Geen ontspanningsleiding, hoe realiseren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:19
Ons (voor ons) nieuwe huis, bouwjaar 1984, is split level. Een linker en rechter gedeelte met een halve verdieping verschil. Er loopt zover ik heb weten te achterhalen een centrale rioolbuis (die met een terugslagklep op het gemeente gedeelte zit) tussen beide delen van het huis door. In het rechter gedeelte zit aan de voorkant een badkamer op de eerste verdieping, in het linker gedeelte aan de achterkant op de eerste verdieping.
Ik heb een bouwtekening gevonden, maar weet niet of het daadwerkelijk zo gebouwd is. Volgens die tekening is er ter hoogte van elke badkamer een standleiding aangelegd. Echter, ik zie nergens een ontspanningsleiding ingetekend. Er zit ook nergens een schoorsteen op het dak. Beide standleidingen lopen door een interne spouw en zijn dus niet bereikbaar. De standleidingen lijken dus te eindigen ter hoogte van elke badkamer, in de muur. In beide badkamers is de wastafel het hoogste aangesloten punt.

Nu valt het me op dat soms de sifon van het bad in de rechter badkamer leeg is. Het is me niet duidelijk waardoor dit komt. Afgelopen maand is het niet gebeurt, en vandaag 2x. Qua gebruik van de afvoer hebben we niks anders gedaan. Behalve dat het hard waait.
Tevens loopt het toilet in de linker badkamer langzamer leeg dan ik zou verwachten. In de keuken die hieronder zit merk ik soms geborrel als beide wasbakken tegelijkertijd leeglopen. Het lijkt dus op een ontluchtingsprobleem. Overigens is dit het enige geborrel in huis. Nergens anders hoor ik iets borrelen.

Op het dak zie ik geen enkele schoorsteen, er lijkt dus geen ontspanning te zijn.

Nu is het zo dat op de zolder boven de linker badkamer de CV hangt. Hieronder zit een 40mm leiding (voor de afvoer van de CV) die de muur in loopt. Ik verwacht dat deze direct op de achterste standleiding uitkomt (die zit in diezelfde muur).
Stel ik zou hier een T-stuk tussen maken en een 40mm door het dak naar buiten boren ter ontluchting, zou dit werken?

Even los van de maat van de ontluchting: of moet je beide standleidingen doortrekken tot boven het dak? Bij de rechter badkamer wordt dat namelijk heel veel sloopwerk. Of is 1 voldoende?

Overigens zie ik dat alle hemelwaterafvoeren oorspronkelijk aangesloten waren op die centrale rioolleiding die midden door het huis loopt.
De vorige bewoners hebben deze echter allemaal afgekoppeld, het water loopt nu weg in de grond. Hoe dit precies is gemaakt weet ik niet.
Zou het kunnen dat deze, nu afgekoppelde, hemelwaterafvoeren vroeger voorzien waren als ontluchting?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 08-02-2025 01:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:14
Er zijn 2 zaken: Beluchting en ontluchting.

Wat je schrijft klinkt als een beluchtingsprobleem, als je het wilt testen kan je de sifon van de CV even afkoppelen, dan kan er lucht in die standleiding. Dan testen en zien of het probleem verholpen is. Tijdelijk heb je op dat moment mogelijk wel wat stank bij je CV vanuit het riool.

Ontluchting komt veelal vanuit druk uit het riool door bijvoorbeeld veel regenval. De buizen worden gevuld maar de lucht kan nergens heen. Dan heb je vaak geuroverlast bijvoorbeeld. De lucht wordt als het ware je huis in geduwd.

Door de standleiding door je dak te voeren met een kap er op verhelp je op de standleiding beide problemen.

Als je sifon leeg is dan is het vaak een van deze opties:

- Verdamping (vloerverwarming te dicht bij een douche putje).
- Beluchtingsprobleem (WC te dicht aangesloten bij een wastafel waardoor deze leeggezogen wordt omdat de lucht het snelste vanuit de sifon te halen is).
- Lekkage (soms is zo'n ding gewoon kapot).

