daarom zeker voor Roermond gaan, of je moet heel goede redenen hebben om daar niet te willen wonen. De cariërekansen ná je master zal ik iig niet meenemen als overweging omdat dit nog te ver weg is. Focus voor je keuze op de komende drie jaren, en kijk naar kosten, comfort, ruimte en reisuren per maand. En bepaal hiermee of je naar Roermond gaat of niet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Aan de andere kant biedt Houten de voordelen van een centrale ligging met betere toegang tot de arbeidsmarkt in Utrecht dan Eindhoven.
Lolwut?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Paulderuiter55 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:00:
>>Grote KNIP<<

Mijn huurbaas heeft me vertelt dat ik tot uiterlijk 10 februari de tijd heb om een besluit te nemen. Momenteel betaal ik voor beide appartementen de huur. s het verstandiger om in Houten te blijven,vanwege werkgelegenheid en betere faciliteiten?

Is het risico waard om naar Roermond te verhuizen? Hoe is de werkgelegenheid voor iemand met een technische HBO/WO studie ( technische bedrijfskunde)

Ik hoor graag jullie mening!
Ik hoop dat je inmiddels ook weet dat 10-Februari inmiddels al 'aanstaande morgen' is en dat je daarmee nu ook rijkelijk laat bent met het gaan bedenken wat je voor een besluit moet gaan nemen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

“Je moet spijt hebben van wat je gedaan hebt en niet van wat je niet gedaan heb”. Met andere woorden.

Beter later denken; Ahh hier in roermond is het niets ik ga opzoek naar iets anders.
Dan: Ahh ruk had ik nou maar dat huis in roermond genomen.

Verhuizen dus.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:49
Eindhoven is een harde groeistad met extreem veel vraag naar goed opgeleide mensen, ik zou zeggen dat daar juist veel meer werkgelegenheid is. En vanuit roermond heb je ook nog eens toegang tot de arbeidsmarkt in de driehoek van Luik/Maastricht/Aken. Dat is een nobrainer vergeleken met utrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Tylen schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:10:
“Je moet spijt hebben van wat je gedaan hebt en niet van wat je niet gedaan heb”. Met andere woorden.

Beter later denken; Ahh hier in roermond is het niets ik ga opzoek naar iets anders.
Dan: Ahh ruk had ik nou maar dat huis in roermond genomen.

Verhuizen dus.
In mijn hoofd gaan zulke quotes meteen op de hoop van ' ik moet niks ' :)

Rationeel gezien, vergis je niet op de afstand roermond >< eindhoven. Dat is 40 min met de auto als het niet druk is. Qua locatie is Houten echt wel een stuk centraler. Maarja..het is wel Houten en daar is weinig lol te beleven.

En hou je een beetje van carnaval ? :) (of limburgers)
vrilly schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:30:
Eindhoven is een harde groeistad met extreem veel vraag naar goed opgeleide mensen, ik zou zeggen dat daar juist veel meer werkgelegenheid is. En vanuit roermond heb je ook nog eens toegang tot de arbeidsmarkt in de driehoek van Luik/Maastricht/Aken. Dat is een nobrainer vergeleken met utrecht
Want....? Er is toch veel meer werkgelegenheid in de randstad. Anders zou iedereen wel in limburg gaan wonen :)

Ik zou de boel ff opnieuw overwegen. Houten is het niet, prima, maar zoek dan iets in eindhoven als je daar naar toe wilt ipv een willekeurige andere limburgse stad om 40 min rijden. Anders schiet je er effectief alsnog geen reet mee op.

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 09-02-2025 08:54 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-04 18:20
Buiten de vraag naar werknemers in de regio Eindhoven, zijn de salarissen voor technische mensen ook bovengemiddeld. Voordeel van wonen in Roermond is dat je er goedkoop kwalitatieve kleding kan kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:31
Hoe sta je tegenover het Limburgs dialect? Als je als 3e persoon bij 2 Limburgers staat hebben ze nog niet het fatsoen om Nederlands te blijven praten. Volgens hun zelf lukt dat niet omdat het onnatuurlijk is om met een andere Limburger geen Limburgs te praten. Ik vind het ronduit asociaal. Die discussie moeten we hier niet voeren maar wel iets om je van bewust te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 14:13
Snel verhuizen naar Roermond. Altijd wat te beleven en je zit in een goeie hoek mbt werk en studie. Vergeet niet dat je ook snel in Duitsland bent voor werk (maar dat moet je liggen, maar slecht met openbaar vervoer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 17:26
Ben zelf Limburger die richting Eindhoven is verhuisd. Onderstaande advies zou ik volgen.
Ik zou de boel ff opnieuw overwegen. Houten is het niet, prima, maar zoek dan iets in eindhoven als je daar naar toe wilt ipv een willekeurige andere limburgse stad om 40 min rijden. Anders schiet je er effectief alsnog geen reet mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Roermond naar Eindhoven is wel een stuk verder dan Houten naar Utrecht.

