Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:22
Ik zou graag jullie willen vragen om input op dit onderwerp.
Wij zoeken een L/L WP om de woonkamer te verwarmen in de winter en verkoelen in zomer.

Ons verbruik is 600m3 per jaar (5p, totaal max 20min douchen per dag) gecombineerd met een lichte bijverwarming met een 'infrarood'-paneel. We zijn redelijk zuinig en bewust met energie en we verwarmen rond 19.5/20 graden, alleen als we er zijn.

Onze beneden verdieping is ca 150m3 (2.4 hoog), incl hal/toilet/trapkast, dus ongeveer 130m3 zonder hal/toilet/trapkast.

Tussenwoning, 2,5m uitbouw met geïsoleerd dak, maar redelijk koudeval van grote HR++ raam (pal op zuiden). Vloerisolatie. Ventilatie d.m.v. Duco box door heel huis, ook woonkamer en roosters boven achterdeur en keukenraam (voor).

Op zolder hebben we een Daikin Comfora 3.5kW sinds juni en daar hebben we veel plezier van. Om te verwarmen en te koelen en het verbruik is echt geweldig (227kWh (6 maanden) met hele dag op ecostand koelen en hele dag op ecostand verwarmen (stand 17,5, dan wordt het ca 19-20 graden op zolder)

Gisteren gesproken met de installateur en hij geeft eerlijk aan dat verwarmen met LL ook als nadeel kan hebben dat wanneer de WP moet ontdooien, er even geen aanvoer van warme lucht is en dat dat als oncomfortabel kan worden ervaren. Hij vermoedt dat een 3.5 het in de winter niet gaat redden om het zelfstandig op temperatuur te houden (afnemend vermogen bij lage temperaturen winter i.c.m. inhoud woonkamer)

Wat denken jullie? We denken dus aan 3.5 of 5.0 Comfora of Perfera.
Verdieping ca 11x5,5, achterkant op zuiden met groot raam en daar is zithoek. Voorkant is keuken en daar willen we de unit op de korte wand plaatsen, zodat daar het 'gelui'd en meeste 'wind' is en de buitenunit voor het huis kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:08
Die 3,5 kW zal het ongetwijfeld warm houden bij 24/7 draaien.
Maar als ik je zo hoor dan verwarm je 'als je er bent'. Dat kan met L/L prima, maar dan zou ik voor de 5 kW kiezen. Pendelen is bij verwarmen veel minder een issue, dan bij koelen, verwarmen vraagt veel meer compressorvermogen. Zeker bij vochtig weer met veel defrosts.

Pendelen in de zomer lossen wij op door de unit pas aan te zetten als wij vinden dar het nodig is, en afhankelijk van de hitte zetten we hem ergens tussen 17u en 23u weer uit.

Ten aller tijde zou ik, als je hoofddoel verwarmen is, voor een vloermodel gaan. Hoog aan de wand modellen zijn ideaal voor koeling.

Maar goed, zo lang je cv ketel in de backup blijft hangen is er ook zeker niks mis met 3,5 kW. Voorkomt pendelrisico in de zomer.

Succes met je keuze!

Ps: ik ga er hier blind van uit dat de 3,5 kW een lager minimumvermogen heeft dan een 5 kW, maar ik ken die Daikins specifiek niet. Dus zelf ffe de specsheets checken.

[ Voor 9% gewijzigd door Icebear1079 op 09-02-2025 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Dank voor je bericht.

Op dít moment verwarmen we met de cv ketel o.b.v. een ingesteld schema (als iedereen naar werk/school is gaat cv niet aan, anders wel). 's nachts het huis warm houden is dure aangelegenheid

Op zomerse dagen zetten we de airco juist 's ochtends al aan op een milde temperatuur (24gr) zodat de zolder de hele dag gekoeld is en vooral dat de zolder geen tijd heeft om zelf op te warmen. Die bevalt erg goed. In loop van de avond nog ff naar 22graden en dan gaat ie uit. In het begin dachten wij ook gewoon volgas te kunnen na het avondeten, maar dan is de lucht wel afgekoeld, maar de zolder werd erna weer (erg) warm door warmteafgifte van muren en dak.