Leesvoer vanaf pagina 14:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@djluc In de badkamer aan de rechterzijde, waar de sifon leeg wordt getrokken, is er inderdaad een probleem met de beluchting. Vanmorgen was deze sifon alweer leeg getrokken overigens, terwijl we op geen van de afvoeren op deze voorste standleiding iets door gespoeld hadden.

Op de achterste standleiding, waar de keuken en linker badkamer opzitten, is het volgens mij wel een ontlucht probleem. In de keuken zitten twee wasbakken (met eigen sifon, op een van die sifons zit ook de vaatwasser). Als in de ene wasbak zoveel water zit dat er een laagje water in staat zie je het langzaam weglopen en begint het te borrelen in de andere. Idem als de vaatwasser in de andere water doet zie je het niveau oplopen en gaat ie luchtbellen omhoog duwen. Vandaar dat ik daar aan een ontluchtprobleem dacht. Overigens zit op een van die sifons al een beluchter.

Frustrerende nu is dat ik niet snap waarom de sifon van het bad leeg wordt getrokken. We hebben al geprobeerd zelf alles door te spoelen maar kunnen het niet reproduceren. Overigens, op dit stukje standleiding is het bad wel het laagste punt. Dus als er hier een zuigende werking is op deze standleiding is het allicht logisch dat je het bad dan leeg trekt.
Daarnaast vraag ik me bij de achterste standleiding af hoe het zit qua ontluchting, want dat is ook de slaapkamer waar we steeds een muffe geur ruiken.

Het probleem dat jij omschrijft met regenval, zou dat bij ons wel opgaan, omdat er blijkbaar een terugslagklep zit tussen onze buis en het riool?
En, zou een ontluchting op een standleiding ook voldoende zijn voor de andere?

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 08-02-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

Het leeg raken van een sifon kan ook komen door verdamping. Dat probleem heb ik hier met een doucheputje. Als ik als de lucht erg droog is de douche niet vaak genoeg gebruikt, dan verdampt al het stilstaande water en gaat het stinken i.v.m. een open verbinding met het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Amphiebietje schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:58:
Het leeg raken van een sifon kan ook komen door verdamping. Dat probleem heb ik hier met een doucheputje. Als ik als de lucht erg droog is de douche niet vaak genoeg gebruikt, dan verdampt al het stilstaande water en gaat het stinken i.v.m. een open verbinding met het riool.
Gebeurt dat binnen enkele uren? Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Doe eerst het volgende: de CV riool op zolder geheel openmaken en aanzien als de ontluchting (ontspanning) dan wel goed is, als dat het geval is een pijpje door het dakbeschot maken.

Over ontluchting via hemelwaterafvoer.. dat zou mij niet verbazen dat het destijds zó gemaakt is... :o

[ Voor 22% gewijzigd door natural colour op 08-02-2025 11:23 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:12

Amphiebietje

In de blubber

zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:02:
[...]

Gebeurt dat binnen enkele uren? Kan dat?
1-2 dagen, meestal, alhoewel ik het ook korter heb als het warm en droog is (dankzij de mechanische ventilatie die altijd aan staat is mijn badkamer ook een goed drooghok :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
natural colour schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:21:
Doe eerst het volgende: de CV riool op zolder geheel openmaken en aanzien als de ontluchting (ontspanning) dan wel goed is, als dat het geval is een pijpje door het dakbeschot maken.

Over ontluchting via hemelwaterafvoer.. dat zou mij niet verbazen dat het destijds zó gemaakt is... :o
Voor dat laatste ben ik ook een beetje bang ja. Ik vermoed dat al die pijpen ondergronds dicht zijn gemaakt, en de regenpijpen nu afvoeren naar een irrigatieput.
Het vervelend is dat er grote tegels (1*1m volgens mij) in de tuin liggen met voegsel ertussen. Zomaar graven gaat dus niet.

