Opgelicht? Gebruiker verdwenen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.721 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14
Hoi!

Ik heb gister een spel overgenomen van een tweaker. *knip*

Ik had een vraag advertentie staan, en deze gebruiker stuurde me een pb dat het deze nog had liggen en de deal was snel rond. Gebruiker had nog geen reviews, maar wel een andere advertentie staan. Betaling gedaan via tikkie, en gebruiker bevestigde de betaling.

Ik dacht net even een berichtje te sturen om te kijken of hij had verstuurd. Maar nu lijkt hij zijn account te hebben verwijderd? De vorige keer dat ik opgelicht was via Tweakers v en a, kreeg ik een bericht van Tweakers, nu is dat niet zo.

Heeft deze user nu gewoon zijn account verwijderd?

[ Voor 2% gewijzigd door Microkid op 07-02-2025 16:08 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 10:00
Het is ook wel een heel nieuw account met nog geen enkele activiteit (op het plaatsen van 3 advertenties na). M.a.w. niet een hele verstandige keuze geweest./

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymoona
Ja lekker makkelijk achteraf. Ik heb het rekeningnummer gecontroleerd in de politie database, wat kan je nog meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 10:00
Modbreak:-knip-
Gelieve niet te reageren wanneer je zelf geen deel bent van het onderwerp

[ Voor 74% gewijzigd door Bor op 07-02-2025 16:05 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

@ymoona We hebben helaas meerdere aanwijzingen dat de advertenties en eventuele reacties hierop mogelijk niet betrouwbaar zijn en hebben het account daarom gesloten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@Bor welke informatie kan Tweakers nog met mij delen (in pb) die nuttig kan zijn voor de aangifte? Zoals bv het e-mail adres.

Door het account te sluiten kan ik geen contact meer opnemen met de gebruiker, maar de gebruiker ook niet meer met mij.

[ Voor 32% gewijzigd door ymoona op 07-02-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

ymoona schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:07:
@Bor welke informatie kan Tweakers nog met mij delen (in pb) die nuttig kan zijn voor de aangifte? Zoals bv het e-mail adres.

Door het account te sluiten kan ik geen contact meer opnemen met de gebruiker, maar de gebruiker ook niet meer met mij.
Tweakers mag met het oog op o.a. de privacy wetgeving geen persoonsgegevens delen met onze gebruikers. Wanneer de politie aanklopt werken we natuurlijk mee.

Recente ontwikkelingen die we zien sterken ons in het vermoeden dat het hier niet nog zuiver aanbod gaat.
Als je hebt betaalt en je adresgegevens hebt opgegeven zou ik afwachten of je toch iets gaat ontvangen. Is dat niet het geval dan is aangifte te adviseren.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 07-02-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Zou Tweakers nog een mail kunnen sturen naar de gebruiker met de vraag om contact op te nemen met mij via mijn e-mail adres?

[ Voor 7% gewijzigd door ymoona op 07-02-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De ervaring leert dat oplichters zeker niet reageren op welke mail dan ook. Vaak worden ook wegwerp-mailadressen gebruikt die al snel weer verlopen zijn. We kunnen daar dus helaas niet aan beginnen.

Je kan proberen gebruik te maken van de PNBF: Als je slachtoffer bent geworden van online oplichting, kun je mogelijk aanspraak maken op de Procedure Begunstigde NAW-gegevens bij Niet-Bancaire Fraude (PNBF). Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.

[ Voor 76% gewijzigd door Microkid op 07-02-2025 18:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:05

Jrz

––––––––––––

Modbreak:-knip-
Gelieve niet te reageren wanneer je zelf geen deel bent van het onderwerp.

[ Voor 83% gewijzigd door Bor op 07-02-2025 18:25 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Microkid schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:12:
De ervaring leert dat oplichters zeker niet reageren op welke mail dan ook. Vaak worden ook wegwerp-mailadressen gebruikt die al snel weer verlopen zijn. We kunnen daar dus helaas niet aan beginnen.

Je kan proberen gebruik te maken van de PNBF: Als je slachtoffer bent geworden van online oplichting, kun je mogelijk aanspraak maken op de Procedure Begunstigde NAW-gegevens bij Niet-Bancaire Fraude (PNBF). Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Als het een oplichter is snap ik dat, maar nu word voor en de andere gebruiker geen mogelijkheid geboden om nog te communiceren. Zeker gezien de moeite die het zou zijn om er nog even een mailtje achteraan te gooien, ben ik toch wat teleurgesteld in Tweakers.

