"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Vraag
Beste antwoord (via Hertog op 18-03-2025 14:55)
sleutelwoorden: vering, demping en massa.
als vering en demping in orde zijn - was je dempertest met beladen of onbeladen trommel - blijft alleen massa over.
die moet op de eerste plaats groot zijn, en verder verdeeld over de trommel, dus niet zoals bij veel wasmachines één blok gietijzer - of nog erger, beton - boven op de trommel.
het is lang geleden dat ik me hierin verdiept heb, maar toentertijd vond ik deze machines alleen bij miele, een gietijzeren gewicht rondom de vulopening.
als je er aan toe bent, let dan op het gewicht van de wasmachine. loop er met een grote boog omheen als hij minder dan 80kg weegt.
o ja, hoe meer toeren centrifugeren, hoe beter.
[ Voor 3% gewijzigd door PetervdM op 10-02-2025 19:41 ]
Alle reacties
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ah, toch goed dat ik het erbij zette. Ik zat zelf inderdaad alleen aan de 'verbinding' tussen wasmachine en grond te kijkenstutrecht schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:32:
Dat het een bovenlader is maakt het wel lastiger. Ik had namelijk exact hetzelfde en heb het weten op te lossen door een goede zware houten plank bovenop de wasmachine te leggen. Dat is alleen wat lastig als je met een bovenlader dan geen was meer in kan doen
Ja, staat stabiel en waterpas. Ik heb nog nog even gekeken maar er zit ook echt geen speling op.ThePsycho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:37:
En de pootjes van de wasmachine staan goed? Ik heb na onze verhuizing nog wat moeten draaien omdat een pootje nog wat zweefde en dat kon je horen.
Bij de wasmachine zelf hoor ik overigens ook niets geks. Het is niet stil natuurlijk, maar klinkt gewoon als een wasmachine
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Oh, dat is jammer... Is er een manier om dat op een of andere manier te controleren (bij voorkeur zonder het halve huis open te brekenJrz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:41:
Plaat moet in de draagbalk. Dat scheelt echt een hele boel. Maar als het al op beton staat zitten de platen wellicht niet goed vast. Niet veel wat je kan doen dan
Ah jammer, zou het dan kunnen dat de massa er onder gewoon niet zwaar genoeg is om de trilling op te pakken? Je zei beton op hout, maar is de kans niet groter dat het zandcement o.i.d. is?Hertog schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:43:
[...]
Ah, toch goed dat ik het erbij zette. Ik zat zelf inderdaad alleen aan de 'verbinding' tussen wasmachine en grond te kijken
[...]
Ja, staat stabiel en waterpas. Ik heb nog nog even gekeken maar er zit ook echt geen speling op.
Bij de wasmachine zelf hoor ik overigens ook niets geks. Het is niet stil natuurlijk, maar klinkt gewoon als een wasmachine
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Je zou ook kunnen kiezen om een extra betonnen plaat onder de wasmachine te plaatsen, zodat er meer inertie nodig is om het geheel te laten trillen.
Wat ook soms helpt is om de wasmachine iets uit waterpas te zetten zodat de trillingen niet horizontaal bewegen maar meer in een schuin vlak.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ik heb de badkamervloer niet open gehad. Op de (ver)bouw tekening staat 'betonvl op lewis gepr staal pt'. Lijkt ook overigens tussen twee draagbalken in te liggen, maar of het er (goed) aan vast zit kan ik daar natuurlijk niet zien.ThePsycho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Ah jammer, zou het dan kunnen dat de massa er onder gewoon niet zwaar genoeg is om de trilling op te pakken? Je zei beton op hout, maar is de kans niet groter dat het zandcement o.i.d. is?
Volgens mij niet, maar ik zal straks nog eens kijken bij de volgende was.Jrz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:46:
Ah bovenlader. Dat is mss wel anders. Hij beweegt helemaal niet?
