Waterleidingslang gebruikt voor gas: vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj454
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 13:56
Ik ben er recent achtergekomen dat de vorige eigenaar voor onze gasleidingen niet die gele slangen heeft gebruikt maar witte (waterleiding slangen dus). Uit andere posts op dit forum begrijp ik dat dit ‘not done’ is, onder andere vanwege de signaal-werking van die kleurcodering. De andere posts gaan over de keuze om wel of niet een gasleiding voor water te gebruiken of andersom. Maar in mijn geval is de vraag: nu het eenmaal zo aangelegd is, zou ik het dan alsnog moeten vervangen? (Voor context: dat zou 5.000 a 10.000 euro kosten, omdat de leidingen natuurlijk weggewerkt zijn en er dus ook dingen gesloopt moeten worden). Zijn de waterleiding slangen structureel andere dan gasleidingen, en kan er hierdoor een gevaarlijke situatie ontstaan bij het gebruik?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:29
Dj454 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:27:
Ik ben er recent achtergekomen dat de vorige eigenaar voor onze gasleidingen niet die gele slangen heeft gebruikt maar witte (waterleiding slangen dus). Uit andere posts op dit forum begrijp ik dat dit ‘not done’ is, onder andere vanwege de signaal-werking van die kleurcodering. De andere posts gaan over de keuze om wel of niet een gasleiding voor water te gebruiken of andersom. Maar in mijn geval is de vraag: nu het eenmaal zo aangelegd is, zou ik het dan alsnog moeten vervangen? (Voor context: dat zou 5.000 a 10.000 euro kosten, omdat de leidingen natuurlijk weggewerkt zijn en er dus ook dingen gesloopt moeten worden). Zijn de waterleiding slangen structureel andere dan gasleidingen, en kan er hierdoor een gevaarlijke situatie ontstaan bij het gebruik?
Als het zoveel kost, zou je dan niet overwegen gelijk helemaal van het gas af te gaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 18:54
Dit lijkt me een verborgen gebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18
Dan ben je wel in de aap gelogeerd. Volgens mij zijn die gele slangen uitgevoerd in 316L. https://kachelmaterialens...stof-mantel-3-4-duim.html Maar er zijn ook kunstof slangen https://pitshop.nl/100140...SQu5FqSUWoXRoCPvoQAvD_BwE De witte slangen zijn niet geschikt voor aardgas. Witte Uponor leidingen hebben nog een aluminium laagje, voor wat het waard is. Als er geen geschikte leiding voor aardgas is gebruikt kun je de hele boel weer openbreken of via een andere weg een nieuwe leiding aanleggen. Ik denk inderdaad dat je de vorige eigenaar hiervoor aansprakelijk kunt stellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Tupolev op 08-02-2025 14:31 ]

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20
Van Uponor zijn allebei de leidingen van PE-MD, wat de kunststof betreft.
316L is een aanduiding voor RVS, dus zal te maken hebben met de koppelingen.

Het verschil zit volgens mij vooral in het feit dat gele buis een gas goedkeuring heeft en de witte buis een KIWA goedkeuring.
Gevaar zie ik niet direct, maar het hoort niet zo te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 08-02-2025 12:28 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zal toch wel ergens zichtbaar zijn geweest dat de slangen wit zijn en niet geel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Welk merk is het?
Het zal niet meteen voor gevaar zorgen maar het hoort natuurlijk niet.
Hebben ze wel gaskoppelingen gebruikt? Daar zit sowieso verschil in met de rubber ringen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als ik er de vorige eigenaar voor op kon laten draaien ging alles er uit.

Als dat niet zo was kocht ik een bus lek tester om alle koppelingen te controleren. Dan kon ik iig slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:44:
Als ik er de vorige eigenaar voor op kon laten draaien ging alles er uit.

