Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV92
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-03 20:07
Hoi Allemaal,

Ik zou heel graag een carrier switch overwegen naar de IT-sector, meerbepaald als web-developer.

Ik ben een vrouw van 32 jaar en heb een gezin met 3 kids dus zou dit sowieso doen in afstandsonderwijs.

Ik heb mijn secundair onderwijs niet afgewerkt en heb dus geen diploma, maar ik ben wel bezig via het volwassenenonderwijs mijn algemene vakken al af te werken (bijna klaar mee).

Nu heb ik 3 verschillende scenario's in mijn hoofd ,maar ik kan maar geen beslissing nemen dus zou graag om advies willen vragen van mensen die in een gelijkaardig schuitje gezeten hebben:) :

Programmeren volgen in Volwassenenonderwijs om secundair diploma te behalen in afstudeerrichting IT en daarna de bachelor T. informatica volgen

Graduaat programmeren volgen in een Hogeschool en dan gaan werken ZONDER bachelor T. informatica (mits geslaagde toelatingsproef omdat ik geen diploma secundair heb)

Graduaat programmeren volgen en dan gaan werken MET verkort traject bachelor t.informatica (die ik dan zou willen volgen als ik al een job in de IT-sector te pakken zou krijgen)

Ik heb GEEN ervaring in de IT-sector (Ik werk bij de post + flexi in retailsector) dus ik zal sowieso van 0 moeten beginnen. Is het haalbaar om te starten met programmeren zonder enige ervaring + zonder wiskundeknobbel?

Ik heb in de middelbare school altijd TSO gehad dus wiskunde was er wel maar niet op hoog niveau (en ondertussen ook al wat vergeten 15 jaar geleden) ..

Bij de meeste vacatures staat er dat een bachelor een vereiste is , maar is dit echt zo? Of is een secundair diploma programmeren of graduaat programmeren ook al voldoende om überhaupt te kunnen starten in de IT-sector?

Ik hoor het graag,

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien goed om een stap eerder te beginnen: wat denk je leuk te gaan vinden aan wat voor soort development? Heb je al ervaring? Een taal leren kan prima zonder formele opleiding (en andersom is enige relevante opleiding er niet om een specifieke taal te leren).

Graduaat: Vlaams? Is wellicht relevant voor zowel opleiding en financiering ervan als werkvereisten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV92
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-03 20:07
Web developement:)

Full stack developer met een lichte voorkeur voor front-end...
Maar ik weet dat er tegenwoordig meer back-end'rs gevraagd worden (toch hier bij mij in de regio) ...

Neen, zoals vermeld nog geen ervaring maar enorm veel wilskracht en leergierig, dat wel...

Ik weet uit ervaring hier uit de vriendenkring dat een werkgever altijd iemand gaat voortrekken met een certificaat of diploma dus. geen studies = geen optie

Omdat ik geen ervaring heb wil ik het wel leren op de juiste manier maar weet alleen niet wat de beste optie is dan in mijn situatie...

Graduaat = ja via een hogeschool in West-Vlaanderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:08
Weet dat het dankzij AI ontwikkelingen enorm lastig is om als junior werk te vinden. Meerdere traineeships en detacheerbureaus kunnen ze bijna niet meer op een klus plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:17
SV92 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:37:

Waarom web-development en welke programmeertalen heb je al enige ervaring mee? De meeste, zo niet allen, developers beginnen thuis hobbymatig het vak al te ontdekken voordat ze aan de opleiding beginnen.

Ik mis eigenlijk de context waarom je een developer wilt worden en waarom dan frontend? Heb je bijv. al ooit een front-end applicatie gemaakt?

Begrijp mij niet verkeerd, een opleiding volgen is uiteindelijk belangrijk, maar dit is typisch een vakgebied waarbij je al veel thuis kunt leren/oefenen. Ga dat zeker ook onderzoeken en volg een paar goede (gratis) cursussen online van bijv. Udemy.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
SV92 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:37:

Maar ik weet dat er tegenwoordig meer back-end'rs gevraagd worden (toch hier bij mij in de regio) ...

Neen, zoals vermeld nog geen ervaring maar enorm veel wilskracht en leergierig, dat wel...