Belangrijkste vraag: waar denk je beter te kunnen aarden? Waar zit je sociale netwerk en waar wonen je ouders.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limhes
  • Laatst online: 17-04 16:44
Rimshaker schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:18:
Hoe sta je tegenover het Limburgs dialect? Als je als 3e persoon bij 2 Limburgers staat hebben ze nog niet het fatsoen om Nederlands te blijven praten. Volgens hun zelf lukt dat niet omdat het onnatuurlijk is om met een andere Limburger geen Limburgs te praten. Ik vind het ronduit asociaal. Die discussie moeten we hier niet voeren maar wel iets om je van bewust te zijn.
Hollanders vinden het inderdaad soms nogal een verrassing dat er in de rest van het land andere talen/dialecten gesproken worden. Als je dat vervelend vindt zou ik lekker in de Randstad blijven. Hoge huren, maar iedereen spreekt tenminste A(B)N ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:42:
Maarja..het is wel Houten en daar is weinig lol te beleven.
Disagree... :P

Je zit binnen 15 minuten op het Ledig Erf, in 10 minuten fiets je tussen de boomgaarden en er is genoeg leuke horeca. Wil je echt de beest uithangen dan ben je in 45 minuten met de trein in Amsterdam.

Huizen zijn er duur, dat is niet voor niets.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Limhes schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Hollanders vinden het inderdaad soms nogal een verrassing dat er in de rest van het land andere talen/dialecten gesproken worden. Als je dat vervelend vindt zou ik lekker in de Randstad blijven. Hoge huren, maar iedereen spreekt tenminste A(B)N ;)
Zonder zelf ervaring te hebben met wonen in Limburg, maar met redelijk dialectloos Nederlands heb ik nooit problemen gehad ergens van Overijssel tot Brabant. Nu zou ik dat eerder daar gedoe mee verwachten bij een klein dorpje dan een stad als Roermond, maar je hoeft iig zeker niet in de Randstad te blijven als je ABN spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:16

Masuchievo

Cpt. Average

Ook dertiger, ook TB gedaan, ben echter Brabander

Ik woon intussen 3+ jaar in Limburg, dichtbij Roermond.

Prima wonen hier, werk is ook te vinden in de regio. Let wel op dat de lonen ietsje lager liggen, maar de maandelijkse lasten ook. Dus om het even.

Het dialect is een dingetje, maar lang niet zo erg als men denkt. In en rondom Roermond zelf is het niet eens zo heel erg. Wanneer je zuidelijker gaat neemt de intensiteit iets toe. Daarnaast ga je er vanzelf aan wennen.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:09
hoevenpe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:52:
Roermond naar Eindhoven is wel een stuk verder dan Houten naar Utrecht.

Belangrijkste vraag: waar denk je beter te kunnen aarden? Waar zit je sociale netwerk en waar wonen je ouders.
En vanuit Nederweert richting Eindhoven is er zowat elke dag file, alleen in de vakanties is het beter. Ik woon dichter bij Eindhoven maar de laatste jaren is het elke keer ellende om er te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:16
in 30 minuten met de trein van Roermond naar Eindhoven. Je hebt maar één baan nodig, en als die in Roermond is prima toch? Er zijn daar ook minder concurenten als je solliciteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

hoevenpe schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Disagree... :P

[...]

Huizen zijn er duur, dat is niet voor niets.
Dat is vanwege de locatie dichtbij Utrecht, niet vanwege Houten zelf ;). Alle voorzieningen in Houten heb je ook in elke middelgrote stad in Limburg. Bovendien wat Houten duur maakt is het relatief grote aantal 'nieuwbouw' woningen (>1990). De huizen zijn goed. Steden met aanzienlijk meer jaren 70 bouw zijn goedkoper.