Als dat niet zo was kocht ik een bus lek tester om alle koppelingen te controleren. Dan kon ik iig slapen.
Maar wat is het gebrek dan, behalve dat het verkeerd is natuurlijk.
Als er al tig jaar zonder problemen gas door gaat, dan is er geen enkel beletsel.
Inderdaad testen voor jezelf.

De vorige eigenaar kan je misschien een bus verf geven met de juiste ral code. Verf maar geel dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:48
Een waterleiding heeft meer druk te verwerken dan een gasleiding dus waarschijnlijk zal het niet heel gevaarlijk zijn.
Wil je heel zeker zijn van je zaak dan kun je misschien een nieuwe gasleiding leggen door de kruipruimte (en de oude laten zitten) dan hoeft het niet zo ingrijpend te zijn. Ik zou wel een erkend installateur de zaak aan laten sluiten.
Er zijn trouwens ook witte gasleidingen, volgens mij met een aluminium binnenkant en witte buitenmantel dus misschien is die wel gebruikt. Zo'n witte gasbuis is bij mij ook door een erkende gas-installateur gebruikt voor de aansluiting van een gas (open)haard. Die ligt al meer dan 10 jaar door de kruipruimte en is recent getest bij installatie van een slimme gasmeter. Helemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zit er ook een mantelbuis omheen? Flexibele gasleiding dient namelijk een mantelbuis te hebben. Mogelijk nog niet ten tijde van de aanleg, nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Wat voor koppelingen zijn er gebruikt op die gasbuis? Is het knel (hoop van niet) of pers?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 07:54
Los van het gevaar, zelfs al zouden ze het kunnen hebben, wat als er schade of brand voortkomt uit lekkage en de verzekering ontdekt dat je niet over wettelijk verplichte goedgekeurde leidingen beschikt.

Maar kun je dit niet onder verborgen gebrek scharen en dan de overige eigenaar aansprakelijk stellen?

