Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 17:40
Hoi,

Sinds een week springt groep 2 (de groep voor de slaapkamers) er regelmatig uit. De meterkast is doorgeschakeld, waarbij de hoofdmeterkast in de garage hangt. Tijdens een verbouwing hebben verschillende mensen aan de elektriciteit gewerkt, maar nu wijst iedereen naar elkaar als het om de oorzaak gaat. Ik heb alle apparaten die op groep 2 zijn aangesloten losgekoppeld, maar soms blijft de groep het even werken voordat hij weer uitspringt.

Bijgevoegd een aantal foto’s van de installatie. Klopt de uitvoering hiervan? Suggesties of oplossingen zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L-5-Avz_BfeXxlhxFjGG_EGLao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W59DVi8ao7jWt9t9jjs78ZDD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiwKYGuv7qguhq4ff1WX8YG1yh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWdjTTdraq0dbMvPUqtq1gdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T1TXrALTStD7x4iTI2RuIUrj1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owsxHH9K9R9Qv030SijW8wFk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:22
Meet eens de spanning op de aarde als de groep is ingeschakeld. Als dat het geval is dan lekt er ergens in die groep stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je moet alles nagaan wat op die groep zit. Ergens kan een draad losgeschoten zijn

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:00
Waarom zitten er twee keer twee aarddraden onder één klem op de aardrail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gebeurd dat uitspringen op een spontaan moment of op een moment dat iemand iets doet (aan/uit zet oid). Ook bij apparatuur op de andere aangesloten groepen. (Dat kunnen ook dingen zijn als koelkasten en vriezers e.d. die zelf in en uitschakelen)
Deze automaten specifiek zijn best gevoelig (voor inrush current (inschakelstroom)) heb ik gemerkt.

Of wellicht is de automaat van groep 2 gewoon defect. Even omwisselen met een ander kan dat uitwijzen.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 08-02-2025 11:05 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
remco_k schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:02:
Gebeurd dat uitspringen op een spontaan moment of op een moment dat iemand iets doet (aan/uit zet oid). Ook bij apparatuur op de andere aangesloten groepen.

Deze automaten specifiek zijn best gevoelig. Of wellicht is de automaat van groep 2 gewoon defect. Even omwisselen met een ander kan dat uitwijzen.
Eerst spontaan, en nu vrijwel direct. Niemand doet iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
hcQd schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:01:
Waarom zitten er twee keer twee aarddraden onder één klem op de aardrail?
Zijn dat de geel groene draden onderaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hamsterhein schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Eerst spontaan, en nu vrijwel direct. Niemand doet iets
Oh dat is dan goed testbaar dus.
Ook dat kan inrush current zijn.
Als je hem een paar keer achter elkaar meteen weer aanzet, blijft ie dan wel in?

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 08-02-2025 11:08 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
remco_k schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Oh dat is dan goed testbaar dus.
Ook dat kan inrush current zijn.
Als je hem een paar keer achter elkaar meteen weer aanzet, blijft ie dan wel in?
Nee helaas. De groep bij de hoofdmeterkast vliegt eruit. Deze kast is doorgeschakeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06

pistole

Frutter

Hamsterhein schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Nee helaas. De groep bij de hoofdmeterkast vliegt eruit. Deze kast is doorgeschakeld
Wat bedoel je precies hiermee? Is het groep 2 op je foto die eruit klapt of ergens anders. Overigens lijkt de kast niet volledig aanraakveilig en dus niet netjes aangesloten.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50
De groep bij de hoofdmeterkast vliegt eruit.
Wat is het wat er precies uitvliegt, is het een aardlekautomaat of zit deze kast in de hoofdkast weer achter een installatieautomaat. Anders voeg van die kast ook even foto's toe en probeer evt een schema te tekenen hoe het precies aangesloten zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:42

martijn v o

Certified by Enphase.

En hoe zit de aardrail aangesloten?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Veel vragen en voor een " leek" niet meer te overzien wat begrijpbaar is
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering?
Want als alle partijen die aan jouw installatie hebben gewerkt naar elkaar wijzen schiet het niet op.
En als het totaal mis gaat hoe gaat je inboedel/ opstalverzekering er tegen aan kijken als iets niet juist is aangesloten?
Zeker nu je hier je vraag gesteld hebt.

Dus heb je een rechtsbijstandverzekering, vraag daar om advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

[...]

Dus iets anders als groep 2??

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:27

dragonhaertt

@_'.'

Kan ook zijn dat die automaat gewoon brak is.
Wissel groep 2 en 3 eens om, dan weet je of het de groep of de automaat is.

Overigens zou ik gewoon aanraden een elektricien in te huren als je hier zelf geen verstand van hebt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-09 17:31
Kijk nu eerst maar eens wat de oorzaak is. Heb je kortsluiting, overbelasting of een aardlek? Die groepen lijken alamatjes, dus die kunnen door al die drie oorzaken trippen. Als je fatsoenlijk materiaal had gekocht, dan geeft de alamat aan wat het probleem was, maar die goedkope EMAT bagger doet dat niet, dus heb je nu extra uitzoekwerk.

Overbelasting kun je makkelijk uitsluiten, gewoon alle apparaten loskoppelen en dan is het weg.

Een aardlek is wat vervelender, want dat kan ook ik de installatie zitten. Koppel alle apparaten los en kijk of het probleem terugkomt. Zo ja, dan zit het in de installatie. Zit er toevallig een buitenlamp op die groep? Het kan zijn dat daar water in gekomen is en je aardlek veroorzaakt, dat had ik zelf ooit. Ook andere vaste lampen of vast aangesloten apparaten waar water in kan komen, kunnen hier de oorzaak zijn. Denk aan lampen in de badkamer, een cv-ketel of rolluiken.

