Wij hebben net voor het eerst een huis gekocht en ik wil de situatie qua verwarming aanpassen, maar ik merk dat ik me daarvoor behoorlijk moet inleren. Ik geloof dat ik nu ongeveer begrijp wat ik wil, maar ik
zou graag hier bevestigen dat ik alles goed begrijp.
De situatie:
Wij hebben een nefit topline cv-ketel uit 2015 die nog prima voldoet,
die wordt momenteel aangestuurd door een google nest thermostaat via
een opentherm adapter. De google nest hangt in de woonkamer, waar
vloerverwarming ligt.
Wat ik wil:
- slimme thermostaatknoppen in verschillende ruimtes
- slimme thermostaat
- programmeren van het geheel via home assistant in eigen beheer, dus
GEEN externe app meer zoals google nest heeft. Ik wil mijn data
binnen mijn eigen huis houden.
Ik vind een groot aantal verschillende slimme thermostaatknoppen e.d. online, en er wordt steeds gepraat over welke thermostaatknop samenwerkt met welke thermostaat.
Mijn vraag is nu: maakt het uit of de thermostaat en de knoppen met elkaar samenwerken? Wat doen
ze dan? Het enige wat ik kan bedenken dat de thermostaat de cv kan inschakelen als een van de thermostaatknoppen een warmtevraag heeft. Is dat alles?
Ik overweeg anders om bijvoorbeeld een tado slimme thermostaat te kopen en een paar aqara slimme thermostaatknoppen, omdat die laatste veel goedkoper zijn dan de tado knoppen. En dan alles aan te sturen via home assistant.
De knoppen werken dan niet samen met de thermostaat, maar misschien is dat niet erg. Dat de cv niet aanslaat als een van de kamers boven koud wordt, neem ik dan voor lief. Of mis ik hier iets?
En nog een korte bonusvraag: ik zag ook een zogenaamde
vloerverwarmingsthermostaat, (https://www.nefit-bosch.n...oerverwarmingsthermostaat), wat doet deze anders dan een gewone thermostaat?
zou graag hier bevestigen dat ik alles goed begrijp.
De situatie:
Wij hebben een nefit topline cv-ketel uit 2015 die nog prima voldoet,
die wordt momenteel aangestuurd door een google nest thermostaat via
een opentherm adapter. De google nest hangt in de woonkamer, waar
vloerverwarming ligt.
Wat ik wil:
- slimme thermostaatknoppen in verschillende ruimtes
- slimme thermostaat
- programmeren van het geheel via home assistant in eigen beheer, dus
GEEN externe app meer zoals google nest heeft. Ik wil mijn data
binnen mijn eigen huis houden.
Ik vind een groot aantal verschillende slimme thermostaatknoppen e.d. online, en er wordt steeds gepraat over welke thermostaatknop samenwerkt met welke thermostaat.
Mijn vraag is nu: maakt het uit of de thermostaat en de knoppen met elkaar samenwerken? Wat doen
ze dan? Het enige wat ik kan bedenken dat de thermostaat de cv kan inschakelen als een van de thermostaatknoppen een warmtevraag heeft. Is dat alles?
Ik overweeg anders om bijvoorbeeld een tado slimme thermostaat te kopen en een paar aqara slimme thermostaatknoppen, omdat die laatste veel goedkoper zijn dan de tado knoppen. En dan alles aan te sturen via home assistant.
De knoppen werken dan niet samen met de thermostaat, maar misschien is dat niet erg. Dat de cv niet aanslaat als een van de kamers boven koud wordt, neem ik dan voor lief. Of mis ik hier iets?
En nog een korte bonusvraag: ik zag ook een zogenaamde
vloerverwarmingsthermostaat, (https://www.nefit-bosch.n...oerverwarmingsthermostaat), wat doet deze anders dan een gewone thermostaat?
[ Voor 0% gewijzigd door deklusn00b op 08-02-2025 00:02 . Reden: layout fix - beter leesbaar ]