Vraag
Alle reacties
Kijk eens naar de 4e parameter, overeenkomstmodus, van X.ZOEKEN:
[overeenkomstmodus]
Optioneel
Geef het type overeenkomst op:
0 - Exacte overeenkomst. Als niets wordt gevonden, wordt #N/A geretourneerd. Dit is de standaardinstelling.
-1 - Exacte overeenkomst. Als niets wordt gevonden, wordt het volgende kleinere item geretourneerd.
1 - Exacte overeenkomst. Als niets wordt gevonden, wordt het volgende grotere item geretourneerd.
2 - Een overeenkomst met een jokerteken waar *, ? en ~ speciale betekenishebben.
Als je met een Excelversie werkt waarin x.zoeken niet voorkomt, kun je gebruiken (als 300 in A2 staat en 3 in A3):
code:
1
| =INDEX(C1:N1;VERGELIJKEN(A2;INDIRECT("C"&A3&":N"&A3);1)+(A2>VERGELIJKEN(A2;INDIRECT("C"&A3&":N"&A3);1))) |
Nu in je laatste bericht je gegevens in andere cellen en kolommmen staan in vergelijking met die in je eerste bericht, moet je mijn indexformule daar uiteraard op aanpassen. Op basis van de gegevens in je laatste bericht wordt die formule dan (zie formule en afbeelding hieronder):
:strip_exif()/f/image/lY7NsB9paTdtCXQm5xFA38em.jpg?f=fotoalbum_large)
'
code:
1
| =INDEX(A1:L1;VERGELIJKEN(C10;INDIRECT("A"&C11&":L"&C11);1)+(C10>VERGELIJKEN(C10;INDIRECT("A"&C11&":L"&C11);1))) |
:strip_exif()/f/image/lY7NsB9paTdtCXQm5xFA38em.jpg?f=fotoalbum_large)
'
[ Voor 35% gewijzigd door dix-neuf op 10-02-2025 14:21 ]
Zo te zien heb je een excel versie die XLOOKUP ondersteund, dan hoeft je niet met INDEX te werken.
Deze zou het moeten doen:
code:
1
| =XLOOKUP(C10;XLOOKUP(C11;A2:A8;B2:L8;0;1);B1:L1;0;1) |
De volgorde is net andersom dan jij deed: eerst zoeken in kolom A. Dat geeft een matrix terug van alle mogelijke snelheden. In die matrix zoek je naar de gewenste snelheid met als resultaatmatrix rij 1.
@saxzozie,
Bij nader inzien zie ik dat mijn indexformule alleen geldt voor diameters kleiner dan 10. Nu is die formule wel aan te passen dat ze ook voor diameter 10 geldt, maar dan wordt ze wel erg lang. Als je met een Excelversie werkt waarin je X.ZOEKEN (NL) of XLOOKUP (EN)kunt gebruiken, dan kun je beter die functie gebruiken (want veel korter). Die functie (op basis van jouw laatste gegevenstabel) moet dan luiden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lfn5igMssvXL5mW53gFRUrdW.jpg?f=user_large)
'
Bij nader inzien zie ik dat mijn indexformule alleen geldt voor diameters kleiner dan 10. Nu is die formule wel aan te passen dat ze ook voor diameter 10 geldt, maar dan wordt ze wel erg lang. Als je met een Excelversie werkt waarin je X.ZOEKEN (NL) of XLOOKUP (EN)kunt gebruiken, dan kun je beter die functie gebruiken (want veel korter). Die functie (op basis van jouw laatste gegevenstabel) moet dan luiden:
code:
1
| =X.ZOEKEN(C10;X.ZOEKEN(C11;A2:A8;B2:L8;0;1);B1:L1;0;1) |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lfn5igMssvXL5mW53gFRUrdW.jpg?f=user_large)
'
[ Voor 17% gewijzigd door dix-neuf op 10-02-2025 18:12 ]
[quote]dixet schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:11:
(...................)
@dixet,
Kennelijk heb je, na lezing van mijn antwoord, gezien dat je formule moest worden aangepast
(...................)
@dixet,
Kennelijk heb je, na lezing van mijn antwoord, gezien dat je formule moest worden aangepast
Alleen de verwijzing van B10 en B11 naar C10 en C11 hoor, ik had m'n leesbrilletje niet op bij het bekijken van de screenshotdix-neuf schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:28:
[quote]dixet schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:11:
(...................)
@dixet,

Pagina: 1