Ik zal de onderkant (de dop) van de sifon even eraf halen dan (en een emmer eronder want er loopt best wel wat water in van de CV). Lijkt me dat dit is wat je bedoelt toch?

Overigens, op de badkamer loopt het dak schuin. Ze hebben hier een soort van knieschot gemaakt. Achter dat knieschot loopt de afvoer van het bad en de wc naar de standleiding in de muur. Ik zou ook hier een ontluchter door het dak op kunnen maken, alleen zit ik dan niet loodrecht boven de standleiding. Dat is geen issue denk ik?

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 08-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik zal de onderkant (de dop) van de sifon even eraf halen dan (en een emmer eronder want er loopt best wel wat water in van de CV). Lijkt me dat dit is wat je bedoelt toch?
dop van het sifon kan ook, maar de cv moet het condenswater nog wel kwijt kunnen gedurende de testfase
Overigens, op de badkamer loopt het dak schuin. Ze hebben hier een soort van knieschot gemaakt. Achter dat knieschot loopt de afvoer van het bad en de wc naar de standleiding in de muur. Ik zou ook hier een ontluchter door het dak op kunnen maken, alleen zit ik dan niet loodrecht boven de standleiding. Dat is geen issue denk ik? nee, bij mij zit er 2.5 meter tussen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dankjewel. Is de ontluchting daar dan voldoende om ook de andere standleiding fatsoenlijk te ont- en beluchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Dankjewel. Is de ontluchting daar dan voldoende om ook de andere standleiding fatsoenlijk te ont- en beluchten?
Bij het installatiebedrijf waar ik werk hanteren wij een buis aan van 110mm, waar vroeger 50 en 75mm de norm was, hoe groter hoe minder de kans op problemen.
Eerst maar bij de CV sifon (dop) proberen, werkt het goed dan een buis maken dat dan net door het dakbeschot gaat (en niet stijf tegen de dakpannen aan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
natural colour schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Bij het installatiebedrijf waar ik werk hanteren wij een buis aan van 110mm, waar vroeger 50 en 75mm de norm was, hoe groter hoe minder de kans op problemen.
Eerst maar bij de CV sifon (dop) proberen, werkt het goed dan een buis maken dat dan net door het dakbeschot gaat (en niet stijf tegen de dakpannen aan..)
Wanneer kies je ervoor om hem onder de dakpannen uit te laten komen en wanneer erboven middels zo een schoorsteentje?

Maar 1 ontluchter is dus goed genoeg voor beide standleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Wanneer kies je ervoor om hem onder de dakpannen uit te laten komen en wanneer erboven middels zo een schoorsteentje?

Maar 1 ontluchter is dus goed genoeg voor beide standleidingen?
Elke standleiding van bgg naar verdieping zijn eigen ontluchting.
Een ontluchter is niet altijd een schoorsteentje :) https://www.warmteservice...0kgy8_EAQYASABEgIHvfD_BwE
Zelf heb ik beide ontluchter buizen (75mm) onder de dakpannen, want aan één zijde zonnepanelen; minder werk, goedkoper, én je krijgt mij het dak niet op...

NB een gedeeltelijke blokkade in de rioolbuis hoeft geen probleem te zijn bij het doorspoelen van de wc, maar de lucht in de buis kan dan al geen kant meer op behalve door een sifon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
natural colour schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Elke standleiding van bgg naar verdieping zijn eigen ontluchting.
Een ontluchter is niet altijd een schoorsteentje :) https://www.warmteservice...0kgy8_EAQYASABEgIHvfD_BwE
Zelf heb ik beide ontluchter buizen (75mm) onder de dakpannen, want aan één zijde zonnepanelen; minder werk, goedkoper, én je krijgt mij het dak niet op...