Nu heb ik geen cijfers, maar wellicht is het een idee vraag en aanbod onder een cooldown periode te zetten voor nieuwe gebruikers. Of koppelen aan bepaalde hoeveelheid karma punten. Zodat de users die een hit en run doen, iets meer moeite moeten doen.

Ik ga aangifte doen vervolgens via de bank een procedure starten om mijn geld terug te vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door ymoona op 07-02-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:52
Ik weet niet of dat inmiddels veranderd is, maar toen ik destijds diezelfde procedure wilde starten ging dat alleen als er een x aantal aangiftes was (minimaal 3 dacht ik). Ik moest namelijk een screenshot kunnen tonen waarop de gegevens van de "verkoper" (oplichter) een melding gaven, anders kon mijn bank niet aan het verzoek voldoen. Dus zeker aangifte doen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

ymoona schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Als het een oplichter is snap ik dat, maar nu word voor en de andere gebruiker geen mogelijkheid geboden om nog te communiceren. Zeker gezien de moeite die het zou zijn om er nog even een mailtje achteraan te gooien, ben ik toch wat teleurgesteld in Tweakers.

Nu heb ik geen cijfers, maar wellicht is het een idee vraag en aanbod onder een cooldown periode te zetten voor nieuwe gebruikers. Of koppelen aan bepaalde hoeveelheid karma punten. Zodat de users die een hit en run doen, iets meer moeite moeten doen.

Ik ga aangifte doen vervolgens via de bank een procedure starten om mijn geld terug te vragen.
Verkoper heeft jouw contactgegevens als het goed is. Een oprecht iemand zal gewoon versturen. Een oplichter die inmiddels weet dat hij in de spotlight staat soms ook (om legitiem te lijken en door te gaan naar de volgende persoon) dus je kan er geen 100% conclusies aan verbinden. Hopelijk krijg je alsnog iets binnen. Als dat zo is, laat dat dan svp even weten. We gaan met preventieve bans echt niet over een nacht ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Zoals als gedacht, de gebruiker heeft niets opgestuurd.

Zojuist aangifte gedaan met de gegevens die ik heb.
Via https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html geeft het iban nog steeds groen licht.

Hopelijk doen andere benadeelden ook aangifte en zal snel het iban rood kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

ymoona schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:52:
Zoals als gedacht, de gebruiker heeft niets opgestuurd.

Zojuist aangifte gedaan met de gegevens die ik heb.
Via https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html geeft het iban nog steeds groen licht.

Hopelijk doen andere benadeelden ook aangifte en zal snel het iban rood kleuren.
Erg jammer om te horen dat je niets hebt ontvangen. Bij oplichting is aangifte absoluut belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 11:25
Bor schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Tweakers mag met het oog op o.a. de privacy wetgeving geen persoonsgegevens delen met onze gebruikers.
Da's volgens mij niet waar. Uit het privacybeleid:
Overige. Het is ook mogelijk dat we persoonsgegevens delen om te voldoen aan de wet of in het kader van een juridische procedure of wettelijke verzoeken, om fraude op te merken, te voorkomen of aan te pakken, of om de rechten en eigendommen van DPG Media te beschermen. Indien er voldoende juridische grondslag voor is, kunnen we je persoonsgegevens delen als dit redelijkerwijs noodzakelijk is om onze algemene voorwaarden of gebruiksvoorwaarden af te dwingen, of om onze bedrijfsvoering of gebruikers te beschermen, of in geval van zakelijke overdrachten zoals reorganisatie, herstructurering, fusie, verkoop of andere overdracht van bedrijfsmiddelen.
Iedereen die zich dus registreert geeft toestemming persoonsgegevens te delen als dat nodig is om fraude op te merken, te voorkomen of aan te pakken. Daarmee is er een formele basis om de gegevens van een lid dat gefraudeerd heeft te delen, bijvoorbeeld voor een civiele zaak.

Dit is van belang, omdat de politie lang niet altijd een zaak zal kunnen onderzoeken en je die gegevens nodig hebt als je zelf iemand voor de rechter wil slepen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

StevenK schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:14:
[...]

