Hoe houden jullie je geintegreerde fietsaccu warm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:16
Mijn moeder (65+) is op zoek naar een nieuwe elektrische fiets. Nu heeft ze er een gevonden die goed zit en aan alle eisen voldoet, echter heeft hij een geïntegreerde accu.

Zoals op al heel veel plekken genoemd moet deze als het even kan boven de 10 graden blijven. Dit gaat in de vrijstaande schuur natuurlijk niet lukken.

Ik kan mij iets voorstellen als een accuhoes met een geïntegreerd verwarmingselement en thermostaat (op 5V?). Echter kan ik dit nergens vinden, behalve op een buitenlandse site met een T en vier letters waar ik geen vertrouwen in heb maar wel kan leven als een miljardair.

Ik kan natuurlijk gaan tweaken met een warmtematje en een hoes, maar heb liever iets dat moeder-waardig is.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en een kant-en-klare of andere oplossing gevonden?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
Ik zou twee heel andere opties overwegen:
  1. Gewoon laten voor wat het is en accu koud laten worden. Het is een gebruiksvoorwerp, en het moet er tegen kunnen.

2. Andere fiets zoeken waarbij de accu makkelijk losgekoppeld kan worden.
Gaan lopen kloten met zaken die het warm moeten houden kost geld, tijd en brengt risico met zich mee dat het kapot gaat of in de fik vliegt.

Zelf heb ik een elektrische fiets waarbij de accu eraf gehaald kan worden, dus die heb ik in huis liggen. En mijn ouders hebben allebei een elektrische fiets waarbij dat ook kan, maar die laten 'm gewoon op de fiets in de schuur zitten, zonder verwarming of wat dan ook. Kunnen ze prima tegen (ook al zal het over de jaren heen vast wat minder kilometers opleveren).

Tenzij je het een leuke uitdaging vindt natuurlijk, dan wens ik je veel succes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 08-02-2025 11:29 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn ebike met dure Bosch 625Wh accu staat ook in een vrijstaand, niet geïsoleerd schuurtje.

Ik ben van het kamp 'niet teveel over nadenken ', al weet ik dondersgoed dat deze temperaturen niet bevorderlijk zijn voor de levensduur.

Accu zit dus altijd in de fiets en ik laad hem ook altijd op van 40 naar 100%. Mijn accu is wel verwijderbaar, maar ik laat hem alsnog altijd in de fiets zitten. Ik zie het als gebruiksvoorwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:16
Bedankt. Ik vind het ook een gebruiksvoorwerp, maar dat betekent nog niet dat je er niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan.

Het zou zonde zijn geweest als er een makkelijke oplossing voor de kou bestaat die ik niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

redkuul schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:51:
Bedankt. Ik vind het ook een gebruiksvoorwerp, maar dat betekent nog niet dat je er niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan.

Het zou zonde zijn geweest als er een makkelijke oplossing voor de kou bestaat die ik niet ken.
Zo een fiets heeft een range van 100km+ je moeder zal er maximaal 25km mee fietsen op een dag dus zelfs al verlies je de helft na x jaar dan is dat nog geen enkel issue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04
Warm houden in de schuur moet je niet willen, gaat je veel meer kosten dan het ooit oplevert doordat je accu wat langer meegaat.

Zou 'm gewoon koud laten worden, daarbij een paar dingen die helpen:

- Zet hem niet bijna leeg weg in een koude schuur. Tussen 40-60% lading is ideaal, maar in elk geval niet met 10% lading een week in de koude schuur zetten.

- Steenkoud opladen is ook niet ideaal. Maar dat is idd misschien lastig te voorkomen, want anders moet je hem eerst een uurtje binnen zetten en dan gaan laden, kan me voorstellen dat ze daar niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34
Geïntegreerde accu's kunnen toch nog steeds eenvoudig uit het frame genomen worden?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

The Wizard

Moderator Mobile
Gewoon lekker laten staan, altijd mijn accu op de fiets laten zitten en 2x tot 100% laden op een dag. Heeft keurig 6 jaar zonder noemenswaardige achteruitgang gewerkt. Met weer en wind gefietst en opgeladen.

Zoals anderen zeggen; gewoon gebruiken zoals je wil, achteruitgang zal echt minimaal zijn bij normaal dagelijks gebruik.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1