Als je niet per se gebonden bent aan de regio Utrecht vwb werk of je sociale leven, dan is verhuizen naar Limburg of Brabant waar de woonlasten beduidend lager liggen waardoor je wellicht zelfs iets kunt kopen een goed idee.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 09-02-2025 14:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:18

Honesty

kattenneus!

Zelf verhuist van den haag naar den bosch en nooit spijt gehad. Waar wonen je ouders? Want datis vaak wel een dingetje.
In de stad wonen is wel fijn omdat je dan ook vlakbij het station woont. Als je dan ook dicht bij een station woont ben je zo en relax op je werk.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:22
Roermond is een mooie stad en lekker wat water in de buurt.
Besef wel, WW Roermond - Eindhoven en andersom is over de weg zeker geen 30 min in de spits, met de trein weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Vogels60 op 09-02-2025 13:20 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

I.t.t. het negatieve advies dat al gegeven is;

Roermond is een hele leuke maar relatief rustige stad. Het is geen technologiecentrum, maar je zit wel ideaal om met de trein naar Eindhoven en richting het zuiden naar Maastricht te kunnen. Zeker als je daar in het centrum woont is het helemaal geen verkeerde keuze.

Roermond naar Utrecht is dan weer via Eindhoven -> 's Hertogenbosch met kans op overstappen dus dat is minder, maar juist Eindhoven is een geweldige regio om in te zitten met veel arbeidskansen.
Roermond heeft ook het grote voordeel dat er veel internationaal is (je zit tegen de grens naar Duitsland aan en vlakbij de grens naar België), dus je hebt alle kanten op heel veel mogelijkheden.
Tegelijkertijd is Roermond nog goed te betalen, als je 10 minuten dichter bij Eindhoven zit dan zit je alweer binnen de invloed van ASML waar de huizenprijzen enorm stijgen, dus wat dat betreft zit je op de grens van wat nog leuk geprijsd is (zowel huur als koop).

Met de auto zit je vanuit Roermond overdag met een half uurtje in Maastricht, 3 kwartier in Eindhoven. In de spits het dubbele tellen dan is het nog heel goed te doen als je niet dagelijks op kantoor hoeft te zijn. Maar met een opleiding in technische bedrijfskunde kan ik me niet voorstellen dat je zo ver hoeft te reizen.

Als ik nog alleenstaand was zou ik het zo doen. Hele leuke regio waar je fijn kunt wonen. Ook hele mooie regio, je zit op het punt waar het allemaal wat minder vlak begint te worden en heel veel groen om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:02
[quote]Masuchievo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:11:
Ook dertiger, ook TB gedaan, ben echter Brabander

TB? Wel helemaal genezen?
EDIT: Laat maar, je bedoelt waarschijnlijk iets anders...

[ Voor 16% gewijzigd door BBBvB op 09-02-2025 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
Ik zou me vooral focussen op waar je (tzt) iets zou kunnen kopen wat past bij je inkomen/budget. Dat is in NL de grote uitdaging. Hoe eerder je kunt “instappen” hoe meer kans dat je nog mee kunt draaien in de economie.

Utrecht wordt wat dat betreft al lastig, omdat de huizenprijzen bizar zijn. Buiten de Randstad lijkt me dus een betere zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32
Limhes schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Of Engels. Doe me dan maar de regio met een beetje dialect.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulderuiter55
Mijn grootste angst in Roermond is denk ik eenzaamheid, al kan ik daar natuurlijk zelf veel aan veranderen. Daarnaast maak ik me zorgen over de gehorigheid van het nieuwbouwappartement. Het ligt op de begane grond en is nog kaal opgeleverd, terwijl de buren al zijn ingetrokken. Ik hoor mijn ene buur als ze lacht, wat me door de stress van deze keuze waarschijnlijk extra opvalt.

Mijn ouders wonen in de provincie Groningen. Vanuit Houten is het 3 uur met de trein en vanuit Roermond 4 uur en 20 minuten. Met de auto is het 2 uur vanuit Houten en 3 uur vanuit Roermond. Ik probeer mijn keuze te baseren op hoe de komende 3 à 4 jaar eruit zullen zien, maar de afstand tot Roermond blijft me onzeker maken.