NB een gedeeltelijke blokkade in de rioolbuis hoeft geen probleem te zijn bij het doorspoelen van de wc, maar de lucht in de buis kan dan al geen kant meer op behalve door een sifon..
Dus het zou ook mogelijk een verstopping kunnen zijn?

Om de voorste standleiding naar het dak te krijgen is een klus. Die stopt nu in de vloer. Waar vloerverwarming zit, en ik weet niet exact waar de buis eindigt. Hij zou dan die verdieping en de zolder erboven nog door moeten om. Ik het dak te komen...

Overigens waren we vandaag niet thuis, er heeft dus geen water gestroomd, en toch is de sifon weer wat leeg. Dat kan dan toch eigenlijk alleen maar door een zuigende werking van het riool komen?

Wat ik wel heel vreemd vind, want er zou dus een terugslagklep moeten zitten... Die zou dit imo moeten voorkomen.

Gebruik jij een dergelijke dakpan of laat je het eindigen onder de dakpannen? Heb je in dat laatste geval geen last van geuroverlast?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 08-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
Aangezien je ook het volgende aangeeft
zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:21:
....
Tevens loopt het toilet in de linker badkamer langzamer leeg dan ik zou verwachten. In de keuken die hieronder zit merk ik soms geborrel als beide wasbakken tegelijkertijd leeglopen.
...
Dan zou ik een verstopping niet durven uitsluiten. Loopt die centrale leiding door het huis nog goed af, geen verzakking of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Masimo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:05:
Aangezien je ook het volgende aangeeft

[...]

Dan zou ik een verstopping niet durven uitsluiten. Loopt die centrale leiding door het huis nog goed af, geen verzakking of iets dergelijks?
Er is geen kruipruimte aanwezig, dus dit kan ik helaas niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb zojuist het deksel van de sifon op zolder gehaald en water door laten lopen. Helaas merk ik nergens verschil... Ik hoor wel duidelijk water lopen, dus deze buis komt wel degelijk uit in of bij de achterste standleiding.
Overigens bemerk ik geen zuigende werking.

[ Voor 39% gewijzigd door zunrob op 09-02-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Gebruik jij een dergelijke dakpan of laat je het eindigen onder de dakpannen? Heb je in dat laatste geval geen last van geuroverlast? onder de dakpannen, maar wel 2.5 meter vanaf de standleiding in verband met een dakraam, eerst was de ontluchting vlakbij dat dakraam en bij bepaalde windrichting kon je het ruiken, nu nooit meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
zunrob schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:12:
Ik heb zojuist het deksel van de sifon op zolder gehaald en water door laten lopen. Helaas merk ik nergens verschil... Ik hoor wel duidelijk water lopen, dus deze buis komt wel degelijk uit in of bij de achterste standleiding.
Overigens bemerk ik geen zuigende werking.
Ontluchting bij de cv sifon zou je moeten merken bij wc doorspoelen (met wat papier) áls er in jou huis geen of onvoldoende ontluchting zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wat raar. Vanmorgen was de sifon van het bad weer leeggezogen.
Ik snap eigenlijk niet waarom dit gebeurt. Kijk je naar de buis die vanaf het riool komt dan zit het toilet aan de voorkant eerder aangesloten. Deze zit bovendien lager dan de badkamer.
Het lijkt erop dat er vacuüm getrokken wordt in het riool en hij dus bij ons binnen lucht aanzuigt. Maar waarom trekt ie dan de sifon van het bad leeg, en niet die van het toilet of kleine wasbakje op de wc die als eerste zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op het dak zie ik geen enkele schoorsteen, er lijkt dus geen ontspanning te zijn.
Dat is natuurlijk vreemd, geen ontluchting op je riool. Hebben de buren hetzelfde?
Gaat er nergens een koof tot aan het dak? Heb je binnen alles gecontroleerd op pijpen naar buiten? Er zijn ook beluchters voor binnen, kan het zijn dat die er wel is maar defect is geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wolly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Dat is natuurlijk vreemd, geen ontluchting op je riool. Hebben de buren hetzelfde?
Gaat er nergens een koof tot aan het dak? Heb je binnen alles gecontroleerd op pijpen naar buiten? Er zijn ook beluchters voor binnen, kan het zijn dat die er wel is maar defect is geraakt?
De pijpen lopen door de spouw in de binnenmuren, en in de badkamer door de vloer. Ze zijn ingestort. Het huis is eigen bouw, dus de buren hebben een compleet ander huis. Bij overige huizen in de buurt zie ik wel pijpjes op het dak overigens.
Een beluchter binnen heb ik nergens gevonden, maar ontluchten zou dan niet kunnen. Ik zal straks eens een tekening maken van de situatie, dat maakt het wat inzichtelijker.
Ik denk dat er ontlucht werd via de hemelwaterafvoer. Die dus allemaal losgekoppeld zijn. Eentje is open gelaten, dat is een open pijp in een terrastegel, daar zou lucht in kunnen. Echter, ik ruik geen rioollucht.