Als de oorzaak kortsluiting is, en je hebt alle apparaten losgekoppeld (ook vast opgehangen lampen), dan zul je echt op zoek moeten. Trek alle centraaldozen van die groep open en controleer of de bedrading netjes is aangesloten zonder blank koper. Als het net zo gemonteerd is als die meterkast, dan kun je daar nog wel eens wat vinden. Als dat niet het geval is, dan vrees ik dat je een electricien moet laten komen, want dan zit het in de leidingen en zul je nieuwe draden moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:07
Losgeschoten draadje in een stopcontact, lamp of verdeeldoos. Of een rotte automaat, maar ik vermoed het eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:51
martijn v o schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:42:
En hoe zit de aardrail aangesloten?
Niet, zo te zien.
Er zitten 7 geelgroene draden op de aardrail, 2 daarvan zijn voor de WCD's op de DIN rail, de overige 5 zitten op de 5 groepen.

Die grijze geribbelde mantelbuis die met tie-raps is vastgezet aan de andere buizen, daarin zitten de draden die van de hoofdmeterkast komen neem ik aan. Hoeveel draden zijn dat en welke kleuren?

[ Voor 24% gewijzigd door ASW1 op 08-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:12
ASW1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Niet, zo te zien.
Er zitten 7 geelgroene draden op de aardrail, 2 daarvan zijn voor de WCD's op de DIN rail, de overige 5 zitten op de 5 groepen.
Gewoonlijk verwacht je in de groepenkast een 6mm² blanke aarddraad komende vanaf een verdeelblokje onder in de meterkast waarop een 25mm² aardraad is gemonteerd komende vanaf de aard-pen.
In héél je huis heb je kennelijk dus geen aarde.
Haal er snel een goede elektricien bij, en géén ZZP-er zonder gekalibreerde Installatie-Tester.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Bedankt voor het advies! Ik ben net twintig keer de trap op en neer gelopen en had nog geen tijd om eerder te reageren. Bloed, zweet en tranen.

Blijkbaar is er ook een airco aangesloten op groep 2 (staat niet in de handgeschreven legenda). Ik heb de geel-groene draden van de buitenunit losgemaakt van de airco en daarna heb ik de geel-groene draad (aarddraad) aangesloten op een losse klem (in plaats van twee, zoals eerder het geval was). Dat heeft een half uur gewerkt totdat de groep er weer uit klapte.

Tien minuten geleden heb ik de bruine en zwarte draad (zie foto) omgedraaid. Het zwarte draadje was erg kort en zat strak, terwijl de bruine draad wat meer ruimte had. Het is mogelijk dat ze elkaar raakten in de kabelverbinder. Tot nu werkt het ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i601aQKJ0Jmpia-xI3vexJCTV0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq2yeAghU9lczPCReEzHUyE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G1CYwSardSUDpHh5uOtrhu1Th8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l0WNxFjyVvBrlEq6iyZ8Grr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Hamsterhein op 08-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zie ook dat de invoer linksonder vanuit die witte buis zowel bruin, zwart als grijze draad heeft.
Dat is een kabel voor 3 fasen, is daar daadwerkelijk een 3-fasenapparaat op aangesloten?
Want je hebt geen 3-fasen aardlekautomaat in je kast zitten. Kun je kijken of de bruine, zwarte en grijze draden daarvan daadwerkelijk zijn aangesloten ergens in je kast?
Die grijze draad zie ik nog een keer onder je hoofdschakelaar maar verder nergens, waar gaat die naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06

pistole

Frutter

ASW1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:12:
Ik zie ook dat de invoer linksonder vanuit die witte buis zowel bruin, zwart als grijze draad heeft.
Dat is een kabel voor 3 fasen, is daar daadwerkelijk een 3-fasenapparaat op aangesloten?
Want je hebt geen 3-fasen aardlekautomaat in je kast zitten. Kun je kijken of de bruine, zwarte en grijze draden daarvan daadwerkelijk zijn aangesloten ergens in je kast?
Die grijze draad zie ik nog een keer onder je hoofdschakelaar maar verder nergens, waar gaat die naartoe?
Zo te zien gaat die voedingskabel naar de hoofdschakelaar, en van daaruit 3x zwart + 1x blauw verder. Die voedingskabel brengt zo te zien ook de aarde mee.
Hamsterhein schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:50:
Blijkbaar is er ook een airco aangesloten op groep 2 (staat niet in de handgeschreven legenda). Ik heb de geel-groene draden van de buitenunit losgemaakt van de airco en daarna heb ik de geel-groene draad (aarddraad) aangesloten op een losse klem (in plaats van twee, zoals eerder het geval was). Dat heeft een half uur gewerkt totdat de groep er weer uit klapte.
Zoals al eerder opgemerkt is het verstandig om alles (van die groep) te ontkoppelen om te zien of het probleem blijft. Een airco + andere belasting (tosti ijzer, waterkoker, wasmachine?) op één groep is vragen om problemen. Ik zou dus beginnen door die los te koppelen. Het wissen van de zwarte en bruine draad zal weinig tot niets uitmaken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
pistole schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Zo te zien gaat die voedingskabel naar de hoofdschakelaar, en van daaruit 3x zwart + 1x blauw verder. Die voedingskabel brengt zo te zien ook de aarde mee.
Denk dat je gelijk hebt, dan is dat dus de kabel die van de hoofdkast komt.
Uitgevoerd in 5x 2,5 mm² zo te zien.
Pagina: 1