Deco pakt ethernet backhaul niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-03 14:28
Tijdens een verbouwing hebben we overal ethernetkabels aangelegd om een goed functionerend netwerk te krijgen in huis.

Ik gebruik drie TP-link Deco X20, een in router mode verbonden aan een switch. De andere twee in AP modus, ook verbonden aan de switch. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhwfJ59nbv8trO1CMI8rsiuDBYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxDcgBsUWLwY73RBJ2Xsox5X.jpg?f=fotoalbum_large

Eén van de Deco’s pakt altijd netjes ethernet backhaul maar de ander soms wel maar meestal niet. Dat is vervelend want die verbinding is net wat slechter, door de afstand en plafond dat er tussen zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CMUc4yem5LRtNFZh5VxWBFd-uI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ynP0iEga6VuHIAQ1xoOa8URp.png?f=fotoalbum_large

Ik kom er maar niet achter waarom niet: kabels heb ik doorgemeten, die werken. Ik heb het op verschillende poorten van de switch geprobeerd, maar hij pakt de ethernet backhaul alleen in eerste instantie en dan schakelt de Deco na een dag of wat over op de wifi. Om ‘m terug op ethernet te krijgen moet ik alles uitschakelen en opnieuw opstarten. En dat gaat dan een paar dagen goed en dan schakelt de derde Deco weer over op wifi.

Heeft iemand advies hoe ik het permanent op ethernet backhaul krijg? Of ligt het aan de app, die het gewoon niet goed weergeeft?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je de 2 deco's al uitgewisseld om te zien of het probleem meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor switch?

Om goed te werken met deze topologie moet de switch IEEE1905.1 ondersteunen, zie:
https://www.tp-link.com/no/support/faq/1794/

Of switches het ondersteunen is doorgaans onduidelijk - TP-Link geeft het zelf alleen voor drie van hun tientallen soorten switches aan, laat staan van andere vendoren.

Wissel idd de Deco's om, alleen doormeten van een kabel is (tenzij je iets van kaliber Fluke Linkrunner hebt) niet genoeg om zeker te zijn dat het goed werkt.

Als het niet aan de kabel ligt zou ik focussen op de switch.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
IEEE 1905.1 ondersteuning kan er niets mee te maken hebben, want beide Deco's zitten op dezelfde switch.

Ik lees dit probleem vaker bij Deco's dat ze een voorkeur voor wifi lijken te hebben, waarschijnlijk staat de software nogal scherp ingesteld.
De bedoeling van een mesh set is dat hij het meest efficiënte pad kiest en als er dan kleine hikup in het bekabelde pad is dat hij overgaat naar de wifi backhaul.
Als hij daar eenmaal zit is hij er moeilijk weer vanaf te krijgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom een switch er tussen?

Als de main rechtstreeks is bedraag met het modem, dan kunnen de andere twee toch prima zonder draad.

Mijn ervaring met de TP Deco's is dat de tweede en derde behoorlijk ver en onbedraad van de main deco geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-03 14:28
Mijzelf schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:08:
Heb je de 2 deco's al uitgewisseld om te zien of het probleem meegaat?
Heb ik nog niet geprobeerd, ga ik vandaag of morgen even proberen.
dion_b schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:06:
Wat voor switch?

Om goed te werken met deze topologie moet de switch IEEE1905.1 ondersteunen, zie:
https://www.tp-link.com/no/support/faq/1794/

Of switches het ondersteunen is doorgaans onduidelijk - TP-Link geeft het zelf alleen voor drie van hun tientallen soorten switches aan, laat staan van andere vendoren.
De switch is de TL-SG108, die ook op die pagina van TP-Link staat. Dus dat zou goed moeten zitten.
Verwijderd schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:14:
Waarom een switch er tussen?

Als de main rechtstreeks is bedraag met het modem, dan kunnen de andere twee toch prima zonder draad.

Mijn ervaring met de TP Deco's is dat de tweede en derde behoorlijk ver en onbedraad van de main deco geplaatst kunnen worden.
De main staat niet op een heel handige plek (in een meterkast bijna in de kruipruimte) waardoor het wifi-signaal niet heel sterk is vanaf de main. Bovendien staat de derde op zolder en door de constructie van de zoldervloer, is de sterkte van het wifi-signaal sterk wisselend. Terwijl daar de thuiswerkplek is. Daarom bedraad om uitval in Teams, etc. te voorkomen.

[ Voor 80% gewijzigd door Zaphod B. op 08-02-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Zaphod B. schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:04:
Ik gebruik drie TP-link Deco X20, een in router mode verbonden aan een switch. De andere twee in AP modus, ook verbonden aan de switch.
En met alle Deco's gewoon in AP mode eens proberen?

[ Voor 28% gewijzigd door The_Doman op 08-02-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Zitten de 2 satellieten naast elkaar in die tplink switch? En dan vanuit switch uplink naar lan2 van de hoofd deco?

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2025 19:04 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1