Stormbestendig tuinmeubilair voor dakterras

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik ben sinds vorig jaar de trotse eigenaar van een appartement op 20 hoog, met een dakterras. In de herfst heb ik geleerd dat het behoorlijk kan waaien, windstoten van (meer dan) 100 km/u zijn geen uitzondering.

Toch wil ik wel graag wat doen met het dakterras, dat 50m2 meet en een grandioos uitzicht biedt.

De vorige eigenaar had zich beperkt tot een picnic-tafel in het midden van het terras, dus dat is een optie, maar wel fantasieloos. Idee: https://www.rockwoodpickn...nicktafel-cross-over.html

Wat ik al had bedacht is massieve banken van steigerhout (maar dat rot binnen een jaar of 5 wel weg), en is ook niet echt comfortabel. Tenzij je gaat werken met kussens, maar die moet ik dan elke keer heen en weer slepen.

Betonnen meubilair is ook nog een optie, maar wellicht te zwaar voor een dakterras. Idee: https://www.rockwoodpickn...an-betonbank-massief.html

Ik heb ook dit gevonden: https://bubalou.com/ . Mooi spul, erg duur wel, en ze claimen wel dat het windbestendig is, maar geven nergens aan hoe dat wordt bereikt.

Wat zouden jullie doen met deze ruimte?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:44

Amphiebietje

In de blubber

Kan je eventueel meubilair ook vastzetten aan het terras zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Amphiebietje schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:54:
Kan je eventueel meubilair ook vastzetten aan het terras zelf?
Goeie. Het terras bestaat nu uit 50x50 tegels van 4 of 5 cm dik, die liggen met de hoeken op een soort rubberen dragers van 8 cm hoog (geen idee waarom zo hoog, misschien om regenwater ruim baan te geven?).

Een gedachte was om die hele constructie te vervangen door (kunststof) vlonders, maar dat geheel moet dus ook zwevend gelegd worden.

[ Voor 9% gewijzigd door SeatRider op 08-02-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:44

Amphiebietje

In de blubber

Overigens woon ik zelf op de 7e van een gebouw waar in de VVE stukken staat dat er bij de balkons en het dak rekening moet worden gehouden met een hoge tot zeer hoge windbelasting. De achterpui van de flat wijst naar het zuidwesten en er is niet echt iets dat het pand afschermt van harde windstoten en stormen uit die richting.

Bij storm piept en kraakt de achtergevel nogal eens (was best wennen toen ik er kwam wonen), en is het zo goed als onmogelijk op het balkon te gaan staan i.v.m. windstoten. Ik heb plantenbakken op bakstenen staan op mijn balkon, en die waaien maar zeer zelden om. Bloempotten vallen sneller om, zeker die met hoge planten er in, maar eigenlijk ook niet zo vaak. Verschuiven door windstoten doen ze eigenlijk niet.

Dus liefst heb je meubilair dat niet al te veel wind vangt (of ingeklapt kan worden als je het niet gebruikt), en stabiel staat. De picknick tafel waar je naar linkt, is zulk meubilair. Afhankelijk van wat voor rand je balkon heeft (alleen reling of ook stenen rand), kan je bij de randen bloembakken neerzetten (niet ophangen aan de reling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
SeatRider schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Goeie. Het terras bestaat nu uit 50x50 tegels van 4 of 5 cm dik, die liggen met de hoeken op een soort rubberen dragers van 8 cm hoog (geen idee waarom zo hoog, misschien om regenwater ruim baan te geven?).

Een gedachte was om die hele constructie te vervangen door (kunststof) vlonders, maar dat geheel moet dus ook zwevend gelegd worden.
Kunststof vlonders die vervolgens ook wegwaaien? Die tegels gaan vast nog 100 jaar mee, vervangen daarvan lijkt me zinloos.

Wat de meubels betreft, kun je die niet, als je ze niet gebruikt, in een hoek zetten en vastzetten met iets? Anders blijft het dingen die zwaar genoeg zijn om niet weg te waaien, zoals picknicktafels.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:13
Als je hout niet behandelt rot het zo weg in dit koude en druilerige weer. Als je het insmeert met de goede beits en in de winter even afdekt dan kan het veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:25
Of je loungebank verankeren in die 50*50 tegeles? Ik zou geen plastic vlonders plaatsen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
Niet helemaal direct antwoord op je vraag, maar als het uitzicht mooi is en je geen inkijk hebt op je terras zou ik serieus overwegen om naast meubilair ook een bad te plaatsen, dat is echt heerlijk in de zomer.

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/bad_balkon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:43

Honesty

kattenneus!

is zoiets https://www.keessmit.nl/h...tafel-3-delig-127424.html lounge set van hartman niet iets dan? is volgens mij aluminium en deze zijn er ook met kussens die eraf kunnen.
Zelf was ik ook voor een bubalou set, denk zelf dat dat we ooit nog een 2 zits bankje nemen(zodat ik kan ik kan zeggen zie je wel) maar mijn vrouw had liever kussens die je kon opruimen, en dus iedere avond moet opruimen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:56
Gezien het zo’n groot dakterras is zou ik zeker een mooie (zware) loungeset met een kussenbox wegzetten. Zelf ook jare een dakterras gehad met een loungeset, een goede kussenbox maakte mijn leven een stuk makkelijker :)

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

franssie

Save the albatross

Echt gaan voor zware hardhouten (teak is bijna niet mee te krijgen) tafels en banken. Ik woon in een polder en de windbelasting is ook extreem hoog. Een stijgerhouten setje zou hier bij de eerste storm de woningkomer invliegen, door de ramen.

