Binnenkomende fiber is 5 gig, maar apparatuur capt op 1 gig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmechelen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 12:50
Mijn vraag

En dat van die 1 gig is een afknapper want daar had ik helemaal niet over nagedacht of bij stil gestaan. I know, I know ....

Vandaag kwam Mobile Vikings eindelijk de modem installeren en ik heb meteen bij hen het snelste fiber pakket besteld (5 gig down, 1 gig up). Want ik was het beu om Telenet iedere maand 15 euro te betalen voor de gigabit optie om in werkelijkheid elke dag op 750 uit te komen en over upload zullen we maar zwijgen. Ik dacht ook ik koop wat op de groei, want ik denk dat ik al weet wat de eerste reactie gaat zijn :-)

Ik ben een muziek liefhebber en een internet liefhebber en professioneel ben ik bezig met IT opleidingen coördineren en organiseren. Momenteel probeer ik vooral te volgen rond quantum computing en AI omdat we daar nieuwe opleidngen rond in de markt gaan zetten en doe ik daar ook dingen rond via de cloud en lokaal. Ik ken iets van IT, maar ik zou mezelf geen pro noemen noch een nerd (ik heb noch de tijd noch het geld om daar uren en uren mee bezig te zijn). Eén van de redenen trouwens waarom ik mij al eens mateloos kan ergeren aan het overigens fantastische Home Assistant. Maar dat terzijde.

Maar nu blijkt dat ik dus niet gezien had dat die Google Nest Wifi pro router maar een wan poort heeft van 1 gig, die netgear switch doet al niet veel bete vrees ikr, ik steek ook mijn hand niet in het vuur dat al mijn kabels cat 6e zijn en die netwerkkaart van die HP Omen pc gaat ook niet boven de 1000 vrees ik.

Dus zeg het mij, hoe los ik dat op? Keidure investering in router (en er zijn er blijkbaar ook niet veel die 5 gig aankunnen, nieuwe switch, nieuwe bekabeling? Dat is het mij niet waard denk ik, Anderzijds wanneer komt de dag dat we zulke snelheden wel gaan nodig hebben? Ben ik te snel en te ongeduldig?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
..Google Nest Wifi pro mesh systeem (1 router, 2 access points). Tevreden van (en ja mijn leven zit in Google en voor een stuk Meta, maar niet in Apple en ja ik vertrouw die fuckers van Google), mijn Sonos houdt van die mesh trouwens :-)
HP OMEN 25L GT12-1540nd
Netgear GS108
kabels is een mix vrees ik, meesten gaan cat 6 zijn, niet 6e

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
het probleem is helder denk ik.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Je kan wel een nieuwe router aanschaffen maar meestal hebben routers bijv. 1 5gbps poort om dus 5gigabit binnen te kunnen halen op de WAN poort

en dan 4 1gbps poorten om die 5 gigabit weer te kunnen verdelen over de gigabit poorten zodat meerdere apparaten gigabit internet kunnen gebruiken.. op het LAN

je hebt ook wel routers met 2.5gbps poorten als je pc dit ook ondersteunt.. anders zul je daar ook weer een upgrade op moeten uitvoeren

het voordeel wat je nu iig vast moet hebben is dat je internet snelheid niet meteen onder de 1gbps dropt wanneer er al wat activiteit van meerdere apparaten is

[ Voor 18% gewijzigd door boyette op 07-02-2025 20:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je bent zo 2000.- verder als je 5Gbps naar de desktop en meer dan 1Gbps op wifi wilt gebruiken. Is dat het waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
stefanmechelen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:25:
Dus zeg het mij, hoe los ik dat op? Keidure investering in router (en er zijn er blijkbaar ook niet veel die 5 gig aankunnen, nieuwe switch, nieuwe bekabeling? Dat is het mij niet waard denk ik, Anderzijds wanneer komt de dag dat we zulke snelheden wel gaan nodig hebben? Ben ik te snel en te ongeduldig?
Je hebt idd een nieuwe router, nieuwe switch en nieuwe netwerkkaart nodig.
Bekabeling zal met cat6 wel loslopen.

De tijd dat we per apparaat écht 5gbps nodig hebben zal nog wel 10+ jaar duren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Zelf een router maken? Je bent op tweakers, zo moeilijk is dat niet. 10Gb netwerkkaartje in een oude dell optiplex ofzo. Opnsense of pfsense ofzo erop en je routert zo een eind weg.

-_-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het simpele, maar vermoedelijk niet gewenste antwoord, is: niet :)

Hardware en bekabeling aanpassen kan maar is hele grote investering. Je router, al zou het zelfbouw zijn, is slechts de eerste schakel en dan moet de rest nog.
Daarnaast heb je jezelf door de marketing op laten spelden dat je die snelheid ook daadwerkelijk ergens voor nodig zou hebben, of überhaupt bruikbaar zou zijn.
Ik kan je melden: dat heb je niet. Bij normaal gebruik ga jij qua download op piek vermoedelijk niet eens boven de 100 Mbit. Upload daargelaten (ik neem aan dat je geen TB's aan datasets gaat uploaden oid).

Beste advies dat ik je kan geven: veranderen je aansluiting in 500 Mbit, of dat wat het goedkoopste is, en investeer in een router waarbij je inzicht kunt hebben in wat er daadwerkelijk qua up en download gevraagd, gedaan en gepiekt wordt. En dan op basis van actual inzichten kijken wat je echt nodig hebt. En vermoedelijk nog verder naar beneden schalen, ipv naar boven.
Voor opleidingen zal het voornamelijk documenten zijn wat je op en neer stuurt... dat heeft echt geen Gbit nodig, kun je zelfs met 2Mbit af en dan nog is het rap zat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik ben het met hierboven eens, hier mijn Gbit fiber lijn van vandaag op een router die 2.5Gbit aan zou kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbZfJsnZN19SX_XTuDfjkP5Gs4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KycMPg7mRWk7jmyg8m9YOznc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou alle dagen wel met 100Mbit af kunnen, maar zo nu en dan is 500Mbit of 1Gbit wel fijn. 5Gbit zou ik zelf vrijwel nooit kunnen benutten en wanneer dat incidenteel wel zo is kan de andere kant het waarschijnlijk niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 11-02-2025 23:27 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt met een rb5009 en aliexpress 2.5g switch mogelijk wel tot 2.5g over koper komen, maar daarna zal het erg snel duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

5Gbps is alweer fors duurder dan zelfs 2,5Gbps. Het is een moeilijke tussenstandaard tussen 1 en 10Gbps die geboren is om de levensduur van Cat5e en relatief matige cat6 te rekken.

Eigenlijk kun je beter je abonnement verlagen naar 1Gbps als je niet wil investeren in een netwerk upgrade naar 5Gbps of zelfs, waarschijnlijk beter, 10Gbps.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Je hebt relatief goedkope - managed - switches met 2x 10G en 4x 2.5GB - lees < 100 eur; als je genoegen kan nemen met 1x 10GB naar je desktop dan ben je er al voor de hoofdmoot toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Pak gewoon het 1 gb abo, scheelt je 35 per maand en in werkelijkheid merk je het verschil amper.

Als je dan ooit je apparatuur gaat vervangen kan je altijd alsnog overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
2.5Gbps begint redelijk ingeburgerd te raken bij nieuwe desktops, en daarvan vallen prijzen van andere zaken ook wel mee. Maar het hele punt blijft wel: Wanneer ga je dit merken? En je gaat het merken, als je een update installeert bijvoorbeeld van een flink programma / spel. Maar zelfs met mijn 500Mbps is een flink gedeelte daarvan toch al het installeren van de update, en niet de update binnenhalen.

Je moederbord heeft uitbreidingsruimte, dus daar zou je een PCIe netwerkkaart in kunnen steken. Maar ik zou het toch echt gewoon lekker houden op 1gbps met jouw gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

stefanmechelen schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:25:
Mijn vraag

En dat van die 1 gig is een afknapper want daar had ik helemaal niet over nagedacht of bij stil gestaan. I know, I know ....

Vandaag kwam Mobile Vikings eindelijk de modem installeren en ik heb meteen bij hen het snelste fiber pakket besteld (5 gig down, 1 gig up). Want ik was het beu om Telenet iedere maand 15 euro te betalen voor de gigabit optie om in werkelijkheid elke dag op 750 uit te komen en over upload zullen we maar zwijgen. Ik dacht ook ik koop wat op de groei, want ik denk dat ik al weet wat de eerste reactie gaat zijn :-)

Ik ben een muziek liefhebber en een internet liefhebber en professioneel ben ik bezig met IT opleidingen coördineren en organiseren. Momenteel probeer ik vooral te volgen rond quantum computing en AI omdat we daar nieuwe opleidngen rond in de markt gaan zetten en doe ik daar ook dingen rond via de cloud en lokaal. Ik ken iets van IT, maar ik zou mezelf geen pro noemen noch een nerd (ik heb noch de tijd noch het geld om daar uren en uren mee bezig te zijn). Eén van de redenen trouwens waarom ik mij al eens mateloos kan ergeren aan het overigens fantastische Home Assistant. Maar dat terzijde.

Maar nu blijkt dat ik dus niet gezien had dat die Google Nest Wifi pro router maar een wan poort heeft van 1 gig, die netgear switch doet al niet veel bete vrees ikr, ik steek ook mijn hand niet in het vuur dat al mijn kabels cat 6e zijn en die netwerkkaart van die HP Omen pc gaat ook niet boven de 1000 vrees ik.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
..Google Nest Wifi pro mesh systeem (1 router, 2 access points). Tevreden van (en ja mijn leven zit in Google en voor een stuk Meta, maar niet in Apple en ja ik vertrouw die fuckers van Google), mijn Sonos houdt van die mesh trouwens :-)
HP OMEN 25L GT12-1540nd
Netgear GS108
kabels is een mix vrees ik, meesten gaan cat 6 zijn, niet 6e

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
het probleem is helder denk ik.
...
Koop zoiets als dit :

https://www.amazon.nl/Zyx...a&pd_rd_i=B097RC8ZF2&th=1

Gooi je Netgear GS108 er uit, of sluit hem aan op 1 van de 1Gbit aansluitingen van de Zyxel. Met de Zyxel heb je 4 poorten die tot 10Gbit aan kunnen en 8 poorten die 1Gbit doen. Je kabels hoef je dan niet te vervangen door andere, daarnaast ben je voorbereid om tot 10Gbit up/down te verwerken, meerdere pc's of andere apparatuur aan te sluiten op 1, 2,5, 5 of 10Gbit, de Zyxel is multispeed, dus je kan alle kanten op. Je modem/router zou minimaal 1x een 5 of 10Gbit poort moeten hebben en daar sluit je dus je Zyxel op aan.

@stefanmechelen Misschien handig als je eens in je eigen topic reageert....

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:08:
Pak gewoon het 1 gb abo, scheelt je 35 per maand en in werkelijkheid merk je het verschil amper.

Als je dan ooit je apparatuur gaat vervangen kan je altijd alsnog overstappen.
Ik zou hiermee instemmen.. De vraag is even hoe vaak je boven de 1Gbps gaat uitkomen op je PC. Is dat echt noodzakelijk? Het klinkt namelijk vooral alsof je gewoon een stabiele 1Gbps verbinding wil ten opzichte van de vorige provider.

Als je daadwerkelijk meer dan die 1Gbps nodig hebt zal je inderdaad de switch en de netwerkkaart van de PC moeten vervangen door 2,5Gbps varianten of zelfs 10Gbps varianten. Vervangen is natuurlijk een prima optie, maar dan ben je wel een paar honderd euro verder en ik denk dat de 5Gbps optie ook wel wat meer in de maand kost dan de 1Gbps optie. Al is dat natuurlijk een persoonlijke keuze.

Ik denk dat het voor heel veel mensen (of je nou muziek liefhebber, film liefhebber of game liefhebber bent) meer dan genoeg is om een stabiele 1Gbps lijn te hebben, maar ik wil natuurlijk niet jouw mening of idee aan de kant schuiven maar ik haal (nog) nergens uit het verhaal dat de 10Gbps echt zoveel winst oplevert ten opzichte van de 1Gbps.

[ Voor 9% gewijzigd door rscheper op 12-02-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Kijk eens onder de gateways van Unifi als je dit echt wilt doorzetten. Maar het gaat sowieso een lieve duit en tijd kosten.

https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-cloud-gateways

Misschien is de dream wall wat voor je. 10gb en 2,5gb wan's. En wifi ingebouwd. Kan je eventueel nog wat meshpoints pakken.

https://eu.store.ui.com/e...oud-gateways/products/udw

[ Voor 35% gewijzigd door SonOfSam op 12-02-2025 09:27 . Reden: dreamwall toegevoegd ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:38
Hoe los je het op?
Investeren in goede spullen. Misschien meteen alles voor 10Gb/s klaar maken.

Is deze snelheid (5Gb/s) NU nodig?
Dat kan alleen jij beoordelen. Download/upload je grote bestanden? Moet je hierop wachten of kan het ook op een tijdstip wanneer je niet de bestanden meteen nodig hebt? Bijv je complete dropbox of google drive syncen hoef je maar 1x volledig te doen en daarna kleine updates. Besef je ook dat de meeste diensten een maximale snelheid leveren, waardoor je 5Gb/s niet eens volledig benut wordt. Mijn volledige dropbox syncen gaat met maximaal 0,4Gb/s, terwijl mijn internet 2Gb/s aan kan. Alleen steam heeft weleens de 2Gb/s aangetikt, maar dat is eigenlijk de enige dienst die de volledige snelheid heeft behaald.

Een verbinding van 1Gb/s download 1GB in 8 seconden. Hoe vaak download/upload je bestanden van 10GB? Pak ondertussen een glaasje water en het bestand is al binnen. Wil je een keer een game van 100GB meteen met de release spelen, dan moet je nog geen kwartier wachten. Bedenk je je een uur van tevoren dat je die game wilt spelen, dan zet je hem aan en heb je effectief 0 wachttijd.

Het verschil tussen 1Gb/s en 5Gb/s ga je tijdens het surfen niet merken. Eerlijk gezegd denk ik dat je het verschil in 99% van de gevallen niet gaat merken, tenzij je nog andere use cases hebt die je niet hebt vermeld.

Daarnaast zou ik me echt druk maken over je benodigde snelheid NU en misschien de komende korte termijn. Mocht je toch ooit een snellere verbinding nodig hebben dan heb je dat waarschijnlijk met 2 muisklikken aangevraagd en zijn ondertussen de 10Gb/s routers/switches/kabels/etc wat goedkoper geworden.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:28

Pazo

Mroaw?

Ik heb onlangs mijn hele netwerk een upgrade gegeven naar 10Gb/s, omdat we een grote verbouwing aan het doen waren dus alles toch al open lag, de planning hebben om hier nog jaren te blijven wonen en voorbereid te zijn op de toekomst als onze 3 kids groter worden en het internet / netwerk intensiever gaan gebruiken.

Alles netwerkkabels vervangen voor CAT6 100% koper. 10Gb/s switches en patchpanels. Netwerkkaarten in vaste PC's vervangen voor 10Gb/s kaarten. Maar dan worden evt. SATA disken de bottleneck. Dus ook in mijn server en PC's alle SATA disks vervangen voor NVMe SSD's. Onder de streep kost dat een hele bom duiten. Heb ik het NU nodig? Niet perse. Is het lekker om een bestand van 20GB binnen enkele seconden over te zien vliegen van server naar PC? Zeker :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Pazo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:22:
Ik heb onlangs mijn hele netwerk een upgrade gegeven naar 10Gb/s, omdat we een grote verbouwing aan het doen waren dus alles toch al open lag, de planning hebben om hier nog jaren te blijven wonen en voorbereid te zijn op de toekomst als onze 3 kids groter worden en het internet / netwerk intensiever gaan gebruiken.

Alles netwerkkabels vervangen voor CAT6 100% koper. 10Gb/s switches en patchpanels. Netwerkkaarten in vaste PC's vervangen voor 10Gb/s kaarten. Maar dan worden evt. SATA disken de bottleneck. Dus ook in mijn server en PC's alle SATA disks vervangen voor NVMe SSD's. Onder de streep kost dat een hele bom duiten. Heb ik het NU nodig? Niet perse. Is het lekker om een bestand van 20GB binnen enkele seconden over te zien vliegen van server naar PC? Zeker :)
Daar ben ik vorig jaar mee begonnen, eerst hardware aanschaffen, kabels aanschaffen en natuurlijk in de pc's bouwen. Sinds een ruime maand heb ik nu 4Gbit glasvezel up/down en dat werkt echt wel lekker. Kabels zijn Cat. 6 en 7, 100% koper, netwerkkaarten voor de pc's zijn Asus XG-C100C, die zijn multispeed en dan nog een paar Netgear 10Gbit switches, bij elkaar was ik rond de € 1000,- a € 1100,- klaar. Heb ik het nodig? Misschien niet, maar het kan en aangezien ik nu een multi Gbit internetaansluiting heb, ook wel (gedeeltelijk) nodig... Echter hou ik niet van half werk, dus gelijk maar goed gedaan! :)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Je bekabeling is prima, cat6 kan prima 10Gb snelheden aan..

5Gb is net zo'n tussenmaat waar je eigenlijk niks aan hebt, beetje zoals 2.5Gb maar daar heb je al meer keuze in.

Je hebt dus eigenlijk 2 keuzes. Ga je gelijk naar 10Gb apparatuur (ook voor de toekomst en heb je gelijk een zeer degelijk thuisnetwerk) of ga je een downgrade uitvoeren naar bijvoorbeeld 2Gb of zelfs 1Gb (en verander je niks aan je netwerk).

Voor 2.5Gb zou je kunnen kijken naar Unifi, die heeft vrij betaalbare switches voor 2.5Gb en een router die ook (in verhouding) niet heel duur is. Wil je naar 10Gb dan zit je gelijk een prijsklasse hoger.

Ik denk dat het belangrijk is om een budget te bepalen. Wil je bijvoorbeeld maximaal 100 euro uitgeven, of is een budget van 500-1000 ook mogelijk?

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laat @stefanmechelen eerst zelf maar eens terugkomen, is al een paar dagen niet online geweest.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

The Eagle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:36:
Laat @stefanmechelen eerst zelf maar eens terugkomen, is al een paar dagen niet online geweest.
Gebeurt hier vaker, topic openen en dan na een week eens komen kijken als ze uberhaupt komen kijken. Heb in meerdere topics mijn reactie's al weggehaald, ben geen gebruiksvoorwerp.... :N Zelfde geldt voor DM's...

[ Voor 6% gewijzigd door MeesKees21 op 12-02-2025 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
The Eagle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:36:
Gelukkig zijn we op Tweakers niet zo van het invullen en gaan we altijd uit van de meest slechte intentie 8)7

Is ook interessant voor anderen die het willen lezen of die aan het orienteren zijn.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

SgtElPotato schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Gelukkig zijn we op Tweakers niet zo van het invullen en gaan we altijd uit van de meest slechte intentie 8)7

Is ook interessant voor anderen die het willen lezen of die aan het orienteren zijn.
Niet zo 1, 2, 3. Maar als het met regelmaat van de klok gebeurt over een langere tijd, dan ben ik er wel klaar mee en ik niet alleen.... Helaas blijven mensen niet altijd de andere wang toekeren.... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
Wat levert Mobile Viking dan eigenlijk aan apparatuur als ze 5gbs leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:55
The Eagle schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:06:
Beste advies dat ik je kan geven: veranderen je aansluiting in 500 Mbit, of dat wat het goedkoopste is, en investeer in een router waarbij je inzicht kunt hebben in wat er daadwerkelijk qua up en download gevraagd, gedaan en gepiekt wordt. En dan op basis van actual inzichten kijken wat je echt nodig hebt. En vermoedelijk nog verder naar beneden schalen, ipv naar boven.
Voor opleidingen zal het voornamelijk documenten zijn wat je op en neer stuurt... dat heeft echt geen Gbit nodig, kun je zelfs met 2Mbit af en dan nog is het rap zat.
Sinds kort hier een Unifi (UCG Ultra), het t is echt verbazingwekkend hoe weinig je maar gebruikt van je internetbrandbreedte, 100/100 Gbps is ruim voldoende voor beetje streamen en internetten.
Het enige dat nog een beetje bandbreedte vraagt bij mij is de cloud backup van de Synology, maar die draait toch 's nachts en daar hoeft ik niet op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:11
Bushie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Sinds kort hier een Unifi (UCG Ultra), het t is echt verbazingwekkend hoe weinig je maar gebruikt van je internetbrandbreedte, 100/100 Gbps is ruim voldoende voor beetje streamen en internetten.
Het enige dat nog een beetje bandbreedte vraagt bij mij is de cloud backup van de Synology, maar die draait toch 's nachts en daar hoeft ik niet op te wachten.
Ja dat mag je wel hopen dat dat voldoende is voor streamen en internetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Pendora schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Ja dat mag je wel hopen dat dat voldoende is voor streamen en internetten :+
Net aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Bushie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Mwah, ik ben toch wel bij dat mijn GB's backups wat sneller over de lijn gaan dan 100Mb. Ook het terughalen vorige week van 120GB in 19 minuten ipv 190 minuten was toch wel lekker, zeker als je erop moet wachten.

Maar voor bijvoorbeeld die nieuwe Linux distributie van 50GB die ik vannachtr binnengehengeld heb maakt het inderdaad niet zoveel uit.

De stelling: 100Mb (in neem aan dat je dat bedoelt ipv 100Gb) is voldoende hangt helemaal van je usecase af. Voor TS is het vermoedelijk wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:50
mgizmo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:09:
Wat levert Mobile Viking dan eigenlijk aan apparatuur als ze 5gbs leveren?
Zelfde als Proximus, ze noemen het ding een Internet Box+ wat een uit de kluiten gewassen internetbox van Proximus is met een 10G WAN en een 10G lan poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
10Gbps over CAT5e gaat tot een kleine 50 meter doorgaans wel goed, CAT6 iets beter/verder; als het om langere afstanden gaat heb je idd wel CAT6a/7 of glas nodig.

Daarnaast afhankelijk van je wensen de juiste hoeveelheid SFP+ poorten switch of router kiezen, iets als dit

Daar dit soort SFP+ modules bij halen als je het over koper wilt doen.

En dan zorgen dat je systemen onboard NIC's van dergelijke snelheid hebben of die er los bijkopen.

Op deze manier kun je in ieder geval de belangrijkere apparatuur (in mijn geval servers/netwerk backbone en mijn eigen systeem) voorzien van 5 of 10Gbps voor betrekkelijk weinig kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

*knip*. Goed bedoeld, maar hinten naar V&A advertenties is niet de bedoeling.

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 12-02-2025 15:19 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20

mjl

Ugh

E-PaiN schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:10:
10Gbps over CAT5e gaat tot een kleine 50 meter doorgaans wel goed, CAT6 iets beter/verder; als het om langere afstanden gaat heb je idd wel CAT6a/7 of glas nodig.

Daarnaast afhankelijk van je wensen de juiste hoeveelheid SFP+ poorten switch of router kiezen, iets als dit

Daar dit soort SFP+ modules bij halen als je het over koper wilt doen.

En dan zorgen dat je systemen onboard NIC's van dergelijke snelheid hebben of die er los bijkopen.

Op deze manier kun je in ieder geval de belangrijkere apparatuur (in mijn geval servers/netwerk backbone en mijn eigen systeem) voorzien van 5 of 10Gbps voor betrekkelijk weinig kosten.
Reken je niet rijk, de meeste SFP-ethernet modules komen qua specs niet verder dan 30m over cat6A met 10gbit. Glasvezel is een stuk netter en niet eens duurder dan ethernet kabels , netwerk kaarten en SFP’s. Zeker multimode, single mode is vaak duurder (maar verbruikt ook meer stroom) maar 10km is denk ik toch wel te lang :)

Maar goed, koop een snelle wifi-7 router. Bijv de RT-BE88U of een nog zwaarder broertje met een paar 10 gigabit poorten. Daaraan dan nog een goedkope SFP+ switch (8poorten kan al passief gekoeld) als je echt meer dan 2.5GBit wilt halen. Uiteraard bijpassende netwerk kaarten, let op dat je niet te oude modellen (SFP+ netwerk kaarten) koopt via Ali express … Windows 11 ondersteuning voor 10gbit spul valt daarin nogal tegen. Maar ja, bent al snel een 800-1000 euro verder, maar dan ben je wel future proof :)

[ Voor 15% gewijzigd door mjl op 12-02-2025 15:33 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 13:36
mjl schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:27:
de meeste SFP-ethernet modules komen qua specs niet verder dan 30m over cat6A met 10gbit.
Dit is idd nog wel een goede tip, ook deze SFP's komen met 10Gbps slechts tot 30m rated afstand.

Voor 10Gbps zou ik glas doen (tenzij je in een containerwoning of tiny house woont :+ ), voor 5Gbps en minder houdt mijn tip wel stand verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20

mjl

Ugh

E-PaiN schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Dit is idd nog wel een goede tip, ook deze SFP's komen met 10Gbps slechts tot 30m rated afstand.

Voor 10Gbps zou ik glas doen (tenzij je in een containerwoning of tiny house woont :+ ), voor 5Gbps en minder houdt mijn tip wel stand verwacht ik.
Ik heb inderdaad 50m de tuin in lopen voor 2.5Gbit, maar wel cat6A, als we het samen toch nieuw aanleggen zijn dat de kosten niet). De SFP-ETH module die maar 30m zou halen vond het wel prima :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
E-PaiN schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Unifi bied 10Gb aan tot 100M als ik me niet vergis. Daarnaast is Catx een stuk goedkoper dan LC of SC kabel van dezelfde lengte (en kun je die niet even makkelijk op maat knippen of verlengen dmv switches of koppelstukken).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
jadjong schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:56:
Je bent zo 2000.- verder als je 5Gbps naar de desktop en meer dan 1Gbps op wifi wilt gebruiken. Is dat het waard?
2x rj45/10 gbit server insteek kaartjes gekocht voor 25 euro, 150 euro 2e handse qnap 10gbit switch.
Kaartje in de nas, kaartje in de pc. en gaan met die banaan!

Wifi heb je gelijk in, maar in welke casus is meer dan 1gbit over wifi op dit moment noodzakelijk? uncompressed 4k bluray streamen naar de TV misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:09

jurroen

Security en privacy geek

SgtElPotato schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Unifi bied 10Gb aan tot 100M als ik me niet vergis. Daarnaast is Catx een stuk goedkoper dan LC of SC kabel van dezelfde lengte (en kun je die niet even makkelijk op maat knippen of verlengen dmv switches of koppelstukken).
Let wel, die transceivers worden dan gloeiend heet. Dan wil je die apparatuur niet in een klein TV meubel wegproppen :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
T-Forever schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:12:
[...]

2x rj45/10 gbit server insteek kaartjes gekocht voor 25 euro, 150 euro 2e handse qnap 10gbit switch.
Kaartje in de nas, kaartje in de pc. en gaan met die banaan!

Wifi heb je gelijk in, maar in welke casus is meer dan 1gbit over wifi op dit moment noodzakelijk? uncompressed 4k bluray streamen naar de TV misschien?
Geen idee wat je er in de praktijk mee moet, TS wil 5Gbit vanaf internet binnen hebben. Dan kan je de portemonnee trekken op dit moment.
Pagina: 1