Als de hele (1,5 x 2,2) vloer beton is, zou een extra plaat dan nog veel uit kunnen maken? Of begrijp ik je nu verkeerd?LauPro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:47:
Het lijkt erop dat de houten constructie trilt, dit wordt meestal voorkomen door deze kruisverbanden aan te leggen:
[Afbeelding]
Je zou ook kunnen kiezen om een extra betonnen plaat onder de wasmachine te plaatsen, zodat er meer inertie nodig is om het geheel te laten trillen.
Wat ook soms helpt is om de wasmachine iets uit waterpas te zetten zodat de trillingen niet horizontaal bewegen maar meer in een schuin vlak.
Grappig dat je uit waterpas zetten noemt, ik heb altjd geleerd dat je dat juist niet moet doen
Ik heb inmiddels kunnen kijken en bij centrifugeren trilt hij mee. Het is nauwelijks zichtbaar, maar echt helemaal stil is het dus niet. Ik ga kijken of daar nog iets aan te stellen is. Bedankt!Jrz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:46:
Ah bovenlader. Dat is mss wel anders. Hij beweegt helemaal niet?
Je moet eigenlijk compenseren voor de constructie. In een ideale wereld ligt alles waterpas maar het kan best zijn dat er het e.e.a. is verzakt waardoor de constructie niet meer waterpas is. Ik zou beginnen met een halve cm en dan steeds een stapje erbij. Het kan van links naar rechts zijn maar ook van voor naar achteren.Hertog schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:58:
[...]
Als de hele (1,5 x 2,2) vloer beton is, zou een extra plaat dan nog veel uit kunnen maken? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Grappig dat je uit waterpas zetten noemt, ik heb altjd geleerd dat je dat juist niet moet doenIk kan het proberen, hoeveel tolerantie zit hier in?
Maar het helpt toch weinig. Ik denk zelf dat het bij dit wasmachine verhaal beter is een frontlader te hebben en een grote dikke houten plank bovenop de wasmachine te hebben, daarmee maak je het schudgedrag wel degelijk minder. En resoneren ook.
Doe je dit allemaal niet dan krijg je een verende en resonerende constructie. Met lichte belasting geen probleem maar trillingen worden dan opgevangen in de constructie ipv doorgegeven aan de fundering - defacto trilt de wasmachine en niet de constructie.
Goed punt, meteen even gekeken maar de vloer van de badkamer is waterpas. Ik ga nu inderdaad beginnen met 'bijstellen' en kijken of dat het probleem kleiner maakt. Om de constructie niet nodeloos te belasten doe ik dit tussen wasbeurten in, dus over een paar dagen zal ik de resultaten laten weten.LauPro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:42:
[...]
Je moet eigenlijk compenseren voor de constructie. In een ideale wereld ligt alles waterpas maar het kan best zijn dat er het e.e.a. is verzakt waardoor de constructie niet meer waterpas is. Ik zou beginnen met een halve cm en dan steeds een stapje erbij. Het kan van links naar rechts zijn maar ook van voor naar achteren.
Op dit moment past een frontloader helaas niet. Ook hoop ik natuurlijk dat het probleem ook zonder een nieuwe wasmachine op te lossen is. Echter, naar aanleiding van deze en onderstaande post:kujinshi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:20:
Ik heb mijn ketel op zolder op een houten vloer staan. Resoneerde ook. Heb toen een betonnen fundering onder de ketel gemaakt bovenop het hout in hoop dat de massa van het beton de trillingen wel zou limiteren.
Maar het helpt toch weinig. Ik denk zelf dat het bij dit wasmachine verhaal beter is een frontlader te hebben en een grote dikke houten plank bovenop de wasmachine te hebben, daarmee maak je het schudgedrag wel degelijk minder. En resoneren ook.
De verbouwing van de badkamer staat op de planning ergens de komende vijf jaar. Wellicht dat we mede hierdoor deze wat naar voren gaan halen en inderdaad kijken of de constructie verstevigd kan worden. Los daarvan zouden we dan ook rekening kunnen houden met plaats voor een frontloader inderdaad.LauPro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:10:
Je zal toch ook een bepaalde stijfheid in de constructie moeten maken. Als je houten vloeren gaat maken met balken is mijn advies om goed het plaatmateriaal te verlijmen bij het aanbrengen en ook die verstevigingen aan te brengen.