Ik begreep, uit het grote LLWP forum onderdeel, dat je met verwarmen (met airco) hetzelfde moet denken, omdat, als de verwarming 's nachts uit staat en alle meubels etc afkoelen, het veel meer vermogen kost om van 16 graden op te warmen naar 20 graden, dan om het gewoon de hele nacht 19 of 20 te houden.

Zie ik dit nu dan verkeerd?

PS: het klopt dat ik nog een cv ketel heb om bij te verwarmen, maar dat is een optie die ik liever niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 19:31
Ik heb een vergelijkbare benedenverdieping, huis jaren 80. Isolatie redelijk.
Wij hebben 2 winters puur op de airco verwarmd met 1 MHI 3,5kw. Die hadden wij 24/7 aan staan omdat hij het anders echt niet goed warm kon houden.
Als het puur voor verwarmen is en ik zou het zelf overnieuw doen dan zou ik gaan of voor 2 binnen units beneden of 1x 5kw. Persoonlijk vond ik het lastig om de warmte goed door de ruimtes heen te krijgen. Dus de plaatsing is ook erg belangrijk.

Wij zijn zelf ondertussen overgestapt naar een monobloc samen met vloerverwarming die al aanwezig was.
Dit vinden wij kwa comfort toch een flinke stap vooruit weer.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Dank voor je reactie.

Vloerverwarming gevoed door cv of warmtepomp?

We hebben helaas weinig opties voor het plaatsen van een monoblock vanwege grote raampartijen.

Onze woonkamer is 'gelukkig' gewoon rechttoe rechtaan, dus de lucht kan vanuit de keuken naar de woonkamer stromen (geen L vorm, geen tussen muurtjes, gewoon open etc).
Je ervaring desalniettemin wordt gewaardeerd en daar hoop ik er meer van te horen.

We hoeven het hier geen 23 graden binnen te maken in de winter en ik begrijp dat aircoverwarming een andere ervaring geeft dan via radiatoren. Ben benieuwd hoe jullie dat ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
pizzapieter schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:35:
Dank voor je bericht.

Op dít moment verwarmen we met de cv ketel o.b.v. een ingesteld schema (als iedereen naar werk/school is gaat cv niet aan, anders wel). 's nachts het huis warm houden is dure aangelegenheid

Op zomerse dagen zetten we de airco juist 's ochtends al aan op een milde temperatuur (24gr) zodat de zolder de hele dag gekoeld is en vooral dat de zolder geen tijd heeft om zelf op te warmen. Die bevalt erg goed. In loop van de avond nog ff naar 22graden en dan gaat ie uit. In het begin dachten wij ook gewoon volgas te kunnen na het avondeten, maar dan is de lucht wel afgekoeld, maar de zolder werd erna weer (erg) warm door warmteafgifte van muren en dak.

Ik begreep, uit het grote LLWP forum onderdeel, dat je met verwarmen (met airco) hetzelfde moet denken, omdat, als de verwarming 's nachts uit staat en alle meubels etc afkoelen, het veel meer vermogen kost om van 16 graden op te warmen naar 20 graden, dan om het gewoon de hele nacht 19 of 20 te houden.

Zie ik dit nu dan verkeerd?

PS: het klopt dat ik nog een cv ketel heb om bij te verwarmen, maar dat is een optie die ik liever niet gebruik.
In mijn beleving hoeft een AC niet 24u/dag aan te staan bij koeling. Bij ons is dat eerder 10 tot 14u overdag. Voordeel daarvan is dat de buitenunits niet 's nachts draaien en das dan weer prettig voor buren die met het raam open slapen.
Maar ffe paar uurtjes aanzetten voor het slapen gaan werkt idd niet goed.
Of 's nachts verwarmen handig is, ligt een beetje aan je isolatie van je huis denk ik en wat je voor comfort wil 's ochtends.
Het advies bij WPen in het algemeen is, laat ze rustig op deellast draaien, dan hebben ze de beste COP. Dat klopt op zich wel. Maar 's nachts is het koud buiten, vochtig waardoor je toch wat lager is enmet meer defrosts temaken hebt. Als de buitenunit in stiltemodus moet werken, dan vertraagt de ventilator, wat tot nog meer defrosts leidt.
Dus 24h/dag verwarmen, ik doe het met onze LWWP op VVW alleen als het stevig vriest.