Ik waardeer alle reacties enorm, ze geven me nieuwe perspectieven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Het scheelt als je weet wat er ergens speelt: https://www.l1nieuws.nl/zoeken?q=roermond
Bijvoorbeeld dat op Duitse feestdagen de wegen naar het outletcenter potdicht zitten: YouTube: Neet oet Lottum - Pruuse
En regel snel passende kleding en kaartjes, want kort dag: https://sjtasiefestasie.nl/nl
Verder is het handig te weten wat het OLS en LVK zijn en wie waarmee gewonnen heeft.
Maar bovenal: een Limburger zal nooit botweg 'nee' zeggen, maar de manier waarop hij 'ja' zegt is vaker een 'tja' en net zo vaak een 'nee'. En nee, daar is geen handboek voor.

Maar even zonder gekheid: Hoezo komt Remunj zo ineens uit de lucht vallen? Is dat in het hele land echt de enige vacante woning en zit je echt zo op hete kolen?

Dat allemaal gezegd hebbende: je gaat toch niet elk weekend naar je ouders, dus of dat extra uurtje reistijd het verschil tussen hemel en aarde gaat maken?

[ Voor 15% gewijzigd door trabant op 09-02-2025 20:55 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulderuiter55
trabant schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:45:
Het scheelt als je weet wat er ergens speelt: https://www.l1nieuws.nl/zoeken?q=roermond
Bijvoorbeeld dat op Duitse feestdagen de wegen naar het outletcenter potdicht zitten: YouTube: Neet oet Lottum - Pruuse
En regel snel passende kleding en kaartjes, want kort dag: https://sjtasiefestasie.nl/nl
Verder is het handig te weten wat het OLS en LVK zijn en wie waarmee gewonnen heeft.
Maar bovenal: een Limburger zal nooit botweg 'nee' zeggen, maar de manier waarop hij 'ja' zegt is vaker een 'tja' en net zo vaak een 'nee'. En nee, daar is geen handboek voor.

Maar even zonder gekheid: Hoezo komt Remunj zo ineens uit de lucht vallen? Is dat in het hele land echt de enige vacante woning en zit je echt zo op hete kolen?

Dat allemaal gezegd hebbende: je gaat toch niet elk weekend naar je ouders, dus of dat extra uurtje reistijd het verschil tussen hemel en aarde gaat maken?
Omdat ik in Eindhoven of Twente mijn master ging doen, heb in verschillende provincies met lotingen meegedaan. Toevallig werd op Thuis in Limburg 5 nieuwbouw appartementen verloot en ik was daar toevallig 1 van. Mijn voorkeur is natuurlijk dichterbij Utrecht, maar het is daar onmogelijk om een huis te vinden. Ik sta daar ook maar 5 jaar ingeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik weet niet welke Limburgers jij mee werkt, maar ik ben een Limburger die alleen Nederlands spreekt en als ik me bij een gesprek voeg gaat het automatisch over naar Nederlands (ookal versta ik wel Limburgs).

Ga je negatieve ervaring aub niet verkondigen als feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Paulderuiter55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:49:
Mijn grootste angst in Roermond is denk ik eenzaamheid, al kan ik daar natuurlijk zelf veel aan veranderen. Daarnaast maak ik me zorgen over de gehorigheid van het nieuwbouwappartement. Het ligt op de begane grond en is nog kaal opgeleverd, terwijl de buren al zijn ingetrokken. Ik hoor mijn ene buur als ze lacht, wat me door de stress van deze keuze waarschijnlijk extra opvalt.

Mijn ouders wonen in de provincie Groningen. Vanuit Houten is het 3 uur met de trein en vanuit Roermond 4 uur en 20 minuten. Met de auto is het 2 uur vanuit Houten en 3 uur vanuit Roermond. Ik probeer mijn keuze te baseren op hoe de komende 3 à 4 jaar eruit zullen zien, maar de afstand tot Roermond blijft me onzeker maken.

Ik waardeer alle reacties enorm, ze geven me nieuwe perspectieven!
Waarschijnlijk gaat iemand hier op reageren dat Limburgers gesloten zijn en de eenzaamheid wel een uitdaging kan zijn. Dat zijn ze doorgaans ook, maar dat is meer uit bescheidenheid dan wat anders. Ook hier geldt: hoe zuidelijker, hoe erger.