Doe je dit allemaal niet dan krijg je een verende en resonerende constructie. Met lichte belasting geen probleem maar trillingen worden dan opgevangen in de constructie ipv doorgegeven aan de fundering - defacto trilt de wasmachine en niet de constructie.
Overigens, ik weet niet of 'als je houten vloeren gaat maken' aan mij gericht was, maar ik heb de vloeren niet zelf gemaakt. Zo oud ben ik niet
De opmerking over inertie kan ik begrijpen, maar eigenlijk wil je gewoon ontkoppeling. Dan heb je die inertie niet eens nodig
Ik zou zelf eens beginnen met een paar stukjes uit een dikke rubberen tegels te snijden en die er onder te leggen. Ontkoppelt al een stuk
Liefste zou je er spikes onder zetten, net als een luidspreker. Maar ik vermoed dat die er niet echt voor wasmachine zijn, want iets met aan de wandel gaan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:31:
Om nou meteen met beton aan de slag te gaan of de halve tussenvloer te verbouwen is typisch tweakers, maar wellicht wat overdreven
De opmerking over inertie kan ik begrijpen, maar eigenlijk wil je gewoon ontkoppeling. Dan heb je die inertie niet eens nodig
Ik zou zelf eens beginnen met een paar stukjes uit een dikke rubberen tegels te snijden en die er onder te leggen. Ontkoppelt al een stuk
Liefste zou je er spikes onder zetten, net als een luidspreker. Maar ik vermoed dat die er niet echt voor wasmachine zijn, want iets met aan de wandel gaan
Ik dacht ook meteen aan van die dopjes eronder, maar dat wil TS dus niet.Hertog schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:30:
Wat ik ook veel tegenkom is dat rubberen voetjes of dempingsmatjes juist niet de oplossing zijn, niet alleen lossen ze het probleem niet op maar het schijnt ook slecht voor je machine te zijn.
@TS waarom zou dat slecht zijn voor je machine? Ik ben geen wetenschapper maar volgens mij doet het hetzelfde als wanneer de hele verdieping gaat trillen, en ik zie echt niet waarom het slecht zou kunnen zijn. Wij hebben ook rubberen doppen eronder gezet en dat lost al ruim 10 jaar het probleem op. Eerder op een laminaatvloer in een appartementje, nu op een betonnen vloer in de garage.
Het is een 7 jaar oude (toevallig ook) AEG.hhj schreef op zondag 9 februari 2025 @ 23:52:
Heb je al eens goed gekeken naar de wasmachine zelf? Ik had een hele goedkope en die trilde echt als een gek, toen ik meer geld had en 'flink dure' (AEG 9-serie) gekocht en het scheelde echt heel erg veel qua geluid en trillingen. Wellicht handig om eens te verdiepen in demping van goede kwaliteit wasmachines?
En hoe goed zijn de trommeldempers nog?Hertog schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:25:
[...]
Het is een 7 jaar oude (toevallig ook) AEG.
Veel over(be)laden geeft op termijn ook dit soort effecten (trillen van de machine buiten de marge die hij mag hebben).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Het is niet perse 'niet willen', als ik een oplossing vind die ik voor een tientje bij de bouwmarkt kan halen, graag zelfsOon schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:41:
[...]
[...]
Ik dacht ook meteen aan van die dopjes eronder, maar dat wil TS dus niet.
Verhaal over 'slecht voor de machine' is dat de machine op rubbers minder stabiel staat dan op beton, waardoor deze juist meer kan bewegen. Ik had de eerdere link daarvan niet meer open maar kom zo snel bijvoorbeeld dit verhaal tegen van een leverancier van die dempers, alhoewel er in dit geval wel bij staat dat het vooral om 'hevig schuddende' machines gaat.
Probleem is een beetje dat de meeste verhalen gaan over 'houten vloeren' of 'betonnen vloeren', terwijl ik dus 'beton op hout' heb. Bij Coolblue staat bijvoorbeeld letterlijk 'wel gebruiken op beton, niet op hout'. Dus welke van de twee krijgt voorrang?
Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???
Als ik de trommel naar beneden druk komt deze omhoog en blijft daarna met één schokje stil staan. Als ik het goed begrijp is dat weinig deining en daarmee een indicatie dat die nog goed zijn, toch?ollie1965 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:32:
[...]
En hoe goed zijn de trommeldempers nog?
Veel over(be)laden geeft op termijn ook dit soort effecten (trillen van de machine buiten de marge die hij mag hebben).
Bij de ene is de veerweg/dempingslag groter/kleiner dan de andere. Bij moderne machines zitten er zelfs onbalans sensors in die zorgen voor een heropstart van dat deel van het programma (met een beetje langzaam draaien om de was weer te verdelen).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Voor een tientje zou ik het gewoon gaan proberen.Hertog schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Het is niet perse 'niet willen', als ik een oplossing vind die ik voor een tientje bij de bouwmarkt kan halen, graag zelfs.
Het idee is dat de machine in zijn eigenfrequentie komt en daardoor gaat trillen, of dat het wasgoed niet 100% goed verdeeld is en daardoor onbalans ontstaat. Die trillingen worden doorgegeven aan de vloer. Aangezien ik houten vloeren heb op de zolder waar de wasmachine staat was het geluid niet om aan te horen.
De oplossing bestaat eruit dat de machine kan bewegen, hij wordt dus zwevend neergezet en je kun hem zonder enige moeite een paar cm heen en weer bewegen. Het is essentieel om twee lagen demping aan te brengen (de groene vierkante schuimrubber dempers) zodat de machine gewoon kan bewegen maar de trillingen niet doorgeeft aan de vloer.
Ik geloof wel dat ik een soort los zittende verbinding heb gemaakt tussen de verschillende lagen, zodat de delen niet zouden verschuiven tijdens het plaatsen van de 100Kg zware Miele, maar de machine wel vrij kan bewegen.
De machine werkt onhoorbaar al een jaar of 10 en is geen cm verschoven. Je kunt wel geloven dat ik er bij de eerste wasbeurten bij bleef staan, want ik vertrouwde het van geen meter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BNt021tSy3e136xWe52MkKeI.jpg?f=user_large)
[ Voor 71% gewijzigd door bert pit op 10-02-2025 13:20 ]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Snap dat het moeilijk is te beoordelen. Het ziet er voor mij niet uit dat het veel minder kan deinen zonder überhaupt niet beweegbaar te zijn, dus ik ga er voorlopig even van uit dat het in ieder geval niet extreem slecht is. Maar ik houd het in m'n achterhoofdollie1965 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:43:
Het lijkt goed, maar dat durf ik niet te bevestigen, weet niet wat de specs zijn en met welke krachten hij (hoe snel) moet dempen.
Bij de ene is de veerweg/dempingslag groter/kleiner dan de andere. Bij moderne machines zitten er zelfs onbalans sensors in die zorgen voor een heropstart van dat deel van het programma (met een beetje langzaam draaien om de was weer te verdelen).
Ja, is ook zo. Ik was meer bang voor die 'kans op beschadiging' maar zoals ik het nu lees is dat toch wel een kleiner risico dan ik eerst dacht. Plus, als het echt zo extreem gaat bewegen merk ik dat natuurlijk ook gewoon.nachtnet schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Voor een tientje zou ik het gewoon gaan proberen.
Bijzondere oplossing. Ik kan me voorstellen dat je er even bij bleef kijken jabert pit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:19:
Mij werd dit aangeraden door mijn vader die verstand had van vibraties in industriële omgevingen.
Het idee is dat de machine in zijn eigenfrequentie komt en daardoor gaat trillen, of dat het wasgoed niet 100% goed verdeeld is en daardoor onbalans ontstaat. Die trillingen worden doorgegeven aan de vloer. Aangezien ik houten vloeren heb op de zolder waar de wasmachine staat was het geluid niet om aan te horen.
