Welke switch/hoe SPF+ poorten met (mini) server te verbinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
Hoi Tweakers

Ik ben in het bezit van een minisforum MS-01 en wil er een SPF+ switch aanhangen.
https://www.servethehome....-pcie-slot-mini-pc-intel/

Doel : Homelab met ESXi

Switch :
https://www.amazon.nl/NON...r-verbinden/dp/B0D78K2KRL

Mijn vragen :
- Is dit een correcte switch?
- Welke transceivers kies ik best?
- Welke kabels / waar moet ik op letten (geen RJ-45)

Ander tips trics ervaring zoals steeds welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Oke, dus je wilt een 10 Gbit verbinding maken tussen je server en …?

De switch die je hebt uitgekozen heeft twee SFP+ poorten en 4 2.5 Gbit ethernet poorten. Terwijl je server zelf ook al over 2 van die 2.5 Gbit poorten beschikt.

Dus wat is het doel van die switch? Wat wil je er op aansluiten? En hoe ver komt die van je server te staan? Want voor korte verbindingen kun je een directe verbinding tussen de sfp+ poorten leggen. Zoek maar eens op een twinax-cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Hoeft niet perse 10Gbit te zijn. (budget)

Klopt, 4 poorten , ik dacht aan Vlans, Pfsence,...(nog te bedenken)

De Switch kan in principe op de server staan.

Ik zie hier bv. allemaal routermerken bij de kabels staan.
Zijn die allemaal proprietary? Welke moet ik dan kiezen? (zijn misschien stomme vragen mr heb hier nog geen ervaring in)

https://www.optcore.net/p...y/dac-cables/10g-sfp-dac/

Even terzijde : mijn duurdere alternatief optie was eventueel :
uitvoering: MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN

8 poorten, Vlan, ... en ook manageable dus kan ik me verdiepen in hun software.

[ Voor 27% gewijzigd door OxWax op 08-02-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
OxWax schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:22:
Hoeft niet perse 10Gbit te zijn. (budget)
Dan heb je heel die switch toch niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Olaf van der Spek schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:22:
[...]

Toekomst en hoe anders gebruik ik die 2 extra lens?
Werkt toch ook met 5 en 2.5Gbit?

Ik wil gewoon wat hulp richting selectie Tranceivers aub. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
OxWax schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:28:
- Welke kabels / waar moet ik op letten (geen RJ-45)
Volgens mij heb je dan iets als dit nodig:
categorie: Kabels
uitvoering: Ubiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Zwart

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Bedankt, zover was ik al ondertussen maar ...

ik zie bv ook hier telkens merknamen bij de Transcievers
Dus ik vroeg me af of dit enkel betekent "getest voor dit merk' of 'werken enkel mét dit merk'.
Dwz , passen de Cisco's ook op Ubi en op de mijne of is er iets wat ik niet weet?

https://www.optcore.net/p...y/dac-cables/10g-sfp-dac/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
OxWax schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:31:
[...]

[...]

Toekomst en hoe anders gebruik ik die 2 extra lens?
Werkt toch ook met 5 en 2.5Gbit?

Ik wil gewoon wat hulp richting selectie Tranceivers aub. _/-\o_
Prik gewoon de RJ45 poorten op je bestaande netwerk en kijk of de 1GbE genoeg is, upgrade eventueel je bestaande netwerk naar 2.5GbE als 1GbE niet genoeg is en klaar?...

Wat voor toekomst wil je op voorbereiden? Je hebt dan zo 2x 10GbE van de server naar je switch, die vervolgens max. 4x 2.5GbE heeft naar de rest van je netwerk, dus de tweede 10GbE poort is dan volledig nutteloos :P

Voorbereiden op de toekomst werkt beter als je weet waar je je op voorbereid. Je zou dan eerder een switch willen met meer dan 2 SFP+ poorten bijvoorbeeld.

Anyway, de merknamen voor de transceivers zijn omdat veel switches/routers alleen hun eigen merkjes DACs accepteren. Voor zo'n no-name switch zal het puur gokken zijn of die zomaar elke DAC accepteert, vaak wel.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
RGAT schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Prik gewoon de RJ45 poorten op je bestaande netwerk en kijk of de 1GbE genoeg is, upgrade eventueel je bestaande netwerk naar 2.5GbE als 1GbE niet genoeg is en klaar?...

Wat voor toekomst wil je op voorbereiden? Je hebt dan zo 2x 10GbE van de server naar je switch, die vervolgens max. 4x 2.5GbE heeft naar de rest van je netwerk, dus de tweede 10GbE poort is dan volledig nutteloos :P
Ik wil gewoon alle 4 nics van mijn server kunnen gebruiken en die switch is de goedkoopste met 2 SFP+ poorten.
Voorbereiden op de toekomst werkt beter als je weet waar je je op voorbereid. Je zou dan eerder een switch willen met meer dan 2 SFP+ poorten bijvoorbeeld.
Budget, zo simpel is het.
Anders kocht ik me wel een proliant G9 met +500GB ram als server haha.
Anyway, de merknamen voor de transceivers zijn omdat veel switches/routers alleen hun eigen merkjes DACs accepteren. Voor zo'n no-name switch zal het puur gokken zijn of die zomaar elke DAC accepteert, vaak wel.
Dat is dus eigenlijk mijn vraag omdat ik hier (nog) geen ervaring mee heb. Cat-kabels die knip ik zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
OxWax schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Ik wil gewoon alle 4 nics van mijn server kunnen gebruiken en die switch is de goedkoopste met 2 SFP+ poorten.

[...]
Budget, zo simpel is het.
Anders kocht ik me wel een proliant G9 met +500GB ram als server haha.

