IPv6 prefix en inloggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 18:05
Hallo,

Ik moet vaker op een beveiligde site inloggen en hiervoor moet ik constant met mijn IPv4 inloggen omdat deze altijd hetzelfde is.

Nu begrijp ik van de beheerder van de site dat ik ook met mijn IPv6 prefix ? kan inloggen, als ik dit forum goed gebruikt is dat de eerste reeks van het IPv6 adres en nagenoeg nooit wijzigt.

Maar... is dat wel veilig als ik alleen de IPv6 prefix gebruik, kunnen dan niet meer mensen met deze prefix daar inloggen of is deze prefix ook alleen voor mij zoals mijn IPv4 ?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, ik ben niet zo technisch en probeer het zo duidelijk mogelijk te verwoorden, anders hoor ik het wel.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je prefix verandert - als het goed is - niet of zelden. Maar je kunt niet "met je prefix" inloggen. Een als abcdefg je IP is, is je prefix abc - bij wijze van. En dan kan je IP dus ook abcdxyz zijn. Maar dan log je nog steeds met je volledige IP in maar is de prefix nog onveranderd. Dus ik dénk dat er hier érgens spraak is van een klok en klepeltje; bij de beheerder of jou.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 08-02-2025 18:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Net als met ipv4 is de ipv6 prefix gedeeld met je hele huis. Afhankelijk van hoe het verder is in gericht heeft elke toestel een eigen ipv6.

Dus er verandert niet zoveel, de prefix krijg je van de isp, net als het ipv4 adres.

Het enige verschil is gebrek aan NAT, dus de server krijg het ipv6 van het toestel, niet alleen de prefix.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 08-02-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Dan kunnen inderdaad meer mensen met deze prefix inloggen want de reeks die jij krijgt is enorm groot. Dus je moet om dat te voorkomen je hele ipv6 adres doorgeven, echter deze verandert enorm vaak bij de meeste isps.

Een prefix is een vergelijkbaar met een subnet op ipv4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
WOW dat was snel en duidelijk !!

Vriendelijk bedankt dan misschien toch maar mijn ipv4 gebruiken denk ik, want die blijft nagenoeg hetzelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je de eerste helft van je IPv6-adres doorgeeft is dat, praktisch voor huisaansluitingen gezien, ongeveer gelijk aan een enkel IP-adres bij IPv4.

Je moet daarbij wel uitgaan van een volledig uitgeschreven adres, dus bijvoorbeeld:

2001:0db8:85a3::8a2e:0370:7334

is een verkort adres (zie de dubbele ::), het hele adres is:

2001:0db8:85a3:0:0:8a2e:0370:7334

Waarvan de eerste helft, de /64 waar je in zit, is:

2001:0db8:85a3:0::/64

De reden dat je dat zo wilt doen overigens is omdat het laatste deel van je IP-adres tegenwoordig constant wijzigt omwille van privacy, maar het eerste deel (het subnet, ook wel de prefix) blijft redelijk gelijk omdat dat door je ISP wordt toegewezen.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 08-02-2025 19:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
Dank voor de uitleg !
Pagina: 1