De oplossing bestaat eruit dat de machine kan bewegen, hij wordt dus zwevend neergezet en je kun hem zonder enige moeite een paar cm heen en weer bewegen. Het is essentieel om twee lagen demping aan te brengen (de groene vierkante schuimrubber dempers) zodat de machine gewoon kan bewegen maar de trillingen niet doorgeeft aan de vloer.
Ik geloof wel dat ik een soort los zittende verbinding heb gemaakt tussen de verschillende lagen, zodat de delen niet zouden verschuiven tijdens het plaatsen van de 100Kg zware Miele, maar de machine wel vrij kan bewegen.
De machine werkt onhoorbaar al een jaar of 10 en is geen cm verschoven. Je kunt wel geloven dat ik er bij de eerste wasbeurten bij bleef staan, want ik vertrouwde het van geen meter. [Afbeelding]
Doet me denken aan wat mijn ouders er onder hebben. Is betonnen tussenvloer. Onder ieder pootje:bert pit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:19:
Mij werd dit aangeraden door mijn vader die verstand had van vibraties in industriële omgevingen.
De machine werkt onhoorbaar al een jaar of 10 en is geen cm verschoven. Je kunt wel geloven dat ik er bij de eerste wasbeurten bij bleef staan, want ik vertrouwde het van geen meter. [Afbeelding]
- wasmachinepootje
- 2 cm staalplaat, geplakt op
- 2 cm rubber
- vloer
Gaat nergens heen en doet niet meetrillen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nee hoor, zie het zo: in plaats van de vloer, beweegt de machine.Hertog schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Dat je de machine een paar centimeter kan bewegen wordt meestal juist als een slecht iets gezienMaar goed, het werkt blijkbaar wel. Noted.
9,95: https://www.bol.com/nl/nl...1WcjEjEAQYASABEgI_UvD_BwEHertog schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:33:
[...]
Het is niet perse 'niet willen', als ik een oplossing vind die ik voor een tientje bij de bouwmarkt kan halen, graag zelfs. Het is dat ik veel voorbeelden tegenkwam van mensen waarbij het juist averechts werkte, inclusief hier of url op GoT zelf.
Verhaal over 'slecht voor de machine' is dat de machine op rubbers minder stabiel staat dan op beton, waardoor deze juist meer kan bewegen. Ik had de eerdere link daarvan niet meer open maar kom zo snel bijvoorbeeld dit verhaal tegen van een leverancier van die dempers, alhoewel er in dit geval wel bij staat dat het vooral om 'hevig schuddende' machines gaat.
Probleem is een beetje dat de meeste verhalen gaan over 'houten vloeren' of 'betonnen vloeren', terwijl ik dus 'beton op hout' heb. Bij Coolblue staat bijvoorbeeld letterlijk 'wel gebruiken op beton, niet op hout'. Dus welke van de twee krijgt voorrang?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
als vering en demping in orde zijn - was je dempertest met beladen of onbeladen trommel - blijft alleen massa over.
die moet op de eerste plaats groot zijn, en verder verdeeld over de trommel, dus niet zoals bij veel wasmachines één blok gietijzer - of nog erger, beton - boven op de trommel.
het is lang geleden dat ik me hierin verdiept heb, maar toentertijd vond ik deze machines alleen bij miele, een gietijzeren gewicht rondom de vulopening.
als je er aan toe bent, let dan op het gewicht van de wasmachine. loop er met een grote boog omheen als hij minder dan 80kg weegt.
[ Voor 3% gewijzigd door PetervdM op 10-02-2025 19:41 ]
Exact dit, en wat ook belangrijk is om te melden dat voorladers vaak een programma hebben om als er teveel trillingen zijn de trommel te stoppen en dan andersom te draaien zodat de was anders in de trommel komt te liggen. De wasmachine kan dit net zo vaak doen totdat de trillingen binnen proporties zijn. Dit heb ik bovenladers nog nooit zien doen.PetervdM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:33:
ik ben bang dat je dat met een bovenlader niet gaat oplossen, die trommel is zelf al per definitie uit balans.
