Oude binnenmuur behandelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 10:32
Op dit moment zijn wij druk bezig om onze woonkamer op te knappen en te restaureren. De (enkelsteen) buitenmuur aan de voorzijde willen we voorzien van cellenbeton en een ruimte van 2 a 3 cm aanhouden om zo een spouwmuur effect te maken.

Nu hebben we gezien dat waarschijnlijk door optrekkend vocht en ouderdom - huis is uit de jaren 50 - veel stuc en mortel los laat.

Is het nog een idee om dit eerst te behandelen met bijvoorbeeld impregneermiddel of een coating?

Oké er komt een muurtje alsnog voor maar voor het gevoel lijkt me dat beter om een vochtdoorslag te voorkomen naar de nieuwe muur.

Binnenkort worden ook alle kozijnen vernieuwd voor kunststof kozijnen.

Jullie ideeën of opmerkingen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsgIrjHu8Eb1s8eYax_DS3qD_fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0XtdWbdqkXka2Sb9mCBRGKx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6c5lycvyoBemmCE2nxu2w1D0PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPMEw4bGn1TUq9Dv06Qyhwtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d24s16bMwjY81wMdX8PEF2wLK1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D3hJBrcdoiQ23fzA3PNjQJE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
stuc kun je er gewoon afsteken, als je spouw breed genoeg en contactloos is komt er geen doorslag van vocht als er geen los materiaal inzit.
Maar waar we nu naar kijken is niet enkelsteens toch? Dat is kalkzandsteen, dat zal niet ook de buitengevel zijn toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
No Hands schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:46:
stuc kun je er gewoon afsteken, als je spouw breed genoeg en contactloos is komt er geen doorslag van vocht als er geen los materiaal inzit.
Maar waar we nu naar kijken is niet enkelsteens toch? Dat is kalkzandsteen, dat zal niet ook de buitengevel zijn toch?
Mijn vermoeden is dat er 2 bakstenen naast elkaar liggen, daar tussen een cementlaag, en dat ze direct daarop een betonmortel hebben gesmeerd. Dat kalkzandsteen zegt me dan nú even niets.

Maar jouw advies zover is, niets doen?

Nb; dacht altijd dat “steensmuur” twee naast elkaar liggende delen waren zowel horizontaal of verticaal, dat kan ik dus mis hebben

[ Voor 10% gewijzigd door brtkpr op 09-02-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

Impregneren gaat niks doen tegen optrekkendvocht. Dan zul je moeten injecteren of iets met je fundering doen. Ergo...heb je natte muren bepaal dan eerst goed waar het vocht vandaan komt, voordat je een plan maakt wat je gaat doen.

Dat die laag loslaat na zoveel jaren kan natuurlijk van alles zijn, ook ouderdom, of biv. vocht van binnen wat is gecondenseert op die koude muur.

Wil je dat cellenbeton muurtje aan de binnenkant? Waarom niet een meer klassiekere voorzetwand met bijv gips en isolatie?

[ Voor 14% gewijzigd door bonzz.netninja op 09-02-2025 09:11 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
bonzz.netninja schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:10:
Impregneren gaat niks doen tegen optrekkendvocht. Dan zul je moeten injecteren of iets met je fundering doen. Ergo...heb je natte muren bepaal dan eerst goed waar het vocht vandaan komt, voordat je een plan maakt wat je gaat doen.

Dat die laag loslaat na zoveel jaren kan natuurlijk van alles zijn, ook ouderdom, of biv. vocht van binnen wat is gecondenseert op die koude muur.

Wil je dat cellenbeton muurtje aan de binnenkant? Waarom niet een meer klassiekere voorzetwand met bijv gips en isolatie?
Er stond tot gisteren een voorzetwand van hout / isolatiemateriaal / dampwerende folie en spaanplaat, echter bleek dat de ene kant te dicht tegen de muur aan stond. Hierdoor is een deel aan de achterzijde gaan rotten.

Toen kregen we het idee van, als we nu toch bezig zijn laten we dan een soort van spouwmuur gaan maken met 3cm ruimte en totaal los van de muur.

De muur is lichtvochtig maar zeker niet zeiknat.
We hebben inmiddels een injectiespuit gekocht voor het optrekkende vocht

link

Is dus meer ons idee van, nu kunnen we erbij en als er ook maar iets helpt kunnen we nu nog toepassen 😛

