Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06
Ik ben opzoek naar een nieuwe inbouwvaatwasser. Nu heb ik deze op het oog: https://www.bol.com/nl/nl/p/bosch-serie-4-smv4evx00e-vaatwasser-volledig-ingebouwd-14-couverts-c/9300000163441985/. Als ik naar de afmetingen kijk vraag ik mij af of het huidige frontpaneel van 76 cm hoogte erop past. Bij onze huidige kapotte vaatwasser steekt het paneel boven en onderuit, maar ik kan niet opmaken uit de tekening of dat ook kan voor deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3u7-jjUhuTFlQXM8DgydttOOWs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JKRdoxiIQ8naRJ3A6EMRces2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Past niet. Zie DJMaze in "Nishoogte vaatwasser"

Maar er zijn veel meer randvoorwaarden dan die jij noemt.
Een paneel van 76 kan passen als het paneel boven de vaatwasser uitsteekt. Dan heb je verkeerd gemeten.

En nog maar te zwijgen over een verlaagde nis waarbij er achterin een balk is vergeten waardoor de vaatwasser kantelt...

[ Voor 82% gewijzigd door DJMaze op 09-02-2025 13:31 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
DJMaze schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:24:
Past niet. Zie DJMaze in "Nishoogte vaatwasser"

En nog maar te zwijgen over een verlaagde nis waarbij er achterin een balk is vergeten waardoor de vaatwasser kantelt...
@DJMaze wat bedoel je met het bovenstaande?

Deze past wel qua paneelhoogte van 76 cm. https://www.bol.com/nl/nl...twasser/9300000009892214/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
kielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:12:
@DJMaze wat bedoel je met het bovenstaande?
Post even een foto van je nis (zonder vaatwasser).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kielkiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IYkwI1-_g5uYrT0tajqqsaJNlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyM5soEW6hS9J3swc3CL0EF5.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto @DJMaze. Nishoogte is ongeveer 89 / 90 en diepte 57 cm. 60 cm breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:49:
[Afbeelding]

Hier een foto @DJMaze. Nishoogte is ongeveer 89 / 90 en diepte 57 cm. 60 cm breed
Oven kant uitsteken is geen issue, beneden wel omdat de uitsparing in de vaatwasser een maximale diepte heeft. De montage handleiding kan je deze maten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Brilsmurfffje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:54:
[...]

Oven kant uitsteken is geen issue, beneden wel omdat de uitsparing in de vaatwasser een maximale diepte heeft. De montage handleiding kan je deze maten geven.
Wat bedoel je met uitsparing @Brilsmurfffje? Ik heb de tekening met maten er ff bij gedaan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJkHNV8WSIKeGMUfznSujaqWr7c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ccrs35Ak3LGa7weF7xwMh0M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Wat bedoel je met uitsparing @Brilsmurfffje? Ik heb de tekening met maten er ff bij gedaan [Afbeelding]
Het nisje is 10 cm diep, de deur komt een stukje naar voren bij t openklappen. Maar een cm of 10 kan hij wel uitsteken in de vaatwasser. Let op dat je ook nog een plint hebt waar t frontje boven moet blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Brilsmurfffje schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Het nisje is 10 cm diep, de deur komt een stukje naar voren bij t openklappen. Maar een cm of 10 kan hij wel uitsteken in de vaatwasser. Let op dat je ook nog een plint hebt waar t frontje boven moet blijven
Thx! De keukenmonteur van de keuken heeft het plintje al ingezaagd en dat zie je niet echt. Dus daar kan vast nog wel iets af

[ Voor 3% gewijzigd door kielkiel op 09-02-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
kielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Thx! De keukenmonteur van de keuken heeft het plintje al ingezaagd en dat zie je niet echt. Dus daar kan vast nog wel iets af in het minst gunstige geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Precies wat ik dacht, qua probleem.
De grijze balk bovenin die moet je er uit zagen.
En achterin aan de bovenkant heb je misschien ook een balk nodig.
Een Bosch heeft namelijk aan de bovenkant voor en achter steun nodig.
Bij de Bosch SBV machines zit ook een transparante stikker, die moet op de onderkant van je aanrechtblad plakken om te zorgen dat het aanrechtblad niet nat wordt.
Misschien moet ook de achterwand er uit.

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 10-02-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
DJMaze schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:37:
Precies wat ik dacht, qua probleem.
De grijze balk bovenin die moet je er uit zagen.
En achterin aan de bovenkant heb je misschien ook een balk nodig.
Een Bosch heeft namelijk aan de bovenkant voor en achter steun nodig.
Bij de Bosch SBV machines zit ook een transparante stikker, die moet op de onderkant van je aanrechtblad plakken om te zorgen dat het aanrechtblad niet nat wordt.
Misschien moet ook de achterwand er uit.
Thx voor deze goede tips! Dat grijze balkje aan de voorkant zit met hoekbeugels vast, dus die kan ik zo naar achteren verhuizen.

Hopelijk hoeft de achterwand er niet uit. Daar zitten kastjes. In welke situatie moet de achterkant eruit?

Even uit interesse: is die steun specifiek voor Bosch? En waarom niet alle vaatwassers? Als de klep open gaat komt het zwaartepunt standaard toch voor te liggen en is er kiepgevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4caRNas4pAWNmmGiklh0wrPKz3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kI1V9BHqWVOPjw1dtCkfPPsh.png?f=user_large

Als de rood gemarkeerde balk mist, dan kantelt de vaatwasser aan de achterkant omhoog.
Dat komt omdat de vaatwasser alleen bovenin vast zit aan de kast wangen.

