Gaming pc - plusminus €1000

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Ik wil mijn desktop graag een serieuze upgrade geven. Wil niet te veel uitgeven maar als een iets duurder component ergens een betere koop is dan is dat geen probleem. Huidige systeem staat hier: inventaris: Iglo PC.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk strategie games e.d. denk aan Civ VII, Rimworld, War Thunder. Op dit moment op 1080p maar dat zal waarschijnlijk wel 4k worden dit jaar. Bij die upgrade zal ik ook een nieuwe videokaart kopen. (Of het moet wel verstandig zijn die nu al te kopen.)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het volgende neem ik mee naar deze build:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 500R Black€ 0,-€ 0,-
1WebcamsLogitech C920s - HD Pro Webcam€ 76,21€ 76,21
2MonitorsHP LA2405x Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenKeychron K2 Wireless Mechanical Keyboard Aluminum Frame (Version 2) (Gateron Brown)€ 131,99€ 131,99
1MuizenLogitech G500s Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech TrackMan Marble€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH22NS50€ 0,-€ 0,-
1GadgetsXiaomi Mi Computer Monitor Light Bar€ 39,95€ 39,95
Totaal€ 248,15

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kom zelf op de volgende lijst:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 251,99€ 251,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,-€ 109,-
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 159,95€ 159,95
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 876,74

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Corsair, Asus en MSI hebben mij nooit problemen gegeven in het verleden. Maar ben niet heel merkvast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik betaal de energierekening zelf dus stroomverbruik telt wel mee.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben vooral opzoek op een kritische blik op het systeem en met de vraag of alle componenten qua prijs/kwaliteit verhouding goed zijn. Tientje meer of minder is niet erg.

[ Voor 3% gewijzigd door Kapiteiniglo op 07-02-2025 12:47 ]

Scientia potentia est

Beste antwoord (via Kapiteiniglo op 08-02-2025 13:18)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
Nu een videokaart kopen is niet zo'n goed idee nee. De verkrijgbaarheid van high end kaarten is slecht. De 7900XTX is de enige optie die op voorraad is voor een normale prijs in het 4K segment.

Prima lijst. Ik vind de product: AMD Ryzen 7 7700 een net iets betere deal. Het verschil in gaming performance is enkele procenten, hij is 20 euro goedkoper en je krijgt er 2 cores bij voor andere taken.

Die voeding is wat aan de dure kant. De uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart is een betere deal.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
Nu een videokaart kopen is niet zo'n goed idee nee. De verkrijgbaarheid van high end kaarten is slecht. De 7900XTX is de enige optie die op voorraad is voor een normale prijs in het 4K segment.

Prima lijst. Ik vind de product: AMD Ryzen 7 7700 een net iets betere deal. Het verschil in gaming performance is enkele procenten, hij is 20 euro goedkoper en je krijgt er 2 cores bij voor andere taken.

Die voeding is wat aan de dure kant. De uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart is een betere deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:59
Vergeet zeker geen Sata kabeltje om je SSD aan te sluiten op je moederbord - die zitten niet altijd meegeleverd met de SSDs.
Kijk ook even goed na of je genoeg marge hebt gehouden voor je voeding. Er zijn zat tools online te vinden om daar een ruwe schatting voor te maken met de ingredienten die je wil kopen om een beeld te krijgen hoeveel watt je zeker nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Gizz187 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:52:
Vergeet zeker geen Sata kabeltje om je SSD aan te sluiten op je moederbord - die zitten niet altijd meegeleverd met de SSDs.
Kijk ook even goed na of je genoeg marge hebt gehouden voor je voeding. Er zijn zat tools online te vinden om daar een ruwe schatting voor te maken met de ingredienten die je wil kopen om een beeld te krijgen hoeveel watt je zeker nodig hebt.
Sata kabels worden altijd met het moederbord meegeleverd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz187
Ik heb laatst een MSI Gaming moederbord gekocht, daar zat niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 08:05
Gizz187 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:52:
De ervaring van geen Sata kabels heb ik ook,

Maar in dit geval geen probleem aangezien het een M2 SSD is zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Topicstarter
youridv1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:35:

Dank! Goede tips.

Sata kabels zijn inderdaad geen probleem. Is een m2 SSD en verder heb ik er nog zat in huis / mijn huidige systeem.

Scientia potentia est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:54
Kleine tip. Je processorkoeler is ook goed verkrijgbaar bij amazon, staat niet in de pricewatch: https://www.amazon.nl/s?k=peerless+assassin+120
Je hebt daar ook de niet SE variant voor een paar euro meer die ik persoonlijk mooier vindt (heeft afdekking bovenop de heatpipes).

Andere optie is de uitvoering: Arctic Freezer 36, deze is erg goedkoop bij arctic zelf: https://www.arctic.de/en/Freezer-36-Black/ACFRE00123A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Gizz187 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:27:
Ik heb laatst een MSI Gaming moederbord gekocht, daar zat niets bij.
Dat is niet de bedoeling. Ik heb nog nooit een bord meegemaakt waar niet minimaal 2 SATA kabels bij zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
youridv1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:36:
[...]

Dat is niet de bedoeling. Ik heb nog nooit een bord meegemaakt waar niet minimaal 2 SATA kabels bij zaten.
Tsja, is toch gebeurd bij een MSI Gaming moederbord. Vandaar dat ik het zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Tsja, is toch gebeurd bij een MSI Gaming moederbord. Vandaar dat ik het zeg.
Ik had laatst een MSI Gaming moederbord en daar zaten gewoon sata kabels bij. Dus of je hebt ze over het hoofd gezien, of een foutje vanuit de fabriek. Maar gewoonlijk zit het er gewoon bij dus om het extra aan te schaffen voor het geval dat is een beetje alsof je alvast extra voedings kabels aan gaat schaffen mochten ze er eentje vergeten zijn bij je voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
Blijkbaar toch niet overal dat ze het erbij doen. Ik ben een sata kabeltje gaan vissen uit mijn oude desktop. 🐟

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:07
youridv1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:36:
[...]

Bij mijn MSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI moederbord zat slechts één Sata kabeltje en 'ja' dat is schandalig voor een redelijk luxe moederbord. Ik heb de tweede Sata kabel uit de doos van mijn oude ITX-moederbord gehaald, daar zaten nog wel gewoon twee Sata kabels bij.
Pagina: 1