Hoe houden jullie je geintegreerde fietsaccu warm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 20:07
Mijn moeder (65+) is op zoek naar een nieuwe elektrische fiets. Nu heeft ze er een gevonden die goed zit en aan alle eisen voldoet, echter heeft hij een geïntegreerde accu.

Zoals op al heel veel plekken genoemd moet deze als het even kan boven de 10 graden blijven. Dit gaat in de vrijstaande schuur natuurlijk niet lukken.

Ik kan mij iets voorstellen als een accuhoes met een geïntegreerd verwarmingselement en thermostaat (op 5V?). Echter kan ik dit nergens vinden, behalve op een buitenlandse site met een T en vier letters waar ik geen vertrouwen in heb maar wel kan leven als een miljardair.

Ik kan natuurlijk gaan tweaken met een warmtematje en een hoes, maar heb liever iets dat moeder-waardig is.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en een kant-en-klare of andere oplossing gevonden?

Thanks!

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik zou twee heel andere opties overwegen:
  1. Gewoon laten voor wat het is en accu koud laten worden. Het is een gebruiksvoorwerp, en het moet er tegen kunnen.

2. Andere fiets zoeken waarbij de accu makkelijk losgekoppeld kan worden.
Gaan lopen kloten met zaken die het warm moeten houden kost geld, tijd en brengt risico met zich mee dat het kapot gaat of in de fik vliegt.

Zelf heb ik een elektrische fiets waarbij de accu eraf gehaald kan worden, dus die heb ik in huis liggen. En mijn ouders hebben allebei een elektrische fiets waarbij dat ook kan, maar die laten 'm gewoon op de fiets in de schuur zitten, zonder verwarming of wat dan ook. Kunnen ze prima tegen (ook al zal het over de jaren heen vast wat minder kilometers opleveren).

Tenzij je het een leuke uitdaging vindt natuurlijk, dan wens ik je veel succes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Hahn op 08-02-2025 11:29 ]

The devil is in the details.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn ebike met dure Bosch 625Wh accu staat ook in een vrijstaand, niet geïsoleerd schuurtje.

Ik ben van het kamp 'niet teveel over nadenken ', al weet ik dondersgoed dat deze temperaturen niet bevorderlijk zijn voor de levensduur.

Accu zit dus altijd in de fiets en ik laad hem ook altijd op van 40 naar 100%. Mijn accu is wel verwijderbaar, maar ik laat hem alsnog altijd in de fiets zitten. Ik zie het als gebruiksvoorwerp :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• redkuul
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 20:07
Bedankt. Ik vind het ook een gebruiksvoorwerp, maar dat betekent nog niet dat je er niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan.

Het zou zonde zijn geweest als er een makkelijke oplossing voor de kou bestaat die ik niet ken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

redkuul schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:51:
Bedankt. Ik vind het ook een gebruiksvoorwerp, maar dat betekent nog niet dat je er niet zorgvuldig mee om hoeft te gaan.

Het zou zonde zijn geweest als er een makkelijke oplossing voor de kou bestaat die ik niet ken.
Zo een fiets heeft een range van 100km+ je moeder zal er maximaal 25km mee fietsen op een dag dus zelfs al verlies je de helft na x jaar dan is dat nog geen enkel issue!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
Warm houden in de schuur moet je niet willen, gaat je veel meer kosten dan het ooit oplevert doordat je accu wat langer meegaat.

Zou 'm gewoon koud laten worden, daarbij een paar dingen die helpen:

- Zet hem niet bijna leeg weg in een koude schuur. Tussen 40-60% lading is ideaal, maar in elk geval niet met 10% lading een week in de koude schuur zetten.

- Steenkoud opladen is ook niet ideaal. Maar dat is idd misschien lastig te voorkomen, want anders moet je hem eerst een uurtje binnen zetten en dan gaan laden, kan me voorstellen dat ze daar niet op zit te wachten.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Geïntegreerde accu's kunnen toch nog steeds eenvoudig uit het frame genomen worden?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:14

The Wizard

Moderator Mobile
Gewoon lekker laten staan, altijd mijn accu op de fiets laten zitten en 2x tot 100% laden op een dag. Heeft keurig 6 jaar zonder noemenswaardige achteruitgang gewerkt. Met weer en wind gefietst en opgeladen.

Zoals anderen zeggen; gewoon gebruiken zoals je wil, achteruitgang zal echt minimaal zijn bij normaal dagelijks gebruik.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:41
Ik ben werlijk gezegd op zoek naar een beschermhoes omdat de fiets op school geen afdakje heeft. Heel de dag dus onder de regen en/of sneeuw.

Ik kan alleen geen beschermhoes vinden voor de Bosch 400 afneembare fietsaccu. Ze zijn te klein rond de 34 cm terwijl mijn accu 48 cm is.