Maar ik denk dat hier meerdere wegen naar Rome zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
PS: aanvullende vraag. Als we hem ophangen op de plek zoals we dat nu bedacht hebben, hangt hij tussen het plafond en het keukenraam. Boven het keukenraam, dus onder de airco, zit het ventilatierooster. Is dit juist een voordeel of nadeel of maakt dit niks uit?

Kan me voorstellen dat juist de verwarmingsstand die lucht meeneemt en minder zorgt voor 'koude tocht' door ventileren (we zuigen dus continue door het huis met een Duco)

Is dit een door mezelf bedacht voordeel of heb ik hier een punt? Ik had liever gehad dat hij de lucht van 'onder' aanzoog, dan zou de koude lucht meteen verwarmd worden, maar volgens mij zuigt hij de lucht juist van boven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
ron36 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:45:
Ik heb een vergelijkbare benedenverdieping, huis jaren 80. Isolatie redelijk.
Wij hebben 2 winters puur op de airco verwarmd met 1 MHI 3,5kw. Die hadden wij 24/7 aan staan omdat hij het anders echt niet goed warm kon houden.
Als het puur voor verwarmen is en ik zou het zelf overnieuw doen dan zou ik gaan of voor 2 binnen units beneden of 1x 5kw. Persoonlijk vond ik het lastig om de warmte goed door de ruimtes heen te krijgen. Dus de plaatsing is ook erg belangrijk.

Wij zijn zelf ondertussen overgestapt naar een monobloc samen met vloerverwarming die al aanwezig was.
Dit vinden wij kwa comfort toch een flinke stap vooruit weer.
Ja eens comfort van VVW is veel beter dan AC's. Maar qua prijs natuurlijk ook compleet ander verhaal.

Met een vloerunit verspreid je de warmte beter, omdat de koude lucbt bij de vloer wordt weggetrokken. Maar eens, meerdere binnenunits verdelen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Icebear1079 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:25:
[...]

In mijn beleving hoeft een AC niet 24u/dag aan te staan bij koeling. Bij ons is dat eerder 10 tot 14u overdag. Voordeel daarvan is dat de buitenunits niet 's nachts draaien en das dan weer prettig voor buren die met het raam open slapen.
Of 's nachts verwarmen handig is, ligt een beetje aan je isolatie van je huis denk ik en wat je voor comfort wil 's ochtends.
Het advies bij WPen in het algemeen is, laat ze rustig op deellast draaien, dan hebben ze de beste COP. Dat klopt op zich wel. Maar 's nachts is het koud buiten, vochtig waardoor je toch wat lager is enmet meer defrosts temaken hebt. Als de buitenunit in stiltemodus moet werken, dan vertraagt de ventilator, wat tot nog meer defrosts leidt.
Dus 24h/dag verwarmen, ik doe het met onze LWWP op VVW alleen als het stevig vriest.

Koelen doen we idd niet 24u per dag, ook nu niet, want 's nachts zijn de slaapkamers dicht en de unit hangt op voor zolder (blaast richting kamers).

Het is voldoende om hem, bij warm weer alleen, om 0900u aan te zetten en hele dag een beetje te laten koelen op eco stand (scheelt heel veel stroom en effect is gelijk). Zolder is volledig geïsoleerd.

Laagste temperatuur in woonkamer was 17,3 graden vanaf december (en we stoken tot 2230u), dus heel erg koelt t niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Icebear1079 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Ja eens comfort van VVW is veel beter dan AC's. Maar qua prijs natuurlijk ook compleet ander verhaal.

Met een vloerunit verspreid je de warmte beter, omdat de koude lucbt bij de vloer wordt weggetrokken. Maar eens, meerdere binnenunits verdelen beter.
We hebben qua indeling van de woonkamer wel een uitdaging om een goeie plek te vinden voor de vloerunit. VVW gaat op CV installatie en die willen we dus minder gebruiken. Daarvoor moet natuurlijk ook vloer eruit, vvw erin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
pizzapieter schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:26:
PS: aanvullende vraag. Als we hem ophangen op de plek zoals we dat nu bedacht hebben, hangt hij tussen het plafond en het keukenraam. Boven het keukenraam, dus onder de airco, zit het ventilatierooster. Is dit juist een voordeel of nadeel of maakt dit niks uit?