In ieder geval: ergens wordt denk ik wel ontlucht, want toen ik gister testte met het deksel van de sifon bij de CV voelde ik geen grote trek bij het doorspoelen van het toilet eronder. Of dit ontluchten dan door de spouw gaat of elders is onduidelijk. Echter, even er van uit gaand dat ie ergens kan ont- en beluchten, waarschijnlijk via dat ene open hemelwater pijpje, hoezo wordt dan toch die sifon leeggezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@zunrob
Ik zet mijn geld in op een verstopping, herkenbaar met de verstopping van 1 maand geleden :+ .
En waarom de ene sifon eerder dan de andere? Een kleine sifon (zowel in diameter als in hoogte verschil) is natuurlijk makkelijker (minder onderdruk nodig) dan een grote leeg te trekken.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb de (of een, in ieder geval de enige tekening waar afvoeren op staan) originele bouwtekening gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQqOyjMC8bqJmVx-Ea7Yx1BwWUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P6gMaJpFdA0kn4aTy0FNEbpc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hier zelf even e.e.a. op gemarkeerd danwel ingetekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc1vf_LH-AY9YZ9h1f8dK5cZmiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LzH471fL5ipaqG1JbtpoKkcz.png?f=fotoalbum_large

Blauw is een 110mm leiding die onder het gehele huis doorloopt, en die aansluit op het riool. Het bovenste blauwe stuk is overigens 80 mm zie ik nu.

Rechterkant huis: op de onderste verdieping zijn een garage (bij de 2) en bijkeuken. De roze pijp loopt naar de put voor de garage. Als ik hier water in laat lopen loopt dit meteen weg, ik denk dat deze aansluiting nog functioneert.
Achter de garage bevindt zich een bijkeuken, hierin zit de wasmachine 'wm' afvoer. Deze loopt naar de achterste standleiding 'sl'. Hierop zit ook de hemelwaterafvoer (zie roze lijn naar rechts). Deze is niet meer aangesloten op de dakgoot, de pijp eindigt open in de terrastegels aldaar. Ik denk dat deze dus nog aangesloten is, maar ik ruik hier geen rioollucht.
Overigens wordt de regen aan deze kant van het huis nou via een nieuwe regenpijp afgevoerd , en gaat bij de 3 de grond in. Ik denk dat hier een irrigatieput is gemaakt.

Een verdieping daarboven bevindt zich badkamer 1 boven de garage. Volgens de bouwtekening is hier een standleiding ('sl.). Deze lijkt verbonden te zijn met een 50 mm pijp (groen). In de badkamer zijn geen pijpen ingetekend. Dat heb ik zelf gedaan, en waar ik de pijpen zie lopen heb ik ingetekend. Het bad aan de bovenkant heeft een pijp die naar links loopt en dan omlaag het beton ingaat. Die zal naar die standleiding aldaar lopen. Aan de andere kant van de badkamer bevinden zich een bidet, een wc en 2 wasbakken. Deze pijpen lopen allemaal de grond in. Ik denk dat er in het beton een pijp loopt naar die standleiding.