Als het aanrechtblad is zoals de tweede zwarte lijn, dan heb je geen balk achter nodig.

Bij de onderste moet je de hoogte van de balk (rood) aftrekken van je paneel (blauw) hoogte en achterin een balk maken.
De onderste is dus jouw situatie (waarbij de balk mist) en is complexer om het paneel op de juiste manier te plaatsen.
Je moet dan de hoogte van je grijze balk aftrekken van de totale hoogte en van de paneelhoogte.
Verwijderen van die balk en situatie 1 of 2 gebruiken is veel makkelijker.

Dit staat ook vermeld op een minuscuul papiertje dat bij de vaatwasser zit (maar niet in de installatiehandleiding).

De achterkant moet er uit als de diepte van de kast wang minder is dan 55cm (dus niet aanrecht en deurtjes meerekenen).

Een goede keukenmonteur houdt bij installatie er rekening mee. Echter zijn 8 van de 10 keukenmonteuren niet capabel (of tijd/geld gebrek).
Jouw situatie komt ik dus regelmatig tegen en moet ik de keuken aanpassen.
En in geval van blindgrepen moet ik de laatste situatie aanhouden en een paneel aan de bovenkant maken.
Zoals onderstaand omdat de montage clips van de gootsteen in de weg zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMTbb1HzhZslUQqwWToLljEZCX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITYRoRjpj0ZTTz8qcpS0Hav0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was de situatie daarvoor, waarbij de vaatwasser snel stuk ging en scheef stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSfqB5FG401vtKfn8YKkIyH3JcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8TIYpayxtmxFSWzSmOZ8sYA.jpg?f=fotoalbum_large
kielkiel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:17:
Even uit interesse: is die steun specifiek voor Bosch? En waarom niet alle vaatwassers? Als de klep open gaat komt het zwaartepunt standaard toch voor te liggen en is er kiepgevaar?
Het zou voor alle vaatwassers moeten gelden...
Het probleem is minder met AEG en Miele omdat die ook onderin de kuip 2 schroeven hebben.

[ Voor 93% gewijzigd door DJMaze op 10-02-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
DJMaze schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:37:
[Afbeelding]

Als de rood gemarkeerde balk mist, dan kantelt de vaatwasser aan de achterkant omhoog.
Dat komt omdat de vaatwasser alleen bovenin vast zit aan de kast wangen.

Als het aanrechtblad is zoals de tweede zwarte lijn, dan heb je geen balk achter nodig.

Bij de onderste moet je de hoogte van de balk (rood) aftrekken van je paneel (blauw) hoogte en achterin een balk maken.
De onderste is dus jouw situatie (waarbij de balk mist) en is complexer om het paneel op de juiste manier te plaatsen.
Je moet dan de hoogte van je grijze balk aftrekken van de totale hoogte en van de paneelhoogte.
Verwijderen van die balk en situatie 1 of 2 gebruiken is veel makkelijker.

Dit staat ook vermeld op een minuscuul papiertje dat bij de vaatwasser zit (maar niet in de installatiehandleiding).

De achterkant moet er uit als de diepte van de kast wang minder is dan 55cm (dus niet aanrecht en deurtjes meerekenen).

Een goede keukenmonteur houdt bij installatie er rekening mee. Echter zijn 8 van de 10 keukenmonteuren niet capabel (of tijd/geld gebrek).
Jouw situatie komt ik dus regelmatig tegen en moet ik de keuken aanpassen.
En in geval van blindgrepen moet ik de laatste situatie aanhouden en een paneel aan de bovenkant maken.
Zoals onderstaand omdat de montage clips van de gootsteen in de weg zitten:
[Afbeelding]

Dit was de situatie daarvoor, waarbij de vaatwasser snel stuk ging en scheef stond:
[Afbeelding]

[...]

Het zou voor alle vaatwassers moeten gelden...
Het probleem is minder met AEG en Miele omdat die ook onderin de kuip 2 schroeven hebben.
Yesss, ik snap het punt van de balken! Thx voor de tekening en foto _/-\o_ . Het komt er eigenlijk op neer dat je de ruimte tussen bovenkant vaatwasser en onderkant aanrechtblad moet opvullen met balkjes. Want dan weet je zeker dat hij niet naar voren kantelt als je de klep open doet. Vaatwasser is 55 cm en nisdiepte is 57. Dus dat gaat goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Juist. Maar als je de boel opvult en je nis is 89 dan moet je die 4cm balk er aftrekken en is je nis 85cm. Dan past een Bosch SBV niet omdat die te hoog is.

Die fout maken klanten vaak zelf, kan ik weer met ongedane zaken retour.

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 10-02-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
Ik weet nu het belang van het balkje dus ik zorg ervoor dat die ruimte evt opgevuld wordt met een balkje van de benodigde dikte. Het aanrecht is zoals je hierboven hebt getekend de middelste: gewoon vlak. Bestaande balkje haal ik weg. De minimale hoogte met pootjes van de bosch is 86,5 en max hoogte is 92,5. In principe kan ik de bosch zo hoog zetten dat hij tegen de onderkant van het blad kan zetten. Ik ga kijken hoe het uitkomt.
Pagina: 1