Ik weet uit ervaring hier uit de vriendenkring dat een werkgever altijd iemand gaat voortrekken met een certificaat of diploma dus. geen studies = geen optie

Omdat ik geen ervaring heb wil ik het wel leren op de juiste manier maar weet alleen niet wat de beste optie is dan in mijn situatie...

Graduaat = ja via een hogeschool in West-Vlaanderen
Dan blijft de vraag: waarom wil je zo graag in de ICT werken en waarom de voorkeur voor bijvoorbeeld front-end?

Wil je de ict in vanwege de salarissen? Omdat het toekomstgericht is? Of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:07
Kijk even op Udemy, coursera of misschien brilliant? (de laatste schijnt te helpen met python). Er zijn er nog veel meer, maar zoek eerst uit wat je leuk lijkt.

Doe een cursusje, zoek gericht naar wat je wil leren als je er wat hebt gedaan met verschillende onderwerpen.
ALS je het nog steeds leuk vind en denkt dat nog 30-35 jaar te willen doen zou ik pas kijken naar volgende stappen zoals een opleiding zoeken.

Ik ben zelf van embedded programmeren naar backend developer naar DevOps gegaan en dat is nog maar het topje van de ijsberg van IT.
Je zou ook kunnen denken aan tester, daar kun je ook in programmeren.

EN zoals eerder gevraagd, wat lijkt je leuk aan de "IT"? Want je zit nog steeds in het begin van je cariere en zal nog heel lang moeten werken

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zie onze reacties overigens niet als poging je weg te duwen van je plan, of als duiding van dat het geen leuk of interessant beroep kan zijn.

Niet dat je zo professioneel leert programmeren, wel dat je een beetje een idee krijgt na cursus in eigen tijd en wat hobby-projectjes.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SV92 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:03:
Graduaat programmeren volgen in een Hogeschool en dan gaan werken ZONDER bachelor T. informatica (mits geslaagde toelatingsproef omdat ik geen diploma secundair heb)

Graduaat programmeren volgen en dan gaan werken MET verkort traject bachelor t.informatica (die ik dan zou willen volgen als ik al een job in de IT-sector te pakken zou krijgen)

Ik heb GEEN ervaring in de IT-sector (Ik werk bij de post + flexi in retailsector) dus ik zal sowieso van 0 moeten beginnen. Is het haalbaar om te starten met programmeren zonder enige ervaring + zonder wiskundeknobbel?

Ik heb in de middelbare school altijd TSO gehad dus wiskunde was er wel maar niet op hoog niveau (en ondertussen ook al wat vergeten 15 jaar geleden) ..
Ik ken alleen de situatie in Nederland, maar daar verschilt het erg per opleiding hoe wiskundig de opleiding is. Sommige opleidingen, vooral HBO maar soms ook WO, zijn op praktisch IT-werk gericht. Maar "informatica" kan zomaar ook een vakkenpakket aan theoretische informatica bevatten (in Vlaanderen misschien eerder "computerwetenschappen" genoemd). En dat is soms meer wiskunde dan "programmeren". Vermijd dergelijke studies absoluut zonder goede basis wiskunde.

Niet dat ik dat soort studies niet wil stimuleren, maar de leercurve daarvan is vooral leuk voor iemand die netjes op de middelbare school op wiskunde is voorgesorteerd, of iemand die nog wel even een voltijd jaar aan schakelvakken kan besteden na een HBO-opleiding. Niet aan iemand die nu gewoon het hoognodige wil hebben om een programmeerbaan te vinden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Is deze keuze wel handig? Dit soort werk zal steeds minder worden met ai. Een willekeurig artikel https://www.jobat.be/nl/a...l-vervangen-of-veranderen in de it kan je vaak makelijk beginnen als servicedeskmedewerker en paar dagen thuiswerken lukt dan vaak wel. En uiteindelijk naar functioneel beheerder door groeien ofzo Je zou contact op kunnen nemen met meerdere detacheerders.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 09-02-2025 13:33 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Het echte “coderen” zal ws minder worden door AI tech. Ik zou het eerder in de “interface” tussen mens en machine zoeken. Bv functioneel ontwerper, informatie analist, UX designer, software architectuur.