Ondanks dat we (ik woon er) in de scrotum van Nederland wonen (en max 20km uit elkaar wonen), is eenieder erg chauvinistisch over zijn eigen stad/regio. Per definitie heb je dan minder snel een band met iemand buiten je regio. Ik verbaas me er altijd nog over, het verschil werd me pas echt duidelijk toen ik een paar jaar buiten Limburg heb gewoond.

In Roermond en daarboven is dit toch een stuk minder is mijn ervaring. Waarom? Geen idee.

En anders kunnen we altijd samen een biertje pakken, zelf ook 34, maar geen TB gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Nu online
Paulderuiter55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:03:
... Toevallig werd op Thuis in Limburg 5 nieuwbouw appartementen verloot en ik was daar toevallig 1 van. ...
wat zeggen de kleine lettertjes: zou woningruil een optie zijn?
Een woonstichting/vereniging is in beginsel een betere huisbaas dan een particulier, die er vroeg of laat zelf plannen mee kan/zal hebben. In die zin is Roermond vooruitgang en met een Master in EHV zo gek nog niet. De aanzuigkracht van EHV spiegelt zich in Weert al in de huizenprijzen.
Ik sta daar ook maar 5 jaar ingeschreven.
±25 jaar geleden heb ik na 11 jaar mijn 38m² tweekamerHATje in A'dam-C opgezegd voor een eengezinswoning in Z-Limburg. De huurder na mij leverde er 20 jaar wachttijd voor in, en 't is er niet beter op geworden.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Lijkt me inderdaad een lastige keuze, zelf jarenlang in Houten gewoond én gewerkt, daarna in Utrecht gaan wonen en nu weer in een andere stad in die regio tegen Utrecht aan. Het blijft natuurlijk in de buurt, dus niet te vergelijken.

Maar je angst snap ik zeker, je komt er maar op één manier achter of je er ooit goed aan hebt gedaan. Zelf zou ik er niet voor kiezen. Over vier jaar sta je 9 jaar ingeschreven en ziet de wereld er anders uit. Als je je prettig voelt in Houten en omgeving zou ik voor nu toch bedanken. Je hebt nog zo’n anderhalf uur, heel erg benieuwd waar je voor gekozen hebt: het bekende óf toch het onbekende. ;)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulderuiter55
Ik ben net in mijn appartement geweest. Gelukkig waren beide buren thuis, dus ik heb even bij hen aangebeld. Mijn appartement is nog helemaal kaal opgeleverd. Is het normaal dat je geluiden van je buren hoort? De buren hebben een geluidstest gedaan door de televisie keihard aan te zetten. Dit galmde door mijn hele appartement heen en klonk behoorlijk hard. Is dit normaal? Hoeveel geluidsvermindering kan ik verwachten zodra alles is gemeubileerd en de vloer is gelegd? Ik zal vloerbedekking leggen. Ook hoor ik bijvoorbeeld de hakken van mijn buurvrouw. Maak ik me hier te druk over? Bij mijn huidige studio hoor ik heel weinig. Dit komt omdat mijn huurbaas heel rustig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:12

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt er aan wat je met je technische bedrijfskunde wilt gaan doen. Verwacht je dat met name in Eindhoven en omgeving, regionaler (Roermond, Sittard) of bij een semi overheid zoals NS/Prorail of aanverwante (uitvoerende) partijen?

Ik ben met m'n vrouw ivm kinderwens en fatsoenlijke woning op mn 32e verhuisd van een sociaal huurappartement (65m2) redelijk centraal in Utrecht, met m'n sociale kring daar, verhuisd naar Breda (2-onder-1-kapper, 165m2). Iets soortgelijk in Utrecht was ver buiten budget.
Maar in het kort, we missen Utrecht en de sociale kring flink. Die bouw je als 30+er zijnde echt niet meer zo snel op. Breda / Brabant is gezellig, we hebben top buren om ons heen, maar echt vrienden... Nee. We zitten bij de ouderraad, bij sportclubs, zijn sociaal naar andere ouders toe met onze kinderen, etc.

Utrecht is maar een uurtje rijden (OV is onhandig en ik kan effectief maar tot 22:30 blijven) voor ons, maar ik merk wel dat ik heel veel vaker naar Utrecht ga/moet dan dat vrienden naar ons toe komen. En natuurlijk geen lange feestjes met bier, want rijden. Blijven logeren kan wel, maar op je bijna 40e nog last minute bij iemand crashen is ook een beetje... vreemd :P

Jij zal op je opleiding en eventuele vervolgopleiding ofwel de oudste zijn en wat buiten de groep vallen, of avondschool / deeltijd doen waar iedereen ook gewoon zijn eigen leven al heeft.