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jaren 50 heeft in nederland 99,99999% van alle gevallen gewoon een spouw, dat is eigenlijk sinds de jaren 30 standaard. ik denk dat je fundering volledig verzadigd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
twain4me schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:28:
jaren 50 heeft in nederland 99,99999% van alle gevallen gewoon een spouw, dat is eigenlijk sinds de jaren 30 standaard. ik denk dat je fundering volledig verzadigd is
Deze muur heeft absoluut geen spouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kijk je toevallig bij dat grote raam? daar lijkt hoe dan ook een beetje gebeund te zijn. ik gok dat je een fundering op staal hebt, onder een muuropening van dat formaat moet dan een balk zitten , die lijkt afwezig gezien de bolling en scheur.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 09-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtkpr
Ik heb gat geboord en zie dat de muur exact zelfde is opgebouwd als het oude stukje muur waar vroeger de gang zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm7dsTxZedm0jIKJg8sEe2vy3W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVXHMZUCt3IhrBYRAYQmmqCh.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l50WorMUsu5qSkVhBkFNz5ew8cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDmOAOH3dCrAastzqi6Ai8JL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door brtkpr op 09-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
twain4me schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:53:
kijk je toevallig bij dat grote raam? daar lijkt hoe dan ook een beetje gebeund te zijn. ik gok dat je een fundering op staal hebt, onder een muuropening van dat formaat moet dan een balk zitten , die lijkt afwezig gezien de bolling en scheur.
Foto toegevoegd, lijkt op een ouderwetse hanenkam constructie (volgens google haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

muur ankers zie je ook niet veel bij jaren 50 (vooral omdat er bijna geen steens muren zijn gebruikt :+ ) erg bijzonder allemaal, je stenen zien er trouwens ook ouder uit als ik eerlijk moet zijn.. klopt je bouwjaar wel?

Al met al door de scheur, de bolling en de wens om te gaan isoleren terwijl er een balken in de muur liggen ( muur ankers) is het misschien handig om een bouwkundige op locatie te laten kijken.

De jaren 50 klopt dan wel weer met de opkomst van kalkzandsteen. (al was het al veel eerder verkrijgbaar)

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 09-02-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:12
Dat 'stucwerk' ziet er uit alsof het met een lichte tik van de hamer al eraf valt. Oppervlak is niet zo groot, dus waarom niet alles afkappen en opnieuw (dun) afsmeren. Het nieuwe laagje (ik noem het bewust geen stucwerk) hoeft immers geen schoonheidsprijs te verdienen. Verdwijnt toch achter de cellenbeton.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 10-02-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12

bonzz.netninja

Niente baffi

brtkpr schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Er stond tot gisteren een voorzetwand van hout / isolatiemateriaal / dampwerende folie en spaanplaat, echter bleek dat de ene kant te dicht tegen de muur aan stond. Hierdoor is een deel aan de achterzijde gaan rotten.

Toen kregen we het idee van, als we nu toch bezig zijn laten we dan een soort van spouwmuur gaan maken met 3cm ruimte en totaal los van de muur.

De muur is lichtvochtig maar zeker niet zeiknat.
We hebben inmiddels een injectiespuit gekocht voor het optrekkende vocht

link

Is dus meer ons idee van, nu kunnen we erbij en als er ook maar iets helpt kunnen we nu nog toepassen 😛
Ik zou toch eerst zeker weten waardoor de vocht komt voordat je de muur gaat lopen injecteren geloof ik. Je krijgt het er ook nooit meer uit namelijk.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
Je kan dat allemaal proberen te behandelen, maar dat is verre van een silver bullet. Ik zou kijken hoe je dit damp open kan afwerken. Bijvoorbeeld door te werken met hempcrete blokken en kalkzandstucwerk. Ik kan die muur ook niet goed rijmen met jaren 50 bouw. Is die muur misschien ouder, en de rest ingrijpend in de jaren 50 gerenoveerd?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
simon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:58:
Je kan dat allemaal proberen te behandelen, maar dat is verre van een silver bullet. Ik zou kijken hoe je dit damp open kan afwerken. Bijvoorbeeld door te werken met hempcrete blokken en kalkzandstucwerk. Ik kan die muur ook niet goed rijmen met jaren 50 bouw. Is die muur misschien ouder, en de rest ingrijpend in de jaren 50 gerenoveerd?
Dat zou zomaar kunnen hoor, op de gegeven die wij hebben staat 1951, maar zal niets verbazen dat het ouder is.

Vooralsnog met een vakman gesproken rn we gaan kalkzandsteen muur ervoor zetten, zo een soort spouw creëren. Aan de buitenkant worden gaten gemaakt zodat de muur kan luchten.

Is en blijft een oud huis met typische gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:36
brtkpr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Dat zou zomaar kunnen hoor, op de gegeven die wij hebben staat 1951, maar zal niets verbazen dat het ouder is.

Vooralsnog met een vakman gesproken rn we gaan kalkzandsteen muur ervoor zetten, zo een soort spouw creëren. Aan de buitenkant worden gaten gemaakt zodat de muur kan luchten.

Is en blijft een oud huis met typische gebreken.
Vanwaar de keuze voor kalkzandsteen? En geen houtenwand met isolatie erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
daniel14 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Vanwaar de keuze voor kalkzandsteen? En geen houtenwand met isolatie erin?
We willen niet weer dat de voorzetwand door teveel vocht gaat stinken, door een muurtje van kalkzandsteen ervoor te zetten met min. 3cm zou dit beter werken als met 7cm isolatiewol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:06

Amphiebietje

In de blubber

brtkpr schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:11:
[...]

1951, of 1931? Sommige oude lettertypes gebruiken soms een schrijfwijze voor een "3" die sterk op een "5" lijkt...
Pagina: 1