En met zulke bedragen is dit inderdaad een fijn moment om de overstap te maken naar gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj454
Sorry voor de late reactie van mij als OP. Ik dacht dat ik 'notificaties aan' had staan maar kreeg geen meldingen...
-- vorige eigenaar aansprakelijk stellen: heb ik uitgezocht, maar daarvoor is het a. te laat (verjaringstermijn) en b. kun je je afvragen of dit een 'verborgen' gebrek is, want je ziet bij beide CV-ketels duidelijk dat er niet een gele leiding naartoe loopt. (Hoe twee (!) onderhoudsbeurten dit niet gezien kunnen hebben is me een raadsel
-- van het gas af: dat overweeg ik nu inderdaad wel ja. Heb alvast een afspraak gemaakt met een airco-leverancier. Maar dan zit je ook met douche en keuken.
-- of die leidingen nou echt ongeschikt zijn voor gas en/of ik gedoe zou krijgen met verzekering, daarover lijken de meningen hierboven verdeeld. Ik ga vanavond in detail kijken naar wat mensen daarover zeggen. Want dat is de hoofdvraag: is het nodig om het te vervangen, en is die noodzaak vanwege de specs van die leiding of puur juridisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Dj454 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:25:
Sorry voor de late reactie van mij als OP. Ik dacht dat ik 'notificaties aan' had staan maar kreeg geen meldingen...
-- vorige eigenaar aansprakelijk stellen: heb ik uitgezocht, maar daarvoor is het a. te laat (verjaringstermijn) en b. kun je je afvragen of dit een 'verborgen' gebrek is, want je ziet bij beide CV-ketels duidelijk dat er niet een gele leiding naartoe loopt. (Hoe twee (!) onderhoudsbeurten dit niet gezien kunnen hebben is me een raadsel
-- van het gas af: dat overweeg ik nu inderdaad wel ja. Heb alvast een afspraak gemaakt met een airco-leverancier. Maar dan zit je ook met douche en keuken.
-- of die leidingen nou echt ongeschikt zijn voor gas en/of ik gedoe zou krijgen met verzekering, daarover lijken de meningen hierboven verdeeld. Ik ga vanavond in detail kijken naar wat mensen daarover zeggen. Want dat is de hoofdvraag: is het nodig om het te vervangen, en is die noodzaak vanwege de specs van die leiding of puur juridisch.
Zoals eerder gezegd: witte gasleidingen bestaan, zeker als ze al enkele jaren liggen. Die witte gasleidingen zijn minder flexibel dan witte (kunststof) waterleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dj454 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:25:
Maar welk merk is het dan? En foto's ?
Je maakt het niet echt duidelijk.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj454
Ja sorry, ik reageerde vanochtend 'alvast' omdat ik het onbeleefd vond om twee dagen niet gereageerd te hebben (omdat ik geen mail-notificaties kreeg).Ik heb inmiddels gekeken naar de tekst op de gebruikte buis. Er staat op 'class 5 / 6 bar KIWA 8 bar ATEC n° 14 / 06-1056 class 2 (70 °C/8 bar) class 4 (60 °C/10 bar)
70 °C/8 bar 95 °C/6 bar KOMO class 5 / 6 stoffdicht entspr. Anforderungen n. DIN 4726 Abs. 4.4'.
Ik kan geen merk vinden. Helpt deze tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj454
Hierbij de foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2iThgKcphZQXqvuBd8LL-tw1Ss=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tlyabhGPxKoAN1bMC3lWo6R4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7E6S5zx9Sy5iZngIdcIzRS6qC8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/di1pC4wXuITYUbapiqGLNmZP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtmO42ZDsSaYUqIqKhlvoSTn77U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uxNKczk5gAgGlSytobQQ4ofs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7MSA91Krd-MzkcisDZOlji4KfE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/S9qW7o0LK9uK9w7rwboKoXn8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericwhar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:42
Dit is zeer waarschijnlijk Viega Pexfit en helaas dus niet geschikt voor aardgas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Op de laatste foto zie je de Komo leiding overgaan in een andere witte leiding. Wat voor een leiding is dat, zit er verschil in flexibiliteit? Gasleidingen hebben een kern van aluminium of koper en zijn weinig flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj454
Ik heb zojuist contact gehad met onze CV-onderhoudsman (die was onbereikbaar in de afgelopen weken). Hij noemde (zonder de foto's al gezien te hebben) dat Viega in het verleden het advies gegeven heeft om waterslangen ook voor aardgas te gebruiken mits duidelijk gemarkeerd. Hij tekende daarbij aan dat hijzelf dat nooit zou doen, maar als dat een advies van Viega geweest is destijds dan zou het kunnen betekenen dat het leidingwerk toch niet vervangen hoeft te worden. Dat zal de komende dagen duidelijk worden, verwacht ik. Voor nu: bedankt voor het meedenken. Volgens mij zijn in deze topic precies de verschillende perspectieven voorbijgekomen die ik nodig had (praktisch en juridisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-06 11:37
Wat @Dj454 aangeeft, dit is zeker geen verborgen gebrek er steken immers zichtbare kunststof leidingen uit de vloer die onderhevig zijn aan NEN 8078, NEN 1078 en NPR3378. Verhalen van een verborgen gebrek obv een afwijking van de voorschriften die golden op het moment van de bouw, heeft kans wanneer het object niet normaal te gebruiken is. Er zijn op dit moment geen overmatige lekkages geconstateerd. Daarbij de verjaring die nu van kracht is voor OP.

Dat het systeem niet voldoet aan de huidige NEN 8078, NEN 1078 en NPR3378 kan eenvoudig geconstateerd worden door een partij met ervaring (lijkt er niet op als je kijkt naar doorvoeren en het ontbreken van mantels)

Dit verhaal heeft veel overeenkomsten met de discussie stalen gasleidingen. Dat het mocht en kon volgens bouwbesluit weten we, maar we weten ook dat deze leidingen onderhevig zijn aan corrosie dus is dit aangepast. Gevolg is dat het advies vervangen is. Hetgeen wat hier dan ook uit zou voortvloeien.

