Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusn00b
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-02 01:54
Wij hebben net voor het eerst een huis gekocht en ik wil de situatie qua verwarming aanpassen, maar ik merk dat ik me daarvoor behoorlijk moet inleren. Ik geloof dat ik nu ongeveer begrijp wat ik wil, maar ik
zou graag hier bevestigen dat ik alles goed begrijp.

De situatie:

Wij hebben een nefit topline cv-ketel uit 2015 die nog prima voldoet,
die wordt momenteel aangestuurd door een google nest thermostaat via
een opentherm adapter. De google nest hangt in de woonkamer, waar
vloerverwarming ligt.

Wat ik wil:

- slimme thermostaatknoppen in verschillende ruimtes

- slimme thermostaat

- programmeren van het geheel via home assistant in eigen beheer, dus
GEEN externe app meer zoals google nest heeft. Ik wil mijn data
binnen mijn eigen huis houden.

Ik vind een groot aantal verschillende slimme thermostaatknoppen e.d. online, en er wordt steeds gepraat over welke thermostaatknop samenwerkt met welke thermostaat.

Mijn vraag is nu: maakt het uit of de thermostaat en de knoppen met elkaar samenwerken? Wat doen
ze dan? Het enige wat ik kan bedenken dat de thermostaat de cv kan inschakelen als een van de thermostaatknoppen een warmtevraag heeft. Is dat alles?

Ik overweeg anders om bijvoorbeeld een tado slimme thermostaat te kopen en een paar aqara slimme thermostaatknoppen, omdat die laatste veel goedkoper zijn dan de tado knoppen. En dan alles aan te sturen via home assistant.

De knoppen werken dan niet samen met de thermostaat, maar misschien is dat niet erg. Dat de cv niet aanslaat als een van de kamers boven koud wordt, neem ik dan voor lief. Of mis ik hier iets?

En nog een korte bonusvraag: ik zag ook een zogenaamde
vloerverwarmingsthermostaat, (https://www.nefit-bosch.n...oerverwarmingsthermostaat), wat doet deze anders dan een gewone thermostaat?

[ Voor 0% gewijzigd door deklusn00b op 08-02-2025 00:02 . Reden: layout fix - beter leesbaar ]

Beste antwoord (via deklusn00b op 13-02-2025 01:55)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 23:26

Illusion

(the art of)

deklusn00b schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Ik ervaar geen probleem en de verwarming functioneert prima. Ik wil alleen de huidige "domme" knoppen vervangen door slimme thermostaatknoppen. Ik vraag me daarbij af hoe belangrijk het is dat de knoppen samenwerken met de thermostaat. Zo ja, waarom? Wat doet dat?
Als de knop samenwerkt met de thermostaat, dan kan hij aan de ketel de vragen om warm water. Anders heb je de kans dat de knop wel openstaat, maar de radiator koud blijft omdat het in bijvoorbeeld de woonkamer waar de thermostaat hangt nog warm genoeg is, en de ketel dus uit staat.

Maar dat is inderdaad alles. En je kan dat ook anders oplossen met home-assistant en opentherm ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 09-02-2025 13:56 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover ik dan weet kan een slimme thermostaatknop verder niet de CV ketel of centrale thermostaat aansturen, maar je wel dan met een compatibele centrale thermostaat een thermostaatknop zou kunnen besturen op afstand. Zou ook heel nadelig zijn want stel dat een thermostaatknop op een bepaalde temperatuur in zou slaan en de ketel zou gaan laten opwarmen, dan bestaat de kans dat het b.v. in de kamer veel te warm zou worden.

En tja, zelf aan de slag gaan met programmeren, veel succes maar het is sowieso niet goedkoop en daarnaast vergt het wel wat programmeerkennis. Om die rede heb ik het er maar bij gelaten en gewoon bij Google gebleven met dan een Honeywell slimme thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusn00b
Dankjewel. Mijn vraag was voornamelijk: als je knoppen en thermostaat van dezelfde fabrikant zijn en dus "samenwerken", wat doen ze dan precies?

Met andere woorden: als ik knoppen koop die niet met de thermostaat samenwerken, wat mis ik dan?

Dat programmeren komt wel goed trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:52
Welk probleem ervaart @deklusn00b dat hij met complexe systemen wil oplossen?

Vaak zijn er onderliggende problemen in de regeling van een verwarming systeem die met luxe, dure naregeling gecamoufleerd worden, maar niet opgelost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusn00b
Ronald schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:39:
Welk probleem ervaart @deklusn00b dat hij met complexe systemen wil oplossen?

Vaak zijn er onderliggende problemen in de regeling van een verwarming systeem die met luxe, dure naregeling gecamoufleerd worden, maar niet opgelost.
Ik ervaar geen probleem en de verwarming functioneert prima. Ik wil alleen de huidige "domme" knoppen vervangen door slimme thermostaatknoppen. Ik vraag me daarbij af hoe belangrijk het is dat de knoppen samenwerken met de thermostaat. Zo ja, waarom? Wat doet dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
Als je tado gaat gebruiken gaat je data nog steeds ergens anders heen. Het idee van slimme knoppen is leuk maar je bespaart er echt niks mee omdat je cv naar een hogere temperatuur moet om z’n minimum vermogen kwijt te kunnen. Domme thermostaatknoppen doen dan gewoon exact hetzelfde tenzij je de slimme knoppen de ketel aan laat sturen maar dan kom je wederom met het minimale vermogen probleem. Als je data binnenhuis wilt houden en goede compatibiliteit met HA dan zou ik voor diyless gaan. Houdt er rekening mee dat als je op afstand wilt bedienen dat je op alle apparaten die je buitenhuis meeneemt je iets van een vpn moet instellen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 23:26

Illusion

(the art of)

deklusn00b schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Als de knop samenwerkt met de thermostaat, dan kan hij aan de ketel de vragen om warm water. Anders heb je de kans dat de knop wel openstaat, maar de radiator koud blijft omdat het in bijvoorbeeld de woonkamer waar de thermostaat hangt nog warm genoeg is, en de ketel dus uit staat.

Maar dat is inderdaad alles. En je kan dat ook anders oplossen met home-assistant en opentherm ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 09-02-2025 13:56 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1