Bedenk goed wat je wilt, waar je heen wilt, wat je daar voor nodig hebt. Is dat vervolgonderwijs of is gericht 3-5 jaar werkervaring met cursussen ook goed?
Want die sociale kring die je nu hebt zal sowieso gaan verwateren, ook omdat het een vervelende afstand qua reistijd is.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 11-02-2025 10:21 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-04 19:56
DropjesLover schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:44:
Ligt er aan wat je met je technische bedrijfskunde wilt gaan doen. Verwacht je dat met name in Eindhoven en omgeving, regionaler (Roermond, Sittard) of bij een semi overheid zoals NS/Prorail of aanverwante (uitvoerende) partijen?

Ik ben met m'n vrouw ivm kinderwens en fatsoenlijke woning op mn 32e verhuisd van een sociaal huurappartement (65m2) redelijk centraal in Utrecht, met m'n sociale kring daar, verhuisd naar Breda (2-onder-1-kapper, 165m2). Iets soortgelijk in Utrecht was ver buiten budget.
Maar in het kort, we missen Utrecht en de sociale kring flink. Die bouw je als 30+er zijnde echt niet meer zo snel op. Breda / Brabant is gezellig, we hebben top buren om ons heen, maar echt vrienden... Nee. We zitten bij de ouderraad, bij sportclubs, zijn sociaal naar andere ouders toe met onze kinderen, etc.

Jij zal op je opleiding en eventuele vervolgopleiding ofwel de oudste zijn en wat buiten de groep vallen, of avondschool / deeltijd doen waar iedereen ook gewoon zijn eigen leven al heeft.

Bedenk goed wat je wilt, waar je heen wilt, wat je daar voor nodig hebt. Is dat vervolgonderwijs of is gericht 3-5 jaar werkervaring met cursussen ook goed?
Want die sociale kring die je nu hebt zal sowieso gaan verwateren, ook omdat het een vervelende afstand qua reistijd is.
toon volledige bericht
Over de mogelijkheden mbt werk durf ik niet veel te zeggen, maar ik verbaas mij ook wat over de reacties van "een sociaal netwerk bouw je zo op, op je 35ste". Vraag mij af of die mensen zelf ervaring hebben hiermee, of gewoon wat roepen zonder dit zelf ervaren te hebben.

Zelf ook rond mijn 30ste verhuisd naar een nieuwe regio, en valt mij juist op hoeveel weinig mensen dit eigenlijk doen, en dus ook hoeveel mensen veel familie in de buurt hebben, een vriendenkring van studie, etc.

En hoe moeilijk het ook is om echt goede vrienden te maken, want anderen hebben weinig tijd en ook minder op zoek naar nieuwe vrienden.

Ben zelf ook wel introvert, dus misschien ligt het daar ook aan. Maar ben wel benieuwd of dit anderen wél is gelukt?

Een sociaal netwerk maakt het leven wel een stuk leuker, en mis dit ook behoorlijk. Zelf ook soms spijt, maar ja. Anders had ik misschien juist spijt dat ik nooit ergens anders had gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:12

DropjesLover

Dit dus ->

Ela937 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Over de mogelijkheden mbt werk durf ik niet veel te zeggen, maar ik verbaas mij ook wat over de reacties van "een sociaal netwerk bouw je zo op, op je 35ste". Vraag mij af of die mensen zelf ervaring hebben hiermee, of gewoon wat roepen zonder dit zelf ervaren te hebben.

Zelf ook rond mijn 30ste verhuisd naar een nieuwe regio, en valt mij juist op hoeveel weinig mensen dit eigenlijk doen, en dus ook hoeveel mensen veel familie in de buurt hebben, een vriendenkring van studie, etc.

En hoe moeilijk het ook is om echt goede vrienden te maken, want anderen hebben weinig tijd en ook minder op zoek naar nieuwe vrienden.

Ben zelf ook wel introvert, dus misschien ligt het daar ook aan. Maar ben wel benieuwd of dit anderen wél is gelukt?