Nog belangrijker: wat vind je zelf echt leuk? Als je iets leuk vindt wordt het veel makkelijk om er goed in te worden. En als je ergens goed in bent is er meestal wel werk voor je.

[ Voor 30% gewijzigd door olafmol op 09-02-2025 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Front end web developer hier en heb al vele junior developers begeleid in hun (veelal) eerste baan.

Goed zijn in wiskunde is meestal geen vereiste, slagen als developer (front end of anderzijds) staat of valt met aanleg en interesse. Mensen met aanleg kunnen vaak vrij snel zelfstandig werken, hebben interesse in nieuwe dingen, herkennen verbeterpunten in applicaties (refactorings) en nemen hier het initiatief toe. En oh ja, ze zijn soms een tikkeltje eigenwijs ;). Mensen met minder aanleg komen meestal niet verder dan een aangeleerd kunstje herhalen en zullen veel begeleiding nodig blijven hebben.

Ik zou aanraden eerst te ontdekken in welke categorie je valt door eerdere tips van hierboven te volgen en zelf wat te bouwen als je wat tijd kunt vrijmaken (en als je niet weet hoe je hiermee moet beginnen weet je ook meteen in welke categorie je valt >:)).

Het hoeft niet altijd een probleem te zijn dat je wat minder ervaring hebt. De best functionerende teams bestaan uit een mix van junior, medior en senior devs vind ik. Ligt maar net aan het bedrijf of ze mensen nodig hebben en ruimte hebben voor een starter. Een opleiding helpt daar natuurlijk bij.

Als laatste, afgezien van bovenstaande, de enige die uiteindelijk bepaald of je slaagt ben je zelf. Tis een leuk vak, dus ik wens je succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:38
Ik zou niet eerst een gehele IT bachelor studie doen als je front- of backend developer wil worden. Mijn ervaring is dat er toch voornamelijk gekeken word naar je projecten dan naar je diploma.

Ga aan de slag met Coursera course voor webdevelopment of neem een abonnement bij Codecademy.com of gratis variant freecodecamp.com

Bouw een portfolio op en ga daarmee solliciteren. Junior positie is echt wel te bemachtigen na een jaartje projecten doen voor je zelf.

Zo krijg je ook veel meer beeld wat webdeveloper inhoud en of je het werk leuk lijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Weirdoojp op 10-02-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:01
Weirdoojp schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:43:
Ik zou niet eerst een gehele IT bachelor studie doen als je front- of backend developer wil worden. Mijn ervaring is dat er toch voornamelijk gekeken word naar je projecten dan naar je diploma.

Ga aan de slag met Coursera course voor webdevelopment of neem een abonnement bij Codecademy.com of gratis variant freecodecamp.com

Bouw een portfolio op en ga daarmee solliciteren. Junior positie is echt wel te bemachtigen na een jaartje projecten doen voor je zelf.

Zo krijg je ook veel meer beeld wat webdeveloper inhoud en of je het werk leuk lijkt.
Een IT bachelor studie geeft je wel een goeie basis en startpositie, je leert er, als het goed is, meer dan alleen "programmeren". Een portfolio opbouwen met 0 start kennis is niet onmogelijk maar wel een uitdaging.

Starten met Codecademy.com of gratis variant freecodecamp.com lijkt mij ook een goeie optie om te kijken of het wat is @SV92 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weirdoojp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:38
dylan111111 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Een IT bachelor studie geeft je wel een goeie basis en startpositie, je leert er, als het goed is, meer dan alleen "programmeren". Een portfolio opbouwen met 0 start kennis is niet onmogelijk maar wel een uitdaging.

Starten met Codecademy.com of gratis variant freecodecamp.com lijkt mij ook een goeie optie om te kijken of het wat is @SV92 :)
Mjah heb je misschien wel gelijk in, maar als je puur alleen webdevelopment wilt gaan doen. Als je een carreer path volgt bij Codecademy (https://www.codecademy.co...tack-engineer-career-path) krijg je ook meer dan alleen programmeren (leer je ook portfolio opbouw, deployment etc)
Pagina: 1