Kan me voorstellen dat juist de verwarmingsstand die lucht meeneemt en minder zorgt voor 'koude tocht' door ventileren (we zuigen dus continue door het huis met een Duco)

Is dit een door mezelf bedacht voordeel of heb ik hier een punt? Ik had liever gehad dat hij de lucht van 'onder' aanzoog, dan zou de koude lucht meteen verwarmd worden, maar volgens mij zuigt hij de lucht juist van boven aan.
De wandunits zuigen hun lucht aan de bovenkant aan, dus als het rooster boven de unit zit dan werkt het.
Zit het rooster aan de onderkant, dan kan ik het niet goed inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
pizzapieter schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:37:
[...]

We hebben qua indeling van de woonkamer wel een uitdaging om een goeie plek te vinden voor de vloerunit. VVW gaat op CV installatie en die willen we dus minder gebruiken. Daarvoor moet natuurlijk ook vloer eruit, vvw erin etc.
Dan kun je naar 2 binnenunits kijken, of als je voor 1 unit kiest, de fan handmatig hoger zetten. Maar dat leidt dan weer tot meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Niet helemaal in verhouding, naar voor idee. Op het kruisje willen we wandunit plaatsen. Langs de wanden (nagenoeg) geen plek waar de vloer unit zou kunnen hangen (en als dat wel zou lukken, zou er een heel stuk leiding door de huiskamer lopen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY7SmDQJyluB3WPT9P5s1UGTxUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXqNVkjD27Ao9QRCJKYDsKT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 19:31
Icebear1079 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Vvw zit nu op de warmtepomp idd.
Nu ik de tekening van jou ruimte zie, die is inderdaad wel beter voor een airco dan ons huis. Wij hebben meer muren beneden.
Ik denk eerlijk gezegd nu ik de indeling zie, en jullie gasverbruik geeft wel een indicatie dat de isolatie best prima is. Dat een 3.5kw het wel prima kan doen.
Ons huis is vrij oud, 2 kapper en staat best in de wind, wij hebben echt veel meer warmte verlies denk ik.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Nog een aanvullende vraag: ik heb de airco op zolder (3.5kW) op een eigen groep zitten (oude droger groep). Daar komt binnenkort een HomeWizard Plug-In thuisbatterij bij en verder niks. Volgens de installateur geen probleem.

De airco beneden wil ik aansluiten op de groep van de schuur, waar buiten wat verlichting en soms een boormachine/kleine compressor/klein kacheltje niets aangesloten is en binnen de wifirouter en splitter. Ik heb alleen geen idee van piekspanning van een 3,5kW of 5kW. Kan iemand mij dat vertellen?

[ Voor 3% gewijzigd door pizzapieter op 10-02-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
pizzapieter schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:55:
Nog een aanvullende vraag: ik heb de airco op zolder (3.5kW) op een eigen groep zitten (oude droger groep). Daar komt binnenkort een HomeWizard Plug-In thuisbatterij bij en verder niks. Volgens de installateur geen probleem.

De airco beneden wil ik aansluiten op de groep van de schuur, waar buiten wat verlichting en soms een boormachine/kleine compressor/klein kacheltje niets aangesloten is en binnen de wifirouter en splitter. Ik heb alleen geen idee van piekspanning van een 3,5kW of 5kW. Kan iemand mij dat vertellen?
Geen idee wat de piek is. Maar hier zit een 5kW MHI gewoon in het stopcontact van de woonkamer/keuken zitten. Samen met een koffiezetapparaat, waterkoker en vaatwasser. Lijkt tot nu toe geen enkel probleem bij zowel koelen als verwarmen. (in de praktijk, theoretisch kan het gewoon mis gaan)
In jouw lijstje lijkt alleen het kacheltje wel ffe handig om te bekijken. Als dat 2 kW is, en dan een 5 kW er naast, dat zou wel eens spannend kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
Goeie. Kacheltje kan 1 of 2kW (voor als de zoon in de schuur aan het klussen is).
Maar het komt niet vaak voor dat ie hem gebruikt én dan moeten dus én het kacheltje én de airco op het zelfde moment veel stroom vragen
Pagina: 1