Als je het kan optillen in je eentje is het te licht. Verschuiven in je eentje is prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:05
Is een soort van 'verhoogde zitkuil niks? Dat is gewoon een massief geheel wat nergens naar toe gaat. Zoiets als hieronder? Uiteraard komt het op een dak hoger te liggen ;)

Afbeeldingslocatie: https://reijm-tuinaanleg.nl/wp-content/uploads/2021/05/Tuinproject-met-zitkuil-Zoetermeer-1920x1440.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
@Milo85 Dit is nog wel een gaaf idee eigenlijk, mocht ik voor een maatwerkoptie gaan dan zal ik dit zeker meenemen! Wel wil ik eigenlijk niet te ver de hoogte in, want hoe hoger de rand van het terras, hoe minder uitzicht ik binnen heb.

@franssie Die box moet ik dan ook wel goed verankeren, maar is wel een optie.

@KnoxNL Dat heb ik ook overwogen, maar er zitten nog 20 verdiepingen boven mij. Dus ik zit niet beschut.

@No Hands Als ik composiet vlonderplanken van 3 meter lengte gebruik, en ik schroef ze vast op dwarsrichels, dan gaat het toch nergens heen? Ik zou het iig niet los neerleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Milo85 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:47:
Is een soort van 'verhoogde zitkuil niks? Dat is gewoon een massief geheel wat nergens naar toe gaat. Zoiets als hieronder? Uiteraard komt het op een dak hoger te liggen ;)

[Afbeelding]
Dit is iets dat vroeger ook gebruikt werd aan bijvoorbeeld de Vecht, een water bank. Met iets hogere leuningen kan je eigenlijk altijd uit de wind zitten. Wij denken er aan zoiets te bouwen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Even een update.

Ik heb inmiddels een Rockwood picknicktafel gekocht die echt nergens heen waait. En volgende maand komen ze een terras maken van vlonderplanken (die dus op dwarsrichels liggen, dus het geheel ligt vast. En daarbovenop dus weer de Rockwood :+ ).

Toch zou ik nog wel graag een paar relaxte lig/lounge stoelen willen hebben, maar die moeten dus wel buiten kunnen blijven staan, ook in de winter, en ook tijdens storm.

Nu zou mijn voorkeur uitgaan naar Adirondack (-look) stoelen, bvb deze:
https://www.amazon.nl/Ket...r-houtlook/dp/B083361347/

Die is van kunststof en weegt van zichzelf 11,5 kilo, dus nou dacht ik, als ik die nou (bij slecht weer) verzwaar met een soort zandzakken, iets als dit: https://www.amazon.nl/Zan...entstokken/dp/B0D46X8W85/ . Die zijn ongeveer 10 kilo per stuk, dan weegt de hele stoel dus 31,5 kilo. Dat moet toch wel redelijk stabiel blijven dan?

Een alternatief zou zijn de stoel met spanbanden vast te zetten aan de vlonderplanken, maar daar heb ik net een wat minder gevoel bij :).

Mag ik weer jullie input?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Zit er ruimte tussen je vlonderplanken, als dat zo is zou je daar iets van een hamerkopbout tussen kunnen steken, metalen hoek aan je tuinmeubilair en het zit vast aan het vlonder. Kan je alleen niet zo heel makkelijk schuiven qua positie.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
@blitzkrieg dat is nog best een idee. Desnoods alleen voor buiten het seizoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
OK, volgende vraag. Ik zou toch wel graag iets van zonbescherming willen hebben. Liefst een parasol met voet, waarbij de parasol in kwestie makkelijk te verwijderen is aan het eind van de dag, of als ik zware wind verwacht.

Nu vind ik een zweefparasol het meest ideaal (bvb deze: https://www.amazon.nl/til...onnescherm/dp/B0916JSJF5/) maar volgens mij niet superstabiel met wind, en ook niet 1-2-3 te verwijderen.

Ik vind in de reviews (ook van vergelijkbare producten) nooit terug dat de parasol verwijderbaar is, en op de foto's zie ik ook niet echt aangrijpingspunten.

De meer geijkte weg is dan waarschijnlijk een "normale" parasol (zoiets: https://www.amazon.nl/VOU...schermhoes/dp/B096X2J1GK/) waarbij het sowieso de bedoeling is dat je hem in een losse standaard zet.

Suggesties? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Mijn parasol is onlangs ingevouwen omver gewaaid, open gevouwen en een paar meter door de (matige) wind met voet en al meegenomen, waarbij het knik-scharnier inwendig is gebroken, kan nu alleen maar scheef staan, waar de parasol bij elk zuchtje (+/-) wind omver waait.
Ik zit nu te denken aan een veel kleinere die dus veel minder snel moet omwaaien én een model die in hoogte instelbaar is.
Bijna vijftig jaar geleden hadden mijn ouders al zo'n één... iets anders was ook niet te koop.

Een robot-arm met een parasol erop is mss een idee :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Is een uitval zonnescherm mogelijk? Ook fijn bij lichte regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
franssie schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:08:
Is een uitval zonnescherm mogelijk? Ook fijn bij lichte regen.
Idealiter wel, maar ik denk dat het bestuur van de VvE dwars gaat liggen. De gevel van mijn gebouw is nogal beeld (en skyline) bepalend :+

Pagina: 1