Andros schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:23:
[...]
Eén en ander is ook afhankelijk van welke provider je hebt en via welke techniek je internet binnen komt. Heb je DSL, coax, AON fiber, GPON fiber, XGSponfiber, Starlink, 5G (klik klaar etc), DSL+4G voor buitengebied? Begin eens met je huidige opstelling, anders blijven we gokken hier

.
[...]
Die @
rupsen voorstelt is zo prijzig omdat dat ineens een XGSpon ONT is, geen SFPmodule meer nodig. Zoek de prijs van een 10Gbit/s XGSpon SFP module maar eens op, dan snap je meteen waarom die zo duur is.
Ik heb glasvezel van Stipt / Global XS. Er is een Fritzbox 5490 bij geleverd.
Geen idee of het PON of AON is.
Als ik de glasvezel kabel via een sfp+ module in de UDM steek dan krijg ik geen internet.
Dit haal ik van de stipte site:
We hebben 2 soorten glasvezelverbindingen. Dit zijn AON verbindingen en PON verbindingen. Dit zijn 2 verschillende technieken en de apparatuur die hiervoor aangesloten moet worden is niet gelijk. Bij een AON verbinding kunt u zelf een router inzetten die ook een glaspoort heeft. Bij een PON verbinding zult u te alle tijde ons PON modem in moeten zetten. Daarachter kunt u echter uw eigen router aansluiten op een ethernet WAN-poort. Het IP-adres dat u krijgt zal dan op uw eigen router worden getermineerd. Elke Stipte verbinding wordt geleverd met één vast IPv4 adres (/32).
Edit: Ik zie dit net bij Fiber info in de fritzbox: Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10)
[
Voor 3% gewijzigd door
rupsen op 08-02-2025 20:54
]