Wie o wie weet waar ik zoiets kan bestellen?

Accu Afmetingen: 480 x 69 x 120 mm

• Korvaag
  • Laatst online: 00:03
guido66 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:14:
Geïntegreerde accu's kunnen toch nog steeds eenvoudig uit het frame genomen worden?
Zeker niet allemaal. Genoeg fietsen waar ie vast in het frame zit verwerkt.

UNOX: The worst operating system

• Korvaag
hoihoi66 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:00:
Ik ben werlijk gezegd op zoek naar een beschermhoes omdat de fiets op school geen afdakje heeft. Heel de dag dus onder de regen en/of sneeuw.

Ik kan alleen geen beschermhoes vinden voor de Bosch 400 afneembare fietsaccu. Ze zijn te klein rond de 34 cm terwijl mijn accu 48 cm is.

Wie o wie weet waar ik zoiets kan bestellen?

Accu Afmetingen: 480 x 69 x 120 mm
Mis ik iets of is dit gewoon met google te vinden?
https://www.stuurwold.nl/...582a346d49e8dda7d49dd28a8

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:41
Ik heb een soortgelijke besteld en die was 35 cm. Ik vermoed dat ze express vaak niet de exacte afmetingen vermelden.

Oude Bosch 400 zijn kwa formaat korter dan de nieuwe varianten.

• Korvaag
hoihoi66 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:52:
[...]

Ik heb een soortgelijke besteld en die was 35 cm. Ik vermoed dat ze express vaak niet de exacte afmetingen vermelden.

Oude Bosch 400 zijn kwa formaat korter dan de nieuwe varianten.
Ah okee.. hier staan op zich drie verschillende waaronder de classic plus nieuwer dus ik zou zeggen dat die moeten passen, maar dat heb ik dus idd gemist dan. Ik vond het al gek omdat ik er binnen no-time 1 gevonden had.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:39
Als het flink gaat vriezen dan kun je een dekentje over de hele fiets leggen om de accu vorstvrij te houden.
Zelf heb ik een stukje radiator folie onder de snelbinder over de accu gedaan, niet zozeer voor de kou maar meer tegen de hitte.
In de winter is dat geen probleem maar in de zomer als het buiten 30 graden is dan wordt de accu in de volle zon wel heel erg heet.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07

QuattroNL

It is I.

Wilke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:02:
- Steenkoud opladen is ook niet ideaal. Maar dat is idd misschien lastig te voorkomen, want anders moet je hem eerst een uurtje binnen zetten en dan gaan laden, kan me voorstellen dat ze daar niet op zit te wachten.
Mijn nieuwe Bosch accu is uitneembaar en neem ik altijd mee naar binnen.
Is de accu echter nog te koud, zoals deze periode, dan weigert de lader 'm op te laden. Moet eerst de accu een uurtje laten opwarmen alvorens de lader de accu warm genoeg vindt om 'm op te gaan laden. Je hoort ook een duidelijke klik (relais?) in de lader.
Zou een beveiliging kunnen zijn.
Ik laad 'm altijd tussen de 40 en 80/90%.

Een accu kan best tegen wat kou, hij gaat er niet kapot van (extreme temps daargelaten en afhankelijk van het type accu). De capaciteit wordt natuurlijk wel een stukje lager.
Laden met kou is daarom ook niet aan te raden (als het al lukt).
Dat is ook de reden dat je bij veel electrische auto's de accu kan voorverwarmen alvorens je bij een (snel)lader komt. Het bevordert de levensduur en er kan dan gewoon meer in.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:43
vogelmans schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:21:
Als het flink gaat vriezen dan kun je een dekentje over de hele fiets leggen om de accu vorstvrij te houden.
Zelf heb ik een stukje radiator folie onder de snelbinder over de accu gedaan, niet zozeer voor de kou maar meer tegen de hitte.
In de winter is dat geen probleem maar in de zomer als het buiten 30 graden is dan wordt de accu in de volle zon wel heel erg heet.
Waarom zou een dekentje werken? De fiets straal geen warmte uit (als een mens). Dus onder een dekentje koelt het ook gewoon af. Hooguit iets trager.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:39
LordSinclair schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Waarom zou een dekentje werken? De fiets straal geen warmte uit (als een mens). Dus onder een dekentje koelt het ook gewoon af. Hooguit iets trager.
Vaak is tocht de boosdoener. Daarom kun je planten die niet goed vorstbestendig zijn afdekken met een dun vliesdoek. Dat doek is zo dun dat het ademend is en je er bijna doorheen kan kijken maar het houdt wel de koude wind (tocht) tegen. Zo'n heel dun doek is voldoende om de planten de winter door te helpen.
Het hoeft ook niet speciaal een dekentje te zijn, kan ook een plastic zak zijn of i.d.
Pagina: 1