Bovenin in de tekening zie je nog een keer 'sl' staan. Hier bevindt zicht de keuken en badkamer 2 erboven. De stippellijn die je nog onder de gele markering ziet is van de keuken (en klopt niet met de realiteit). Daarboven bevindt zich dus de badkamer met helemaal rechts een bad, dan 2 wasbakken, en dan nog een wc. Deze lopen allemaal naar een leiding die over de lengte loopt en die ik vervolgens links de muur in zie gaan. Ik neem aan dat deze naar de standleiding aldaar loopt.

M.b.t. de hemelwaterafvoer aan de bovenkant en linkerkant (bovenin) ben ik vrij zeker dat deze zijn afgekoppeld en de regenpijpen nu afvoeren naar een irrigatieput in de tuin (bovenin de tekening).
Ik gok dat de hemelwaterafvoer linksonder wel nog is aangesloten op het riool.

Op het dak boven beide standleidingen zie ik geen schoorsteentjes of speciale pannen. De pijpen lopen dus door de muur, en kan ze dus ook niet makkelijk volgen of zien.
Overigens heb ik een tijdje terug een post gemaakt m.b.t. een muffe lucht in onze slaapkamer (linksboven) en een lekkage in de muur. Deze lekkage lijkt zich te bevinden bij de bovenste SL.

In badkamer 1 wordt dus de sifon van het bad steeds leeggetrokken, en ik snap oprecht niet waarom. Die badkamer wordt in de nacht niet gebruikt, en in de ochtend is de sifon leeg. Ik denk daarom dat het dus door een zuigende werking van het riool komt. Echter, ik zou denken omdat de roze pijp naar de garage imo een directe verbinding is dat ie hierdoor kan ont- en beluhten.. En anders wel door de roze pijp hoger in de tekening. Of zou hier een interne sifon in verwerkt zijn? Ik ruik bij beide punten geen rioollucht namelijk. Als het leegzuigen van de sifon zou komen door zuigende werking van het riool zou ik eigenlijk verwachten dat eerder het toilet (groen ingetekend aan de linkerkant) leeg wordt gezogen...

@ollie1965 de afvoeren in de keuken (helemaal bovenin de tekening) lopen niet lekker leeg. Hier komen luchtbellen omhoog als er een waterkolom opstaat, dus hier lijkt wel een ontlucht probleem te zitten. Als er ergens een verstopping zou zitten, waar verwacht je die dan? En kan die ook leiden tot het leegtrekken van de sifon in de voorste badkamer?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 10-02-2025 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:44

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Vet is meestal de grote veroorzaker na tig jaar van ophoping.
Bij mijn vriendin ( 1 maand geleden) liep alles redelijk weg in de keuken en soms een beetje borrelen als de vaatwasser afpompte. Pijp van vaatwasser schoongemaakt (zwarte en wit vet) en opnieuw geprobeerd. Ging niet weg en soms verergerde het weglopen om daarna weer (binnen 5 minuten testen) weer vlot weg te lopen. Dus hogedrukreiniger (120 bar) erop via de regenpijp aansluiting met een rioolslang. Na 3 uur spuiten en veel vuil dachten we "zal wel goed zijn". Dus niet, professioneel bedrijf laten komen met 200 bar en veel meer liters per minuut (aan de zijde van de gemeente aansluiting) en daar kwamen tennisballen vet (zo groot) los. Die ballen waren vrij hard ("versteend"). Men is 2 uur bezig geweest voordat ze met de camera niets meer zagen.

In dit geval 28 jaar geen problemen, maar eens gaat het fout. :Y

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1