Of je verzekeraar dit vereist of de uitkering in geval van brand/explosie weigert is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Officieel is het gebruik van goedgekeurde materialen bij gasleiding verplicht. Dat wil zeggen dat het voorzien moet zijn van het keurmerk Gastec QA (uitgeven door KIWA).

Alle gebruikte materialen die onderdeel zijn van de gasleidingen moeten dit hebben, dus van buis tot koppelingen.

Gastec is een keurmerk dat voldoet aan alle eisen in het bouwbesluit.
Verzekeraars volgen deze richtlijnen en kunnen moeilijk doen als blijkt dat er schade ontstaan is door het gebruik van niet gekeurde of onjuiste materialen.

Nu praktisch gezien:
Nu is het zo dat de buis zelf het probleem (hoogstwaarschijnlijk) niet is, maar wel de gebruikte koppelingen. Zijn er in dit tracé andere koppelingen gebruikt dan bij het drinkwater of CV stelsel?

De opbouw van de buis zelf is soms zelfs identiek aan die van drinkwater. Deze zijn alleen geel van kleur en voorzien van een mantelbuis (in het geel) voor makkelijke herkenbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Grutte Pier schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:59:
Wat @Dj454 aangeeft, dit is zeker geen verborgen gebrek er steken immers zichtbare kunststof leidingen uit de vloer die onderhevig zijn aan NEN 8078, NEN 1078 en NPR3378. Verhalen van een verborgen gebrek obv een afwijking van de voorschriften die golden op het moment van de bouw, heeft kans wanneer het object niet normaal te gebruiken is. Er zijn op dit moment geen overmatige lekkages geconstateerd. Daarbij de verjaring die nu van kracht is voor OP.

Dat het systeem niet voldoet aan de huidige NEN 8078, NEN 1078 en NPR3378 kan eenvoudig geconstateerd worden door een partij met ervaring (lijkt er niet op als je kijkt naar doorvoeren en het ontbreken van mantels)

Dit verhaal heeft veel overeenkomsten met de discussie stalen gasleidingen. Dat het mocht en kon volgens bouwbesluit weten we, maar we weten ook dat deze leidingen onderhevig zijn aan corrosie dus is dit aangepast. Gevolg is dat het advies vervangen is. Hetgeen wat hier dan ook uit zou voortvloeien.

Of je verzekeraar dit vereist of de uitkering in geval van brand/explosie weigert is mij niet duidelijk.
Je verhaal is waar. De leidingen zijn zichtbaar dus het is geen verborgen gebrek.

Maar er kan dan nog altijd sprake zijn van non-conformiteit. Je hoeft als koper niet voor aankoop te controleren of een installatie aan geldende wet en regelgeving voldoet. Je mag dat simpelweg verwachten.
Wel moet daarbij de kanttekening gemaakt worden dat de installatie moet voldoen aan het jaar van aanleg/renovatie. Nu staat er op die leidingen meestal ook een maand/jaartal van productie, dus is de leeftijd van de installatie wel te achterhalen. Als die leeftijd bekend is, kan worden nagegaan of het voldoet aan de eisen van toen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20
@BlueKeenan
Wel vreemd dat Viega dan nog steeds gele gasleiding (SmartPress) aanbiedt zonder Gastec keuring.
En ze zijn ook nog steeds van hetzelfde materiaal als de waterleiding.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:16:
@BlueKeenan
Wel vreemd dat Viega dan nog steeds gele gasleiding (SmartPress) aanbiedt zonder Gastec keuring.
En ze zijn ook nog steeds van hetzelfde materiaal als de waterleiding.
Gastec is dus geen verplichting, alleen een van de meest makkelijke manieren om aan te duiden dat het voldoet aan de eisen.
Pagina: 1