Een sociaal netwerk maakt het leven wel een stuk leuker, en mis dit ook behoorlijk. Zelf ook soms spijt, maar ja. Anders had ik misschien juist spijt dat ik nooit ergens anders had gewoond.
Het gros van de mensen ouder dan 30 zit gewoon al vol qua sociale kring. En vaak ook met kinderen, dus het is al druk genoeg.

Wanneer je ergens echt anders heen verhuist (ander land) kan je vaak wel in een "buitenlander/expat" bubble terecht komen en heb je genoeg aanspraak.

Wat ook een plausibele tip was van iemand, verhuizen ja, maar expliciet naar een nieuwbouwwijk. Gemiddeld genomen komen daar meer mensen wonen die niet, of wat verder weg uit de regio komen, alles is nieuw voor iedereen (sportclubs, school, etc) waardoor iedereen meer open staat voor contacten in de buurt te leggen. Klinkt best logisch.
Maar dan wel een echte nieuwbouwwijk. Niet een enkele nieuw / verbouwd pand/flat.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 18:41
Paulderuiter55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:32:
Ik ben net in mijn appartement geweest. Gelukkig waren beide buren thuis, dus ik heb even bij hen aangebeld. Mijn appartement is nog helemaal kaal opgeleverd. Is het normaal dat je geluiden van je buren hoort? De buren hebben een geluidstest gedaan door de televisie keihard aan te zetten. Dit galmde door mijn hele appartement heen en klonk behoorlijk hard. Is dit normaal? Hoeveel geluidsvermindering kan ik verwachten zodra alles is gemeubileerd en de vloer is gelegd? Ik zal vloerbedekking leggen. Ook hoor ik bijvoorbeeld de hakken van mijn buurvrouw. Maak ik me hier te druk over? Bij mijn huidige studio hoor ik heel weinig. Dit komt omdat mijn huurbaas heel rustig is.
Nee geluid van je buren zal weinig veranderen als jij je spullen er zet. Welk het geluid wat jij naar je buren zal produceren.

Het zal misschien een beetje veranderen maar veracht geen wonderen. Je gaat ze absoluut horen.

Boven, beneden of zij buren? Boven buren? Dan ga je alles net zo hard horen. Zij buren in principe ook, contact geluid van bv schoenen.

Beneden buren kan je wat temperen door vloerbedekking maar je blijft het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

:? Ligt dat niet aan jou dan? Ik merkte vooral het tegenovergestelde, men schakelde zodra ik maar 3 woorden zei direct over op Nederlands ook al gaf ik aan dat ik Limburgs goed versta maar "slechts" niet spreek.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:31
Nee, we zijn met 3 op 25 mensen die geen Limburgs praten op kantoor en wij hebben dezelfde ervaring.
Bij vergaderingen wordt steevast aangekondigd dat we die in abn zullen doen en na een paar minuten is daar niets van over. Ik versta het over het algemeen wel. Correspondentie per mail en brieven gaat ook allemaal volledig in het abn, waarom spreektaal dan niet. Prive mag je doen wat je wil.

Overigens zijn er ook regelmatig klanten die bellen en gewoon Limburgs blijven praten tot je vraagt of ze abn willen praten. Ik kom uit Brabant en versta het wel maar ik blijf het vreemd vinden. De juiste manier vind ik beginnen in abn en als je merkt of vraagt of de ander dialect kan dan pas daar in verder te gaan.

In de regio dicht tegen Brabant aan, is het om deze reden overigens ook extra lastig om personeel te werven. Mensen die ik ken en geprobeerd hebben in Limburg te werken waren meestal snel weer weg. Enige reden dat ik het doe is vanwege minder reistijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:13

Whuzz

Dodgeball!

CrystalViriS schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:13:
[...]

En vanuit Nederweert richting Eindhoven is er zowat elke dag file, alleen in de vakanties is het beter. Ik woon dichter bij Eindhoven maar de laatste jaren is het elke keer ellende om er te komen.
Dit. Wordt alleen maar erger helaas. Zowel heen als terug is een drama.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:09
Rimshaker schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:05:
[...]
Nee, we zijn met 3 op 25 mensen die geen Limburgs praten op kantoor en wij hebben dezelfde ervaring.
Bij vergaderingen wordt steevast aangekondigd dat we die in abn zullen doen en na een paar minuten is daar niets van over. Ik versta het over het algemeen wel. Correspondentie per mail en brieven gaat ook allemaal volledig in het abn, waarom spreektaal dan niet. Prive mag je doen wat je wil.