Als ik alle reacties een beetje samenvat wordt denk ik de oplossing op de korte termijn een variant op de 2x multiplex + 2x dempers - oplossing van @bert pit en op de langere termijn bij de verbouwing rekening houden met een plek voor een 'fatsoenlijke' wasmachine (lees: voorlader).
Kleine aanvulling: bij mij er zit op elke hoek een stift tussen het bovenste en onderste board. Dit omdat ik anders de zware Miele niet zonder dat de boards gingen verschuiven op de boards kon plaatsen.Hertog schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:56:
De rubberen dempers nu geprobeerd. De wasmachine gaat er zelf beduidend meer van trillen, die zie je nu al bewegen voor het centrifugeren. De vloer trilt echter een stuk minder mee, dus we zijn op de goede weg.
Als ik alle reacties een beetje samenvat wordt denk ik de oplossing op de korte termijn een variant op de 2x multiplex + 2x dempers - oplossing van @bert pit en op de langere termijn bij de verbouwing rekening houden met een plek voor een 'fatsoenlijke' wasmachine (lees: voorlader).
Dus nu toch maar eens gaan kijken of ik een goede voorlader kan vinden die wèl past voor ik alles moet verbouwen. Helaas loop ik bij modellen kleiner dan de standaard 60x60 al snel tegen deze regel uit dezelfde post aan:PetervdM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:33:
ik ben bang dat je dat met een bovenlader niet gaat oplossen, die trommel is zelf al per definitie uit balans.
Oh dat is jammer. Bij mij betreft het een vrij zware ouwe Miele. Het is essentieel om twee lagen rubber schuim te gebruiken en de machine moet makkelijk een aantal centimeters te bewegen zijn.Hertog schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:05:
Helaas, ik heb inmiddels de oplossing van @bert pit geprobeerd en het mocht in mijn geval niet baten, sterker nog, het werd alleen maar erger. Dus ik ben bang dat ik toch op dit bericht uit kom:
[...]
Dus nu toch maar eens gaan kijken of ik een goede voorlader kan vinden die wèl past voor ik alles moet verbouwen. Helaas loop ik bij modellen kleiner dan de standaard 60x60 al snel tegen deze regel uit dezelfde post aan:
[...]
. Als ik iets gevonden heb kom ik uiteraard nog terug hier, iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken zo ver.
Lost niet je probleem op maar het neemt wel een stukje van het 'gevolg' weg
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zo te zien is jouw machine een voorlader en dan nog een stevige ook. Misschien dat het dan toch om een ander soort trilling gaat.bert pit schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:57:
[...]
Oh dat is jammer. Bij mij betreft het een vrij zware ouwe Miele. Het is essentieel om twee lagen rubber schuim te gebruiken en de machine moet makkelijk een aantal centimeters te bewegen zijn.
Ik had inderdaad twee lagen gebruikt en de machine beweegt makkelijk. Als de machine aan staat doet deze dat dan ook vrolijk, en het lijkt erop dat de extra uitslag zo veel meer is dat het rubber dit niet kan corrigeren.
ik ging inderdaad uit van een machine met standaard afmetingen. een voorlader met een smallere breedte en groot gewicht zou wel eens niet eenvoudig te vinden kunnen zijn, ga dan in ieder geval voor het grootste gewicht en het hoogste centrifuge getal.Hertog schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:05:
Helaas loop ik bij modellen kleiner dan de standaard 60x60 al snel tegen deze regel uit dezelfde post aan:
We hebben uiteindelijk mede door posts als onderstaande toch een paar kleine dingen aangepast in de badkamer waardoor we alsnog een voorlader konden plaatsen. Meteen ook voor een goed zware Miele gegaan inderdaad en de trilling is weg, of toch een heel stuk minder (moeilijk om zeker te weten dat je 'niets' voelt).
Mocht er na wat langer gebruik toch nog een beetje trilling blijven dan onthouden we de 'zware plank erop' methode ook nog, en bij de verbouwing later gaan we sowieso nog kijken naar extra stevigheid, maar voorlopig kunnen we weer wassen
Iedereen (nogmaals) bedankt voor het meedenken en een mooie middag
PetervdM schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:33: