Marktwerking, scalpers en webshops

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Zoals helaas een bekend fenomeen is bij de lancering van nieuwe NVIDIA videokaarten, worden we momenteel weer geconfronteerd met enorme prijsopdrijvingen. Scalpers spelen hier een kwalijke rol in, maar ook webshops lijken gretig mee te doen door hun prijzen flink te verhogen, ruim boven de adviesprijs. Neem bijvoorbeeld de recente release van de RTX 5080 en 5090: partijen als Azerty en Alternate zitten ver boven de MSRP.

Natuurlijk, het is een kwestie van vraag en aanbod, en wettelijk gezien is er weinig mis met deze prijsstelling. Maar ethisch gezien wringt het. Het houdt de scalping-problematiek in stand, en het maakt het voor de "normale" consument vrijwel onmogelijk om een videokaart voor een redelijke prijs te bemachtigen.

Marktwerking is meer dan alleen een product niet kopen als het te duur is. Het gaat ook om het laten horen van je stem als consument. We kunnen en mogen ons ongenoegen uiten.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe effectief denken jullie dat een gecoördineerde actie van negatieve reviews zou zijn? Zouden bedrijven als Azerty en Alternate hun prijsbeleid heroverwegen als ze een stortvloed aan 1-ster reviews zouden krijgen op platforms als Tweakers, Google Maps, Trustpilot, etc.? Zelf heb ik al een 1-ster review achtergelaten op Google Maps, puur uit principe.

Het is belangrijk te benadrukken dat dit geen oproep is tot review bombing of andere ongepaste acties. Het gaat mij om een eerlijke en onderbouwde weergave van onze collectieve frustratie over deze praktijken. Het uiten van je mening, door middel van een review (positief of negatief), is een legitiem middel om invloed uit te oefenen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe effectief denken jullie dat een gecoördineerde actie van negatieve reviews zou zijn? Zouden bedrijven als Azerty en Alternate hun prijsbeleid heroverwegen als ze een stortvloed aan 1-ster reviews zouden krijgen op platforms als Tweakers, Google Maps, Trustpilot, etc.?

Niet, want jij kan niet een webshop gaan reviewen zonder er daadwerkelijk iets te kopen voor die prijs.

Heb jij niks gekocht bij die shop, heb je wat mij betreft ook niks te reviewen.
De ik vind x of y een *** zul je elders moeten doen denk ik... |:(

[ Voor 15% gewijzigd door 3DDude op 07-02-2025 19:36 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het alternatief is dat een partij als Alternate of Azerty de adviesprijs aanneemt en vervolgens binnen no-time volledig uitverkocht is door bots/scalpers die constant de pagina's refreshen.

Een normale consument heeft niets hieraan.
Het enige alternatief is bijvoorbeeld een kaart per creditcard/adres, maar ook daar zie ik wel omheen gewerkt worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

3DDude schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:34:
Niet, want jij kan niet een webshop gaan reviewen zonder er daadwerkelijk iets te kopen voorp die prijs.
Eentje kopen, uitpakken en terugsturen met:
"Ik vindt 'm toch te duur om te houden."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08
Een negatieve review omdat je de prijs van iets te hoog vindt. En dan denk je dat webshops prijzen gaan verlagen? En de prijzen zijn te hoog omdat JIJ denkt dat dit komt door scalpers.

Hoop dat topic snel gesloten wordt want dit gaat echt helemaal nergens over.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:29:
Beste mede-Tweakers,

Zoals helaas een bekend fenomeen is bij de lancering van nieuwe NVIDIA videokaarten, worden we momenteel weer geconfronteerd met enorme prijsopdrijvingen. Scalpers spelen hier een kwalijke rol in, maar ook webshops lijken gretig mee te doen door hun prijzen flink te verhogen, ruim boven de adviesprijs. Neem bijvoorbeeld de recente release van de RTX 5080 en 5090: partijen als Azerty en Alternate zitten ver boven de MSRP.

Natuurlijk, het is een kwestie van vraag en aanbod, en wettelijk gezien is er weinig mis met deze prijsstelling. Maar ethisch gezien wringt het. Het houdt de scalping-problematiek in stand, en het maakt het voor de "normale" consument vrijwel onmogelijk om een videokaart voor een redelijke prijs te bemachtigen.

Marktwerking is meer dan alleen een product niet kopen als het te duur is. Het gaat ook om het laten horen van je stem als consument. We kunnen en mogen ons ongenoegen uiten.

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe effectief denken jullie dat een gecoördineerde actie van negatieve reviews zou zijn? Zouden bedrijven als Azerty en Alternate hun prijsbeleid heroverwegen als ze een stortvloed aan 1-ster reviews zouden krijgen op platforms als Tweakers, Google Maps, Trustpilot, etc.? Zelf heb ik al een 1-ster review achtergelaten op Google Maps, puur uit principe.

Het is belangrijk te benadrukken dat dit geen oproep is tot review bombing of andere ongepaste acties. Het gaat mij om een eerlijke en onderbouwde weergave van onze collectieve frustratie over deze praktijken. Het uiten van je mening, door middel van een review (positief of negatief), is een legitiem middel om invloed uit te oefenen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Slecht plan. Dit soort winkels draaien normaal gesproken minimale marges. Nu hebben ze een kleine voorraad (alhoewel, meteen op natuurlijk) waar ze goede winst op draaien. Niks mis mee.

Feit is dat deze kaarten schaars zijn, dus als ze goedkoop verkocht worden zijn ze meteen op en sta je met lege handen. Leuk voor zij die de kaart hebben gekregen, maar meestal gaat ie dan mp op voor het drievoudige. Joepie.

Ik heb liever dat de webwinkels de kaarten op de werkelijke marktprijs verkopen: momenteel heel duur dus. Dan is de kaart in ieder geval enigszins beschikbaar als je er echt eentje wil of nodig hebt en heb je alle garantie nog enzo. Voor alle mensen die sowieso achter het net vissen door de tekorten maakt het niks uit: een dure of goedkope kaart die je niet wil of kan kopen is beide niet in jouw bezit.

Het is een luxeproduct, geen drinkwater ofzo. De prijzen zakken vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
De sleutel ligt bij nvidia. Door hun lage aanvoer van chips is het vraag/aanbod evenwicht verstoord. Het heeft geen enkel nut om te b*tchen op webshops.... ookal zouden die ze voor msrp aanbieden, ze staan dan nog langer op marktplaats voor woekerprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-07 03:16
Verwijderd schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:29:
Natuurlijk, het is een kwestie van vraag en aanbod, en wettelijk gezien is er weinig mis met deze prijsstelling. Maar ethisch gezien wringt het.
En daar is alles mee gezegd...

"Mundus vult decipi, ergo decipiatur..."

De Nvidia RTX lijn heeft, wat heet een uitstekende "Product-Market-Fit", wat leidt tot deze excessen. Gezien de ervaringen van afgelopen jaren zoekt de markt zelf de spelers waar de meeste marge blijft hangen: Fabrikant, Distributeur, Shop, Scalper of Eindklant.

Ironisch genoeg is Nvidia zelf het meest "ethisch" (qua prijsstelling) in deze totale krankzinnigheid. Maar dat ga je met wat shop reviews niet oplossen, zo werkt de markt dan weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

Ik vind het goed dat de webshops deze prijzen vragen
Het wordt voor scalpers risicovol om te scalpen als je zelf de kaart al voor 2000 euro moet kopen
En ik heb liever dat de winstmarge dan naar een webshop gaat die de rest van het jaar ook mijn spullen levert

Verder inderdaad vraag en aanbod, zolang mensen 2..3..4k neerleggen om de eerste te zijn verdwijnt dit gedrag niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Nee, dit is geen discussie die we hier een platform willen geven. Alle acties die je kan ondernemen om je ongenoegen hierover te uiten zullen een Calimero -achtige roep zijn, versterkt door de echokamer van het internet. Daar komen nooit positieve dingen van.

Als je boos wordt van de situatie is het tijd om afstand te nemen en gras aan te gaan raken. Over enkele maanden kan iedereen z'n videokaartje kopen tegen een redelijker prijs, dus waar hebben we het over.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.