Da's volgens mij niet waar. Uit het privacybeleid:
Dit gaat in zijn geheel niet over het verstrekken van persoonsgegevens aan andere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 11:25
Bor schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Dit gaat in zijn geheel niet over het verstrekken van persoonsgegevens aan andere gebruikers.
Volgens mij staat er in dit artikel niet aan wie ze verstrekt kunnen worden en dat impliceert dat ze verstrekt kunnen worden aan de partij die daar belang bij heeft. Maar misschien lees ik dat verkeerd; ik heb er tenslotte voor geleerd om in juridische teksten dat te lezen wat ik gebruiken.

Overigens ben ik van mening dat een beheerder van een platform dat gebruikt is om fraude te plegen desgevraagd de gegevens van de fraudeur moet verstrekken en zich niet kan verschuilen achter de 'privacywet' (nog afgezien van de vraag welke wet daarmee bedoeld wordt). Die situatie verschilt namelijk niet wezenlijk van de situatie waarin een platform gebruikt wordt om inbreuk op auteursrechten te plegen en van die situatie staat voor iedereen dankzij uitgebreide jurisprudentie buiten kijf dat de gegevens verstrekt moeten worden.
Onderdeel van de argumentatie in die jurisprudentie is dat het recht van iemand om de identiteit van iemand die onrechtmatig heeft gehandeld zwaarder weegt dat het recht van iemand om anoniem te blijven.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

We verstrekken geen persoonsgegevens aan andere gebruikers. De politie kan desgewenst contact zoeken en natuurlijk op medewerking rekenen. Voor de rest is dit niet het topic om hierover verder in discussie te gaan. Zie ook de eerdere modbreaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
ymoona schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:01:
Ja lekker makkelijk achteraf. Ik heb het rekeningnummer gecontroleerd in de politie database, wat kan je nog meer doen.
Wel nog een serieuze vraag, wat kan je nog meer doen als de gebruiker nieuw is, mee wil doen op b en a. En niet in de buurt woont.

Kan je om meer gegevens vragen? En hoe weet je dan dat deze legitiem zijn.
Andere manieren van betalen? Waarbij je wel je geld terug kan helen bij oplichting.
Een afkoel periode, de deal een week laten rusten voordat je geld overboekt?
Ophalen als de gebruiker in de buurt woont. Zijn er nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:05

Jrz

––––––––––––

Bor schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Er staat gewoon delen. Dus dat zou ook naar andere gebruikers kunnen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

StevenK schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:34:
[...]

Volgens mij staat er in dit artikel niet aan wie ze verstrekt kunnen worden en dat impliceert dat ze verstrekt kunnen worden aan de partij die daar belang bij heeft. Maar misschien lees ik dat verkeerd; ik heb er tenslotte voor geleerd om in juridische teksten dat te lezen wat ik gebruiken.

Overigens ben ik van mening dat een beheerder van een platform dat gebruikt is om fraude te plegen desgevraagd de gegevens van de fraudeur moet verstrekken en zich niet kan verschuilen achter de 'privacywet' (nog afgezien van de vraag welke wet daarmee bedoeld wordt). Die situatie verschilt namelijk niet wezenlijk van de situatie waarin een platform gebruikt wordt om inbreuk op auteursrechten te plegen en van die situatie staat voor iedereen dankzij uitgebreide jurisprudentie buiten kijf dat de gegevens verstrekt moeten worden.
Onderdeel van de argumentatie in die jurisprudentie is dat het recht van iemand om de identiteit van iemand die onrechtmatig heeft gehandeld zwaarder weegt dat het recht van iemand om anoniem te blijven.
De door jou aangehaalde quote betreft het delen van persoonsgegevens aan daarvoor gerechtigde instanties, zoals overheid en politie. Niet aan andere gebruikers.
Daarnaast gaat de wet helaas boven jouw mening.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

ymoona schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Wel nog een serieuze vraag, wat kan je nog meer doen als de gebruiker nieuw is, mee wil doen op b en a. En niet in de buurt woont.

Kan je om meer gegevens vragen? En hoe weet je dan dat deze legitiem zijn.
Andere manieren van betalen? Waarbij je wel je geld terug kan helen bij oplichting.
Een afkoel periode, de deal een week laten rusten voordat je geld overboekt?
Ophalen als de gebruiker in de buurt woont. Zijn er nog andere suggesties?
Dat is allemaal beschreven in dit topic: Over: (Veilig) tweedehands handelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.