Nieuwe (kleinere) AMD-Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:14
Hi mede-tweakers

Mijn beide pc's heb ik gekocht onder advies van jullie en daar ben ik tot vandaag heel content van geweest, dus ook voor deze ronde passeer ik even via jullie :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal vooral dienen voor games, dit gaat van shooters zoals COD of Escape From Tarkov tot RPG (zoals de nieuwe Kingdom Come II), maar ook wat simpeler zoals Factorio.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem zal via cafetariaplan gekocht worden (voor zij die het niet kennen, weer een of andere Belgische structuur om bedrijven hun werknemers voordelig zaken te kunnen laten kopen). Max budget ligt rond de 2250€.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zaken die ik vandaag heb en die meegaan naar het nieuwe systeem:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech G815 Lightsync RGB (GL Tactile, Azerty FR) Zwart€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G703 Lightspeed (910-005640)€ 87,23€ 87,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 87,23

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bedoeling is om terug vanaf 0 te starten. Op dit moment heb ik een Fractal Design Meshify, top case, maar zou nu graag voor iets kleiner gaan. Het moet geen SFF build worden, maar kleiner dan vandaag is de bedoeling.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op dit moment een afkeer voor Nvidea (vraag me niet waarom) en ASUS (customerservice). Hun laat ik liever uit mijn PC.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wij hebben thuis verwarming, dus het systeem moet niet te warm lopen. Dit lijkt me in combinatie met de wens om kleiner te gaan de grootste uitdaging?
Verder game ik in de woonkamer en kijkt mijn wederhelft ook graag wat TV, dus een straaljager zit zij niet op te wachten (happy wife, happy life O+ )

Ga je overklokken?
Zal niet gebeuren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb met mijn wensen om kleiner te gaan en stil/koel te blijven geprobeerd om een zo goed mogelijke configuratie te maken, echter hoop ik hier nog even een dubbelcheck te krijgen of alles compatibel is met elkaar en of ik mogelijks betere componenten heb gemist.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 358,-€ 358,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB€ 1.089,-€ 1.089,-
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Screen Zwart€ 114,55€ 114,55
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 43,90€ 43,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 114,56€ 114,56
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 2.187,81

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:54

Thomg

Aww yiss

Hmmmm, ik zou eerlijk gezegd gewoon ff de 9070XT afwachten als het kan. Iig niet zoveel geld tegen de XTX aangooien.
De TUF en Hellhound zijn zo'n beetje de beste koelers, alle andere kaarten zijn gelijk geprijsd of duurder waardoor ze niet interessant zijn.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1891828;1892414/
(Let wel op dat je bij de TUF waarschijnlijk een 140mm voeding nodig hebt https://www.jonsbo.com/Upfiles/Prod_X/20231769571.jpg)

9700X is een tough sell door de hoge prijs en minimale performance verbetering over de 7700.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray
review: AMD Ryzen 5 9600X en Ryzen 7 9700X - Zen 5 in desktops

ATX moederbord in M-ATX kast is niet aan te raden.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 08-02-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Moederbord en voeding zijn niet compatibel met de behuizing. Moederbord moet mATX zijn en de voeding maximaal 140mm lang. Gezien de beperkte ruimte in de behuizing zou een SFX/SFX-L een betere keuze zijn ivm de kortere kabels. De modellen van Corsair zijn dan een uitstekende oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:14
Thomg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:09:
Hmmmm, ik zou eerlijk gezegd gewoon ff de 9070XT afwachten als het kan. Iig niet zoveel geld tegen de XTX aangooien.
De TUF en Hellhound zijn zo'n beetje de beste koelers, alle andere kaarten zijn gelijk geprijsd of duurder waardoor ze niet interessant zijn.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1891828;1892414/
(Let wel op dat je bij de TUF waarschijnlijk een 140mm voeding nodig hebt https://www.jonsbo.com/Upfiles/Prod_X/20231769571.jpg)

9700X is een tough sell door de hoge prijs en minimale performance verbetering over de 7700.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray
review: AMD Ryzen 5 9600X en Ryzen 7 9700X - Zen 5 in desktops

ATX moederbord in M-ATX kast is niet aan te raden.
Ik begrijp je opmerking over wachten op de 9070XT. Zit er gewoon een beetje mee dat ook die maar 16gb geheugen zal krijgen en de XTX wel 24gb heeft.
Heb ergens ook schrik dat die 9070XT nog eens zoveel duurder zal worden, net zoals Nvidia nu met hun kaarten er een aantal €100 tegen aan heeft gekletst.

Was voor de Sapphire gegaan omdat ik daar ook goede reviews over had gevonden. Uw voorstellen zijn nog wat goedkoper ook, dus wel eens te bekijken!

Over de CPU twijfel ik hard omdat ik niet nog voor een oudere gen wil kiezen. Maar misschien is dat gewoon onnozel langs mijn kant?
Uszka schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:56:
Moederbord en voeding zijn niet compatibel met de behuizing. Moederbord moet mATX zijn en de voeding maximaal 140mm lang. Gezien de beperkte ruimte in de behuizing zou een SFX/SFX-L een betere keuze zijn ivm de kortere kabels. De modellen van Corsair zijn dan een uitstekende oplossing.
Klopt, zag op de website dat de voeding wel ATX formaat mocht zijn en heb me daar vergist vrees ik.
Ik neem een corsair SFX mee op en pas het moederbord aan naar een mATX formaat. Zijn er daar bij waar ik voorkeur naar zou kunnen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Oehh zo hyped voor KCD2! Ga morgen mijn PC bouwen. Speciaal geüpgrade voor deze game.

Voor wat betreft je build issie helemaal perfect op die formaat dingen hierboven aangehaald na.
Belangrijk: PSU formaat ATX gaat wel maar de lengte van de PSU zal met een grote videokaart als de XTX in de weg zitten:
https://www.jonsbo.com/en...31meshfupingbanBlack.html
Plaatje 4
Zorg dat de unit 140mm is. ATX standaard zegt alleen iets over de breedte en hoogte, niet diepte/lengte. Dan zou uitvoering: Corsair RM850e (2025) bv moeten passen.

Verder weet je niet wat de 9070 XT gaat doen. Wie weet issie duur of maandenlang niet beschikbaar. De XTX zal hoe dan ook een betere kaart zijn én FSR4 komt later ook naar de 7000 serie. En zoals je zegt kan ook de XTX in waarde stijgen als de voorraden op raken. Gewoon bestellen.

Moederbord zou ik de uitvoering: ASRock B850M-X WiFi nemen puur vanwege de lage prijs en nieuwe chipset. Let wel: deze heeft slechts 2 ram slots en iets minder aansluitingen mogelijkheden.

[ Voor 49% gewijzigd door Dekar op 11-02-2025 23:19 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's