Overigens zijn er ook regelmatig klanten die bellen en gewoon Limburgs blijven praten tot je vraagt of ze abn willen praten. Ik kom uit Brabant en versta het wel maar ik blijf het vreemd vinden. De juiste manier vind ik beginnen in abn en als je merkt of vraagt of de ander dialect kan dan pas daar in verder te gaan.

In de regio dicht tegen Brabant aan, is het om deze reden overigens ook extra lastig om personeel te werven. Mensen die ik ken en geprobeerd hebben in Limburg te werken waren meestal snel weer weg. Enige reden dat ik het doe is vanwege minder reistijd.
Deze ervaring heb ik ook. Ik kom uit de grensstreek met limburg, ben zelf Brabantse. Ben jaren in Limburg naar school geweest omdat dat het dichtst bij was. Mijn moeder klaagde altijd steen en been dat zelfs de oudergesprekken in het Limburgs waren. Ook al konden ze het verstaan het blijft apart. Omdat je het niet kan terug spreken. Jaren later op het HBO in Eindhoven was er een Limburgse mede student die zelfs geen abn kon spreken. Elke keer viel hij terug in het Limburgs zelfs tijdens presentaties. Ik kan zelf prima Limburgs dialect verstaan omdat ik al jaren dicht in de buurt hebt gewoond. Dat was zeker niet zo voor docenten/studenten die b.v. uit regio Den Bosch of Tilburg daar kwamen. Die kunnen echt helemaal niets met dat dialect. Maargoed die jongen had dus letterlijk nooit abn gesproken thuis en daar stond hij dan...

• Martinez-
  • Niet online
CrystalViriS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Deze ervaring heb ik ook. Ik kom uit de grensstreek met limburg, ben zelf Brabantse. Ben jaren in Limburg naar school geweest omdat dat het dichtst bij was. Mijn moeder klaagde altijd steen en been dat zelfs de oudergesprekken in het Limburgs waren. Ook al konden ze het verstaan het blijft apart. Omdat je het niet kan terug spreken. Jaren later op het HBO in Eindhoven was er een Limburgse mede student die zelfs geen abn kon spreken. Elke keer viel hij terug in het Limburgs zelfs tijdens presentaties. Ik kan zelf prima Limburgs dialect verstaan omdat ik al jaren dicht in de buurt hebt gewoond. Dat was zeker niet zo voor docenten/studenten die b.v. uit regio Den Bosch of Tilburg daar kwamen. Die kunnen echt helemaal niets met dat dialect. Maargoed die jongen had dus letterlijk nooit abn gesproken thuis en daar stond hij dan...
Bijzondere ervaringen. Dan heb je voornamelijk te maken met onfatsoenlijke horken, want mijn ervaring (bijna 35 jaar) zijn toch echt anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:22
Rimshaker schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Precies dit ervaart mijn vrouw dus ook die in Limburg werkt, dat is toch totaal niet professioneel?
Zullen we de meeting in het Limburgs doen of in het Nederlands? Nouja doe maar gewoon Nederlands, binnen 5 minuten zijn ze aan het "kallen".
Maar TS richt zich qua werk op Eindhoven toch?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
Ik woon en werk als Randstedeling nu zo'n 3 jaar in Noord Limburg (regio Venlo). Veel contact met klanten uit de regio.

De meeste mensen schakelen echt wel over naar ABN (of iets wat daar op lijkt) wanneer ik deelnemer aan het gesprek ben. En het hoeft voor mij niet eens, ik versta het dialect ook in het algemeen prima. Maar ja, onder elkaar en met elkaar spreekt men dialect. Ook als er iemand bij staat die geen dialect spreekt.
Ik zie het ook helemaal niet als onbeleefd om dialect te praten. Je mag toch zeker wel de lokale "taal" spreken? Zoiets lijkt mij volstrekt normaal.

Roermond-Eindhoven is met de trein een goede intercity verbinding. Met de auto in de spits wat minder. Roermond is een leuke stad, maar op zaterdag en zeker op zondag en op (Duitse) feestdagen is Duits er de meest gesproken taal. Al die Duitsers zorgen ook regelmatig voor vastlopend verkeer. Naast dat je de Limburgers zult moeten tolereren, moet je ook tegen al die Duitsers kunnen die vooral op zondagen in de Nederlandse steden dichtbij de grens komen shoppen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1