[...]
Dat is dus eigenlijk mijn vraag omdat ik hier (nog) geen ervaring mee heb. Cat-kabels die knip ik zelf ;)
Juist als budget een ding is vraag ik mij af waarom je een nutteloze upgrade doet :?
Je sluit dan 2x 2.5GbE en 2x10GbE op die switch aan en gaat dan met 2x 2.5GbE van de switch naar de rest van je netwerk?...
Dus ~25GbE van de server naar je switch en 5GbE van de switch naar je netwerk? Oftewel je SFP+ poorten zijn dan nutteloos en zonde van het geld.

Misschien is het handiger om te achterhalen waarom je alle vier de poorten wil gebruiken, gewoon 'omdat het kan' of omdat je denkt dat het sneller zou zijn, want dan is het een teleurstellende uitgave zo.

Maar goed, het is soms leuk om iets nieuws te kopen dat weet ik ook wel, maar in dat geval kan denk ik niemand je echt beloven welke DAC gaat werken met die switch, zo'n no-name switch is niet heel bekend/populair. Als je zekerheid daarover wil zou je waarschijnlijk richting bekendere merken moeten gaan zoals Ubiquity bijvoorbeeld.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

De MS-01 heeft een standaard Intel X710 controller dus zolang je een transceiver uitzoekt die vooral met je beoogde switch werkt (zoek vooral ook eens op fs.com) dan zit het wel snor.

Overigens waarom ESXi en niet Proxmox? ESXi is na versie 8 niet meer als homelab te gebruiken tenzij je jaarlijks gaat betalen aan Broadcom dus het is geen goeie lange termijn keuze.

De onboard 2,5Gbit NIC’s en USB4 zullen in ESXi mogelijk geheel niet werken.

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 09-02-2025 13:04 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Juist als budget een ding is vraag ik mij af waarom je een nutteloze upgrade doet
Ik heb een MS-01(zie link OP) met 4 nicks waarvan 2 SFP+, en ik wil die 2 ook kunnen gebruiken.
That's it ...snelheid maakt niet echt veel uit maar ik weet dat 10Gbit het duurste is dus 4 2.5Gbit ben ik ook tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
nelizmastr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:04:
De MS-01 heeft een standaard Intel X710 controller dus zolang je een transceiver uitzoekt die vooral met je beoogde switch werkt (zoek vooral ook eens op fs.com) dan zit het wel snor.
top, doe ik
Overigens waarom ESXi en niet Proxmox? ESXi is na versie 8 niet meer als homelab te gebruiken tenzij je jaarlijks gaat betalen aan Broadcom dus het is geen goeie lange termijn keuze.
Heb ik, net voor de deadline (Prox is voor later misschien)
De onboard 2,5Gbit NIC’s en USB4 zullen in ESXi mogelijk geheel niet werken.
Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik heb twee Hisource 2.5g switch vergelijkbaar met wat je linkt. Van aliexpress. Inclusief wat direct sfp kabels voor mijn NAS en mikrotik.

Het was inderdaad een mysterie of de sfp kabels gingen werken, maar ik heb het gewoon besteld, duur zijn die niet zolang je onder de 2m blijft.

Ik heb dit gekocht om 2.5g naar kantoor te krijgen.
(over 30m cat5 waarvan alle forumwijsheid zegt dat het niet kan)

Het werkt allemaal top. Ze verbruiken wel relatief veel energie en ze worden best wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
jeroen3 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:31:
Ik heb twee Hisource 2.5g switch vergelijkbaar met wat je linkt. Van aliexpress. Inclusief wat direct sfp kabels voor mijn NAS en mikrotik.
Welke transceivers hebt u gekocht?

De switch is eigenlijk een Aliemodel maar met de BTW er bij kost het evenveel als Amazon en die heb ik op 1 dag + garantie :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58

nelizmastr

Goed wies kapot

OxWax schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:09:
[...]
top, doe ik

[...]
Heb ik, net voor de deadline (Prox is voor later misschien)

[...]
Waarom niet?
Omdat ESXi alleen werkt met hardware die Vmware ondersteunt. Ze gebruiken een compleet gesloten besturingssysteem en de ondersteuning voor USB4 en 2,5Gbit NIC's zal niet voor elke controller aanwezig zijn. Wellicht achteraf nog in te bakken met een VIBje oid.

Je zult ze wel kunnen doorgeven aan een VM, dat zal geen probleem zijn.

Oja en ESXi heeft moeite met bigLITTLE processoren (met P- en E-cores), dus lees dit ook even goed door:

https://williamlam.com/20...h-gen-cpus-and-newer.html

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-09 20:40

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

OxWax schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:28:
Mijn vragen :
- Is dit een correcte switch?
Ja, weinig poorten natuurlijk, maar voor 1x10Gbit naar je mini server en 1x10Gbit naar een apparaat, prima.
Als het goed is, is de X710 in de minisforum unlocked, en maakt het merk/coding van de transceiver niet uit. Voor korte stukken (<3m ofzo) zijn DACs het fijnst. Verder dan dat zou ik het liefst duplex-LC multimode SFP+ modules gebruiken voor een fiber connectie.

Die transceivers zijn vrij goedkoop, vooral 2e hands. Maar ook nieuw van een merk als 10gtek goed te betalen.

Een laatste optie is nog RJ45, die verbruiken wel meer stroom en worden behoorlijk warm. Je hebt tegenwoordig RJ45 SFP+ modules op basis van een broadcom chip die iets minder stroom verbruiken.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
nelizmastr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Oja en ESXi heeft moeite met bigLITTLE processoren (met P- en E-cores), dus lees dit ook even goed door:

https://williamlam.com/20...h-gen-cpus-and-newer.html
I know.
Blog van William volg ik al jaren. d:)b
Pagina: 1